Tubless tätningsvätska läcker

Stervelo

Aktiv medlem
Tejpning och ventil är nog nyckeln till att det blir riktigt tätt.
Men nog är slanglöst klart mer strul än att köra med slang, det går inte att argumentera mot.
Med tanke på hur få punkor jag fått i skog, fast jag kör låga låg tryck, så är jag inte helt övertygad om nyttan.

Men, det är skönt att veta att sannolikheten för punka är nästan noll, när det fungerar.
Skulle jag få problem med att det burpar då blir det slang för mig igen, men inga såna problem på 5 års tublesscyklande.
Däremot läckageproblem en del, alltid från bakhjulet, go figure.

Jag har kört tubless med mavics egna system, minnet sviker nu, med hel insida på fälgen, du behöver inte tejpa.
De hade på allvar gått att köra utan gucka helt och hållet, bara för att, men lite gucka vill man ha ändå.

implor

Aktiv medlem
Ska ni bara ha kompressorn för att montera tubeless, så kolla in mitt tips med däckjärnen ovan. Helt gratis om man har dem. En liten brasklapp att jag inte vet om det fungerar lika klockrent när man kör inserts.
Har försökt dra ut däcket till kanten med däckjärn. Tror det är enklare på smala hjul.

har andra användningar av en kompressor men är mycket annat ”bra ha” saker som måste köpas till garaget. Bra ’minimum’ utrustat garage kostar säker 70k med verktyg, kabelvinda, kompressor, högtryckstvätt, arbetsbänk osv.

simson

Aktiv medlem
Jag köper 100pack 12grams patroner för 499kr på cabom , funkar bra med en typ15 år gammal co pump från biltema , i värsta fall kan jag köpa på teknikmagasinet eller nån vapenaffär men jag tycker ändå det är billigt och dessutom tar den nästan ingen plats i ryggan .
Mange

Freddie L

Aktiv medlem
Har försökt dra ut däcket till kanten med däckjärn. Tror det är enklare på smala hjul.

har andra användningar av en kompressor men är mycket annat ”bra ha” saker som måste köpas till garaget. Bra ’minimum’ utrustat garage kostar säker 70k med verktyg, kabelvinda, kompressor, högtryckstvätt, arbetsbänk osv.
Jag har gjort det på i30,5 och i22,5(?) och det har fungerat. Det är inte helt lätt, jag såg en Youtube som nån delade här, för att fatta poängen. Men visst är det säkert så att det går bättre med vissa fälg-däck-kombos än andra.

jonte987

Aktiv medlem
Jag har gjort det på i30,5 och i22,5(?) och det har fungerat. Det är inte helt lätt, jag såg en Youtube som nån delade här, för att fatta poängen. Men visst är det säkert så att det går bättre med vissa fälg-däck-kombos än andra.
Jag försökte på ett sladrigt mm men fattade nog inte. Fick dra ut det med fingrarna och sen pumpa med lite finess

Debbo

Aktiv medlem
blir en kompressor här hemma snart. Så mycket mera smidigt. Men den går inte många minuter på ett år så blir ganska dyr investering.
Den här är ju en billig investering 369kr, dock vågar jag inte svara på om 30l/min räcker till alla däck, ju knöligare däck ju mer luft vill man ha. Min är liten med handtag och räcker gott och väl, ska se om jag hittar en spec.

implor

Aktiv medlem
Den här är ju en billig investering 369kr, dock vågar jag inte svara på om 30l/min räcker till alla däck, ju knöligare däck ju mer luft vill man ha. Min är liten med handtag och räcker gott och väl, ska se om jag hittar en spec.

Den var billig. Men tror det blir en tystgående Stanley från jula. 1600kr är det nog värt.

Ubåt

Medlem
Vanliga nukeproof håller också luft utan gucka o går att poppa med fotpump. I alla fall innan jag bucklade dem
👍
Har två cyklar med DT Swiss Spline 1900 (fabrikstejpade) och Maxxis däck. Funkade att poppa utan gucka med fotpump och sedan fylla på med spruta genom ventilen. Håller tätt även om det äldre däckparet svettas en del.

Foxis

Aktiv medlem
Ts bråkar med däck som inte är gjorda för det.

För dig, pumpa igen, låt hjulet ligga ner, vänd det en gång i timmen eller så under en eftermiddag. Guckan borde fixa dina problem.
Guckan fixade mina problem! Lärdomar efter lite svordomar är att jag förmodligen varit lite snål med gucka, samt lat med runtskak och vändningar.

Guckan fixade mina problem! Lärdomar efter lite svordomar är att jag förmodligen varit lite snål med gucka, samt lat med runtskak och vändningar.
Skönt att det fukar nu. Mitt däck poppade på fälgen väldigt lätt med tryckluft och nu funkar allt bra, jag hade nog i lite mer gucka än vad man ”ska” ha i. Har ungefär 1.6 dl.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer