[Turtips] Blänkabacken Örebro

JohanA

Administrator
Östra Almby FK kommer rusta upp spåret som passat bra för cykling.

Vi kan nu berätta att vi kommer att påbörja ett arbete med upprustning av Heimdals motionsspår. Arbetet kommer att påbörjas med start 25 maj och beräknas vara klart veckan efter midsommar. Entrepenören som kommer att utföra arbetet är Brogrund.
Underlaget jämnas till och nytt grus och packas (blå färg på kartan). Heimdalspåret 900m kommer få en bredd av 1,8m och resterande del 1,5m. Blänkabackens naturreservat kommer inte att rustas (turkos färg på kartan).

Bakgrund: ÖAFK har under flera år i dialog med Örebro kommun arbetat med Heimdalspårets framtid. Nu har ÖAFK tecknat nyttjanderättsavtal med markägare där spåret går och i det avtalet ingår att vi både får nyttja det som motionsspår men också att vi får renovera alla delar utom Blänkabackens naturreservat.
1.jpg

robwrnr

Aktiv medlem
Synd att det som tidigare var helt okej singletrack nu blivit två meter bred grusväg. Känns inte som någon upprustning precis (om man gillar att cykla).

B9BAE672-9FC8-4757-A0EF-94711C13B6CC.jpeg
A0223DED-9116-418E-9CA2-2537CCF6E714.jpeg

Senast ändrad:

MtbIte

Aktiv medlem
Synd att det som tidigare var helt okej singletrack nu blivit två meter bred grusväg. Känns inte som någon upprustning precis (om man gillar att cykla).

Visa bilaga 426384 Visa bilaga 426385
nu vet jag inte om du är med i mountainbike örebro på FB men där finns det information om att dom håller på och bygger en ridstig i blänka, orkar inte skriva all info här då det är ganska mycket men gå in där och läs själv.

robwrnr

Aktiv medlem
nu vet jag inte om du är med i mountainbike örebro på FB men där finns det information om att dom håller på och bygger en ridstig i blänka, orkar inte skriva all info här då det är ganska mycket men gå in där och läs själv.

Har inte Facebook så är dåligt uppdaterad där. Trodde att det skulle fixas till för cykling men är det ridstig så förstår jag att det blir som det blir 😃. Lite synd ändå då jag bor en kilometer bort och brukar cykla där när jag inte orkar ta mig längre.

MtbIte

Aktiv medlem
Har inte Facebook så är dåligt uppdaterad där. Trodde att det skulle fixas till för cykling men är det ridstig så förstår jag att det blir som det blir 😃. Lite synd ändå då jag bor en kilometer bort och brukar cykla där när jag inte orkar ta mig längre.

heheh ja det är lite synd , men finns mycket stigar där ute att snurra runt på så man får cykla på dom istället.
Vet inte hur lagen säger med cykling i ridspår dock om det är OK för isåfall kan man fortsätta cykla där men bara ta det lite lungt på ridstigen och visa hänsyn om en häst kommer.

robwrnr

Aktiv medlem
heheh ja det är lite synd , men finns mycket stigar där ute att snurra runt på så man får cykla på dom istället.
Vet inte hur lagen säger med cykling i ridspår dock om det är OK för isåfall kan man fortsätta cykla där men bara ta det lite lungt på ridstigen och visa hänsyn om en häst kommer.
Ja, det verkar ju inte vara allt som blir ridstig så det går nog bra. Går ju ta en annan väg upp till dom gamla spåren så man slipper cykla på ridstigen. För det var riktigt trist och trögtrampat.

Är de markerat enbart som ridstig får du inte cykla där.

Mattias F

Aktiv medlem
Hej, jag delar med mig av det svar som Johan F fick från kommunen angående Blänka och Heimdals "motionsspår".

"Då det varit en del diskussioner här om de nyligen skyltade häststigarna i
Blänkabackens Naturreservat
så vill jag meddela vad som gäller, efter kontakt med kommunen. Fritt citerat:
"Ridstigar är de stigar som finns markerade på kartan med områdesinformation (se länk). Kommunen har nyligen markerat ut dessa för att tydliggöra att det är dessa stigar som ryttare ska hålla sig på.
I reservatets föreskrifter står att det är förbjudet att: rida annat än på anvisade stigar/vägar/områden.
Det innebär inte att de markerade ridvägarna inte får användas av andra än ryttare. Dock bör man som cyklist anpassa sin fart med hänsyn till att det är möjligt att möta hästar på stigen."
Således: ingen skillnad mot tidigare!"

Mvh Mattias

Svampsoppa

Ny medlem
Hej, bara så ni vet så är det numera förbjudet att cykla på den renoverade stigen. Sprang en runda där idag och de höll på att sätta upp skyltar för förbud mot cykling, mopeder och ridning. Lite tråkigt att de sätter upp skyltar med att de ska öka tillgängligheten men gör tvärtom.

JohanA

Administrator
Ja tråkigt att de förstört en trevlig stig som var bra både för löpning och cykling. Sist jag cyklade där såg det ut så här:
4D1185B1-5648-47CA-BC44-6767BEFD6731.jpeg

Topp