Tvättråd cykel

Tvättråd cykel
Efter en massa cyklade mil på min Disc Trucker sedan jag köpte den i våras börjar det verkligen bli dags för en tvätt och lite omvårdnad. Bättre sent än aldrig tänker jag. Vad använder ni för medel för tvätt? Vilken sorts svamp, borste osv? Annat man borde tänka på? Samt övrigt för tvätt av kedja, drivlina osv?

Pfaff

Aktiv medlem
Tvättråd cykel

n3wton

Aktiv medlem
Tvättråd cykel
Plus ett på svamp och såpa, eller ofta inte ens svamp utan bara lätt fuktad trasa. Är det lerigt på riktigt kör jag vatten, men i många fall ställer vattnet till det mer än det bidrar.

Vid storstädning tar jag loss bakväxel, kassett och kedja och lägger i lampolja en stund, varefter jag borstar rent sakerna med tandborste.

Kan ju säga att detta gäller för mina lvg- och grushojar. De blir aldrig smutsiga på riktigt. Och då är jag i det närmaste NÖJD om det regnar lite när jag cyklar - ingen solskenscyklist mao.

För mtb gäller lite annat, där är avspolning med vatten direkt efter turen bäst, följt av ovanstående procedur någon gång ibland.En disc trucker är ju kapabel men inte riktigt någon mtb tänker jag..😊

Jag tror fler cykeldelar dör av för mycket tvätt och avfettning än av att vara välsmorda och allmänt efterhållna men lite skitiga till och från.

Gano

Aktiv medlem
Tvättråd cykel
Cykeln brukar jag tvätta med bilschampo, svamp och fälgborste. Har liksom inte riktigt köpt de där specialgrejorna för cykeltvätt. Kassett och kedja kan man köra avfettning på, men aldrig när de sitter på cykeln. Högtryckstvätt är absolut inte lämpligt. Brukar vaxa cykeln också, med sånt där vax som man sprayar på (Wax-It-Wet kanske det heter), också det bilgrejor.
Min gamla cykel använde jag avfettning på. Vevlagret tog stryk och började rosta, samma sak med baknavet där frihjulet gav upp.

Murdock

Aktiv medlem
Tvättråd cykel
Plus ett på svamp och såpa, eller ofta inte ens svamp utan bara lätt fuktad trasa. Är det lerigt på riktigt kör jag vatten, men i många fall ställer vattnet till det mer än det bidrar.

Vid storstädning tar jag loss bakväxel, kassett och kedja och lägger i lampolja en stund, varefter jag borstar rent sakerna med tandborste.

Kan ju säga att detta gäller för mina lvg- och grushojar. De blir aldrig smutsiga på riktigt. Och då är jag i det närmaste NÖJD om det regnar lite när jag cyklar - ingen solskenscyklist mao.

För mtb gäller lite annat, där är avspolning med vatten direkt efter turen bäst, följt av ovanstående procedur någon gång ibland.En disc trucker är ju kapabel men inte riktigt någon mtb tänker jag..😊

Jag tror fler cykeldelar dör av för mycket tvätt och avfettning än av att vara välsmorda och allmänt efterhållna men lite skitiga till och från.
Lägger du bakväxeln i lampolja? :unsure:

n3wton

Aktiv medlem
Tvättråd cykel
Vad händer med fettet i bakväxeln? Lägger du in nytt i fjädern och så? Verkar lite jobbigt.

Vad skulle isåfall hända med fettet om man avfettar växeln? Jag är faktiskt osäker på exakt hur fjäderdelarna i de olika bakväxlar jag har just nu är infettade, men är inte orolig över det vill jag påstå. Värt att nämna är ju att detta görs väldigt sällan och på vissa cyklar inte alls. Vintercykeln drar ganska lätt på sig stora hårda kakor av diverse lite här och var, och då är en ordentlig lampoljeskrubb väldigt effektiv!

Murdock

Aktiv medlem
Tvättråd cykel
Vad skulle isåfall hända med fettet om man avfettar växeln? Jag är faktiskt osäker på exakt hur fjäderdelarna i de olika bakväxlar jag har just nu är infettade, men är inte orolig över det vill jag påstå. Värt att nämna är ju att detta görs väldigt sällan och på vissa cyklar inte alls. Vintercykeln drar ganska lätt på sig stora hårda kakor av diverse lite här och var, och då är en ordentlig lampoljeskrubb väldigt effektiv!
Spekulerar bara, men om lampoljan får fettet att försvinna borde funktionen på bakväxeln försämras - i synnerhet i de delar av vårt land som regelbundet saltas på vintern. 🤷‍♂️

n3wton

Aktiv medlem
Tvättråd cykel
Spekulerar bara, men om lampoljan får fettet att försvinna borde funktionen på bakväxeln försämras - i synnerhet i de delar av vårt land som regelbundet saltas på vintern. 🤷‍♂️
Inte vad jag märkt. Förstår din poäng, men hävdar att ett dopp i lampolja för en smutsig bakväxel är funktionellt och oproblematiskt.

När lampoljebadet fått stå ett litet tag klarnar det och all smuts hamnar på botten av behållaren, varpå jag häller tillbaks oljan i en flaska för användning nästa gång.

Mitt deltagande i denna tråden syftar till att jag inte tycker man behöver en massa miljövänligt tveksamma specialprodukter och att cykelvård kan vara ganska enkelt. Det är lite samma sak med bilvård och trädgårdsskötsel - det sprutas och sprayas på för mycket grejer helt enkelt.

När jag tvättar mina entreprenadmaskiner har jag bekymret att de inte får plats i oljebadet, och de är dessutom smutsiga på riktigt.😛

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer