Tynga ned fötterna som träning?

En sak jag funderat på men lagt i hjärnträda är att fästa viktmanchetter på anklarna för bättre träning. Kom att tänka på det igen nu i tråden om batteripack.

Skulle det funka?

Låt säga att man fäster ett halvkilo bly på vardera fotled.

Risken är väl att tramptekniken ändras med vikterna på så man inte blir lika bra på att trampa utan?

Leo

Ny medlem
Hehe, jag kan annars rekommendera en tyngre cykel. Det funkar faktiskt! Träna med tung cykel, tävla med lätt cykel.

/Leo

Leo@happymtb.org wrote:

> Hehe, jag kan annars rekommendera en tyngre cykel. Det funkar
> faktiskt! Träna med tung cykel, tävla med lätt cykel.

Tack för era insiktsfulla tips .)

Tanken var att kunna få ut något av att cykla med sambon - då är bägge cyklarna använda och kör jag tyngre växel/högre kadens-kombo kör jag ifrån henne :)

Luzac

Ny medlem
njae, vet faktiskt inte om det skulle hjälpa så mycket.

är väl mest då man springer å hoppar omkring som det hjälper?
känner en markant skillnad då jag kör med 1kg/s manchetter och tränar basket

Pontus

Ny medlem
Kan du inte prova att köra med endast ett ben, växla mellan ett och två ben så borde det ju bli lite intervall träning av det hela. Ingen aning om det är effektivt men helt säker på att det ser ganska dumt ut.

Pontus

Tobias/Frost

Aktiv medlem
För en del år sedan fanns det en produkt i USA som var en avlång liten plast bit, ca 5 cm bred o kanske 20cm lång, som man kunde sätta valfritt antal av på ekrarna i hjulen... dessa ökade luftmotsåndet avsevärt o gav därmed "mer" träning... du kanske kan tillverka något liknande själv o montera så kommer du nog tt få kämpa för att hålla samma fart som din sambo... annars så rekomenderas alltid tandem till såna problemställningar... du kan slita hur mkt du vill o hon hur lite hon vill o ändå kan ni prata om det hela tiden... ;)

Post Edited (04-01-09 19:26)

__a

Ny medlem
Det är tuffare att sätta lappar på gafflarna (fram OCH bak, mååånga!), så att de bromsar hjulet. Ger dessutom häftig ljudeffekt. Problem kan dock uppstå då åttaåringar troligtvis uppskattar denna mer än sambor...

//__a

erik h

Aktiv medlem
Om ni kör på hyfsat lätt och snabbt underlag kan du ju alltid sätta dit så stora klumpiga däck som din ram tillåter. Det gör det helt overkligt mycket jobbigare.

Bly på benen känns faktiskt som en sak som i stort sett borde "cancellera" ut sig själv eftersom vevarna förbinder vikterna med varandra. Jobbigt blir det bara att ändra kadensen. Bra (jobbigt) vid extremt stök där man inte har någon jämn kadens alls kanske!

Mike å

Aktiv medlem
Har haft samma funderingar och skaffade ett par vikter förra året men har bara haft dom när jag promenerat.
Ska nog ta och prova någon dag bara för att känna hur det känns.

__a

Ny medlem
Om du har gott om bromsklossar kan du ju skruva åt vajern lite så dom ligger an hela tiden, som på en spinningcykel!

//__a

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer