”Tubulars aren’t dead yet”

NLC

Aktiv medlem
Lyssnade på senaste avsnittet av CyclingTips Nerd Alert podcast ”Tubulars aren’t dead yet”
https://cyclingtips.com/2021/06/nerd-alert-podcast-tubulars-arent-dead-yet/ och kunde inte låta bli att undra om det (för den allmänne, glade motionären) ligger något i det Challenges representant Morgan Nicol säger eller om det bara är en shameless plug för tubtejp och ett sista desperat försök att få tubdäck populära för den breda massan nu när fler och fler tävlingar körs på (tubeless) clinchers.

Åsikter? Finns där någon vinning att cykla racer på tubdäck om man inte har följebil?

Pfaff

Aktiv medlem
Ett tubhjul med fint tubdäck är (väl?) fortfarande lättare än ett bättre slanglöst kombo.
Och sen den berusande doften av torkande lim skall inte heller underskattas :-)

staine

Aktiv medlem
Myten är att limmade tubdäck aldrig får punka.
Hoppas den är sann. Hålla på att limma däck en mörk natt - nej tack. :D

Pfaff

Aktiv medlem
Seriöst, gissningsvis en kombination av ”money talks” och ett enklare handhavande med slanglöst om man arbetar med rätta kombinationer.

NLC

Aktiv medlem
Visst, ”money talks” men lyssnar man på hur Challenges Morgan uttrycker sig får jag intrycket av en smula bitterhet av att Continental, Schwalbe, Hutchinson, Pirelli mfl dominerar på en nischmarknad medan de tillverkare som har cykeldäck som främsta produkt (Challenge, Vittoria, Dugast etc) blir marginaliserade exotiska uddamärken.

Lite som att det inte handlar om att konsumenterna ska välja den produkt som passar deras behov bäst utan det som har mest/bäst ”heritage” (vilket för mig ytterligare bidrar till uppfattningen att för många inom LVG-branschen är hopplöst konservativa förändringsmotståndare istället för att vara öppna för ”continuous improvement”.

GoranS

Aktiv medlem
Ett tubhjul med fint tubdäck är (väl?) fortfarande lättare än ett bättre slanglöst kombo.
Och sen den berusande doften av torkande lim skall inte heller underskattas :-)
Så sniffande weight-weenies kör tub medan resterande håller sig till kanttrådsdäck med slang eller TL!? Låter i så fall rimligt att tubdäck inte är så vanligt … 😉

Fredrik S

Aktiv medlem
Kör clinchers med slang idag och känner inget sug efter att byta till något annat. Efter att ha läst diverse trådar på senaste tiden så får jag nog säga att om det blir aktuellt med ett byte så blir det tub isåfall.
Tubeless lockar inte.

Domestique

Aktiv medlem
Har precis "slaktat" mina sista tubhjul. Kört mest tub på lvg i ett antal år och tycker väl det överlag fungerat bra. Den största nackdelen är för mig som amatör att behöva ha med en limmad extratub (och vid punka hoppas att man inte får en till). Jag upplever tub lite säkrare under långa utförslöpor med mycket (fälg)bromsning. Har punkat tub två gånger, båda gånger rupterade sidoväggar (Veloflex och FMB Paris Roubaix) som inte varit lagningsbara så extratub har krävts. Enkelheten i hanteringen med clincher och slang överväger numera tycker jag. Tänkte prova TL med mina nya fälgar och däck i sommar, har inte gjort det med lvg innan (men väl med min gravel och är inte 100% såld än..). Sen finns ju andra aspekter som ex att tubhjul (speciellt för campa) har en lite mer begränsad andrahandsmarknad (om man nu tänker sig att man vill avyttra sina hjul nån gång).
Så nej, för min egen del så känns det inte just nu aktuellt med tub igen. De enda tillfällena är möjligen för cykling i stora berg med fälgbroms, men det är kanske också tillfällen då TL löser en del av problematiken.

Pfaff

Aktiv medlem
Visst, ”money talks” men lyssnar man på hur Challenges Morgan uttrycker sig får jag intrycket av en smula bitterhet av att Continental, Schwalbe, Hutchinson, Pirelli mfl dominerar på en nischmarknad medan de tillverkare som har cykeldäck som främsta produkt (Challenge, Vittoria, Dugast etc) blir marginaliserade exotiska uddamärken.

Lite som att det inte handlar om att konsumenterna ska välja den produkt som passar deras behov bäst utan det som har mest/bäst ”heritage” (vilket för mig ytterligare bidrar till uppfattningen att för många inom LVG-branschen är hopplöst konservativa förändringsmotståndare istället för att vara öppna för ”continuous improvement”.

För mig är det en icke-fråga. Har haft tub men fann kanttråd och numera slanglöst överlägset enklast att hantera. Men jag cyklar inte för att komma först utan enbart för att… cykla.

Singular

Aktiv medlem
Sen finns ju andra aspekter som ex att tubhjul (speciellt för campa) har en lite mer begränsad andrahandsmarknad (om man nu tänker sig att man vill avyttra sina hjul nån gång).
...vilket får till följd att rättrogna tubdäckstalibaner med fälgbromsade åk kan, till familjens behärskade förtjusning, fylla såväl lägenhet som förråd med "billiga" hjul som aldrig används... (☺️)

Jag lyssnade på avsnittet ifråga när det släpptes, vilket var en ovanligt onyanserad och lång dragning från en enda involverad part i branschen. Jag tror att de flesta nog är överens om att tubdäck är på väg ut för allt annat än (kanske) ett par specialfall, vilket är tävlingscykling på väg, bancykling och CX. Visst, åkkänslan är suverän och det är roligt med superlätta grejor men det är ju bevisligen lite långsammare (vikt är inte av så stor vikt längre) och så oerhört mycket meckigare att leva med.

Numera funkar det ju till och med att åka berg på kanttrådshjul i kolfiber (med fälgbroms - skivbroms tar ju bort det abret...), så jag har litet hopp för att tekniken ska kunna få ett schwung tillbaka om inte ens fälg-/hjultillverkarna är med på tåget.

Man KAN ju också tänka sig att Challenge håller fast vid tubdäck som teknik för att man är så förbannat dålig på att göra kanttrådsdäck som funkar/håller/är säkra (men det var bara som jag tänkte, inte som jag sa).

HåkanC

Aktiv medlem
Man KAN ju också tänka sig att Challenge håller fast vid tubdäck som teknik för att man är så förbannat dålig på att göra kanttrådsdäck som funkar/håller/är säkra (men det var bara som jag tänkte, inte som jag sa).
Challenge verkar åtminstone kunna göra grusdäck som får lågt rullmotstånd i verklighetsfrämmande tester, åtminstone Strada Bianca Pro HTLR
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews
Men i det här testet verkar Challenges slangdäck ha en aning lägre rullmotstånd jmf med tubelessversionerna
https://docs.google.com/spreadsheet...lGWWB7aJkbOecfrCmimqwcdGk/edit#gid=1991044987

NLC

Aktiv medlem
Jag lyssnade på avsnittet ifråga när det släpptes, vilket var en ovanligt onyanserad och lång dragning från en enda involverad part i branschen.
Det var min känsla också, ett evigt rantande om ISO vs ERTO och varför vissa men inte andra var de ”äkta” cykeldäckstillverkarna där körsbäret ändå måste sägas var liknelsen av tubdäck med fälgbromsar.

atorger

Aktiv medlem
Jag lyssnade på den podcasten igår, och blev faktiskt lite nyfiken. Visst var det mycket säljsnack från Challenge-snubben, men "slanglösa" tubdäck och fälgtejp med de rätta egenskaperna skulle kunna göra dem användbara för såna med tummen mitt i handen som jag, och då blir jag ju nyfiken att i alla fall prova.

Med de där nya funktionerna blir de dels lättare att installera (och byta i fält), och dels funkar vanlig plugg utifrån vid punktering. Och så rullar de förhoppningsvis lika bra som slanglöst, nog för att jag inte skulle märka nån skillnad, men man vet ju om det.

Mycket av produkterna han verkade prata om är inget som finns tillgängligt köpa nu dock verkar det som. Den där tejpen till exempel. Köra gruscykling med ~38mm tubdäck och fälgar som tål smällar skulle vara coolt tänker jag, skulle nog prova det före landsvägscykeln.

Stumpy

Aktiv medlem
På CX kör man ofta så lågt tryck att man får genomslag några gånger per varv. Med slang är det garanterat punka. Med slanglöst, så får fälgkanterna nog svårt att överleva någon längre tid.

För övrigt funkar det utmärkt att tejpa landsvägstuber med vanlig Tufotejp, så inget nytt magiskt behövs. CX-tuberna tejpar jag med Effetto Mariposa Carogna-tejp.

Singular

Aktiv medlem
Jag lyssnade på den podcasten igår, och blev faktiskt lite nyfiken. Visst var det mycket säljsnack från Challenge-snubben, men "slanglösa" tubdäck och fälgtejp med de rätta egenskaperna skulle kunna göra dem användbara för såna med tummen mitt i handen som jag, och då blir jag ju nyfiken att i alla fall prova.

Med de där nya funktionerna blir de dels lättare att installera (och byta i fält), och dels funkar vanlig plugg utifrån vid punktering. Och så rullar de förhoppningsvis lika bra som slanglöst, nog för att jag inte skulle märka nån skillnad, men man vet ju om det.

Mycket av produkterna han verkade prata om är inget som finns tillgängligt köpa nu dock verkar det som. Den där tejpen till exempel. Köra gruscykling med ~38mm tubdäck och fälgar som tål smällar skulle vara coolt tänker jag, skulle nog prova det före landsvägscykeln.
Nja, tejpen gör ju att det inte kan rulla fullt lika nimmt och det går liksom inte att komma runt om man inte på proffsvis epoxiar på däcken (DET är slit och släng…) för en utvald tävling.

Som Stunpy säger finns det funkis lösningar utan kladd redan idag för tejpning (och om du inte har gett dig fan på att köra i tävlingsfart genom hårnålsböjar håller ”allt” på landsväg) och ”slanglösa” tubdäck.

Det som fick mig att hoppa över idén med breda tuber på grushojen är priset, den mycket begränsade tillgängligheten/utbudet, det tämligen oflexibla handhavandet vid byte av däck (i betydelsen ”…till en annan modell”) och inte minst att man är så jä-ve-lens körd när man sprättar upp däcksidan (jag har oftast med mig ex Parks däcklappar som räddat mig flera gånger efter att ha kört lite för nätta och goa däck på liiiite för stygg grusväg).

atorger

Aktiv medlem
Ja det är ju onekligen rätt mycket som talar mot... inte tänkt på däcksideproblemet tidigare, men det är klart att däck designade för cyclocrossförhållanden är nog inte så bra på vass sten.

Kanske ska prova en effetto mariposa tyre invader i mina slanglösa istället, eller så kör jag bara tills fälgarna är slut igen, det är ju coolt med lite bucklor.

Singular

Aktiv medlem
Ja det är ju onekligen rätt mycket som talar mot... inte tänkt på däcksideproblemet tidigare, men det är klart att däck designade för cyclocrossförhållanden är nog inte så bra på vass sten.

Kanske ska prova en effetto mariposa tyre invader i mina slanglösa istället, eller så kör jag bara tills fälgarna är slut igen, det är ju coolt med lite bucklor.
Ptja, däck är ju det där ultimata optimiseringsproblemet - det finns inte någon väg runt kompromisserna. Ett fint däck av traditionell konstruktion (alltså med tunn stomme och pålimmad slitbana) blir lätt, snabbt och komfortabelt på bekostnad av livslängd, tålighet och punkteringsskydd.

Fina CX-däck (FMB, Dugast, Challenge et cetera) har ju tunna och följsamma stommar för fart och grepp, men tenderar att dö i sidoväggarna (av att man hasar runt på dem, böjer dem ordentligt och då-och-då skär/sliter dem - samt att både åkning och det eviga spolandet gör att de rötnar) långt innan däcket behöver kasseras för att det är slut i själva slitbanan.

Om något är väl Continental GP5000 (och liknande i sortimentet) den äggläggande mjölkgrisen i däckvärlden. Tyskarna har lyckats få ihop fart, grepp, livslängd och en (iaf hyfsad) tålighet på ett rätt ovanligt sätt.

Jensen

Aktiv medlem
Lyssnade på senaste avsnittet av CyclingTips Nerd Alert podcast ”Tubulars aren’t dead yet”
https://cyclingtips.com/2021/06/nerd-alert-podcast-tubulars-arent-dead-yet/ och kunde inte låta bli att undra om det (för den allmänne, glade motionären) ligger något i det Challenges representant Morgan Nicol säger eller om det bara är en shameless plug för tubtejp och ett sista desperat försök att få tubdäck populära för den breda massan nu när fler och fler tävlingar körs på (tubeless) clinchers.

Åsikter? Finns där någon vinning att cykla racer på tubdäck om man inte har följebil?
Fast tyckte ändå han ”erkände” lite att trotts att de nu kom ”slanglösa” tubdäck så rullade de sämre än kanttråd. Han är ju även lite partisk minst sagt :-) men absolut rätt i att de sitter kvar vid punka. Men det är ju sen gammalt med tubdäck, att det är en fördel. Tyckte det var rätt intressant det han nämnde att de stora jättarna inte var med på möten där de dedikerat pratade cykeldäck. Eller de var med, men med typ en lärling.

NLC

Aktiv medlem
Tyckte det var rätt intressant det han nämnde att de stora jättarna inte var med på möten där de dedikerat pratade cykeldäck. Eller de var med, men med typ en lärling.

Ja, den delen var intressant även om det är svårt för en utomstående att bekräfta sanningshalten i det. Likaså konflikten mellan ISO- och ERTO-organisationerna.

atorger

Aktiv medlem
Har man hållit på en del med slanglöst med lite smalare däck så tycker jag det är ganska uppenbart att det är nånting som inte fungerat väl med standardiseringen. Det är hyfsat slumpartat hur hårt ett däck sitter beroende på däck/fälg-kombination. Jag tror inte det är problem i tillverkningsprecision, för det verkar vara hyfsat konsistent. Panaracer sitter orimiligt löst, Challenge sitter onödigt tajt. Man verkar helt enkelt inte kommit överens om hur passformen ska vara än.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer