Tull från Kina?

JTF

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Jensen sa:
Miss Lycka sa:
Allt för att undvika att betala samhällsservice.
Man hjälper väll Holland :-). Skillnaden blir ju inte så stor mot att handla i tysk butik till tysk moms
Det jämnar nog ut sig i längden tack vare insatser från ädla samhällshjältar som t.ex. Östling... :-)

4646979793.jpg

fred_sv

Medlem
Tull från Kina?
Köpt 3st ramar betalat tull mm för 1st.
Köpt 2par hjul betalat tull för 1par.

Värden över 500kr fastnar i till om man har otur. Om jag inte minns fel.

Brukar dela upp beställningar som överstiger 500kr om de görs från samma säljare. Frakt brukar ju ändå vara gratis.

Känns helt rätt å snuva staten på lite $$$ då man ändå blir rånad på all jävla moms i detta land.

Garanti ärenden behöver ej tullas tex om din Kina fälg går sönder.

Tull från Kina?
Jensen sa:
Miss Lycka sa:
Man hjälper väll Holland :-). Skillnaden blir ju inte så stor mot att handla i tysk butik till tysk moms
Handlar man från dom stora tex bike24, r2bike, bike-components osv så kommer man ju inte undan utan får snällt betala samhällsservicen åt alla andra här i Sverige.

pennan

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Fick betala 106kr i avgifter för mitt senaste hjulset.
50$ hade avsändaren skrivit på fakturan.

Finns det någon kina sida där man kan betala med bitcoin?

ooms

Aktiv medlem
Tull från Kina?
fred_sv sa:

Brukar dela upp beställningar som överstiger 500kr om de görs från samma säljare. Frakt brukar ju ändå vara gratis.

Känns helt rätt å snuva staten på lite $$$ då man ändå blir rånad på all jävla moms i detta land.

Momsen är väl det lilla man blir rånad på. Den fina marginalskatten på 62% stör mig mer... Minsta lilla extra jag tjänar så tar staten 62%. När jag sedan ska handla nåt för de återstående 38% får jag betala moms. Och innan de 62% stals så hade arbetsgivaren betalat sociala avgifter på ca 30%. Det blir inte mycket kvar när statens olika fingrar tagit sitt...

båtbensbudet

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Tattaren sa:
Ett annat alt är att säga att man köpte cash på plats. Be säljaren sätta ett lågt värde på paket eller värdet man vill försäkra. Ingen kommer att fråga efter betalningskvitto etc från bankkonto eller dyl.

Det kan de visst göra. De kan tom ifrågasätta det kvittot eller prisuppgift du uppger.

JTF

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Och har man otur kan tullen värdera varan högre med hjälp av tariffer, jämfört med vad man faktiskt betalat. Så det kan löna sig med öppna kort.

ooms

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Men allt detta undviker man om man använder kinesernas "tax-free shipping" (vilket var ursprungsfrågan när tråden återupplivades idag). Dvs de sköter importen till EU (oftast via Holland verkar det), klistrar på ny adresslapp och därefter är det som vilket EU-paket som helst när det når Sverige. Kan dock vara värt att räkna på om det lönar sig.

sivan

Medlem
Tull från Kina?
fred_sv sa:

När du fick betala tull var de den höge eller lägre %-satsen du fick betala? var ramarna lackade?

Jensen

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Miss Lycka sa:
Handlar man från dom stora tex bike24, r2bike, bike-components osv så kommer man ju inte undan utan får snällt betala samhällsservicen åt alla andra här i Sverige.

säker på r2? för på bike24 ändras ju priset om man ställer in sverige, inte upplevt det med r2 faktiskt. om de inte döljer det när man betalar (dock inte sett ut så när jag kollat :D). Hur funkar det egentligen, för tyskland då över pengar till sverige och får inget på det köpet? och handlar man från mindre är det ju fortfarande inte svenska staten man stödjer, sen om det är rätt eller fel i det låter jag ju vara osagt, sa bara att skillnaden mot att ta in dengfu via holland inte är så annorlunda än att handla från t.ex. holländsk butik.

angående svensk sjukvård, jo den har man ju utnyttjat, är inte sådär sjukt imponerad direkt. Vi har kvar våran höga beskattning, högre än många länder, men våran sjukvård kan nog inte längre anses som topp i europa. MEN det är en annan fråga

EDIT: såg nu att r2 numera hade sverige som val av land, är det nytt? tycker mig inte sett det när jag handlade därifrån i somras

Senast ändrad:

eketjall

Ny medlem
Tull från Kina?
Det värsta är väl när man får betala en massa avgift för tullhantering (I mitt fall till Postnord) men värdet på varan är under moms/tullgränsen.
Köpte ett par t-shirts för totalt 36$ har jag för mig. Fick pynta ca 150kr i admininstrativa avgifter men ingen moms eller tullavgift.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Tull från Kina?
pennan sa:
"Above samples are for testing only"

Har en lång o underlig mailkonversation med tullen / postnord med liknande innehåll som ovan.

När jag snålade och hävdade att ramen de hade i tullen inte var värd mer än 1000:- för att den eventuellt var skadad så erbjöd sig tull-tjänstemannen att att borra hål i min de rosa så att jag kunde ha den som "sample".

Jag avböjde och bad de sätta ett värde de tyckte var rimligt. Vad är det med dessa de rosas som alltid skapar problem på happy .)

Luzen

Aktiv medlem
Tull från Kina?
ooms sa:
fred_sv sa:

Momsen är väl det lilla man blir rånad på. Den fina marginalskatten på 62% stör mig mer... Minsta lilla extra jag tjänar så tar staten 62%. När jag sedan ska handla nåt för de återstående 38% får jag betala moms. Och innan de 62% stals så hade arbetsgivaren betalat sociala avgifter på ca 30%. Det blir inte mycket kvar när statens olika fingrar tagit sitt...

62% marginalskatt är ganska ovanligt i Sverige. Du har alltså över 34% i kommunalskatt?

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Luzen sa:
ooms sa:
fred_sv sa:

62% marginalskatt är ganska ovanligt i Sverige. Du har alltså över 34% i kommunalskatt?
Nja, 32,85% säger ekonomifakta. Får korrigera också, nån räknesnurra hävdar att min marginalskatt är 61%. Hade för mig att det drogs 62% senast det var bonusutbetalning, men jag måste haft fel. Hur som helst, heeelt galet är det! Men med vår regering och S+V+MP styrd kommun och landsting blir det så. Förhoppningsvis har väljarna lärt sig till hösten...

Oskar

Aktiv medlem
Tull från Kina?
ooms sa:
Luzen sa:
ooms sa:
fred_sv sa:

Nja, 32,85% säger ekonomifakta. Får korrigera också, nån räknesnurra hävdar att min marginalskatt är 61%. Hade för mig att det drogs 62% senast det var bonusutbetalning, men jag måste haft fel. Hur som helst, heeelt galet är det! Men med vår regering och S+V+MP styrd kommun och landsting blir det så. Förhoppningsvis har väljarna lärt sig till hösten...

Kan du inte flytta?

Stumpy

Aktiv medlem
Tull från Kina?
ooms sa:
Vilken marginalskatt hade du med förra regeringen?

ooms

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Stumpy sa:
ooms sa:
Vilken marginalskatt hade du med förra regeringen?
Ca 4-5% lägre. 3% pga att S/MP-regeringen med stöd av V införde nedtrappning av jobbskatteavdraget förra året, och kommun/landstingsstyret har höjt drygt 1% sedan de fick makten 2014...

Octagon

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Vad gäller nu för tiden när man beställer från Kina via eBay? Nya fantastiska avgifter från PostNord? Ska beställa ett batteri för 100 kronor, inte av sparsamt utan för att det inte finns nån annan stans.

marr

Moderator
Forumvärd
Tull från Kina?
Octagon sa:
Vad gäller nu för tiden när man beställer från Kina via eBay? Nya fantastiska avgifter från PostNord? Ska beställa ett batteri för 100 kronor, inte av sparsamt utan för att det inte finns nån annan stans.

Räkna en hundring i avgifter ungefär.

Tull från Kina?
ooms sa:
Luzen sa:
ooms sa:
fred_sv sa:

Var bor du som har så låg skatt? Den här jävla K-kommunen snor 36% av min lön.

ooms

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Miss Lycka 2.0 sa:
Det är nog inte en svensk kommun. Jag har begravningsavgift, kommunskatt och landstingsskatt för drygt 30 kronor per hundring.
Tänk den som hade det så bra. När jag räknar på min bruttolön och det jag får ut netto så har 41 kronor per hundralapp försvunnit...

jonte987

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Nu har vi progressiv skatt med flera nivåer. "Vi" som i de lyckliga som betalar statlig skatt. Första nivån landar runt 55%. Får man sen bonus så landar man runt 60 om jag minns rätt.

På det ska läggas till moms ja, men glöm inte arbetsgivaravgift.

Pillo-kun

Aktiv medlem
Tull från Kina?
25% moms på cyklar/cykeldelar? säkra på det? När jag år 2010 studerade ekonomi så har jag för mig att det var en lägre skatte/momstabell på bla cyklar, minns inte om det var under 10, 11 eller max 16% i moms på cyklar å allt som har med friluft å hälsa att göra. Men när jag försökte kolla på skatteverket/tullverket å hittade jag inget om att friluft/hälsa/cykel hade lägre moms. Någon som vet?

ooms

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Pillo-kun sa:
25% moms på cyklar/cykeldelar? säkra på det? När jag år 2010 studerade ekonomi så har jag för mig att det var en lägre skatte/momstabell på bla cyklar, minns inte om det var under 10, 11 eller max 16% i moms på cyklar å allt som har med friluft å hälsa att göra. Men när jag försökte kolla på skatteverket/tullverket å hittade jag inget om att friluft/hälsa/cykel hade lägre moms. Någon som vet?
https://www.skatteverket.se/foretag...ochtjanster.4.58d555751259e4d66168000409.html
Finns inget om cyklar och cykeldelar, och jag har aldrig betalt nåt annat än 25% på prylar. Vissa tjänster inom friskvård/hälsa/idrott är det väl dock lägre moms på.

emmer

Ny medlem
Tull från Kina?
Varukod 8712 00 30 90 B999 ger tredjelandstull 14%, antidumpingtull 48,5% , momssats 25%.
(De två första på grundvärde och sista på allt inkl reell fraktkostnad (vilket aldrig är noll).)

Freddie L

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Nu ska farbror köpa från Kina igen, det har inte varit så frekvent sista åren. Ali och Wish är nymodigheter för mig. Två frågor:

-När jag provar att checka ut från Ali sjönk priset, de drog av VAT. Alltså fungerar det som vanligt med moms- och tull-påslag (+ ev en avgift för handläggningen)?

-Jag har för mig att jag hört att Wish är moms- och tullfritt, är det så? Oavsett belopp?

hahel

Medlem
Tull från Kina?
Nu ska farbror köpa från Kina igen, det har inte varit så frekvent sista åren. Ali och Wish är nymodigheter för mig. Två frågor:

-När jag provar att checka ut från Ali sjönk priset, de drog av VAT. Alltså fungerar det som vanligt med moms- och tull-påslag (+ ev en avgift för handläggningen)?

-Jag har för mig att jag hört att Wish är moms- och tullfritt, är det så? Oavsett belopp?
Jag tror att Aliexpress har börjat ta ut moms och tull på mindre försändelser, nyttjar troligtvis ett nytt system IOSS (One stop import shop) jag fick precis hem en beställning utan att fastna i tullhantering.

ILiveToRide

Aktiv medlem
Tull från Kina?

Jag vet inte hur systemet fungerar, brukar inte handla nått därifrån. Men har fått hem fem paket från aliexpress köp senaste månaden. De verkar dra av på priset över nått viss belopp, typ över 1500/1800. Med svenska regler är det väl nån gräns på 1500 ger olika hantering? Fick betala 90kr till postnord för tulldeklaration för ett paket för 2500. För de under har jag inte betalat något extra. Alla var också fri frakt, aliexpress standard shipping.
De drog alltså av på aviserat pris, sen kostade det inget extra mer iaf :unsure:

Verkar inte gå direkt till sverige utan typ via Nederländerna.

Har ett annat paket på väg som för prylar som kostade ca3000, plus 400 i frakt men totalpriset blev 2700 typ. Det är inte aliexpress standard shipping och verkar sega någonstans i Kina. Blir säkert kompensations tull på det 😄

ooms

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Wish ska ha avtal med Postnord så att de priser man betalar inkluderar moms, ev tull och avgift. Vet inte om det finns nån gräns uppåt, men de småprylar jag köpt där har iaf gått hela vägen utan stopp i nåt tullfilter.

tobo

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Postnords avtal med Wish från 2018 har upphört i och med det nya IOSS-avtalet som började gälla 1 juli 2021.

Både Aliexpress och Wish är anslutna till IOSS.

Freddie L

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Postnords avtal med Wish från 2018 har upphört i och med det nya IOSS-avtalet som började gälla 1 juli 2021.

Både Aliexpress och Wish är anslutna till IOSS.

Se där! Klart som korvspad!

-Andy-

Aktiv medlem
Tull från Kina?
Ni som kan det här, kan jag som privatperson utan att ha något momsnummer reggat handla från https://www.sigeyishop.com eller blir det gråt och tårar då? För numret ska väl vara SE+persnr+01 va, men trist om jag inte får paketet...?

Visa bilaga 583343

Nej. VAT-nummer (momsregistreringsnummer) är ett bevis på att du är momsregistrerad och är något som utfärdas av Skatteverket efter att du har registrerat dig för moms. Det kommer upptäckas vid kontroll när de gör en slagning mot EUs VIES-tjänst.

Enskilda firmor som är registrerade för moms har visserligen SE och sedan företagarens personnummer som momsregistreringsnummer, men då allt finns registrerat i Skatteverkets databas går det ändå inte att själv "skapa" ett momsregistreringsnummer.

Köp & Sälj

Topp