Tull + moms.

Tergorotas

Aktiv medlem
Tull + moms.
Hej!

Här bläddrat runt lite gällande kostnader för tull och moms på varor från utlandet utan att bli helt klok.
Funderar på att beställa fälgar från Light bicycle någon gång närmaste halvåret.

Vad brukar kostnadera för tull och moms landa på?

Ta gärna några exempel på vad ni har beställt och vad dessa avgifter har hamnat på.

Tull + moms.
Är det ngn som åkt på moms på privatpaket inom EU? Lyckligtvis så har jag klarat mig från det hittills men det verkar inte vara frekvent förekommande eller?

Tull + moms.
Light Bicycle är ju kinesiskt och i god kinesisk anda får man en förfrågan om vilket belopp de skall sätta på paketet.
Sätter man ett belopp som bara är en bråkdel av det verkliga betalda beloppet beror det sedan på tullen om de godkänner det låga beloppet eller kräver mottagaren på kvitton på det verkliga beloppet. Tycks vara slumpen som avgör.

Tull + moms.
Drosa sa:
Är det ngn som åkt på moms på privatpaket inom EU? Lyckligtvis så har jag klarat mig från det hittills men det verkar inte vara frekvent förekommande eller?

Säljaren lägger på moms inom EU, inte tullverket.

(Köpte nyligen en låda vin från Österrike och kom undan med 19% eftersom det var en liten handlare. Utöver halva bolagspriset för likadan vara :-) )

Senast ändrad:
Tull + moms.
Tergorotas sa:
Men ingen som har åkt på att betala Tull + moms på t.ex fälgar?

Som jag skrev ovan så åker alla på tull o moms (om det inte gäller ett väldigt lågt belopp). Men sedan tycks slumpen avgöra om tullen går på LBs bluffbelopp eller kräver att få se de verkliga kvittona o dyl.

Tull + moms.
Min tumregel vid handel från land utanför EU är att alltid räkna me tull o moms. Åker man inte på det så är det en bonus. Åker man på det, ja då är det kalkylerat o ingen överraskning. Lättare så.

Sen kan de som sagt skriva ner värdet. En sak som inte nämnts är att OM paketet försvinner eller skadas är det detta belopp som ersättningen beräknad på. Kan vara värt att tänka på. Sen om man ä villig att ta den risken är en annan femma.

Tull + moms.
om det är en firma och paketet försvinner får de väl skicka en ny vara?

brukar ändå inte deala med värdet. från kina, hongkong, singapore och taiwan blir det sällan några avgifter, från japan och usa i princip alltid.

köper man privat kan man be avsändaren undvika att kryssa i 'merchandise', iställlet 'other' och sedan 'used bike parts' eller vad det är frågan om. att kryssa i 'gift' är däremot ett osant oskick, och bara ägnat att snart orsaka moms och tull även på sådana paket.

Tull + moms.
Fick tulla för en försändelse med elektronikkomponenter från Kina härom veckan. När jag köpte hjul för ett par år sedan kom jag undan. Smågrejor från Ali har jag aldrig tullat för.

Tull + moms.
Tack! C-dale jag läste lite slarvigt :)

Men det känns som att priset inte kommer dra iväg så galet mycket. Man får förvänta sig att avgifterna kan komma och om de inte gör det så får det bli en bonus.

Någon koll på hur lång tid det brukar ta att få hem fälgar från t.ex light?

Tull + moms.
Henrik_E sa:
Fick tulla för en försändelse med elektronikkomponenter från Kina härom veckan. När jag köpte hjul för ett par år sedan kom jag undan. Smågrejor från Ali har jag aldrig tullat för.

Brukar vara skillnad om man får med "vanlig" post eller med bud. Beställer man från USA går det oftast bara beställa med budfirma, då är det ofta budföretaget som sköter in-tullning och de vågar inte släppa igenom något för då blir de antagligen av med den rätten, via "vanliga" posten kan de slinka igenom även från USA. Som t. ex. t-shirts från T-fury som skickar med reguljära posten. Brukar iofs vara paket med låga belopp som klarar sig då.

Tull + moms.
kais01 sa:
om det är en firma och paketet försvinner får de väl skicka en ny vara?

brukar ändå inte deala med värdet. från kina, hongkong, singapore och taiwan blir det sällan några avgifter, från japan och usa i princip alltid.

köper man privat kan man be avsändaren undvika att kryssa i 'merchandise', iställlet 'other' och sedan 'used bike parts' eller vad det är frågan om. att kryssa i 'gift' är däremot ett osant oskick, och bara ägnat att snart orsaka moms och tull även på sådana paket.

Jag skulle inte vara så säker på det om det handlar om Kina o du bett dem skriva ner värdet.

Tull + moms.
Bumpar tråden då jag stött på ett problem. Den engelska rambyggaren kan inte hålla avtalad leveranstid vilket kan medföra tull + moms om Brexit blir av vid årsskiftet.
Vad tror ni om att betala för kalaset innan och låta dom skicka ramen som en reparations-retur utan egentligt värde annat än för arbetet?
Priset ligger redan på dryga 20kkr inkl handpenning på £600 som jag betalade vid beställningen.

När nu dom åberopar lockdown i UK (i somras) samt hos leverantörer borde väl jag som kund kunna göra detsamma? Hade jag haft facit i maj månad hade jag lika bra kunnat handla från USA.

Tull + moms.
Din motpart här är ju tyvärr ett mellanstatligt samarbete, och inte en stackars sate i skogen. Du kan prova att få den skickad, men numer så frågar nästan alltid posten om kvitton och tjosan. Då är det nog lättare och roligare att åka över och hämta den själv. Det är visserligen lika brottsligt, men mycket roligare och risken att åka fast mycket mindre.

edit: åka fast betyder nog att du får betala en kontrollavgift och vad du skulle betalat egentligen. du kommer inte skaka galler

Tull + moms.
De senaste gågerna jag har fått paket från utlandet som behövt tullas så har posten begärt kvitto på beloppet jag betalat. Jag kommer inte ihåg hur andra speditörer gjort.

Tull + moms.
Det är just det att jag vill ha dubbla kvitton, ett för det jag betalar i december och ett för leveransen. Jämför det mot att jag skickar en ram för reparation eller ändring, nylackering mm. Dom gör ju sådana arbeten också på äldre ramar och då kan ju priset vara samma som för en komplett ny ram.
Att själv åka till UK från Sverige är väl belagt med 14 dagars karantän idag?

Tull + moms.
Det är ju trist att råka ut för det här, men skillnaden mellan momsen UK och Sverige är bara 5%. Så det blir ju inte några större pengar. Tullen vet jag inte, kan inte vara så mycket.

Tull + moms.
Är det verkligen okej att diskutera momsfiffel?
nej så klart ska moms betalas men i detta fall har han ju köpt varan innan brexit, känns taskigt att få tull då. Att avtalet gjordes innan eller nått och bli tullfritt. Alternativt så hade jag begärt att tillverkaren sänker priset med samma tullbelopp eftersom dom inte kunde leverera på utsatt tid så du inte drabbas.

Tull + moms.
nej så klart ska moms betalas men i detta fall har han ju köpt varan innan brexit, känns taskigt att få tull då. Att avtalet gjordes innan eller nått och bli tullfritt. Alternativt så hade jag begärt att tillverkaren sänker priset med samma tullbelopp eftersom dom inte kunde leverera på utsatt tid så du inte drabbas.
För mycket snack om tull och för lite googlande i denna tråd.
Jag hade inte vågat beställa fler saker från UK efter idag, lär bli ett helvete vid tullverket runt nyår när alla julklappar från UK ska debiteras rätt.

Tull + moms.
När jag skickade mina kamaxlar till usa för svetsning/slipning så här jag för mig att tullverket ville ha dokumentation för att släppa igenom dom tillbaka till swe gratis.
Med tanke på ev tillvägagångssätt.

M

Tull + moms.
Har nu läst på lite smått om Brexit och det är fan krångligt, t.o.m. Skatteverket nämner det är flera frågetecken så ? . Hinner de skicka innan 31 dec 2020 med mottagande innan 31 januari 2021 så ska det lösa sig, men påbörjar leveransen i januari ?. Jag hittade inte vad tullkostnad skulle kunna hamna på i % efter 31 dec. Det kanske inte är klart än.
Momsen 25% på varuvärdet är fraktbolaget som hanterat varan först i Sverige, den slipper du inte från januari. Jag skulle nog ställa frågan om det du tänkt dig, typ reparation arbete. Hoppas det löser sig.

Tull + moms.
Jag sitter i en liknande sits, med ram beställd från UK. Skulle skickats nu i december men det blev leveransförsening och nu ser det ut som januari. Om det inte blir något magiskt avtal innan nyår får jag avbeställa och ställa mig längst bak i den europeiska kön i stället.
Inte så roligt med ny ram bortåt sommaren, men har ingen lust att hosta upp tusenlappar i moms och tullavgift...

Senast ändrad:
Tull + moms.
Har nu läst på lite smått om Brexit och det är fan krångligt, t.o.m. Skatteverket nämner det är flera frågetecken så ? . Hinner de skicka innan 31 dec 2020 med mottagande innan 31 januari 2021 så ska det lösa sig, men påbörjar leveransen i januari ?. Jag hittade inte vad tullkostnad skulle kunna hamna på i % efter 31 dec. Det kanske inte är klart än.
Momsen 25% på varuvärdet är fraktbolaget som hanterat varan först i Sverige, den slipper du inte från januari. Jag skulle nog ställa frågan om det du tänkt dig, typ reparation arbete. Hoppas det löser sig.
Inte riktigt så, men nästan. Varans värde + fraktkostnad X 1.25 + administrationsavgift.

Tull + moms.
Fick hem gratis ersättningsnycklar till mitt kryptonite lås enligt garantin på låset. Posten hävdade att jag skulle betala 2:- i tull/moms + 75 (lr liknande) i handläggnings avgift. Känns rimligt.. men var bara o pynta.

Tull + moms.
Ramar från ett skjul kan bli ett problem men för allt annat som svetsas i Asien lär dubbel tull och moms i värsta fall bli ett temporärt problem.
Inte för att jag vet hur det funkar men det är väl bara att börja montera Vitus i Torslanda om inte Ulster ställer upp.

Tull + moms.
Jag sitter i samma kniviga sits (betalade i juli, skulle levereras i oktober...) men har fått löfte av säljaren att vederbörande står för alla kostnader om ramen inte skulle komma in i landet innan nyår.

Tillbaka
Topp