Tubeless, inserts, vad gäller 2020?

RockRider

Medlem
Märker ni som kör med korv något med tätningsförmågan? Behöver man mer sealant eller hur ter det sig?

LDG

Aktiv medlem
Jag har inte märkt någon skillnad med Cushcore, Huck Norris och Rimpact men räknar inte att det håller för evigt om jag häller i i 60ml. Kör man hårt kan det ju behövas fylla på efter några veckor och ibland efter 2-3mån, nu senast har det hållt sen september 😄 kan man hitta sambandet med att jag cyklat mindre sedan dess kanske?

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Är det här tråden man uttalar sig om saker man inte testat?
Korrekt. Det var dock bara en mindre delmängd i mitt inlägg som var av den karaktären och den uttrycktes inte tvärsäkert utan som skepsis. Något herrn inte alltid lyckas med själv.
#kastasteniglashus

Du har dessutom inte gjort fantastisk reklam för anacondorna väl i bruk sen 😁

zinkpasta

Aktiv medlem
Korrekt. Det var dock bara en mindre delmängd i mitt inlägg som var av den karaktären och den uttrycktes inte tvärsäkert utan som skepsis. Något herrn inte alltid lyckas med själv.
#kastasteniglashus

Du har dessutom inte gjort fantastisk reklam för anacondorna väl i bruk sen 😁
En delmängd ja, men märklig kritik/skepticism då du inte testat och inte vet om hela däcket fylls vid bruk, eller känslan. Jag föredrar att lyssna på folk som uttalar sig om saker de vet något om.

Jag tror mig vara bättre på att uttrycka försiktighet i fallen när jag snackar om saker jag inte testat, även om jag uppskattar ett krossat glashus då och då.

Senast ändrad:

zinkpasta

Aktiv medlem
Märker ni som kör med korv något med tätningsförmågan? Behöver man mer sealant eller hur ter det sig?
Det brukar rekommenderas ja, då en del oundvikligen fastnar på materiet (och i värsta fall i). Svårt att kvantifiera mängd iofs, jag brukar hälla i nån dl i 29", skaka runt, vänta ett tag, skaka runt igen och höra så att det skvalpar lite.

Rattnalle

Aktiv medlem
En delmängd ja, men märklig kritik/skepticism då du inte testat och inte vet om hela däcket fylls vid bruk, eller känslan. Jag föredrar att lyssna på folk som uttalar sig om saker de vet något om.

Jag tror mig vara bättre på att uttrycka försiktighet i fallen när jag snackar om saker jag inte testat, även om jag uppskattar ett krossat glashus då och då.
Min utgångspunkt är att det undantagslöst visat sig vara totalt värdelöst när någon gjort ett försök att ersätta Herr Dunlops pneumatiska däck med skum av något slag för att skapa punkteringsfria däck för normalt bruk. Att då fylla exakt hela ett MTB däck med en korv och sedan trycka i lite luft är jag skeptiker till, ja. Det var så det hade blivit i mina 2,35or nämligen. Så i dem hade en storlek korv mindre än att den behövde lirkas i med skohorn känts betydligt mer rimligt i mina ögon. Därav plus lathet avbröt jag det försöket. Korven sparar jag till alpresa med 2,5orna där den förhoppningsvis får plats med lite marginal.

Du vet ju för övrigt inte heller hur din korv du behövt lirka i ser ut när du faktiskt har luft i däcket eftersom däcket inte är transparent. Så vi båda spekulerar om det. Den kanske komprimeras så pass att hela min tes faller. De är ju ändå ganska mjuka. Men då skulle jag nog börja undra om design och material verkligen är rätt valda för uppgiften.

Anyway. Jag ska givetvis prova någon dag när jag orkar men inte i fullt så smala däck som jag har nu.

Angående försiktighet så kommer jag förmodligen fortsätta uttrycka åsikter. Förmodligen inte alltid på ett helt ödmjukt sätt, särskilt inte i skrift. Precis som du gör men om andra saker, som huruvida hinder är rullbara 😉

Att diskutera sina skepticismer är väl för övrigt ett utmärkt sätt att utmana dem. Jag har blivit övertalad förr och det lär hända igen. Men jag är inte helt lättövertalad alla gånger.

Hälsingland

Aktiv medlem
Min nube komprimeras skapligt när man fyller luft. Håller jag däcket löst och ruskar om det skramlar inserten runt lite, utan luft fyller det mestadelen av däcket. 29x2,4 och jag tror jag har nube 45.

Nube har ju slutna celler och drar inte åt sig gucka heller, bra skit 👍

kais01

Aktiv medlem
hej.

min anaconda blev väldigt trasig på ett par hundra mil, och sög upp så mycket stansvätska att den gick upp till 140 g i vikt, från 60 g torr. krävdes rejält med mer vätska för att småpunkteringar skulle täta.

vore det ett bättre att gå upp i fälginnerbredd från 25 till 35 och köra utan korv? eller kommer jag börja paja däck i klämpunkor?

viktmässigt blir det samma lika, plus att 35 mm-fälgar är gjorda för enduro och borde tåla mer.

35 mm fälgar _och_ korv känns väl lite väl tungt för xc, men det är kanske där jag hamnar om ett par år?

(gick direkt från slang till slanglöst och korv, så jag har inte så mycket erfarenhet. men när bakdäcket jazzar i kurvorna börjar jag drömma om att 10 mm met fälgbredd ska lösa alla mina livsproblem.)

äsch, jag vet inte vad jag frågar egentligen.
kul inlägg!

har också varit nyfiken på korv, men inte provat hittills. skulle kunna vara bra på mina 3,0 bomboloni där mina 40i fälgar är för smala för att ge önskad stabilitet med de låga tryck som där är önskvärda. men eventuella noodles måste vara stadiga i sidled och verkligen stödja däcksidan, inte bara vara en rund korv i mitten som hindrar genomslag. det är inte det problemet som behöver lösas, utan stabiliteten. andra köper dh-betonade däck med ännu stadigare och tjockare sidor än bomboloni, men det vet vi ju vad det innebär för rull och vikt. värt om du kör nedför, ovärt till allt annat.

men dessa 40i fälgar har visat sig tillräckliga för 2,6or och 2,35or. går mjukt, skönt och stabilt. så hittills stannat där.

zinkpasta

Aktiv medlem
Du vet ju för övrigt inte heller hur din korv du behövt lirka i ser ut när du faktiskt har luft i däcket eftersom däcket inte är transparent. Så vi båda spekulerar om det.
Däremot har jag ju provcyklat, så där är det bara en av oss som påstår saker utan egentlig täckning.

zinkpasta

Aktiv medlem
Rimpact har fö en ny(?) produkt med två olika material med olika densitet som man kan läsa om här och bestämma om det verkar vettigt eller inte. De har ju en poäng i att det inte är bättre ju hårdare insert man har då kraften till slut bara förs vidare till fälgen.

Själv är jag för snål för att testa iaf i nuläget, men vore ju intressant att höra om någon annan får för sig att köra med det framöver.

LDG

Aktiv medlem
Rimpact har fö en ny(?) produkt med två olika material med olika densitet som man kan läsa om här och bestämma om det verkar vettigt eller inte. De har ju en poäng i att det inte är bättre ju hårdare insert man har då kraften till slut bara förs vidare till fälgen.

Själv är jag för snål för att testa iaf i nuläget, men vore ju intressant att höra om någon annan får för sig att köra med det framöver.
Jag kommer prova senare men i dagsläget har jag några jag börjar med.
Tog det som fanns när jah beställde så blir Pepis nya rosa bak o vanliga Rimpact fram

zinkpasta

Aktiv medlem
En liten uppdatering ang. Anaconda - de verkar defintiivt suga åt sig vätska när de fått lite stryk. Min bak-orm hade nu rejält med skador och vägde ~140g (dvs +60g eller +75% om man vill vara mer dramatisk), medans fram-ormen (hmm..) som såg hel och fin ut fortfarande vägde ~80g. Bakkorven har nog räddat en hel del fälgskador, men iaf.. Har kört med Stans fö, vanlig och race.

Fram blir det inget eller Huck Norris i framtiden, bak får det bli den oskadade anacondan tills jag köper nåt annat.

Hälsingland

Aktiv medlem
En liten uppdatering ang. Anaconda - de verkar defintiivt suga åt sig vätska när de fått lite stryk. Min bak-orm hade nu rejält med skador och vägde ~140g (dvs +60g eller +75% om man vill vara mer dramatisk), medans fram-ormen (hmm..) som såg hel och fin ut fortfarande vägde ~80g. Bakkorven har nog räddat en hel del fälgskador, men iaf.. Har kört med Stans fö, vanlig och race.

Fram blir det inget eller Huck Norris i framtiden, bak får det bli den oskadade anacondan tills jag köper nåt annat.
Min Nube har mycket skador men suger ingen gucka (y) Var i Järvsö igår så det blev säkerligen ett par till. Men för mig räcker det gott med att ha insert bak.

zinkpasta

Aktiv medlem
Min Nube har mycket skador men suger ingen gucka (y) Var i Järvsö igår så det blev säkerligen ett par till. Men för mig räcker det gott med att ha insert bak.
Jag har dödat två framfälgar (och inga bakfälgar, bara skadeskjutit) på senare år.. :-D Men det har varit freak accidents (JRA..), och i ena fallet överlevde bakfälgen nog enbart för att jag hade Nukeproof ARD monterad (tung, men jävligt bra genomslagsskydd).

AddeKvark

Aktiv medlem

Jag tror i princip att ingen av den typen av inlägg (closed cell) suger vätska egentligen. Vätskan ”smetas ut” och fyller alla ytliga porer. Det blir ganska många gram tillslut. Blir inlägget skadat blir det sannolikt fler ”skrymslen” och ytor där vätskan kan fastna på. Jag har under ett par månader kört helt utan vätska vilket jag tycker funkar helt okej (kräver tillräckligt täta däck såklart).

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag tror i princip att ingen av den typen av inlägg (closed cell) suger vätska egentligen. Vätskan ”smetas ut” och fyller alla ytliga porer. Det blir ganska många gram tillslut. Blir inlägget skadat blir det sannolikt fler ”skrymslen” och ytor där vätskan kan fastna på. Jag har under ett par månader kört helt utan vätska vilket jag tycker funkar helt okej (kräver tillräckligt täta däck såklart).
Har lite svårt att tro att det stämmer [för Anaconda iaf] - min oskadade korv hade ju också guckatäckt yta utan att ha ökat mätbart i vikt (med min halvkassa våg, men säg +/- 10g), och korvcylinderns ytterarean är rimligtvis väldigt mycket större än extraytan från skador.

Köra utan vätska funkar nog sådär för mig iaf, jag har testat att rulla utan luft i däcket och det funkar fint för att ta sig hem, men blir rejält sladdrigt om man försöker pressa lite. Så länge man inte punkar funkar det iofs..

Senast ändrad:

AddeKvark

Aktiv medlem
Har lite svårt att tro att det stämmer [för Anaconda iaf] - min oskadade korv hade ju också guckatäckt yta utan att ha ökat mätbart i vikt (med min halvkassa våg, men säg +/- 10g), och korvcylinderns ytterarean är rimligtvis väldigt mycket större än extraytan från skador.

Köra utan vätska funkar nog sådär för mig iaf, jag har testat att rulla utan luft i däcket och det funkar fint för att ta sig hem, men blir rejält sladdrigt om man försöker pressa lite. Så länge man inte punkar funkar det iofs..
Ja, jag kan absolut ha fel...

Jensen

Aktiv medlem
Vägde mina anaconda ilägg här om dagen, lite småskador på dem, fortfarande nära originalvikt. Så när som på några gram

fredrikw

Aktiv medlem
Är det någon som har kört med, eller klämt på, både Anaconda och Nube? På bilderna ser de ju, bortsett från färgen, väldigt lika ut (ytstruktur, form, och även tejpen ser väldigt snarlik ut).

UrTomas

Aktiv medlem
Nu har jag kört ett tag med Vittoria Airliner först i ett bakhjul, och nu i ett till bakhjul. Innan brukade jag bula fälgarna rätt ofta (för det mesta körbara bulor, men har även bytt ett par fälgar) och nu har jag inte bulat någon av fälgarna. Mitt mål är alltså uppnått.

Fördelar:
Skyddar fälg
Väger inte så mycket (inte så mycket extra vikt, kan spara in lite på däck istället. Hur den väger i förhållande till andra inserts vet jag inte och orkar inte kolla heller)
Skyddar sidorna mer utan att fylla upp hela däcket
Ska gå att köra på utan luft

Nackdelar
Dyr (men fortfarande en billig investering om man slipper byta fälgar

Jag återkommer när jag har kört ännu mer och när jag har monterat ur för att kolla hur den håller sig.

AddeKvark

Aktiv medlem
Är det någon som har kört med, eller klämt på, både Anaconda och Nube? På bilderna ser de ju, bortsett från färgen, väldigt lika ut (ytstruktur, form, och även tejpen ser väldigt snarlik ut).
Jag har kört med båda och upplever dem väldigt likvärdiga. Tubolight som också är ganska lik är lite styvare tycker jag. Skyddar kanske bättre men inte lika bra dämpning. Just nu kör jag Rimpact bak och Anaconda fram. Mer skydd på bakhjulet och skönare känsla fram.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer