Tubeless strul

SalkinL

Aktiv medlem
Tubeless strul
Har förgäves försökt få ordning på mina hjul igår. Tidigare har det gått bra och inte läckt något alls. Strulet började när jag bytte däck. Läckan kommer ALLTID vid ventilen?! Hålet är större än ventilen (fälg borrad för schrader?) så det sitter en liten plastbit med en slits där.
Intressant i sammanhanget är att jag har aldrig sett något spår av läckage runt nipplarna så där verkar det vara tätt. Luften måste ju läcka till "inre" kammaren av fälgen om det skall kunna komma ut runt ventilen så det är rimligen trycksatt där med.
Även däcket verkar täta bra direkt.

Har testat både med färdigt fälgband med ventil för tubeless och sedan ghettovarianten med en utskuren ventil och silvertejp. Samma problem oavsett. Som en parentes så ploppar däcket på plats MYCKET lättare med silvertejpen.

Någonstans läcker det luft. Antingen via hålen för nipplarna eller via hålet vid ventilen. Samtidigt har jag svårt att tro att det läcker förbi silvertejpen eller fälgbandet. Fälgbandet går ju hela vägen upp till den inre kanten på fälgen. Så däcket ligger emot där. Samma med silvertejpen.

SÅ vad f*n ska jag hitta på? Någonstans gör jag fel eller så är materialet skit.

SalkinL

Aktiv medlem
Tubeless strul
BjornR skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du skruvat fast ventilen i fälgen med mutter
> som oftast slängs bort när man använder slang?

Naturligtvis åtdragen med muttern, t.o.m. med tång. Verkar inte hjälpa.

SalkinL

Aktiv medlem
Tubeless strul
jofahjalm skrev:
> Jag tror du ska skippa att dra den med tång. Det
> är ganska lätta att göra mos av packningen man
> ska stå för tätningen.

Vernersson skrev:
> Du har inte deformerat gummit på ventilens nedre
> del? Den som skall täta mot inre fälgbanan.
>
> Bara en tanke, kanske en korkad tanke förvisso?

Har testat med 2 olika tubeless fälgband och en ghetto version. Åtdragningen har skett efter jag upptäckt läckan. Så det borde inte vara deformation/skada som orsakar läckan.

Finns inga korkade tankar längre, alla ideer välkomnas. Något gör jag ju fel... funderar på att snida till en till ventil att testa med ur någon gammal slang. Mina nuvarande misstankar är att hålet är så stort i fälgen att det blir inte riktigt bra med den lilla spinkiga presta ventilen i hålet. Sett från insidan av fälgen där det egentligen skall täta alltså.

SalkinL

Aktiv medlem
Tubeless strul
Jag kör varianten där man bara tejpar och sen klipper ut ventilen ur slangen. Den vanliga ghetto varianten är i stort sett samma som dom där köpe fälgbanden med ventil som jag också har testat.

theBrand

Aktiv medlem
Tubeless strul
Om det började när du bytte däck, och du har kört med motsvarande getto så känns det ju rimligt att anta att det är däcket som är problemet. Vad är det för däck, och hur mycket gucka har du haft i?

Manurhin2

Aktiv medlem
Tubeless strul
På den tiden jag körde tl hade jag läck som jag trodde vid ventilen men det läckte på annat ställe men kom ut id ventilen eftersom det är tätare vid nipplarna .
Då läckte det dät tejpen slutade på fälgen och hade börjat lossna .
Krånglade mycket med ventiler innan jag köpte ny tejp , monterade slang i nåt dygn för att tejpen skulle sätta sig , och sen bytte slangen mot tl-ventil och gucka .

Slutade med tl ändå eftersom jag fick återkommande jättejack i däcksidan med sedvanlig fontän av latex .

M

SalkinL

Aktiv medlem
Tubeless strul
theBrand skrev:
> Om det började när du bytte däck, och du har
> kört med motsvarande getto så känns det ju
> rimligt att anta att det är däcket som är
> problemet. Vad är det för däck, och hur mycket
> gucka har du haft i?

Det har funkat tidigare med köpe tubeless fälgband. Däcken är varierande sorters TL däck från Schwalbe. Läckagen har aldrig varit vid däcken utan alltid ventilen oavsett ghetto eller köpe tubeless så jag har svårt att se hur däcket kan göra det.
Brukar hälla i sisådär 60-80ml gucka. Det har alltid räcket tidigare eftersom däcken i sig är täta.

Senast ändrad:

SalkinL

Aktiv medlem
Tubeless strul
Manurhin2 skrev:
> På den tiden jag körde tl hade jag läck som jag
> trodde vid ventilen men det läckte på annat
> ställe men kom ut id ventilen eftersom det är
> tätare vid nipplarna .
> Då läckte det dät tejpen slutade på fälgen
> och hade börjat lossna .
> Krånglade mycket med ventiler innan jag köpte ny
> tejp , monterade slang i nåt dygn för att tejpen
> skulle sätta sig , och sen bytte slangen mot
> tl-ventil och gucka .
>
> Slutade med tl ändå eftersom jag fick
> återkommande jättejack i däcksidan med
> sedvanlig fontän av latex .
>
> M

Intressant. Fälgen är nytejpad igår så lossna borde den inte ha börjat göra. Jag var ute i fm o körde en tur så slangen bör ha tryckt till tejpen ordentligt, slängde i en slang så jag kunde cykla men tejpen fick vara kvar. Kanske läge att göra ett sista tappert försök alltså.

Senast ändrad:

gndl

Medlem
Tubeless strul
Jag har tejpat mina fälgar med Gorillatape. Funkat bra och de enda tillfället det har läckt är när jag fått tubeless ventilen snett i fälgen. Vill du låna en Tubelessventil o testa är det bara att hojta till.
/Danne

SalkinL

Aktiv medlem
Tubeless strul
gndl skrev:
> Jag har tejpat mina fälgar med Gorillatape.
> Funkat bra och de enda tillfället det har läckt
> är när jag fått tubeless ventilen snett i
> fälgen. Vill du låna en Tubelessventil o testa
> är det bara att hojta till.
> /Danne

Jag testar en gång till. Funkar det inte då så hör jag av mig. Skam den som ger sig!

Topp