Tune Scandinavias FB-sida

Paderstedt

Medlem
det är konstigt att tune deutschland låter detta fortgå.

är annars nöjd tuneanvändare. när jag behövde en ny sk ratchet ring med tillhörande klackar var det dock inte så lätt att hitta. blev från en mindre firma i tyskland, de stora var hjälplösa i detta ärende. båda produkterna gjorda i titan, så åtminstone gramjakten är seriös:)
Tvivlar inte på att grejerna är kanon, men Återförsäljaren är det inte.

Fulkinesen

Aktiv medlem
Japp, jag har haft liknande upplevelser av Tune Scandinavia. Köpte en BMC Fourstroke, betalade i förskott. Han sa att han skickat cykeln säkert 3-4 gånger, varje gång hörde jag av mig efter någon vecka och frågade var den blev av och varje gång så svarade han att den skulle skickas nästa dag. Fick den till slut, efter ett par månader. Supernöjd med hojen och allt har fungerat bra. Men lögnerna och bullshitten var inte direkt kul.
Det satt Tune-hjul på den och baknavet sprack efter ett tag. Försökte reklamera direkt på Tune Scandinavia men han skickade mig vidare till tyska Tune. De skickade ett nytt nav men jag fick själv bekosta ekrar, nipplar och arbetet för ombyggnad av hjulet.

Paderstedt

Medlem
Japp, jag har haft liknande upplevelser av Tune Scandinavia. Köpte en BMC Fourstroke, betalade i förskott. Han sa att han skickat cykeln säkert 3-4 gånger, varje gång hörde jag av mig efter någon vecka och frågade var den blev av och varje gång så svarade han att den skulle skickas nästa dag. Fick den till slut, efter ett par månader. Supernöjd med hojen och allt har fungerat bra. Men lögnerna och bullshitten var inte direkt kul.
Det satt Tune-hjul på den och baknavet sprack efter ett tag. Försökte reklamera direkt på Tune Scandinavia men han skickade mig vidare till tyska Tune. De skickade ett nytt nav men jag fick själv bekosta ekrar, nipplar och arbetet för ombyggnad av hjulet.
Jag har lagt ut pengar för extra resor p g a lögnerna och bullshitten. Inget kul. Jag har lagt ut pengar för att byta bromsklossar bak då de var nersolkade med olja efter att ramen byttes, som Tune skadat, när jag skulle hämta den helt ny. Luftning av bakbroms, ny sadelklämma från 3T samt nya lager i framhjulet efter 100 mil. Allt inom 6 månader. Nu har jag kommit till rätta med alla bekymmer och cykeln rullar fint men mycket av detta hade kunnat undvikas om säljaren varit seriös och ärlig från början.

Vernersson

Aktiv medlem
FB-sidan verkar vara raderad.

Organisationsnummer är ett personnummer till en Boråsare född -93....

Boråsare har jag personligen skiftande erfarenheter av (BCF på minus, Henriksson Cykel & Sport på plus)

Paderstedt

Medlem
FB-sidan verkar vara raderad.

Organisationsnummer är ett personnummer till en Boråsare född -93....

Boråsare har jag personligen skiftande erfarenheter av (BCF på minus, Henriksson Cykel & Sport på plus)
Du är nog bara blockad från sidan
Låter helt galet. Visst måste personerna bakom företaget läsa här?
Det gör dom. Jag har fått ett sms förra sommaren när jag skrev här och Erik tyckte att jag inte skulle gnälla på happy-forumet utan visa lite tacksamhet. Då gick det inte riktigt att hålla tillbaka topplocket!

mathisen75

Ny medlem
Så om man har ett Tune skyline hjul där "drivringen" i baknavet har släppt hur gör man då bäst för att försöka få hjälp! (Har mailat och ringt Tune scandinavia under en tid men inte fått svar...)

Paderstedt

Medlem
3A3396D2-5942-4FB1-A7AF-53F13E98D5B9.jpeg

Om någon ska slå till på denna 3T från Tune Scandinavia så kolla om ramen har röda prickar, ifyllnad p g a repor, på motsatt sida. Om den har det så är det min reklamerade ram som Tune byggt en ny cykel av!

NickPick

Aktiv medlem
Visa bilaga 567288
Om någon ska slå till på denna 3T från Tune Scandinavia så kolla om ramen har röda prickar, ifyllnad p g a repor, på motsatt sida. Om den har det så är det min reklamerade ram som Tune byggt en ny cykel av!
https://happyride.se/annonser/3t-exploro-racemax-rival-axs-54.194590/ nu även på happy! Jag undrar vad för deal tune har med happy, för han har aldrig behövt lägga in som företagsannonser. Även tillåtet under den fina tiden med fritt köp och sälj där företag inte fick annonsera.

Marcus Ekman

Ny medlem
Jag vet att det är en gammal tråd men jag kan starkt avråda ifrån att handla på Tune Scandinavia. Jag köpte min 3T Exploro där och det var problem från första stunden. Så nu efter 1 år och massa bedrövelser så har jag fått rätt hos ARN i ett ärende mot Erik på Tune. Inga stora summor i sammanhanget. Han har givetvis inte svarat på något och gått under jorden och blockat mig överallt. Kontentan är att han inte följer konsumentköpslagen så OM du mot förmodan vill/måste handla där se för guds skull till att du inte betalar något föränn du har rätt grejer och synat dem ordentligt innan. Blir det fel så blir det långdraget och du kan inte förvänta dig någon vidare service. Var noga och låt Tune inte lova något.
Jag är otroligt besviken och numera så får min cykel all kärlek på annat håll för den fick en jäkla tuff start.
Hej, att tillägga så köpte jag också en cykel av Erik på Tune. Vilket jag gjorde en ARN anmälan för jag ansåg att det inte gått rätt till med information mm. Efter ett år också fick jag rätt hos ARN men som sagt Erik svarar inte när jag ringer eller mailar. När jag ringde från jobbnummret så svarade han men sa att jag ringer upp. Vilket han ej gjort.

Jag har även haft dialåg med BMCs sverigeorganisation i ärendet och om jag tolkat dem rätt så har de avslutat sitt samarbete med Erik. Dock lite motsägelsefullt att han fortfarande har kvar BMC i sitt sortiment men kanske är i andra avseenden "samarbetet" /ej uppdaterad hemsida.

eucalyptus

Aktiv medlem

eucalyptus

Aktiv medlem
Är ju uppenbart riktiga skräckhistorier här i tråden. Att man ens ska behöva blanda in ARN i ärenden med en cykelbutik, snacka om kass service som inte ser mervärde i nöjda kunder.

All champagne, klockor, bilar osv. Är allt bekostat av cykelprylar sålda till överpris till människor som inte vet bättre? Eller är Tune Scandinavia en front för penningtvätt och droghandel? :D vem vet, vem vet.

jomper

Forumpappa
Forumvärd

NickPick

Aktiv medlem
Snarare så att han ignorerar våra regler och får annonser bortplockade, men det sker manuellt och inte alltid ögonblickligen.
Jag har anmält annonserna under flera års tid då era regler har varit ganska klar på det, men ni har sällan brytt er tyvärr 😁 bekommer inte mig egentligen men det ska väl vara lika för alla tänker jag.

Paderstedt

Medlem
Då vet resterande folk här att ramen inte är "skadad" mer än färgsläpp.
Borde resulterat i prisavdrag kan jag tycka, fick du ny ram?
Ja. Jag tolererade inte en skadad ram. Erik ville inte sänka priset, och i retrospekt skulle jag hävt köpet där och då och lämnat butiken eftersom det var där och då alla lögner och desinformation startade.

SocialGimp

Aktiv medlem
Har ingen åsikt eller kunskap om Tune Scandinavia men rent allmänt, är det vanligt att cykelbutiker drivs som enskild firma (som Tune S. är) och vad innebär det för mig som kund egentligen?

Bele

Aktiv medlem
Att en konkurs blir klart mer kännbar :-)

Vet inte om jag hänger med riktigt. Vid en konkurs för en enskild firma är det ägaren som inte har någon åtskillnad mot sin privata ekonomi och riskerar att gå på pumpen ordentligt. På vilket sätt blir en konkurs i en enskild firma mer kännbar för en kund än om ett aktiebolag går i konkurs? Tänker du att det i ett AB i bästa fall finns ett konkursbo med tillgångar?

SocialGimp

Aktiv medlem
Vet inte om jag hänger med riktigt. Vid en konkurs för en enskild firma är det ägaren som inte har någon åtskillnad mot sin privata ekonomi och riskerar att gå på pumpen ordentligt. På vilket sätt blir en konkurs i en enskild firma mer kännbar för en kund än om ett aktiebolag går i konkurs? Tänker du att det i ett AB i bästa fall finns ett konkursbo med tillgångar?
Det var väl menat som ett skämt gissar jag.

Antar att det inte spelar ngn större roll för mig om jag skulle vara kund men jag är osäker, därav min fråga.

ooms

Aktiv medlem
Enda gången man som kund kan drabbas vid en konkurs är väl om man betalt en pryl men ännu ej tagit den i besittning (dvs hämtat den). Svårt att se att det skulle vara nån skillnad på det i fallen enskild firma vs AB.

Bele

Aktiv medlem
Enda gången man som kund kan drabbas vid en konkurs är väl om man betalt en pryl men ännu ej tagit den i besittning (dvs hämtat den). Svårt att se att det skulle vara nån skillnad på det i fallen enskild firma vs AB.

Håller med om besittningsaspekten. Beträffande skillnad så är jag inte lika säker. För en enskild firma är gäldenären ansvarig för firmans skulder med sina privata tillgångar. I ett aktiebolag kan det finnas ett konkursbo som man i bästa fall kan få ut en viss del av. Beroende på gäldenärens privatekonomiska situation borde utfallet kunna bli olika. Funderingar från en icke-jurist.

@jomper - nu är du skyldig oss svaret.

Manurhin2

Aktiv medlem
Rent praktiskt så är skillnaden att antingen är ett bolag utan tillräckliga medel skyldig dig pengar eller så är en privatperson skyldig dig pengar.

ooms

Aktiv medlem
Ja, kanske det är bättre för mig som kund om det är en enskild firma som konkar iom att jag då kan få ut fordran fr ägarens ev privata tillgångar. I ett AB är det ju bara bolagets tillgångar som fördelas bland fordringsägare, och som sketen kund är man oprioriterad fordringsägare.

Risk för konkurs är ju f.ö. ytterligare en anledning att alltid betala sina inköp med riktigt kreditkort (istf cash, swish, betalkort, etc) eftersom man då kan kräva kreditgivaren på pengarna istf konkursboet. Men det måste alltså bara ett riktigt kreditkort, inte betalkort.

ooms

Aktiv medlem
Rent praktiskt så är skillnaden att antingen är ett bolag utan tillräckliga medel skyldig dig pengar eller så är en privatperson skyldig dig pengar.
En aspekt jag inte har full koll på är vad som händer när konkursen är avslutad. I fallet AB är ju allt klart, det finns ju inte längre och min fordran är rökt. Men när det gäller enskild firma finns ju privatpersonen kvar, kan jag då kräva denne på min fordran så länge denne lever?

Manurhin2

Aktiv medlem
En aspekt jag inte har full koll på är vad som händer när konkursen är avslutad. I fallet AB är ju allt klart, det finns ju inte längre och min fordran är rökt. Men när det gäller enskild firma finns ju privatpersonen kvar, kan jag då kräva denne på min fordran så länge denne lever?
Juridiskt samma läge sannolikt.
Jag tänker mer att om en ex enskild firma konkar pga oegentligheter och du ligger ute med pengar så kommer ägaren i praktiken vara skyldig dig pengar till dess att han betalat.

Köp & Sälj

Topp