Tunt flexibelt växelvajerhölje?

Mayhem

Aktiv medlem
Aldrig sett något tunnare än standard 4 mm. Är det extra flexibelt kommer det ju flexa under belastning dvs när vajern spänns vid växling. Är det problematiskt, köp elväxlar…

Batavus

Aktiv medlem
Höljena har ju ofta en funktion också, som mothåll eller vad man ska kalla det.
Öh, inne i ramen ska du inte ha hölje, men det torde du veta.

Freddye

Aktiv medlem
Kanske inte tunnnt och flexibelt, men shimanos optislick hölje och vajer glider jäkligt fint. Kanske hjälper vid tajt vajerdragning.

glitch

Aktiv medlem
Ja?
Men den korta biten kanske går att använda ändå..
Det finns ändhylsor som är gjorda för att skarva 2 höljen

Det ska en väldigt liten ram till då givet att ts pratar om att det är tight invändigt. Att skarva skapar ju bara fler friktionspunkter / källor till försämrad prestanda.

Pfaff

Aktiv medlem
Jag har sett att det är smalare/tunnare hölje till låsbara mtb gafflar och det verkar fungera!?

4 mm är ju en standard, liksom 5 på (mekaniska) bromsvajerhöljen.
Vilka använder du? Själv är jag nöjd med Jagwires bättre, tror de heter Pro Slick. De har inga invändiga höljen men glider lätt. Bytte just på min MTB som hade växelkabel styckat i småbitar, drog den nya heldragen och utanpå, fäste med strips. Hellre fult och fungerande än käckt och dåligt.
Det finns även av samma fabrikat vajer som heter Elite
Om de är bättre eller smalare vet jag inte. De är åtminstone mycket dyrare.

TobiasLj

Aktiv medlem
Känns litet onödigt, men men...
Absolut inte. Jag har i alla tider kört heldraget även innan man började dra i ramen. Istället för att regelbundet ha problem med växlarna för att kommit in skit i höljet så kunde jag köra i flera säsonger med samma hölje och vajer.
Ramar (då som nu) är definitivt inte täta. Eftersom framförallt vatten kommer att ta sig in så måste det torka och i värsta fall kunna rinna ut. Utan heldraget inne i ramen så kommer vajern att dra med sig fukt in i höljet. På heldämpade minskar dessutom risken att vatten eller smuts kommer in utifrån på de ställen där vajern går ut en kort bit för att sedan gå in i baksvingen igen.

Makten

Aktiv medlem
Jag har sett att det är smalare/tunnare hölje till låsbara mtb gafflar och det verkar fungera!?
För den funktionen behövs ju ingen som helst precision i hur stumt höljet är, så det kan mycket väl vara en annan typ av produkt. Lär i så fall inte funka nåt vidare till växlar.

Känns litet onödigt, men men...
Beror helt på vad det är för typ av cykel. Skulle vilja påstå att 99,99% av alla moderna MTB med intern dragning är gjorda för att höljet ska gå hela vägen. Det är i dessa fall inte ens möjligt att göra på nåt annat sätt.

Topp