Tubelessvätska i innerslang?

LarsM

Aktiv medlem
Funkar det att punkteringsskydda innerslangen med tubelessvätska?
(Med Schraederventil borde det gå bra att fylla på).

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Det ska det göra. Finns t.o.m. specialvätskor för innerslang, bl. Muc-off har en.

kais01

Aktiv medlem
det finns slangar färdigfyllda med gucka på biltema. håller i åratal, gucket är mer som en pasta. de rullar trögt som bara den.

KjellF

Aktiv medlem
Beror helt på vad som orsakade punkteringen. Om det är en glasbit eller liten sten och den sitter kvar i däcket kommer den att skava upp ett hål lika fort som det tätas med vätskan. Vet av egen erfarenhet.

kais01

Aktiv medlem
kokos, hur länge har de funkat då? slime säger två år vilket är bra sett till ett mtb-perspektiv där man får fylla på ett par gånger om året, men kort jämfört med biltemaslangarna där de som sitter på frugans cykel fortfarande tycks ha flytande innehåll efter cirka tio år.

och hur är rullet:)..?

KjellF

Aktiv medlem
Det var Slime jag hade som inte tätade pga sten i däcket. Guckan finns kvar länge men vet inte hur länge.
Det blir lite tungtrampat med Slimes slangar men inte så tungt att jag helt har förkastat det som alternativ på pendlaren.

kais01

Aktiv medlem
annars kan tätgucka på liten sprayburk avsedd för cykel vara ett alternativ. säljs med ojämna mellanrum på lidl.

har faktiskt en sådan burk med i pendlarryggan sedan rätt många år, men hittills inte fått punka i ett regn och rusk som skulle motivera dess användning.

de flesta slänger väl annars i en medhavd reservslang, men brukar på pendlarcykeln föredra att laga punkan roadside. det är jobbigt att ta av bakhjulet på den, och det är ju där punkan mest typiskt kommer:( smidigare i det fallet bara ta ur aktuell segment av slangen med hjulet kvar i ramen, och laga på plats. allt klart på 5-10 minuter. glöm inte taggen som typiskt sitter kvar i däcket.

för mtb och slanglöst har jag med ett par småflaskor med standardstans, och en spruta med rosa nål.

Pfaff

Aktiv medlem
annars kan tätgucka på liten sprayburk avsedd för cykel vara ett alternativ. säljs med ojämna mellanrum på lidl.

Vittoria mfl har dom i sortimentet. Jag har en stående sedan en cykel med tubdäck, hoppas den fungerar till slanglöst också. :-)
Kör man med schraderventiler finns ju större burkar för MC och bil att köpa. Men erfaringsmässigt råkar man inte ut för pyspunka när en burk finns med i bagaget utan då får man en sprucken slang istället. Och på den funkar ingen smartfix.

KjellF

Aktiv medlem
Jag har alltid med mig en sprayburk med tätning på vintern, allt för att slippa meka i kyla. Ungefär varannan gång har det fungerat för mig. Det är pga de dåliga oddsen som cykelbutiker inte säljer tätningsspray (jag har frågat).

kais01

Aktiv medlem
så endast relativ framgång med spray alltså. har som sagt inte prövat min.

fått för mig att det vore bra om den ansamlas vid punkan, och sedan får lite lugn och ro med måttligt däcktryck före användning. sen är det nog viktigt att med luft rensa ventilen efter påfyllning?

en mindre pyspunka kan man ju pumpa sig fram med, och fixa hemma i värmen. funkar sprayburken bara i sånt läge är ju värdet av den begränsat.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer