TUG Höstgruset

Waylost

Aktiv medlem
TUG Höstgruset

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
TUG Höstgruset
Oj, det här blir spännande :)
(du hänger inte här så mycket va?)
Jodå, ville inte ge mig in i den sandlådan bara. Race är en översättningsfråga mina ögon (samt att jag inte tänkte på den enorma kränkningsfaktorn som ordet innebär för en del). På ren svenska var det ett evenemang där man gjort en rutt i form av en GPS-slinga som deltagarna följde på egen enhet. Utöver det bjöds på fika vid ett ställe och sedan käk när man kom tillbaka. Anmälningsavgiften var främst till insamlingen för Läkare utan gränser.

Det var i alla fall en fantastiskt fin dag och jag såg endast glada miner, om det beror på att jag alltid tar det väldigt försiktigt när det är medtrafikanter/gångare i närheten, söker ögonkontakt och håller avstånd, låter jag vara osagt! :)

Skogling

Aktiv medlem
TUG Höstgruset
Bättre att starta en ny sandlåda då.

För mig, m.fl., är det superviktigt att visa respekt när vi gör det vi älskar och brinner för. Att visa respekt är a och o.
Om vi inte sköter oss så kommer vår cykelfrihet riskeras att bli begränsad. Det vill ingen. Det är just därför det är så dumt att vara en cykel/-forum-provokatör.

Förlåt, men du verkar ganska ny på på Happy och detta har dryftas förr. HUR mycket som helst.

Jag är ganska gammal i gemet. Med all respekt.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
TUG Höstgruset
Bättre att starta en ny sandlåda då.

För mig, m.fl., är det superviktigt att visa respekt när vi gör det vi älskar och brinner för. Att visa respekt är a och o.
Om vi inte sköter oss så kommer vår cykelfrihet riskeras att bli begränsad. Det vill ingen. Det är just därför det är så dumt att vara en cykel/-forum-provokatör.

Förlåt, men du verkar ganska ny på på Happy och detta har dryftas förr. HUR mycket som helst.

Jag är ganska gammal i gemet. Med all respekt.
Jag ville undvika att starta en ny sandlåda och istället visa på hur bra det var.

"Det var i alla fall en fantastiskt fin dag och jag såg endast glada miner, om det beror på att jag alltid tar det väldigt försiktigt när det är medtrafikanter/gångare i närheten, söker ögonkontakt och håller avstånd, låter jag vara osagt! :)"

Om någon/några deltagare emot arrangörers uppmaningar, beter sig illa är det väldigt tråkigt men det är individer som, precis som i alla andra sammanhang, har ansvar för att bete sig på ett korrekt sätt.

Nog sagt om det. :)

me.I.am

Aktiv medlem
TUG Höstgruset
Jodå, ville inte ge mig in i den sandlådan bara. Race är en översättningsfråga mina ögon (samt att jag inte tänkte på den enorma kränkningsfaktorn som ordet innebär för en del). På ren svenska var det ett evenemang där man gjort en rutt i form av en GPS-slinga som deltagarna följde på egen enhet. Utöver det bjöds på fika vid ett ställe och sedan käk när man kom tillbaka. Anmälningsavgiften var främst till insamlingen för Läkare utan gränser.

Det var i alla fall en fantastiskt fin dag och jag såg endast glada miner, om det beror på att jag alltid tar det väldigt försiktigt när det är medtrafikanter/gångare i närheten, söker ögonkontakt och håller avstånd, låter jag vara osagt! :)
Har svårt för mänskor som ska dra till med "kränkt" i tid och otid, oftast för att förminska meningsmotståndare, och oftast använt i just sandlådenivå.
Visst, ibland är "kränkt" en korrekt benämning, i det här sammanhanget? Not.

Berk

Aktiv medlem
TUG Höstgruset
Jag ville undvika att starta en ny sandlåda och istället visa på hur bra det var.

"Det var i alla fall en fantastiskt fin dag och jag såg endast glada miner, om det beror på att jag alltid tar det väldigt försiktigt när det är medtrafikanter/gångare i närheten, söker ögonkontakt och håller avstånd, låter jag vara osagt! :)"

Om någon/några deltagare emot arrangörers uppmaningar, beter sig illa är det väldigt tråkigt men det är individer som, precis som i alla andra sammanhang, har ansvar för att bete sig på ett korrekt sätt.

Nog sagt om det. :)

Jag tycker att det inte är ok att bara visa "hur bra det var" utan att nämna alls problematiken du är medveten om. Det är såklart bra att du haft en fin dag och har visat hänsyn till andra som du möter. Men du har deltagit i en icke-sanktionerad arrangemang/lopp/race/manifestation som har orsakad problem. Såklart har individer som inte beter sig på ett korrekt sätt först och främst själv ansvaret för det. Men att organisationen släpper ut grupper av cyklisten på motionsspår i välbesökta friluftsområden höjer chansen på konflikter väldigt mycket. Som har skrivits förut skulle organisatörer aldrig har fått tillstånd för det. Din inlägg här verkar som att du vill visa upp att det fanns ingen problem alls med "arrangemangen".

jolov

Aktiv medlem
TUG Höstgruset
Jag tycker att det inte är ok att bara visa "hur bra det var" utan att nämna alls problematiken du är medveten om. Det är såklart bra att du haft en fin dag och har visat hänsyn till andra som du möter. Men du har deltagit i en icke-sanktionerad arrangemang/lopp/race/manifestation som har orsakad problem. Såklart har individer som inte beter sig på ett korrekt sätt först och främst själv ansvaret för det. Men att organisationen släpper ut grupper av cyklisten på motionsspår i välbesökta friluftsområden höjer chansen på konflikter väldigt mycket. Som har skrivits förut skulle organisatörer aldrig har fått tillstånd för det. Din inlägg här verkar som att du vill visa upp att det fanns ingen problem alls med "arrangemangen".

Nu var dom faktiskt bara fyra män som hade planerat det i några månaders tid.

Då kanske det är svårt att hinna göra annat än att kalla racet för manifestation och låtsas som att det regnar?

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
TUG Höstgruset
Kan ni inte vara kvar i sandllådetråden itsället? Eller hänga i ”truckers paradise” på facebook och hata på cyklister?

Jag var där och cyklade en eventet. INGENSTANS satt skyltar om cykel förbjuden. Jag visade, som alltid, hänsyn och jag upplevde inget problem. Att någon i i någonannan tråd upplevde att det fanns cyklister i områdetsom betedde sig illa (är det ens fastslaget attde hade med eventet att göra)?

Event som ej är tävlingar och ej behöver tillstånd arrangeras ofta. Randonneur event är mig veteligen inte ”sanktionerade”. Cykelgrupper som cyklar med sin klubb etc. är inte ”sanktionerade”.

Att föra en allmän diskussion om att bete sig på ett brasätt på cykel är jag med på, men era påhopp här blir väldigt märkliga.

H.

Aktiv medlem
TUG Höstgruset
Jag tycker ändå vi måste skilja på sak och person. Vi vet inget mer om TS agerande mer än att han deltog i arrangemanget och de videosekvenser man kan se. Jag har inte kollat så noga men utgår från att det inte är någon idiotkörning. Som deltagare kanske man inte kan förväntas ha perfekt lokalkännedom i förväg. Jag skulle tex inte kunna bedöma om bansträckningen för detta arrangemang är bra eller dålig utifrån en karta.

Och ska vi börja döma alla som deltar i osanktionerade event/svartrejs så är det ju ändå rätt mycket att kasta sten i glashus på happy.

Däremot bör ju arrangörerna ta till sig av kritiken, men det är ju en helt annan sak, som diskuteras i pajkastartråden.

marr

Moderator
Forumvärd
TUG Höstgruset
Det är ju såklart inte TS fel att vad det nu var saknade sina tillstånd. Men att helt svartvitt blunda för alla problem och göra en fin reklamfilm för jippot är ju såklart något man får ta ansvar för, speciellt om man säger sig känna till problemen, men väljar att inte ta upp dem ändå.

Att sen arrangören är ytterst tydlig med att det inte var ett race (i efterhand iallafall) verkar ju absolut inte framgått hos denna deltagaren iallafall.

Berk

Aktiv medlem
TUG Höstgruset
Jag tycker ändå vi måste skilja på sak och person. Vi vet inget mer om TS agerande mer än att han deltog i arrangemanget och de videosekvenser man kan se. Jag har inte kollat så noga men utgår från att det inte är någon idiotkörning. Som deltagare kanske man inte kan förväntas ha perfekt lokalkännedom i förväg. Jag skulle tex inte kunna bedöma om bansträckningen för detta arrangemang är bra eller dålig utifrån en karta.

Och ska vi börja döma alla som deltar i osanktionerade event/svartrejs så är det ju ändå rätt mycket att kasta sten i glashus på happy.

Däremot bör ju arrangörerna ta till sig av kritiken, men det är ju en helt annan sak, som diskuteras i pajkastartråden.

Har ingen problem alls med att TS deltog. Skulle också inte hade haft något emot TS trådstart om han inte var medveten om problematiken. Men som jag och marr skrev, verkar TS inte bara villa visa upp att han har haft en fin dag, men också att hela "arrangemangen" var oproblematiskt. Eller så förstår TS verkligen inte att arrangemangen vara problematiskt, som också skulle vara en problem.

jonte987

Aktiv medlem
TUG Höstgruset
Det handlar om youtubing och då finns det väl olika strategier man kan tillämpa. Jag kan ju bara gissa att inte alienera delar av en potentiell publiken genom att kritisera gravel community kan vara en bra strategi.

Att stryka happy medhårs är svårare men kanske inte heller slår så hårt mot antalet visningar.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
TUG Höstgruset
Har ingen problem alls med att TS deltog. Skulle också inte hade haft något emot TS trådstart om han inte var medveten om problematiken. Men som jag och marr skrev, verkar TS inte bara villa visa upp att han har haft en fin dag, men också att hela "arrangemangen" var oproblematiskt. Eller så förstår TS verkligen inte att arrangemangen vara problematiskt, som också skulle vara en problem.
Under hela min vistelse på och kring eventet, när jag filmade etc. så var det helt oproblematiskt. Jag hade inte en enda kontakt eller händelse som var otrevlig. Om någon annan någon annan stans i skogen hade det var det något jag inte upplevde. Som sagt, är det ens belagt att de som nämns i en annan tråd var deltagare på eventet? Eller ska vi beskylla eventet för morsor på el cykel som kör mot rött vid Fridhemsplan med?

Det är ju såklart inte TS fel att vad det nu var saknade sina tillstånd. Men att helt svartvitt blunda för alla problem och göra en fin reklamfilm för jippot är ju såklart något man får ta ansvar för, speciellt om man säger sig känna till problemen, men väljar att inte ta upp dem ändå.

Att sen arrangören är ytterst tydlig med att det inte var ett race (i efterhand iallafall) verkar ju absolut inte framgått hos denna deltagaren iallafall.
Jag har inte gjort en reklamfilm och eventet saknade "tillstånd" pga. att det ej behövs tillstånd för att cykla i skogen. Jag är en helt oberoende deltagare på eventet som valde att filma och klippa ihop en video om en trevlig dag i skogen. Arrangörerna var mycket tydliga både innan och i efterhand att det inte rör sig om en tävling. Att jag väljer att använda ordet "Race" i videon handlar (som jag skriver) mest om en översättningsfråga samt att jag inte trodde att föreningen för lättkränkta skulle lägga sitt årsmöte i tråden. Hade det varit ett race så hade jag verkligen inte stått och käkat bulle, poserat på bild eller väntat in gruppen mitt i "racet".

jonte987

Aktiv medlem
TUG Höstgruset
Jag vet inte hur kränkt någon är.
Man försökte sig på lite smart damage controll genom att glida på vilken label eventet egentligen ska ha. Det är nästan så smart att det egentligen inte hänt något.
Tyvärr når det inte hela vägen och då blir det tacksamt för andra att slå hål på den självupplevda smartheten.

Jag är ingen stjärna på sånt men finner att lite spelad ödmjukhet kan hjälpa till.

GustafH

Aktiv medlem
TUG Höstgruset
Jag har inte gjort en reklamfilm och eventet saknade "tillstånd" pga. att det ej behövs tillstånd för att cykla i skogen.

Hej! Evenemangsplanerare här. Baserat på både vad du säger här och vad som sades av arrangören i den andra tråden så skulle jag säga att det definitivt behövs tillstånd. Men om vi leker med tanken att det inte behövs tillstånd för att samla folk, ta in anmälningsavgifter och ha depåstopp så kan ju vem som helst göra det varsomhelst, inga problem eller hur? Så egentligen behövs ju inte tillstånd till några motionslopp. Vätternrundan är samma sak ju, bara ett gäng cyklister som cyklar där de har laglig rätt att cykla och sen råkar det stå lite fikabord här och var.

Sorry att ta den här diskussionen här men du öppnar ju också upp för den. Och det är inte oproblematiskt, särskilt inte när man arrangerar sånt här i områden där det redan diskuteras flitigt om cykelförbud.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
TUG Höstgruset
Hej! Evenemangsplanerare här. Baserat på både vad du säger här och vad som sades av arrangören i den andra tråden så skulle jag säga att det definitivt behövs tillstånd. Men om vi leker med tanken att det inte behövs tillstånd för att samla folk, ta in anmälningsavgifter och ha depåstopp så kan ju vem som helst göra det varsomhelst, inga problem eller hur? Så egentligen behövs ju inte tillstånd till några motionslopp. Vätternrundan är samma sak ju, bara ett gäng cyklister som cyklar där de har laglig rätt att cykla och sen råkar det stå lite fikabord här och var.
Jag kan inte juridiken i detalj men om att bjuda på en bulle på vägen avgör om ett tillstånd behövs eller ej tvivlar jag på. Behöver Randonneur tillstånd med då? Sverigetempot till exempel? De bjuder ju trotts allt inte på bullar.
Sorry att ta den här diskussionen här men du öppnar ju också upp för den. Och det är inte oproblematiskt, särskilt inte när man arrangerar sånt här i områden där det redan diskuteras flitigt om cykelförbud.
Vet ej om jag bjudit in till den!? Jag kan inte svara för arrangören så det får du ta med dem.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
TUG Höstgruset
Jag vet inte hur kränkt någon är.
Man försökte sig på lite smart damage controll genom att glida på vilken label eventet egentligen ska ha. Det är nästan så smart att det egentligen inte hänt något.
Tyvärr når det inte hela vägen och då blir det tacksamt för andra att slå hål på den självupplevda smartheten.

Jag är ingen stjärna på sånt men finner att lite spelad ödmjukhet kan hjälpa till.

Jag har inget behov av damage controll, jag arrangerade inte något event, race eller vad man nu vill sätta för label på det, så jag är inte part i det målet. Jag hade en fin dag i skogen och gjorde en video om det. Vet ej hur ödmjuk man måste vara för det? Att "någon på internet" blev arg för att "någon i skogen" gjorde "något" innebär inte att man inte får visa/uttrycka glädje över en trevlig upplevelse.

SocialGimp

Aktiv medlem
TUG Höstgruset
Är nog på TS sida här, om man cyklar i ett event/race/evenemang/manifestation och inte på ngt sätt upplever att man stört någon och vill klippa ihop en video om det så tycker jag faktiskt man kan få göra det utan att få på käften.

Om någon vill klaga på något, så klaga på arrangörerna istället.

För att alltid visa ödmjukhet i alla trådar så rekommenderar jag alla att skriva "Förlåt" efter varje inlägg hädanefter.

Förlåt

Senast ändrad:

GustafH

Aktiv medlem
TUG Höstgruset
Jag kan inte juridiken i detalj men om att bjuda på en bulle på vägen avgör om ett tillstånd behövs eller ej tvivlar jag på. Behöver Randonneur tillstånd med då? Sverigetempot till exempel? De bjuder ju trotts allt inte på bullar.

Vanliga BRM behöver inga tillstånd eftersom det inte heller finns några arrangerade stopp. Sverigetempot skulle tekniskt sett falla i kategorin som behöver tillstånd och börjar vi pusha det så ja, det skulle kunna vara så att alla inblandade Länsstyrelser skulle behöva tillåta det.

Vet ej om jag bjudit in till den!? Jag kan inte svara för arrangören så det får du ta med dem.
Du skrev att

eventet saknade "tillstånd" pga. att det ej behövs tillstånd för att cykla i skogen.

vilket jag anser är fel eftersom jag tycker baserat på detaljerna definitivt behövs tillstånd. Det tycker jag är en inbjudan till en diskussion.

Sen tycker jag heller inte att diskussionen handlar om dig här, jag tycker inte du har inte gjort nåt fel alls, men diskussionen hamnar i din tråd för att din tråd handlar om nämnda evenemang. Så vi måste skilja på sak och person, se det här inte som kritik mot dig utan mot arrangörerna.

me.I.am

Aktiv medlem
TUG Höstgruset
... samt att jag inte trodde att föreningen för lättkränkta skulle lägga sitt årsmöte i tråden.
Då var vi där igen, du har typ samma attityd som Olivier, en av de ansvariga för den här gravelmanifestation, i den andra tråden, konfrontativ. Ganska tröttsamt faktiskt. Visa gärna något inlägg som tyder på att skrivaren är kränkt, dina och Oliviers räknas inte.

Lingon

Aktiv medlem
TUG Höstgruset
Haha. Happy verkar ha kidnappats av ett gäng cykelhatande surgubbar.
I det här landet går 99% av alla cykeltävlingar/svartrejs/rando-lopp mm på icke avlysta vägar. Det är upp till deltagarna att följa gällande trafikregler och visa hänsyn mot gående och andra trafikanter.
Som i alla sammanhang finns det tyvärr en liten klick deltagare med dåligt omdöme, inget man kan lasta arrangör och sponsorer för.

BFS

Aktiv medlem
TUG Höstgruset
Jag tror inte nån av sträckorna i Sverigetempot klassas som "känslig" och riskerar cykelförbud. Orättvist eller inte, man kommer undan med "event" när man inte tummar på gränserna (genom att tex försöka trixa med ord). Detta borde vara uppenbart för främst arrangörer men också deltagare. Istället för att gräva ner sig i en skyttegrav ("Nä, jag har inte grävt en skyttegrav. Det är ett skottsäkert dike.") borde man kunna iklä sig lite ödmjukhet (låtsad eller äkta) och säga/pudla: "Vi förstår problematiken. Vi ska lära oss av detta. Tack för feedbacken." istf att säga: "Ni är patetiska. Vi är fyra män som planerat det! Det var perfekt. Alla var nöjda." Att eventet varit trevligt för deltagarna har inte så mycket med det hela att göra.

Edit: mest tänkt som kritik mot arrangörerna, om nån är osäker.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
TUG Höstgruset
Tror TS och andra som vill rättfärdiga eventet eller deltagandet missar här är konflikten som den uppfattas av andra besökare i skogen. Det är bevisligen, bland annat i undersökningssvaren, så att cyklister som rör sig snabbt på parkvägar och stigar uppfattas som något hotfullt/farligt när man får frågan. Det är de svaren konsulter, tjänstemän och politiker plockar upp och anför som argument för reglerad cykling.

Att det är glada cyklister i filmen betyder i sammanhanget ingenting.

TUG Höstgruset
Tror TS och andra som vill rättfärdiga eventet eller deltagandet missar här är konflikten som den uppfattas av andra besökare i skogen. Det är bevisligen, bland annat i undersökningssvaren, så att cyklister som rör sig snabbt på parkvägar och stigar uppfattas som något hotfullt/farligt när man får frågan. Det är de svaren konsulter, tjänstemän och politiker plockar upp och anför som argument för reglerad cykling.

Att det är glada cyklister i filmen betyder i sammanhanget ingenting.
men detta händer ju dagligen när "vi" cyklar på vägen, grusvägen eller i skogen (kanske mest i skogen där det minst förväntas att cyklar ska komma). Jag tror personligen inte att majoriteten av de som rörde sig i området runt Söderbysjön i lördags visste att det pågick en manifestation och jag tror inte det är det som avgör hur de uppfattar cyklisterna. Jag vet inte heller hur många som körde illa och var otrevliga då jag inte själv var där men de flesta andra verkar ju varit på plats.....

Det enda sättet att få fortsätta köra i området är kanske att sluta cykla där?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer