Tuva cyklar långt

Lion

Ny medlem
Tuva cyklar långt
Det här är min syster Tuva, påväg till Afrika, hoppas det stillar er nyfikenhet. Och till er som klagar och gör er lustiga: GÖR NÅT AV ERA DRÖMMAR SJÄLVA DJÄVLA SLÖISAR. Ni är fega o avundsjuka o sitter på era tråkiga jobb o lever era instängda, rädda små svenssonliv. Ni är avundsjuka för att det är nån som vågar, en ung tjej utan pengar och bra utrustning. Ni är avundsjuka för att hon klarar det och för att ni sitter kvar i skiten. HA!!!! Känn på den ni, den sviiiiider. Och till dig "The Båtten Is Nådd" Tuva vänder inte för någon vind. Men har du seglat över öppet hav i ett litet nötskal utan radar någon gång? Gör det sen kan du komma och snakca om vindar. Min syster är inte bara tuff och modig till skillnad från dig, hon är SMART också!!!!

Bilagor

• Tuva atlantkusten.jpg
    Tuva atlantkusten.jpg
    50.9 KB · Besök: 152

Lion

Ny medlem
Tuva cyklar långt
Okej sorry, jag förstår vad du menar. Hädanefter ska jag låta skitsnacket komma från andra än mig. Men du måste hålla med om att det känns lite som om folk är avundsjuka när det håller på och häcklar på det där sättet. Det känns lite typiskt liksom när en tjej gör nånting coolt så dizzar killarna, varför är det så?

TACK också alla som ger henne stöd!!!!

T

TOXi

Guest
Tuva cyklar långt
Lion skrev:
------------------------------------------------------
>
> TACK också alla som ger henne stöd!

Jag gillar Tuva :)
mer info tack...

Rock

Aktiv medlem
Tuva cyklar långt
Tufft att ge sig ut på en av de cyklarna med sämst dokumenterad kvlaité. Jag själv hade inte rullat en meter på en kronan utan Integralhjälm och bodyarmour.

putchi

Medlem
Tuva cyklar långt
Jag skulle nog planerat och tänkt en hel del på vad jag skulle ha med mig för cykel och utrustning på en sån tur.

Därför känns det väldigt befriande med någon som bara sticker och fixar eventuella problem när dom dyker upp.

Strongt jobbat Tuva! Fortsätt så!

Lofi

Medlem
Tuva cyklar långt
Lion skrev:
-------------------------------------------------------
> Okej sorry, jag förstår vad du menar.
> Hädanefter ska jag låta skitsnacket komma från
> andra än mig. Men du måste hålla med om att
> det känns lite som om folk är avundsjuka när
> det håller på och häcklar på det där sättet.
> Det känns lite typiskt liksom när en tjej gör
> nånting coolt så dizzar killarna, varför är
> det så?
>
> TACK också alla som ger henne stöd!!!!

Det händer att killar dizzar tjejer de älskar och som de vet de inte kan få....

SuperApe

Aktiv medlem
Tuva cyklar långt
Ok, Tuva är modig, smart, dokumenterat snygg och inte alls skabbig samt skiter i titanramar och kolfiberstolpar. Underbart ju!
Kan vi inte få läsa mer om färden och mindre om en sårad brors tankar?

Jag är imponerad av Tuva!

edit: glömde ett viktigt "i".

Senast redigerad av en moderator:

fredrikw

Aktiv medlem
Tuva cyklar långt
Det är ju verkligen bedrövligt... Här har vi en tjej som ger sig ut på en riktigt cool långresa, skiter i allt vad material och prylsnobberi heter, och den övervägande responsen i denna tråd är att förminska hennes insats, ifrågasätta henne och vara skitstövlar i största allmänhet. jag gissar att hade det varit någon cool snubbe som hade gjort samma resa på en ful-fixie gjord av skrot-delar så hade folk öst lovord över det hela. och så undrar ni varför det finns så få tjejer här på happy... pinsamt är bara förnamnet.

SuperApe

Aktiv medlem
Tuva cyklar långt
word!

fredrikw skrev:
> Det är ju verkligen bedrövligt... Här har vi en
> tjej som ger sig ut på en riktigt cool långresa,
> skiter i allt vad material och prylsnobberi heter,
> och den övervägande responsen i denna tråd är
> att förminska hennes insats, ifrågasätta henne
> och vara skitstövlar i största allmänhet. jag
> gissar att hade det varit någon cool snubbe som
> hade gjort samma resa på en ful-fixie gjord av
> skrot-delar så hade folk öst lovord över det
> hela. och så undrar ni varför det finns så få
> tjejer här på happy... pinsamt är bara
> förnamnet.

Norlin

Ny medlem
Tuva cyklar långt
fredrikw skrev:
> ...den övervägande responsen i denna tråd är
> att förminska hennes insats, ifrågasätta henne
> och vara skitstövlar...

Uh? Har vi verkligen läst samma tråd?

fredrikw

Aktiv medlem
Tuva cyklar långt
Norlin skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...den övervägande responsen i denna tråd är
> > att förminska hennes insats, ifrågasätta henne
> > och vara skitstövlar...
>
> Uh? Har vi verkligen läst samma tråd?

q.e.d.

Norlin

Ny medlem
Tuva cyklar långt
fredrikw skrev:
> q.e.d.

Whatever. Ett inlägg dissar henne, resten är idel beröm, snack om Kronan-hojen eller det vanliga Happy-flummet :)

cerberos

Aktiv medlem
Tuva cyklar långt
??? jag trodde det var quod erat demonstrandum (med lite darr på stavningen, tror jag fick det rätt) typ vilket skulle visas som ju är poppis i matematikundervining på universitet och högskolor....

fredrikw

Aktiv medlem
Tuva cyklar långt
rikard skrev:
> Fredrik får nog slå upp q.e.d i nått
> lexikon.... =)

nja, det ska nog inte behövas. reaktionen som Norlin presenterade visade bara ytterligare på precis det jag ville ha sagt. att inte ens se problemet är ofta en förutsättning för att dylika ting ska uppstå, för ingen vill nog egentligen på riktigt vara taskig. hoppas jag i alla fall.

T

tuva

Guest
Tuva cyklar långt
Hejhejhej lugna ner er, vi är alla bara människor. Klaga om det glädjer er och om nagon lyssnar, men glöm inte att det är roligare att skratta.
Skulle det vara nagon som är intresserad av vad det är jag haller pa med, sa kan jag berätta. Just nu är jag, som min syster sa, i malaga, södra Spanien.
Jag hade som uppmärksammat inga större planer och planeringar. Ville först cykla till Kina, men eftersom jag inte ville aka den södra vägen genom mellanöstern ensam (och man inte kan lita pa att nagon annan skulle ta sig upp ur fotöljen och följa med) och eftersom rysslands ambassad inte ville ge mig visum, utan kräver bokat och betalt hotellrum och bokad och betald utresa ur landet, bestämde jag mig för Marocco. Inte för att de tillverkar bra röka där, utan för att jag inte har varit där innan och gillar att upptäcka nya platser (och för att undkomma den kalla svenska vintern som gör sa manga sura och inatvända).
Jag hade kunnat aka helt utan plan, men da jag var tvungen att fa tag pa en cykel sa kan det ju vara bra att vara lite mer specifik. Cykeln jag hade var en upphittad skrotcykel där del efter del gatt sönder eller ramlat av. Med den cykeln skulle jag nog inte ens ta mig utanför stan. Eftersom jag inte hade sa stor ekonomi skickade jag ett mail till kronan och fragade om de ville sponsra mig med en cykel (och där kommer vi till svaret pa varför jag ville vara lite mer specifik och inte bara hej jag vill aka ut och cykla, kan jag fa en cykel av er..). Som motprestation lovade jag att ta mig ner till Marocco med den cykeln. Sa, jag akte till Stockholm och hämtade cykeln, cyklade hem den till Örebro där jag utrustade den med hemsydda väskor och en del bra saker och sedan vidare mot Marocco.
Att jag inte har haft nagra planer, tidsplaneringar och delmal (utom besök hos en del vanner i södra Sverige) beror mycket pa att jag inte vet vad som kommer hända under vägen och att planera för mycket i ett sadant läge är ju att lasa sig själv. "Jaa det här stället var ju trevligt, men nu maste jag aka vidare för jag ska vara i Hamburg innan klockan 12 imorrn".. Nej sadant resande passar inte mig, men det är ju klart att jag inte bara gav mig iväg utan tankeverksamhet innan. Jag planerade sa här; Eftersom det fagelvägen fran Stockholm till södra Europa är runt 3000 kilometer (snabbt beräknat med en linjal och en gammal atlas som jag fatt gratis pa en secondhandbutik), da kan jag nog räkna med att det cykelvagen är dubbelt sa langt och eftersom det rent kilometermässigt skulle vara möjligt att klara det pa tre manader, da far jag nog räkna med att tar tar dubbelt sa lang tid. Sedan spände jag fast min atlas pa cykeln och gav mig av. Beräkningarna stämde bra, jag har avklarat runt 5500 kilometer och varit borta ett halvar (fast manga ganger under vägen har jag hittat nagot skysst ställe och stannat en vecka eller tva).
Och, trots en del information om att cykeln skulle vara dalig, sa har det faktiskt gatt utan problem. Lite smasaker är det ju alltid att fixa med, men om man ser till att jag har använt cykeln till, för den typen av cykel, ganska extrem cykling, sa tycker jag att den har klarat sig bra (till framtida, längre resor efterlyser jag dock en stark och bra moutainbike).
Sa, till fragan som sa manga undrar; Varför?, varför väljer man att korsa Europa pa en oväxlad, tung cykel med enkel utrustnig. Utan tält, detaljerade kartor och kläder i rymdmaterial? Jag utrustade mig med en pressenning 2*3 meter, sovsäck och liggunderlag, gaskök, nagra musikinstrument och ritblock och lite extra kläder. Jag har sedan avfärden varken haft jacka eller andra skor än sandaler (om man inte räknar gummistövlarna köpta för 3euro pa loppis i Frankrike och som hängde bakpa min cykel i ett par manader tills jag insag att jag inte använde de och offrade de for en lättare bestigning av Spaniens berg).
Det enklaste svar jag kan ge er är; Varför inte??? Det är bättre att göra nagot än att lata avsaknaden av resurser förhindra en fran att förverkliga ens drömmar.
Jag hade en dröm, en idé om ett äventyr jag skulle vilja uppleva. Manga har sagt att det inte gar, att det inte är möjligt, manga har sagt att det later kul, men jag tror att i deras hjärtan har de tvivlat pa att jag skulle göra det. Ska man lyssna pa inläggen här i forumet har jag bade gift mig och gett upp redan för flera manader sedan.
Jag är inte modig (varför skulle jag isafall cykla sa fort genom skogen när det är mörkt?), jag är inte särskilt tuff eller mer smart än nagon annan. Jag är bara otroligt envis och övertygad om att det mesta är möjligt om man bara försöker.
Sa när jag nu beskadar solnedgangen över södra medelhavet och drömmer mig vidare sa är jag glad över att jag inte lyssnat pa den tvivlande massan. Glad över min övertygelse om att livet är en lek, ett äventyr där vad som helst kan hända.
Det är den övertygelsen som har tagit mig dit jag är idag.

Road_Runner

Aktiv medlem
Tuva cyklar långt
Härligt att höra att du har kommit dit du är nu.
respektingivande mil.
Tack för att du tog dig tid att skriva här =)
skriv gärna mer om din resa samt bilder.

andematt

Ny medlem
Tuva cyklar långt
Vilken härlig inställning! Tur att det finns sådana som du Tuva som gör sånt som jag med familj, radhus och vovlokombi kan läsa om och drömma om med vetskapen att "sånt där skulle aldrig jag klara av.. men det vore ju rätt befriande..."

AND.ers

Ny medlem
Tuva cyklar långt
nån dag ska jag också cruisa till afrika :). För cruisa är väl det man gör med en kronan?. Sen är det rätt skönt att det inte bara är folk som planerat 5 år i förväg och har 200 sponsorer som gör roliga saker.

Ante_Lkpg

Ny medlem
Tuva cyklar långt
Det låter hur kul som helst. Internetforum är ju ett normalt tillhåll för drömmare så det är en frisk fläkt med folk som är mer görare. Jag känner iaf hur det rycker allvarligt i äventyrslustan när jag läser om allt som du hittat på.

rayy

Aktiv medlem
Tuva cyklar långt
Tuva: Tack för att Du förverkligar Dina äventyr, och visar "varför inte?".

Jag gjorde i somras en tur med en ven på just under en vecka, och tankarna från den lever jag fortfarande på.
Du kommer att kunna leva hela livet på din resa. Grymt.

Erik_S

Ny medlem
Tuva cyklar långt
Sjukt coolt... glöm inte att glida runt på gatorna i Tariffa några dar med kronan innan du tar dig över sundet, du kommer bli avgudad :-)

/Erik

42Hz

Aktiv medlem
Tuva cyklar långt
tuva skrev:
> Sa när jag nu beskadar solnedgangen över södra
> medelhavet och drömmer mig vidare sa är jag glad
> över att jag inte lyssnat pa den tvivlande
> massan.

Inte alls avundssjuk, mycket skönare att forcera 40cm snö i -9 för att få sitta och stirra på datorskärmen här på jobbet! ;)

bruse

Aktiv medlem
Tuva cyklar långt
"Jag är bara otroligt envis och övertygad om att det mesta är möjligt om man bara försöker"

Vill man inte så kan man inte - brukar jag säga.

"varför väljer man att korsa Europa pa en oväxlad, tung cykel med enkel utrustnig. Utan tält, detaljerade kartor och kläder i rymdmaterial?"

Rymdmaterial! Och bara sandaler! Hahaha, där få vi alla på näsan!

Tack för läsningen Tuva, lite bilder så äre som en smäck!

PeaceDog

Ny medlem
Tuva cyklar långt
Sist jag läste här så var det "skabbig hippie brud". Roligt att tråden har utvecklats sen dess och att man kan läsa här nu.
Lycka till Tuva

Tuva cyklar långt
PeaceDog skrev:
> Sist jag läste här så var det "skabbig hippie brud".

Tja, oxr var ganska skabbig när han kom trampande från Kiruna. Man blir det på långcykling utan dagliga möjligheter att duscha. Och hippiebrud är hon.

Så jo, hon är nog fortfarande en skabbig hippiebrud.

42Hz

Aktiv medlem
Tuva cyklar långt
the_TnT skrev:
> Håller kroppen? Lät tungt med knäproblem så
> tidigt under resans gång.
>
> Harri, ska vi cykla till Finland i sommar? :)

Får jag klart racern och lyckas byta den till en annan i bättre storlek så kanske... ;)

PeaceDog

Ny medlem
Tuva cyklar långt
> Skabbig hippie brud. Urk.

Sen några inlägg att hon ska röka hasch och är vegan m.m.
Dra slutsatser att det är bilderna på Kronans hemsida som folk syftar på.
Som att Henke Larsson gått från pothead till skinhead.

putchi

Medlem
Tuva cyklar långt
Allt verkar redan vara sagt så jag kan bara instämma i hyllningskören.

Ska du cykla hem oxå? Om du tar flyget nu så lär du få stå ut med snön i alla fall.

Twiga

Ny medlem
Tuva cyklar långt
Vad gött att det finns människor som inte bara sitter och drömmer om att göra en sådan resa på kontoret en måndagförmiddag, utan verkligen tar tag i sig själv och sticker iväg.
Traditt att jag inte är en sådan person ;) Jag nöjer mig med mina helgturer i skogen.
Lycka till Tuva!

Topp