Tubeless - vilken ventil är bäst för min fälg?

velman

Aktiv medlem
Jag skall konvertera ett hjulpar till tubeless men behöver lite hjälp med ventilen. Det är ett par Roval Traverse (2017 tror jag) som är förberedda från fabrik. Jag köpte Stans universalventil men den fungerade inte alls märkte jag. Sluter inte alls tätt mot fälgen.

Vilken typ av ventil är bäst för mig? En plan yta med o-ring? Det är så specialized egna ventiler ser ut men jag undvek dem pga många dåliga recensioner.

Tejpen/fälgbandet som sitter på fälgarna har ett tryckt mönster i relief. Även vid biten som sitter vid ventilhålet. Är inte det väldigt dumt? Det blir ju mycket svårare att täta om ytan inte är slät...?

Så vad säger ni? Vilken ventil tror ni är bäst för mig? Om man struntar i specialized egna?

Något annat hack som kan ge mig bättre förutsättningar att få ventilen tät? En kortare remsa med tejp över ventilöppningen och så att jag får en tightare anslutning mellan ventil och fälg?

På bilderna har jag bara tryckt dit ventilen, inte dragit fast dem med "muttern" på utsidan.

BCF2FF63-D48E-411A-BFFA-9F268C5A5930.jpeg

EC95838F-F022-4A77-993A-BF2325F9544C.jpeg

85C43BDE-1137-4BFE-85C0-23D09C28F3E2.jpeg

Rattnalle

Aktiv medlem
På vilket sätt är det den inte funkar då? Det ser ju rätt ut men de där funkar bara om man trycker dit dem riktigt hårt med tummen medan man skruvar så de trycks ner i hålet och tätar.

Freddie L

Aktiv medlem
Det där är rätt ventil. En platt skulle också vara rätt, eller en sån ”sadelformad”. Låt dig inspireras av tex den gamla blockbustern ”Apollo 13” med Tom Hanks i huvudrollen, och lös problemet. Och nej, det är inte ok att det bubblar några dagar runt ventilen…

Om du trots allt vill ha en snuttefilt köp Muc-Offs ventiler. De har tre olika löstagbara gummipackningar så du kan välja vad som ”passar”. De är också allmänt vettiga, finns i snygga färger och inte för dyra.

Laan84

Aktiv medlem
Det där är rätt ventil. En platt skulle också vara rätt, eller en sån ”sadelformad”. Låt dig inspireras av tex den gamla blockbustern ”Apollo 13” med Tom Hanks i huvudrollen, och lös problemet. Och nej, det är inte ok att det bubblar några dagar runt ventilen…

Om du trots allt vill ha en snuttefilt köp Muc-Offs ventiler. De har tre olika löstagbara gummipackningar så du kan välja vad som ”passar”. De är också allmänt vettiga, finns i snygga färger och inte för dyra.
Ajajaj, jag brukar köpa snuttefilt alltså 😱

velman

Aktiv medlem
Tack! Jag tittade bl.a. på Muc-Offs men valde enklare i mässing, hade inget behov av något flashigt alls. Men det var ju ett dumt val så här i efterhand...

Är o-ringen mjuk nog att sluta tätt även fälgbandet inte är slätt? Så onödigt dumt att inte göra ett slätt fälgband/tejp.

Om ingen har något ytterligare att anföra beställer jag ett par muc-off. Diskreta svarta.

rix

Aktiv medlem
Men du har alltså provat det och det läcker kring ventilen? Det är inte så att den bara inte tätat ordentligt någon annanstans?

rix

Aktiv medlem
Tack! Jag tittade bl.a. på Muc-Offs men valde enklare i mässing, hade inget behov av något flashigt alls. Men det var ju ett dumt val så här i efterhand...

Är o-ringen mjuk nog att sluta tätt även fälgbandet inte är slätt? Så onödigt dumt att inte göra ett slätt fälgband/tejp.

Om ingen har något ytterligare att anföra beställer jag ett par muc-off. Diskreta svarta.
O ringen ska sitta på utsidan, antar att du menar gummit på insidan? Det bör den göra.

Little Stereo

Aktiv medlem
Jag skall konvertera ett hjulpar till tubeless men behöver lite hjälp med ventilen. Det är ett par Roval Traverse (2017 tror jag) som är förberedda från fabrik. Jag köpte Stans universalventil men den fungerade inte alls märkte jag. Sluter inte alls tätt mot fälgen.

Vilken typ av ventil är bäst för mig? En plan yta med o-ring? Det är så specialized egna ventiler ser ut men jag undvek dem pga många dåliga recensioner.

Tejpen/fälgbandet som sitter på fälgarna har ett tryckt mönster i relief. Även vid biten som sitter vid ventilhålet. Är inte det väldigt dumt? Det blir ju mycket svårare att täta om ytan inte är slät...?

Så vad säger ni? Vilken ventil tror ni är bäst för mig? Om man struntar i specialized egna?

Något annat hack som kan ge mig bättre förutsättningar att få ventilen tät? En kortare remsa med tejp över ventilöppningen och så att jag får en tightare anslutning mellan ventil och fälg?

På bilderna har jag bara tryckt dit ventilen, inte dragit fast dem med "muttern" på utsidan.

Visa bilaga 585185
Visa bilaga 585186
Visa bilaga 585187

Enves ventiler tycker jag är bra:

1664731199424.png

simson

Aktiv medlem
Pump , booster eller kompressor får du däcket att poppa för det bör gå även om det läcker lite vid ventilen eller nån annanstans förövrigt, rikligt med såpa och diskmedel så ser du var det läcker.
Kämpa

velman

Aktiv medlem
Pump , booster eller kompressor får du däcket att poppa för det bör gå även om det läcker lite vid ventilen eller nån annanstans förövrigt, rikligt med såpa och diskmedel så ser du var det läcker.
Kämpa
Det poppade utan problem, det är just ventilen som inte alls fungerade.

Makten

Aktiv medlem
Att det läcker vid ventilen på utsidan betyder inte att det läcker vid ventilen på insidan. Kan vara var som helst längs fälgen eftersom den ju är ihålig. Det råkar bara vara lättast för luften att pipa ut vid ventilen. Ekernipplarna tätar i någon mån genom att de trycks hårt mot fälgen inifrån.

Rattnalle

Aktiv medlem
Det poppade utan problem, det är just ventilen som inte alls fungerade.
Har du tryckt i den ordentligt då? Du duckar ju alla frågor om du har monterat den tillräckligt hårt eftersom det på bilderna ser ut som att det ska funka om den bara trycka dit. Både färgbandet och gummit på ventilen är ju formbara och borde kunna FP god kontakt.

jonte987

Aktiv medlem
Det är bedömningsfråga vad som är för mycket läcka. Mina egna håller tätt utan gucka men dotterns tejpade jag om minst 5 ggr. Det läckte ut genom ekrarna men jag tror det var ventilen som var problemet.
Jag ville inte ha gucka in i fälgen men till sist fick jag chansa och det gick bra. Jag har konverterat några icke tlr sen dess som som läckte mycket mer och det funkade också.

Håller det en stund så tar troligen guckan det.

velman

Aktiv medlem
Har du tryckt i den ordentligt då? Du duckar ju alla frågor om du har monterat den tillräckligt hårt eftersom det på bilderna ser ut som att det ska funka om den bara trycka dit. Både färgbandet och gummit på ventilen är ju formbara och borde kunna FP god kontakt.
Duckade inte medvetet för de frågorna. Utelämnade vissa detaljer när jag startade tråden då jag kände mig rätt säker på att ventilen inte var rätt för min fälg.

Drog först ”bara” åt den hårt men den läckte så att däcket tömdes på någon minut.

Testade komplettera med gängtejp vid den koniska packningen och då blev det mycket bättre. Dock pafft däck morgonen efter. Därav min slutsats att det läcker vid ventilen och inte någon annan stans. Gängtejpen var ingen långsiktig lösning.

Så syftet med träffen var att få förslag på en bättre ventil. Ledsen om jag inte var tydlig nog med att den inte passade så bra i min fälg.

velman

Aktiv medlem
Specialized ventiler är de enda jag inte har varit nöjd med.

Men hur långt har du tryckt ventilen in i fälgen? Den måste gå i djupare än på andra bilden.
Jag kan testa igen och ta ett kort, men jag tryckte så långt det gick och drog åt ordentligt.

Det är precis det jag hört om specializeds ventiler, av väldigt många cyklister.

velman

Aktiv medlem
Hittade en liten del (?) av problemet. Hålet på fälgbandet är inte helt centrerat över hålet i fälgen. Den koniska packningen på ventilen trycker därmed inte bara mot fälgbandet utan även mot fälgen. Fast på en annan nivå. Svårt att få det helt tätt då.
3773E3A2-4FA2-4ED3-BAFE-FFBA9DED01DE.jpeg

Jag testade en fullösning med en ventilmutter (?) med lite gängtejp som mothåll, två lager med cykelslang som packning. Sen genom fälgen och pumpa upp. Håller i skrivande stund tätt vad jag kan känna med tummen på däcket i alla fall.

A372545D-8D8B-40BA-82BD-37551E38C565.jpeg

9F9DAAE1-4E5E-444A-A3FF-AECC82A083E0.jpeg

2BE47046-5E86-4F77-B8BE-417600E3D139.jpeg

Otroligt korkat att fälgbandet har ett tryck i relief, att ytan inte är slät. Så mycket svårare att få det tätt då.

Rattnalle

Aktiv medlem
Duckade inte medvetet för de frågorna. Utelämnade vissa detaljer när jag startade tråden då jag kände mig rätt säker på att ventilen inte var rätt för min fälg.

Drog först ”bara” åt den hårt men den läckte så att däcket tömdes på någon minut.

Testade komplettera med gängtejp vid den koniska packningen och då blev det mycket bättre. Dock pafft däck morgonen efter. Därav min slutsats att det läcker vid ventilen och inte någon annan stans. Gängtejpen var ingen långsiktig lösning.

Så syftet med träffen var att få förslag på en bättre ventil. Ledsen om jag inte var tydlig nog med att den inte passade så bra i min fälg.
Det är svårt att föreslå en bättre när det inte framgick av ditt ursprungliga inlägg på vilket sätt den inte passade, när det på bilden såg ut som att det borde ha passat. Därav påpekadet.

Little Stereo

Aktiv medlem
Hittade en liten del (?) av problemet. Hålet på fälgbandet är inte helt centrerat över hålet i fälgen. Den koniska packningen på ventilen trycker därmed inte bara mot fälgbandet utan även mot fälgen. Fast på en annan nivå. Svårt att få det helt tätt då.
Visa bilaga 585274

Jag testade en fullösning med en ventilmutter (?) med lite gängtejp som mothåll, två lager med cykelslang som packning. Sen genom fälgen och pumpa upp. Håller i skrivande stund tätt vad jag kan känna med tummen på däcket i alla fall.

Visa bilaga 585273
Visa bilaga 585272
Visa bilaga 585275
Otroligt korkat att fälgbandet har ett tryck i relief, att ytan inte är slät. Så mycket svårare att få det tätt då.

Visa bilaga 585274

Visa bilaga 585273
Visa bilaga 585272
Visa bilaga 585275

Sånt tätar latexvätskan upp på nolltid om du skakar däcket några gånger upp och ner.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Jag tycker att skära kryss i tejpen är urdåligt, den spricker upp så att det blir svårtätat.
Bättre är att trycka i en rund syl så att hålet är runt, som ventilen.
På några svårtätade fälgar (ofta smalare äldre) har jag dels rundat kontaktytan i fälgen med en liten fil, så att fälgen inte skär sönder ventiltätningsgummit när man drar åt, och dels skurit ner lite av det gummit på motstående sidor av ventilen så att de inte stoppar mot sidorna av ventilhålet långt innan gummit i mitten kommer i kontakt med fälgen.
Jag menar att ventilen ska hålla tätt utan gucka, och sitta så stadigt att den håller tätt även om man försöker vicka på ventilskaftet.

Senast ändrad:

ejma

Aktiv medlem
Alla delar i tlr kan läcka, dvs fälg, fälgband/tejp, ventil och däck.
Läckande däck kan vara svåra att identifiera som läckande pga många små hål I sidoväggarna. Vissa däck är heltäta medans andra läcker som såll. Enligt tlr standarden får däck läcka och skall tätas av tätningsvätska.

Tlr fälgband fungerar ibland och ibland inte. Tejp som monteras noggrant på en avfettad fälg brukar hålla tätt.
Jag tycker att ventiler med koniska tätningar fungerar bra. Har haft mindre framgång med ”sadeltätning”.

Om du utgår från att alla eventuella defekter i materielen kan ge läckage och åtgärdar dem finns bra förutsättningar att luft och tätningsvätska stannar i däcken.

velman

Aktiv medlem
Jag får göra någon fullösning som ändå fungerar och kan vara permanent. Typ sätta en liten bit tejp över hålet för att få en jämnare kant ventilen kan täta mot. Det borde fungera bra.

Är det gorillatejp man skall använda då? En lite tjockare flexibel tejp borde vara det bästa.

Däcken är inte nya så det finns en risk att det läcker lite här och var men där litar jag på att guckan gör sitt.

velman

Aktiv medlem
Jag fick det tätt till slut. Köpte lite gorillatejp och testade med en och två extrabitar över ventilhålet. Testade att stansa ett hål för ventilen men det blev inte tight nog. Det som till slut funkade var en tejpbit över hålet och ett litet hål i tejpen så att tejpens kanter drogs ner i hålet av ventilen, som en tratt. Då blev det såpass tätt att jag inte längre hörde ventilen läcka.

Hade bara gucka till ett hjul. Det var fortfarande hårt i morse så det känns som att allt gick vägen.

Det enda som stör mig är att jag aldrig kommer lita helt på ventilen även om den är tät nu. Jag kanske byter ventiler när jag byter däck i framtiden. Så slipper jag mina hjärnspöken. :)

Freddie L

Aktiv medlem
Bra du fick till lite raketforskning och löste problemet! Snyggt! Att förlita sig på lappade tejpbitar tycker jag känns osäkert, men lär fungera finfint i verkliga livet.

Det som i vanliga fall löser problem med läckande ventiler är att dra hårdare. Tummen på insidan och pressa ned ventilen i hålet hårt. Riktigt hårt. Utan handske får det gärna bli ett rejält märke i min tjänstemanna-tumme. Samtidigt skruvar man låsringen. På slutet några maxtryck kombinerat med tajmat skruvandes.

Med den tekniken blir det tätt med en standard Stans-ventil (om du inte har en dålig batch). Oavsett om det finns en relief i fälgbandet. Däremot kan det ju läcka under tejpen runt hålet.

velman

Aktiv medlem
Bra du fick till lite raketforskning och löste problemet! Snyggt! Att förlita sig på lappade tejpbitar tycker jag känns osäkert, men lär fungera finfint i verkliga livet.

Det som i vanliga fall löser problem med läckande ventiler är att dra hårdare. Tummen på insidan och pressa ned ventilen i hålet hårt. Riktigt hårt. Utan handske får det gärna bli ett rejält märke i min tjänstemanna-tumme. Samtidigt skruvar man låsringen. På slutet några maxtryck kombinerat med tajmat skruvandes.

Med den tekniken blir det tätt med en standard Stans-ventil (om du inte har en dålig batch). Oavsett om det finns en relief i fälgbandet. Däremot kan det ju läcka under tejpen runt hålet.
Jag fick trycka rejält hårt som du skrev. Och trist att förlita sig på en tejpbit. Nu sitter den ju fast genom att vara klämt snarare än med kladdet på tejpen så den kommer inte röra på sig även om kladdet löses upp av guckan. Men surt att ha en fullösning när man inte vill ha det.

Någonstans läste jag att man kan ha lite fett på packningen så att den lättare pressas ner i ventilhålet men det borde väl försvåra en del för guckan? Jag hoppade över det av den anledningen.

rix

Aktiv medlem
Mja, mina DT med DT ventiler höll då över ett dygn utan gucka.
Ja, det kan längre, speciellt med vissa däck, men det är knappast speciellt bra att köra utan gucka för det kommer inte täta lika bra, och inte alls vid små hål i däcket. Men visst det är ju frivilligt att köra med vätska men har man problem med tubeless och inte har någon gucka så kanske det är något man bör fundera över…

Freddie L

Aktiv medlem
Jag fick trycka rejält hårt som du skrev. Och trist att förlita sig på en tejpbit. Nu sitter den ju fast genom att vara klämt snarare än med kladdet på tejpen så den kommer inte röra på sig även om kladdet löses upp av guckan. Men surt att ha en fullösning när man inte vill ha det.

Någonstans läste jag att man kan ha lite fett på packningen så att den lättare pressas ner i ventilhålet men det borde väl försvåra en del för guckan? Jag hoppade över det av den anledningen.
Ja, hårt. Ofta jättehårt. En montagehandske är att föredra för mina frökenhänder. Jag ser inte hur fett skulle kunna bidra på något vis. En mjuk gummipackning som den på en Stans-ventil ska komprimeras och sluta tätt även över mindre ojämnheter, dit hör en relief tänker jag. Men man får ta i, hårt.

Ett alternativ till extra tejpbitar skulle väl då vara att försiktigt slipa bort reliefen, eller helt enkelt kassera ett kasst fälgband och satsa på en tejpning. Rätt utfört är det snabbt och enkelt och håller många år!

TobiasLj

Aktiv medlem
Någon som provat någon av de nya fräcka "high flow" ventilerna?
Intressant. Hittade två märken efter lite googlande, 76 projects och Reserve. Dyra rackare men om de fungerar bättre kanske det kan vara värt det. Har konstant problem med min bakventil (Bontrager), trots tvätt så sätter den igen på nolltid. Visst fungerar det att fylla och tömma däcket men nästan omöjligt att finjustera tryck eller mäta tryck.

velman

Aktiv medlem
Ja, hårt. Ofta jättehårt. En montagehandske är att föredra för mina frökenhänder. Jag ser inte hur fett skulle kunna bidra på något vis. En mjuk gummipackning som den på en Stans-ventil ska komprimeras och sluta tätt även över mindre ojämnheter, dit hör en relief tänker jag. Men man får ta i, hårt.

Ett alternativ till extra tejpbitar skulle väl då vara att försiktigt slipa bort reliefen, eller helt enkelt kassera ett kasst fälgband och satsa på en tejpning. Rätt utfört är det snabbt och enkelt och håller många år!
Och fel utfört har jag skaffat mig ytterligare ett problem. Jag har läst mig till att fler har problem med att tejpa rätt jämfört med problem med specialized:s egna fälgband 2bliss så jag ville gärna behålla det. Nu blev det bra till slut.

Skall kolla trycket ikväll och se hur mycket det har sjunkit, men det kändes lika hårt i morse som i går kväll när jag kände med tummen i alla fall.

Stumpy

Aktiv medlem
Provade med Bontragers egna rim strips och ventiler en gång. Gick inte att få det tätt. Efter många svordomar, så bytte jag till Stans tape och ventiler. Tätt direkt.

Marklyft

Aktiv medlem
Ja, det kan längre, speciellt med vissa däck, men det är knappast speciellt bra att köra utan gucka för det kommer inte täta lika bra, och inte alls vid små hål i däcket. Men visst det är ju frivilligt att köra med vätska men har man problem med tubeless och inte har någon gucka så kanske det är något man bör fundera över…
Ja givetvis använder man ju gucka när man kör, men är ju alltid en bra början om hjulet är tätt redan innan man hällt i den, vilket inte är en omöjlighet som vissa vill framställa det.

Berk

Aktiv medlem
Ja givetvis använder man ju gucka när man kör, men är ju alltid en bra början om hjulet är tätt redan innan man hällt i den, vilket inte är en omöjlighet som vissa vill framställa det.

Det är inte en omöglighet. Men det funkar bara om alla komponenter håller helt tätt. Jag ser inte varför man skulle ville göra det, förutom om man inte är säkert om man vill behålla däcket. Man vill ända har vätskan i däcket när man kör, så varför inte slänga in den direkt så att det garanterad håller tät? Utan gucka är inte en bra början, då måste man öppna ventilen eller däcket igen. Jag slänger in vätskan innan jag sätter sista biten av däcket på fälgen.

Topp