Tull och moms på inköp från Kina 2021?

michaelk

Medlem
Hej,

Nån som beställt ett par hjul från Kina senaste tiden?

Satt och klickade mig igenom ett nytt gravel-hjulset från lightbicycle för ca 6000 kr
( Har dock inte tryckt på "submit" än)

1632808720641.png

När det gäller frakt så har man 2 alternativ:

1632808673836.png

Varför är FedEx alternativet så pass mycket dyrare ?

Hittade från följande gamla tråd

Du får räkna med:
4.7 % i tull
48.5 %
antidumpningstull
25 % i moms
Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring.
Momsen är 25 % och beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift.

Så vilka av dessa kostnader bör man anse ingår i dessa "tax-prepaid"?

Känns verkligen svårt att räkna ut vad den totala kostnaden blir när paketet väl är på hemmaplan :confused:
Är det verkligen lönt att beställa från Kina nuförtiden?

Guaruska

Aktiv medlem
Jag beställde cykeldel för sammanlagt 4100 kr, frakt inräknad. Tullavgifter gick på 1275 kr utöver 4100 kr. Mao ett påslag på 31%.
Antidumpningstull verkar bara gälla på hel cykel.

mzi

Aktiv medlem
Så vilka av dessa kostnader bör man anse ingår i dessa "tax-prepaid"?
Som ovan så är det inte antidumpningstull på bara ett par hjul. Sedan skriver de ned priset på varan oftast, och jag vet inte vem som räknas begå det brottet? Är det du som borde förstå att (6280.21 * 1.047 * 1.2) är mer än (6280.21 + 1273.78), vilket betyder att du får betalt 336 kr för att frakta varan? Eller är det företaget som faktiskt skriver ned priset?

michaelk

Medlem
Som ovan så är det inte antidumpningstull på bara ett par hjul. Sedan skriver de ned priset på varan oftast, och jag vet inte vem som räknas begå det brottet? Är det du som borde förstå att (6280.21 * 1.047 * 1.2) är mer än (6280.21 + 1273.78), vilket betyder att du får betalt 336 kr för att frakta varan? Eller är det företaget som faktiskt skriver ned priset?
Ska det inte vara 1.25 istället för 1.2 för 25% moms? dvs (6280.21 * 1.047 * 1.25)

Jag har skrivit till lightbicycle och bett de specificera vad som är frakt och vad som är tull/moms men har ännu inte fått nåt svar.
Ska man verkligen betala moms på "handling fee"? dvs paypals transaktionskostnad.

Ska det inte vara 1.25 istället för 1.2 för 25% moms? dvs (6280.21 * 1.047 * 1.25)

Jag har skrivit till lightbicycle och bett de specificera vad som är frakt och vad som är tull/moms men har ännu inte fått nåt svar.
Ska man verkligen betala moms på "handling fee"? dvs paypals transaktionskostnad.
När jag har beställt TPD från Lightbicycle (2ggr, dock senast för knappt ett år sedan) så har alla avgifter ingått, har för mig att det stod på deras hemsida att det är tax/duty prepaid...

mzi

Aktiv medlem

ooms

Aktiv medlem
TPD innebär oftast att de importerar varan till sitt kontor i EU och den därifrån levereras till dig, så det kan säkert skilja i kostnad när de själva importerar varan jmf med om du själv gör det. Troligtvis går den då oftast som en del i en större försändelse Kina-EU vilket torde innebära lägre pris än att skicka styckvis. Dessutom är det ju ofta lägre moms i andra EU-länder lägre än i Sverige, vilket rimligen också kommer en till del om man väljer TPD.

ooms

Aktiv medlem
Med OSS borde väl den biten försvinna?
Vet inte. Är inte syftet med det primärt att alla länder ska hantera alla försändelser, dvs inga länder ska släppa igenom nåt utan hantering?
Jag inbillar mig att TPD också innebär att du formellt handlar av lokala kontoret i EU, dvs det är en helt vanlig transaktion internt EU, enda skillnaden är att varan importerades ”på beställning” av dig istället för att den fanns lagerförd. Isf verkar det konstigt att påtvingas svensk moms, givet att de inte säljer för mer än 300k eller vad gränsen nu är. Men jag kan ha fel, har inte helt satt mig in i OSS.

Topp