Tubeless racer framhjul

fredrikgri

Ny medlem
Tubeless racer framhjul
Lite funderingar på tubeless på racer. Bara fram.
I fjol testade jag och efter att ha punkterat bak, lagt hål nedåt så det tätar över natten, och fått pluggar tränga ur däcket (lite som pormaskar på näsroten) när man pumpade mer "riktigt hårt", gick jag över till slang bak. Fram fick jag aldrig punka, så det kördes utan slang)
Tubelessdäcken (Scwalbe pro one) rullar lätt, men slits snabbare än tex continental GP 4000.
https://road.cc/content/review/175734-schwalbe-pro-one-tubeless-tyre

Nu tänkte jag som så att punka fram är ju ovanligt, där kunde man köra tubeless för att få ett lätt hjul.
Bak sätter man ett continental GP 4000 28 mm. för komfortens och slitstyrkans skull.
(Har alla däck redan)
Nu är väl iof effekten av ett lättrullat däck mindre fram än bak.
Verkar detta vettigt?
Vad tror ni effekten av ett lättare däck fram är?

borano20

Aktiv medlem
Tubeless racer framhjul
Hej.. Jag antar att du menar ett smalare däck när du skriver lättare?? Ett lättare däck med samma dimensioner som ett tyngre ger 0,00000001% snabbare acceleration, och 0,00000001% snabbare styrning. Totalt sett 0,001% lägre rullmotstånd, totala luftmotståndet inkluderat. Dessutom kortare livslängd, troligen fler punkor. Det är bra om du liksom vill utjämna punkakvoten fram/bak. Menar du smalare, tex GP 4000 25mm mot dito 19mm, så får du samma accelerations och styrningsförändringar plus luftmotståndssänkning. Beroende på trycket i framdäcket så kan du få lägre/högre rullmotstånd, ökad/minskad komfort och fler/färre genomslagspunkteringar. Ska du ha en minsta chans att märka nån skillnad, så får du nog ändra minst 4mm. 25mm till 23mm, den skillnaden märker du nog knappast. Göra lite ovetenskapliga test, trampa och vara glad.. En fin bit av livet, eller?? mvh borano20

Tubeless racer framhjul
Är det så stor viktskillnad med tubeless mot slang? En lätt slang väger väl inte mer än guckan man använder och många TLC-däck är dessutom något tyngre än motsvarande modell som inte är det. För GP5000 25mm skiljer det 85gr i uppgiven vikt mellan modellerna, och bara där (utan gucka) är det lättare med slang.
Tror varken vikt eller rullmotstånd kommer att skilja märkbart på landsväg, iaf inte så mycket att det är lönt att köra med olika "system" fram och bak.

Crocko

Aktiv medlem
Tubeless racer framhjul
fredrikgri sa:
I fjol testade jag och efter att ha punkterat bak, lagt hål nedåt så det tätar över natten, och fått pluggar tränga ur däcket (lite som pormaskar på näsroten) när man pumpade mer "riktigt hårt", gick jag över till slang bak. Fram fick jag aldrig punka, så det kördes utan slang)
Tubelessdäcken (Scwalbe pro one) rullar lätt, men slits snabbare än tex continental GP 4000.

Nu tänkte jag som så att punka fram är ju ovanligt, där kunde man köra tubeless för att få ett lätt hjul.
Bak sätter man ett continental GP 4000 28 mm. för komfortens och slitstyrkans skull.
(Har alla däck redan)
Verkar detta vettigt?

Det verkar vara så många olika uppfattningar om pro1 så det jag delar är bra min personliga då sanningen kanske avviker.
Jag gick först upp från 23 och 25mm GP4k som jag kört i massor med år till pro1 med slang, det rullade bättre och var bekvämare.
Förra året gick jag all in på tubless med samma däck, resultatet är ner från några punkteringar till inga på ca 300-400 mil, ännu lite mjukare och följsamare däck.

Jag har läst om ökat slitage och min känsla är att pro1 är lite mjukare men jag slet inte däck innan och gör det inte nu heller, om jag får ut 450 eller 550mil är ingen vattendelare för mig.

När det gäller aero och däcksbredd skulle jag råda dig att studera ordentligt, det är inte obefintligt, men ligger på låga procenttal 2-4% är siffror jag vill minnas. Allt är en kombination av val av ekrar, däcket bredd i förhållande till fälg, fälgens djup mm. Tyvärr sitter den största bromsen bakom styret, och valet av jacka kan ha större inverkan än däcket bredd.

Men med det sagt, så lätta aeroekrar i ett hjup med modern fälg, anpassad bredd fälg/däck och tubless, har bäst förutsättning att rulla lätt med minsta möjliga vindmotstånd. Så det är värt att undersöka vad som passar din cykling

Asle

Medlem
Tubeless racer framhjul
fredrikgri sa:

(Har alla däck redan)
Verkar detta vettigt?

Jag skulle tänka tvärtom (dvs ang fram och bak). Nu verkar du ju ha bestämt dig för att slang skulle vara bättre bak. För egen del skulle jag välja tubeless både fram och bak (men helst bak).

Min erfarenhet av ett antal års cykling med slang är att punkteringar till nästan 100% inträffar bak och att nästan alla punkteringar är genomslagspunkteringar (stenar man missat, trottoarkanter eller dyl). Under de år jag pendlat med racer under sommarhalvåret har jag (på ca 400-600 mil) oftast haft 1-2 punkor per säsong (genomslagspunktering bak - mest på 25mm-däck). Har nu i lite mer än ett år kört Schwalbe Pro One (28mm) bak och fram, rullat uppskattningsvis 600-650mil, inte en enda punka (då inkl vår- och höstpendling genom stan, så inte på välsopad sommarlandsväg). Slitagemässigt tycker jag att de bedömningar vissa gör känns rätt orättvisa mot Schwalbe. Mitt framdäck är fortfarande i mycket bra skick, bakdäcket visar visst slitage, men jag förväntar mig att det håller minst 200-300 mil till. Antar att jag då byter bakdäcket och rullar vidare ytterligare på framdäcket. Rent komfortmässigt (både bak och fram) är ju tubeless att föredra då man kan köra lägre däckstryck utan risk för genomslagspunkteringar och ändå lättrullat.

Lättrullat är väl bra både fram och bak :-) Har dock inte sett något som tyder på någon större skillnad i slitage mellan GP4000 och Pro One.

Tubeless racer framhjul
fredrikgri sa:

(Har alla däck redan)
Verkar detta vettigt?

Att köra tubeless brukar ju föranledas av mindre risk för punkteringar (och ev. att "känslan"/rullet blir bättre), oftast blir det dock tyngre med motsvarande tubelessdäck och tätningsvätska. Så om du upplever att du får fler punkteringar med tubeless borde du välja slang fram och bak. Själv kör jag helst tubeless men visst blir det punktering där också.....

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer