Tystberga: Cyklister påkörda – en svårt skadad hämtad av ambulanshelikopter

OlofSx

Aktiv medlem
Det här lät väldigt tråkigt, håller tummarna för att det går så bra det bara kan under omständigheterna.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
sjukt obehagligt när en själv försöker skaka av sig den kvardröjande rädslan efter några riktigt läskiga omkörningar på en liknande väg igår. men det är kanske en "ensam galning" som vanligt. </känslomässig och kanske opassande och självupptagen reaktion>

fhloston

Aktiv medlem
Ja, man har ju varit med om några otäcka omkörningar, där bilen har strykt förbi alldeles för nära, förutom de otalet som varit "onödigt" nära men ändå inte lika skrämmande.

Man undrar om föraren skiter i, är aggresiv, omedveten, saknar avståndsbedömning eller vad det är.... Det är ju så lätt att svänga ut i mötande körfält och hålla avstånd, även om det i bland kräver att man släpper på gaspedalen några sekunder om det är möte....

geologen

Aktiv medlem
Det kan ju ha varit i en korsning, eller möte. Inte nödvändigtvis under omkörning.

Jega

Ny medlem
Senast igår tutade en bil ilsket på mig och min son och körde om obehagligt nära och fort. Man undrar hur de tänker när han dessutom pressade sig om i en skymd kurva.

Bengt-re

Aktiv medlem
Visst är det så men vi ska inte spekulera. Kan ju varit cyklisten som började också
Det är nog inte så troligt. Dessutom så är den framför ett farligare och snabbare fordon alltid, åtminstonne moraliskt, ansvarig gentemot oskyddade traffikanter även om de eventuellt begår något fel. Man kör inte på oskydda traffikanter någonsin, man utsätter dem aldrig för risker - gör de fel så svär då om det känns bättre, men man kan aldrig förvandla sig till dommare och bödel bara för att man tycker att irriterande med cyklister.

Totteman

Aktiv medlem
Hur det än är så är man utsatt där ute. Jag cyklar på cykelbanor om det finns sådana. Det har gjort att jag känner mig mer säker när jag cyklar. Ibland undrar jag varför en del är ute i trafiken när det finns en fin cykelbana bredvid, men det enkla svaret är kanske att en del vill cykla fort.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Hur det än är så är man utsatt där ute. Jag cyklar på cykelbanor om det finns sådana. Det har gjort att jag känner mig mer säker när jag cyklar. Ibland undrar jag varför en del är ute i trafiken när det finns en fin cykelbana bredvid, men det enkla svaret är kanske att en del vill cykla fort.
Tyvärr inte så enkelt. Ofta slutar cykelbanor mitt i ingenstans eller så är det svårt att ansluta till dem när man kommer från ett visst håll. Tyvärr finns det en hel del att önska när det kommer till cykelinfrastruktur i Sverige.

aben

Aktiv medlem
Cykelbanor korsar också alla anslutande vägar och när cykelvägen är avskild från vägbanan är det på en del ställen lätt att en bilist som svänger av eller på råkar missa att det kommer en cyklist på cykelbanan.

hanek082

Aktiv medlem
Är det någon som vet vad som faktiskt hänt eller spekulerar alla i tråden?

BFS

Aktiv medlem
Hur svårt kan det vara att visa lite j*vla hänsyn på en j*vla 70-väg...? Och hur j*vla svårt kan det vara att visa lite j*vla hänsyn i en tråd om cyklister som just blivit påkörda?

BFS

Aktiv medlem
Screenshot_20220523-215955_Chrome.jpg

Då blir det att ignorera.

Makten

Aktiv medlem
Cykelbanor korsar också alla anslutande vägar och när cykelvägen är avskild från vägbanan är det på en del ställen lätt att en bilist som svänger av eller på råkar missa att det kommer en cyklist på cykelbanan.
Det är dessutom lätt att "råka missa" en cyklist om man sitter och surfar på mobilen när man kör. Ser en bunt såna precis varje dag. Många sinnesrubbade människor ute i trafiken tyvärr.

I tätort känns det betydligt mindre farligt att använda körbanan istället för cykel- eller GC-bana av just den anledning du nämner; man slipper riskerna vid uselt utformade (indragna) korsningar, och kan då inte "dyka upp från ingenstans". Sen har vi problemet med att man inte har företräde på övergångsställe och man aldrig på förhand vet om närmaste bilist tänker släppa över en eller inte.

OlofSx

Aktiv medlem
Fruktansvärt, jag cyklade på samma väg för någon vecka sedan. Ser ut att vara raksträcka, men bakom betalväggar:

En av anledningarna jag postade den här olyckan var att jag sett Tystberga nämnas här på forumet tidigare, och jag suttit och planerat för en rutt här i krokarna. Skulle kunna vara vem som helst som råkar vara på fel ställe vid fel tidpunkt.

Från bilden hos ekuriren.se gissar jag att de blev påkörda bakifrån i hyfsat hög hastighet. Bilden är hårt komprimerad så svårt att se men tror mig se att båda cyklarna har körts på.

EDIT: Oj, ser ju nu att bakre cykeln på bilden bara är skrot. Man ser sadeln åt fel håll, ramen har gått av helt tror jag. Så den främre cykeln som har ett helt mosat bakhjul är den som klarat sig bäst. Måste gått riktigt fort för fordonet som körde in i dem, alternativt att de blev påkörda stillastående vid vägkanten.

Svarta sopsäcken är räddningstjänstens ihopsamling av cyklisternas prylar / cykeldelar? Är det röda en sovsäck?

Väldigt tråkig olycka.

Senast ändrad:

Belse

Aktiv medlem
Sen har vi problemet med att man inte har företräde på övergångsställe och man aldrig på förhand vet om närmaste bilist tänker släppa över en eller inte.
Du har visst företräde på ett överGÅNGsställe, om du följer reglerna och kliver av cykeln och GÅR över som man ska göra, tråkigt när det händer olyckor men personligen så är jag jävligt trött på både cyklister och gående som bara häver sig rätt ut över vägen utan att veta vad zebralagen innebär för alla trafikslag.

RäsTobbe

Medlem
Fruktansvärt, jag cyklade på samma väg för någon vecka sedan. Ser ut att vara raksträcka, men bakom betalväggar:

Jag hittade vägen där artiklarna visar.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Du har visst företräde på ett överGÅNGsställe, om du följer reglerna och kliver av cykeln och GÅR över som man ska göra, tråkigt när det händer olyckor men personligen så är jag jävligt trött på både cyklister och gående som bara häver sig rätt ut över vägen utan att veta vad zebralagen innebär för alla trafikslag.
Det är inte förbjudet att cykla på ett övergångsställe. Däremot har man väjningsplikt både mot gående och mot fordon som åker på vägen som övergångsstället korsar.

Masjevel

Aktiv medlem
Man behöver inte alls kliva av cykeln och gå över ett övergångsställe. Du får absolut cykla men har då väjningsplikt mot fordon på körbanan och mot andra som går på övergångsstället.
Makten uttryckte att han tycker det är ett problem att man inte har företräde som cyklist och det kan jag hålla med om.

Problemet som jag ser det är att det finns olika regler vid olika sitationer. Olika regler vid övergångsställen, cykelöverfart och cykelpassage är som gjort för att skapa farliga situationer mellan cyklister och bilister.
Hur många av de som cyklar vet ens om att det finns något som heter cykelöverfart och cykelpassage?

Makten

Aktiv medlem
Jag menade givetvis när man cyklar eftersom tråden och forumet handlar om cykling. Många GC-banor har bara "vanligt" övergångsställe och det är helt orimligt att kliva av cykeln och gå i alla korsningar. Stort hål i infrastrukturtänkandet.

Här cyklar jag över varje dag. Är det en cykelöverfart eller en cykelpassage? Oavsett så är det kanske hälften av alla bilister som ens ser att man vill ta sig över. De andra är helt koncentrerade på rondellen längre fram. Eller på sin mobilskärm. Hur ska jag veta om nån tänker stanna eller inte?

övergångsställe.jpg

Senast ändrad:

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Ser ut som en sån där väg där gaspedalen liksom ramlar ner i golvet av sig självt om man har en lite dyrare bil.
utan att spekulera i denna enskilda händelse så tycker jag det var en intressant utsaga. att det är alltså ett inbyggt fel i farkosten bil som gör förare likgiltiga och/eller omedvetna om hur farligt framfarten sker. det är helt absurt att utvecklingen går mot att helt vanliga personbilar får prestanda som bara återfanns hos supersportbilarna i den bilkortlek jag hade som barn.

och jag ser en skitsmal väg utan vägren där man måste cykla ute i vägbanan. i det här samhället är det helt normalt att ha 70 eller 80 km/h på en sådan väg, men jag tycker att 40 vore mer rimligt.

och det borde vara dryga böter på att köra om någon, oavsett fordonsslag, utan att flytta alla sina hjul över mittlinjen.

vi vet att höga hastigheter leder till fler och värre olyckor och vi vet att högre hastigheter leder till mer miljöförstöring. jag fattar inte hur det inte kan vara en stor opinion för radikalt sänkta hastighetsbegränsningar och medvetna åtgärder för att göra det tråkigare att köra bil och roligare att cykla. det finns ingen logiskt förklaring, så försök inte ens. jag orkar inte!

RäsTobbe

Medlem
Antar att de färdades väster då cyklarna ligger på den sidan.
Bilisten kan inte vara bländad av solen den tiden på dygnet.
Solen lyste starkt och växtlighet som slänger skuggor finns på södra sidan.
Det är vad jag kan utröna utan att spekulera.
Sånt här tänker jag ofta på men trots man tycker att nu finns det noll risk, nu syns jag på en rak sträcka med solen i ryggen, starkt baklyse på dagen, orange vimpelflagga(ja jag har provat), neonfärger på kroppen så blir man överraskad av nån halv eller hel-blind gammal gubbe eller gumma ändå.
Läskigt, hoppas paret klarar sig.

Sulfaten

Aktiv medlem
Cyklade den vägen i höstas en mörk blåsig kväll på väg till Nyköping. Tyckte att bilarna körde onödigt aggressivt överlag, och vägrenen var inte mycket att hurra för.

Totteman

Aktiv medlem
Tyvärr inte så enkelt. Ofta slutar cykelbanor mitt i ingenstans eller så är det svårt att ansluta till dem när man kommer från ett visst håll. Tyvärr finns det en hel del att önska när det kommer till cykelinfrastruktur i Sverige.
Ja, jo, men...om det är ett vettigt alternativ så tar jag cykelbanan.

Ta ett exempel...förbi Flatenbadet i Stockholm...hur många tar cykelbanan? Hur många tar bilvägen? Nu menar jag vägen vidare mot Stockholm.
Jag tar cykelbanan i alla fall.

GoranS

Aktiv medlem
Ja, jo, men...om det är ett vettigt alternativ så tar jag cykelbanan.

Ta ett exempel...förbi Flatenbadet i Stockholm...hur många tar cykelbanan? Hur många tar bilvägen? Nu menar jag vägen vidare mot Stockholm.
Jag tar cykelbanan i alla fall.
Om jag cyklar själv så tar jag tveklöst cykelbanan där de få gånger jag cyklar den vägen.

Jag tycker det är enklare att nyttja cykelbanor då man är bekant med trakten. Då slipper man drabbas av att cykelbanan plötsligt tar slut i en mer eller mindre besvärlig "konstruktion" alternativt helt plötsligt drar iväg i en oönskad riktning.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
i norrköping är många cykelbanor direkt bredvid vägar med parkeringar längs med, vilket innebär att en förväntas cykla där bilisterna kastar upp sina dörrar och står och dräller och lastar sina bilar med barn och annat. jag vägrar sådana cykelbanor, ungefär 5 km/h är en säker fart där. dessutom skymmer de parkerade bilarna vägen, så bilar måste stanna mitt över cykelbanan om de ska se nåt när de ska svänga ut.

men kommunen känner sig säkert jätteduktiga som byggt cykelbanor genom att typ rita en vit cykel på trottoaren. "cykelstaden norrköping" kallar de det. sen har de skrivit "kämpa" och "heja" på nån cykelbana också, som för att hävda att felet inte trafiken utan att folk bara inte är tillräckligt peppade för att cykla.

GoranS

Aktiv medlem
I Stockholmstrakten upplever jag att det finns hela spektrat från väl fungerande cykelbanor till rena katastrofer. Om man vet vilka som är vilka kan man nyttja de bra och undvika katastroferna. Om man inte har koll på det kan man få "roliga" överraskningar. Totalt sett skulle jag ändå säga att det blir bättre vartefter.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Man behöver inte alls kliva av cykeln och gå över ett övergångsställe. Du får absolut cykla men har då väjningsplikt mot fordon på körbanan och mot andra som går på övergångsstället.
Makten uttryckte att han tycker det är ett problem att man inte har företräde som cyklist och det kan jag hålla med om.

Problemet som jag ser det är att det finns olika regler vid olika sitationer. Olika regler vid övergångsställen, cykelöverfart och cykelpassage är som gjort för att skapa farliga situationer mellan cyklister och bilister.
Hur många av de som cyklar vet ens om att det finns något som heter cykelöverfart och cykelpassage?
Som lök på laxen finns det fler regler kring det..
Svänger bilen,vem korsar vems väg,finns det skyltar är cykelbanan bruten eller obruten
Typiska situationen är väjningspliktsskylt,väjningslinje,cykelbana och rondell.
Bilisten fattar inte att skylten även gäller att man ska väja för cykelbanan.
Fick tom en utskällning av en bilförare som stannade..påtalade att han borde ta om körkortet om han inte känner till skylten och pekade på väjningspliktsskylten som var i höjd med hans vindruta..
DIN JÄVLA F***A skrek han och drog iväg med en jävla fart....

Bilagor

• Screenshot_20220526-100357_Maps.jpg
    Screenshot_20220526-100357_Maps.jpg
    131.8 KB · Besök: 66

Fredrik Å

Aktiv medlem
I Stockholmstrakten upplever jag att det finns hela spektrat från väl fungerande cykelbanor till rena katastrofer. Om man vet vilka som är vilka kan man nyttja de bra och undvika katastroferna. Om man inte har koll på det kan man få "roliga" överraskningar. Totalt sett skulle jag ändå säga att det blir bättre vartefter.
Ja verkligen
Cyklade från Tyresö till Nynäshamn igår.
Haninge kommun säger jag bara...
Från ena hållet blev det helt plötsligt en gångbana.
När jag sedan kom från andra hållet på vägen hem så var det en gång och cykelbana.
Flera gånger slutade GC vid en trottoarkant.
En sak ska dom dock ha en eloge för.
Vid Jordbro industriområde har man skyltat väjningsplikt på cykelbana och skrivit gäller cyklister.
Mycket bra då blir det inga diskussioner om vad som gäller.

GoranS

Aktiv medlem
Tränar jag undviker jag cykelbanan. För hög olycksrisk där. För transport gäller annat.
Att köra intervaller på en cykelbana är väl inte rekommendabelt. Om man kör ett lugnt distanspass och det är en hygglig cykelbana som inte är alltför ”befolkad” borde det väl inte vara något större problem tycker jag.

Nyttjar själv typiskt själv några bitar cykelbana på mina motionsrundan. Vissa delar är skulle jag säga problemfria att trampa på i distanstempo på medan andra delar kräver att jag håller igen.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Tycker knappt det går att köra vettig distans (30ish) på g/c. Ältavägen är ett minfält. Flatenvägen kanske är bättre (har aldrig försökt). Gamla Tyresövägen funkar hjälpligt. Snackrundor på två man funkar hjälpligt på G/C genom Nacka. Inte konstigt att nästan all Z2-Z5-cykling inte bedrivs på g/c.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Vet inte om jag håller med dig.
Kör de vägarna ofta och inte är det speciellt mycket botox-izoobies,hundtanter eller andra förtappade individer på fel sida vägen.
Ältavägen brukar då mest bestå av likasinnade ...

GoranS

Aktiv medlem
Tycker knappt det går att köra vettig distans (30ish) på g/c. Ältavägen är ett minfält. Flatenvägen kanske är bättre (har aldrig försökt). Gamla Tyresövägen funkar hjälpligt. Snackrundor på två man funkar hjälpligt på G/C genom Nacka. Inte konstigt att nästan all Z2-Z5-cykling inte bedrivs på g/c.
De jag cyklar är lite längre ut från stan. Troligen färre människor på dem. Visst, några passager får man väl gå ner lite i fart, men typiskt är det problemfritt att trampa på i 30 km/h. Kan inte påminna mig att jag ens varit nära att ha någon incident på dessa.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Ältavägen:
-Dold kurva runt knuten
-Stora potthål vid kyrkogården
-Hård chikan i botten på nedförsbacken
-Helgalet avslut efter Ältaskylten. Bara att kasta sig ut i körfältet
Nu lugnare cykling i körfältet efter fyra dödsfällor på g/c

Topp