Tull, tull…

Healons

Aktiv medlem
Tull, tull…
Beställde saker från Wolf Tooth , skickades från USA och Dharco från Australien. De sakerna kom hem utan krångel…runt en tusing i värde

Sen köpte jag från en engelsk sida , Ubergrips. Där blev det tull på 114:- på handtag för 200:- ingen big deal.

Men hur vet man när det blir tull och inte 🤔 känns lite hur som helst…

GoranS

Aktiv medlem
Tull, tull…
Är det inte så att det i princip är köperns ansvar att betala tull på varor som det ska betalas tull på? Att det sen i många fall är s.a. du mer direkt tvingas betala tull på det är ju en sak. Att få hem varan utan att ha betalt tull på den i fall där tull skulle betalts gör väl inte att du lagligen kan strunta i att betala. Eller har jag fått det om bakfoten?

Eveningstar

Aktiv medlem
Tull, tull…
Jag vill inte märka ord, men det är ju trots allt fredag, så av de 114 kr så borde 50 kr varit moms och 75 kr förtullningsavgift. Du är redan där 11 kr över 114 kr, så du har troligen betalat 0 kr i faktisk tull? :P

Healons

Aktiv medlem
Tull, tull…
Läste på nån hemsida att om det är under 100euro så slapp man tull. Tror det var på Wolf tooth. Men då kanske det å andra sidan redan är inbakat i priset. Som på wiggle tex

Healons

Aktiv medlem
Tull, tull…

lmoberg

Aktiv medlem
Tull, tull…
Beställde växelöron ca 285kr från Storbritannien, det blev ingen tull.
Senare beställde jag även en framgaffel från Storbritannien, ingen tull men behövde däremot ge fraktbolaget en tullfullmakt.

Joppe_k

Aktiv medlem
Tull, tull…
När det gäller just Wolf Tooth (och även vissa andra internethandlare) så står det så här när man går in på hemsidan:
1662183018394.png

I dessa fall har de på något sätt ordnat med tullverket och skatteverket så att de betalar in vad som behövs direkt. Du behöver mao aldrig bry dig om tull + moms.

I de fall då företaget inte använder sig av något liknande system så kommer du alltid att åka på moms + deklarationsavgift utan för EU och även tull om värdet överstiger 1600 kr. Sen så finns det väl situationer då ett paket kan "flyga under radarn" för tullverket, men det är nog sällsynt. Oftast är det ovanstående regler som gäller.

hermannjoh

Aktiv medlem
Tull, tull…
När det gäller just Wolf Tooth (och även vissa andra internethandlare) så står det så här när man går in på hemsidan:
Visa bilaga 578947

I dessa fall har de på något sätt ordnat med tullverket och skatteverket så att de betalar in vad som behövs direkt. Du behöver mao aldrig bry dig om tull + moms.

I de fall då företaget inte använder sig av något liknande system så kommer du alltid att åka på moms + deklarationsavgift utan för EU och även tull om värdet överstiger 1600 kr. Sen så finns det väl situationer då ett paket kan "flyga under radarn" för tullverket, men det är nog sällsynt. Oftast är det ovanstående regler som gäller.
Incoterms är det som avgör om du behöver betala tull och moms i ankomstlandet, så om man köper utanför EU då är det smart att fråga om incoterms.
Dom vanligaste i B2C är
DAP = delivery at place (tull och moms tillkommer)
DDP = Delivery duty paid (tull och moms är betalat innan det kommer till Sverige)
Så kolla med säljaren vad dom har bestämt för incoterms, det är det tullen/posten och andra aktörer kollar på.

velman

Aktiv medlem
Tull, tull…
Om jag beställer en ram från England, vad kan jag tänkas behöva betala för moms då? Det står att ramen tillverkas i EU. Ram + frakt + 25%?

Ram från fairlightcycles.com

1674658310532.png

N_sandstrom

Aktiv medlem
Tull, tull…
Om jag beställer en ram från England, vad kan jag tänkas behöva betala för moms då? Det står att ramen tillverkas i EU. Ram + frakt + 25%?

Ram från fairlightcycles.com

Visa bilaga 604839
Jag vet inte exakt vad dom menar med översta raden, men du ska ju inte betala den brittiska momsen, så tja, vet inte om den är inkluderad i priset för ramen som dom anger.

qma

Aktiv medlem
Tull, tull…
Man kan ha "tur" med att avsändaren deklarerar lågt värde och/eller kallar det gåva eller skriver t.ex. gratis reservdel på det, så att det slinker igenom. Säkert med viss risk för konsekvenser om det uppdagas.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Tull, tull…
Många dumma frågor nu men till vem tar betalt för momsen? Fraktbolaget? Eller gör Fairlight det på något sätt?

Mvh
Förvirrad
Om säljaren gör det så brukar det stå tydligt när man checkar ut.

Annars kommer det som separat faktura från fraktbolaget.

I början av brexit var det nästan alltid fraktbolagen som var tvungna att fixa vid import, men nu är det fler och fler butiker som löser det direkt.

Berk

Aktiv medlem
Tull, tull…
Många dumma frågor nu men till vem tar betalt för momsen? Fraktbolaget? Eller gör Fairlight det på något sätt?

Mvh
Förvirrad

Jag förstår också inte hur det funkar i det här fallet. Jag skulle tänka att ramen måste skickas från inför EU för att slippa tull. Men betalar man då till UK, eller till en land i EU? I sista fallet brukar man direkt betala rätt moms.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Tull, tull…
Jag förstår också inte hur det funkar i det här fallet. Jag skulle tänka att ramen måste skickas från inför EU för att slippa tull. Men betalar man då till UK, eller till en land i EU? I sista fallet brukar man direkt betala rätt moms.
Min gissning är att ramen får föras från UK till EU utan tull, då den redan har "EU-tullats" när den tillverkades här.

Moms går till Sverige, oavsett var i kedjan det hanteras.

Berk

Aktiv medlem
Tull, tull…
Min gissning är att ramen får föras från UK till EU utan tull, då den redan har "EU-tullats" när den tillverkades här.

Ja, kanske så. Jag har inte läst om den här situationen, men det låter rimligt.

Moms går till Sverige, oavsett var i kedjan det hanteras.

Precis. Det är dock bättre att undvika att betala brittisk moms och försöka att få den tillbaka. Men antar också art momsen försvinner vid kassan.

Hos Bird var hela processen väldigt smidig.

velman

Aktiv medlem
Tull, tull…
Ja, kanske så. Jag har inte läst om den här situationen, men det låter rimligt.

Precis. Det är dock bättre att undvika att betala brittisk moms och försöka att få den tillbaka. Men antar också art momsen försvinner vid kassan.

Hos Bird var hela processen väldigt smidig.
Ja den brittiska momsen utgår helt.

Köp & Sälj

Topp