[Tur-rapporter Jämtlandsfjällen]

Ben_Am

Ny medlem
[Tur-rapporter Jämtlandsfjällen]
Jag gör en ny tråd då de övriga behandlade allt annat än tips på bra cykling.
Posta gärna liknande rapporter i denna tråd.

Jag och en kompis cyklade 4,5 dagar i området i och kring triangeln i början av augusti, vi hade inte jättebra koll och körde dels på tips härifrån, dels råd från STFs stationsvärdar och ganska mycket på känn.

Stäckorna vi körde var: (rankade med 1-5 asterisker*)
Rundhögen - Blåhammaren *
Blåhammaren - Storulvån ****
Storulvån - Tjallingen - Vindskyddet vid gåsån (Hedanefter Gåsån) ***
Gåsån - Sylarna **
Sylarna - Helags ****
Helags - Gåsen ***
Gåsen - Gåsån - Tjallingen - Storulvån *****
Storulvån - Storulvtjärn - Rundhögen **

Länk till fjällkarta över området
http://w3.nolang.se/Kartor/Fjallkartan/Kartblad/Z6grid.jpg

Rundhögen - Blåhammaren *
Vi fick för oss att börja från Storlienhållet och parkerade vid Rundhögen, vi kom fram ganska sent och det hade redan börjat skymma när vi började cykla. vi körde vandringsleden som till en början verkade ganska ok men som snart blev väldigt teknisk. efter mycket puttande kom vi ut på en skogsbilväg som vi hade kunnat tagit och som leder till bron över Enan där vi campade. Efter Enan började det gå uppför, helt ok första kilometrarna upp till ett vindskydd även om man fick putta en del. från vindskyddet och upp til Blåhammaren var det bara blockigt, risigt och jävligt. Rekomenderas inte att cykla den vägen. Kan möjligen funka nedför men man får nog putta den blockiga biten.

Blåhammaren - Storulvån ****
Storslagen cykling hela vägen ned något enstaka ställe man behövde kliva av och leda över någon bäck, men annars mycket bra hela vägen. Lunch vid vindskyddet nedanför Ulvåtjärn därefter ett litet vad och sen ned för otroligt fina grusåsar mot Storulvån, blir lite stenigare och en del spång på slutet men var sällan man behövde kliva av.

Storulvån - Tjallingen - Vindskyddet vid gåsån (Hedanefter Gåsån) ***
Som flera har påpekat så är bron över Handölan bortspolad, men STF har märkt ut ett vadställe ca 800 meter bakom stationen i Storulvån. Ån är lite bredare här men endast knädjup. Efter vadet var det grusväg upp till Tjallingen och därifrån är det väldigt fin stigcykling i lätt stigning upp till Gåsån. Vi vadade över Tjallingån men upptäckte senare att det fanns en bro några hundra meter upp.

Gåsån - Sylarna **
Vad över Gåsån och något varierad cykling med mycket korta upp och ned backar som jag upplevde ganska stökiga fram till Storforsen där vi campade. Efter forsen blir det en lång uppförsbacke som är hyfsad cykelbar beroende på packning och kondition. Uppförsbacken följs av en fin utförslöpa ned mot Långtjärnen där min kompis lyckades dra upp en riktigt fin öring på över kilot. Efter tjärnen blir det ganska stökigt igen med en del putt trots att det inte går uppåt. sista biten upp till stationen är det spång i uppförsbacke långa sträckor vilket är helt ok så länge man håller balansen.

Sylarna - Helags ****
Från Sylarnas fjällstation är det ganska brant uppför första biten så där får man putta över passet vid Herrklumpen, sen kommer en fin nedförsbacke följt av en liten bro och sen bra och bitvis mycket bra cykling med storslagen utsikt över Handölans dalgång. När man kommer ned längsmed Handölan blir det riktigt fint och när man närmar sig Helags kommer ett litet vad och det blir lite stökigt och en del uppför. På Helags-stationen har de bra öl till stockholmspriser.

Helags - Gåsen ***
Efter att ha bestigit Helags på förmiddagen rullade vi upp mot Gåsen. Det är en del uppför men det mesta är helt cykelbart förutom enstaka kortare bitar som är jättebranta. och efter uppför kommer fina nedförsbackar. Efter att cyklat över ett litet pass är det en ganska lång och mycket fin nedförslöpa ned till Hulke, där det även är ett litet vad. Efter Hulke är det uppför igen men men mestadels cykelbart varpå det kommer in till fin nedförslöpa och ett vad innan den sista stigningen upp till Gåsen som är brantare än de tidigare och även lite mer teknisk, men går att cykla i princip hela vägen om man är stark nog.

Gåsen - Gåsån - Tjallingen - Storulvån *****
Andra har sagt det förut: "Världsklass"
Första biten ned till Gåsån är en fartfyld och svängig utförslöpa som aldrig verkar ta slut, efter vindskyddet blir det flackare men mindre tekniskt och otroligt fin stigcykling ned till Tjallingen med lätt utförslutning hela vägen. Sän är det grusvägen tillbaka till vadstället vid Storulvån. Om vattnet är för högt för vad är det möjligt att fortsätta ned till Handöl där det finns en bro och sen cykla tillbaka upp igen men det blir nog en dryg mil längre.

Storulvån - Storulvtjärn - Rundhögen **
Efter lunch på Stationen i Storulvån dumpade vi alla cykelväskor där och körde med endast lätt ryggsäck upp mot Storulvtjärn. Efter att ha kört samma sträcka åt motsatt häll någon dag tidigare trodde jag att den skulle vara ganska tuff, men det gick över förväntan. Dock uteblev fiskelyckan i Ulvåtjärn. På rekomendation från en STF-värd så skulle det gå bra att cykla från Ulvåtjärn väster om getryggen ned mot Rundhögen. Första biten var uppför men rätt ok, sen delade sig vinterleden och sommarleden och vi tappade bort stigen. Efter lite om och men hittade vi på den igen men cyklingen var ingen sensation och titt som tätt dyker stigen ned i små myrar och försvinner. Sista biten ned mot Enan är väldigt blöt och avslutas med ett brant skogsparti där min kompis vurpade och när vi kört på ett tag till upptäckte att han tappat sina okleybrillor. Denna sträcka rekomenderas inte förutom möjligen med +4" däck.

Utrustning och övriga tips
Jag körde på en heldämpad AM-hoj 27,5" Kona Precept med 12L sadelväska, full ramväska och en Styrrulleväska som rymde tält, liggunderlag och sovsäck. Dessutom hade jag en Evoc enduro fr ryggsäck.
Min kompis hade en helstel Genesis med 27,5x3" Sadelväska, ramväska, styrrulle, 2 st drybags i gorillacage på framgaffeln och en lite mindre typ 16 L ryggsäck.
Jag laddade på bakdämparen med lite extra luft för att kompensera för vikten och körde med aktiv dämpare större delen av sträckan.
Min fördel var helt klart i nedförsåken dådet var riktigt flowigt och kul trots packning, det var lite tuffare för min stele kompis.
Dock drog han ifrån i uppförsbackarna med grymt grepp i däcken och cyklade nog minst 95% av sträckorna medan jag puttade en hel del.

Övrig utrustning var i korthet:
Varsitt tält Hilleberg Enan och Hubba Hubba NX, sovsäck, liggunderlag, varsitt campingkök, varsitt fiskespö + drag/flugor, torkad mat för 3-4 dagar, bib 2 par shorts, 3 t-shirt, vindjacka, regnjacka, regnbyxor, hjälm, 2 par hanskar, underkläder och strumpor x 3, campinghanduk, nessesär, SPD-skor, lätta joggingskor, mobil, gps, batteri 16000 mAh
Jag använde endast bib och ett par shorts och 2 t-shirtar så hade kunnat packa något lättare dock hade vi ganska tur med vädret med endast någon enstaka regnskur.
Vi hade kunnat skippa mycket av maten och köpa på på fjällstationerna som har det mesta om än till ett något högre pris.
Det är fullt möjligt att köra utan tält och sova på stationerna eller till och med i vindskydden.

Om man vill göra en liknande tur skulle jag rekommendera att man kör följande sträckning:
Storulvån - Sylarna - Helags -Gåsen - Storulvån och sen kanske avslutar med att köra en dagstur utan packning Storulvån - Sylarna - Blåhammaren - Storulvån. Försök även att få in en topptur på Sylarna eller Helags om vädret tillåter och lite fiske så borde man ha att göra i ca 4 dagar.

Jag med maskin:
received_10154607877157443.jpeg

Lite pyspunka
received_10213712264271807.jpeg

Bada
received_10213711389049927.jpeg

Skål!
received_10213711329768445.jpeg

Senast ändrad:
Topp