Tubeless - vilken ventil är bäst för min fälg?

velman

Aktiv medlem
Det är inte en omöglighet. Men det funkar bara om alla komponenter håller helt tätt. Jag ser inte varför man skulle ville göra det, förutom om man inte är säkert om man vill behålla däcket. Man vill ända har vätskan i däcket när man kör, så varför inte slänga in den direkt så att det garanterad håller tät? Utan gucka är inte en bra början, då måste man öppna ventilen eller däcket igen. Jag slänger in vätskan innan jag sätter sista biten av däcket på fälgen.
Vet inte om jag håller med. När jag fick min ventil att sitta bra lossade jag käglan och hällde i guckan. Det är möjligt att den hade tätat sig själv snabbt och enkelt ändå men det här var en smidig gång för mig.

Att hälla i allt och sedan upptäcka att det inte är in närheten av tätt är inget jag önskar mig. Lika bra att kolla av läget innan.

Berk

Aktiv medlem
Vet inte om jag håller med. När jag fick min ventil att sitta bra lossade jag käglan och hällde i guckan. Det är möjligt att den hade tätat sig själv snabbt och enkelt ändå men det här var en smidig gång för mig.

Att hälla i allt och sedan upptäcka att det inte är in närheten av tätt är inget jag önskar mig. Lika bra att kolla av läget innan.

Åt ena sidan håller jag med. Men åt andra sidan hjälper det inte att inte använda vätska när vätskan behövs för att täta små hål. Jag har haft problem med ventiler några gånger. Det har alltid löst sig med att dra åt lite hårdare eller/och rotera hjulet så att vätskan kommer på ventilen. Utan vätska hade det inte funkat i sista fallet.

glitch

Aktiv medlem
Intressant. Hittade två märken efter lite googlande, 76 projects och Reserve. Dyra rackare men om de fungerar bättre kanske det kan vara värt det. Har konstant problem med min bakventil (Bontrager), trots tvätt så sätter den igen på nolltid. Visst fungerar det att fylla och tömma däcket men nästan omöjligt att finjustera tryck eller mäta tryck.
Nja finns rätt många nu t.ex.
ethirteen https://www.bikester.se/e-thirteen-...ieces-M1036718.html?vgid=G1528454&cgid=266957

mucoff https://www.bikester.se/muc-off-mtb...-80mm-M1089836.html?vgid=G1637339&cgid=266957

peatys https://www.bikester.se/peatys-x-ch...2mm-mm-M926626.html?vgid=G1332790&cgid=266957

enve har också någon variant.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Någon som provat någon av de nya fräcka "high flow" ventilerna?
Jag har Reserve Fillmore på min HT.
Tycker det är stor skillnad mot vanliga, presta är ju varken gjorda för tätningsvätaka, låga tryck, eller pumpar med stor luftvolym.

Av någon anledning verkar dom hålla luft bättre också, men det lär vara en slump som beror på andra faktorer i hjulen.

Blir däremot trist den dagen dom får en smäll eller jag tappar en ventilhatt på stigen :p

rix

Aktiv medlem

Tätt behöver det inte vara, man måste poppa däcken innan man häller i guckan så slipper man stänk. Många däck läcker rakt genom sidoväggen, utan gucka då är det kört.

Topp