[UÄ] Coronatråden 4

Storklas

Medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det är ju svårt att hålla sig ifrån politik iom att jämförelser hur olika länder hanterar krisen är beroende av deras sjukvård som, åtminstånde i de flesta länder, är påverkad av politisk styrning.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[UÄ] Coronatråden 4
Synd, det var till absoluta majoritet en vettig tråd med vettig diskussion. Kanske dags att nu ta lite grepp mot de som förstör istället för att bara stänga varenda tråd och låta nya växa upp som svampar?
Jag håller med, men det är extremt svårt att hinna med. Det var till 99% bra nivå men ett fåtal personer har otroligt svårt att förstå.

Ska gå igenom förra tråden och summera lite varningar för politik och personangrepp, 99% av er kommer inte få något PM av mig.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Synd, det var till absoluta majoritet en vettig tråd med vettig diskussion. Kanske dags att nu ta lite grepp mot de som förstör istället för att bara stänga varenda tråd och låta nya växa upp som svampar?
Ja, var det verkligen tråden det var fel på? Tycker nog det borde få finnas en coronatråd och att den fyller en funktion här.
Jag håller med, men det är extremt svårt att hinna med. Det var till 99% bra nivå men ett fåtal personer har otroligt svårt att förstå.

Ska gå igenom förra tråden och summera lite varningar för politik och personangrepp, 99% av er kommer inte få något PM av mig.
Har du/ni möjlighet att då öppna upp den sen? Kanske ska använda det när det uppstår behov, att pausa trådar.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[UÄ] Coronatråden 4
Nu dök det ju upp en ny tråd fort så behovet av att öppna den gamla känns inte så stort. Men det skulle säkert fungera annars.

bonbon

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det är ju svårt att hålla sig ifrån politik iom att jämförelser hur olika länder hanterar krisen är beroende av deras sjukvård som, åtminstånde i de flesta länder, är påverkad av politisk styrning.
Väldigt lite politik i den förra tråden var det av anledningen att sjukvården har olika politiska förutsättningar i olika länder. Det var, som vanligt, mest identitetspolitik.

123456789

Medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Vi har haft corona ....Tror vi ...Alla symtom tyder på det. Dom vägrade att testa nån av oss.
Men en sak är klar. Det smittar som fan. Och fort gick det😯

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Att få hem grabben från andra sidan klotet på sin backpackerresa blev lite av ett äventyr när alternativen smällde igen i rasande fart när det blev karantänsbestämmelser, visumkrav, lock downs och tom reseförbud internt. Biljetten blev som en hygglig cykel i kostnad. Vad gör man inte...

Plush

Moderator
Forumvärd
[UÄ] Coronatråden 4
Att få hem grabben från andra sidan klotet på sin backpackerresa blev lite av ett äventyr när alternativen smällde igen i rasande fart när det blev karantänsbestämmelser, visumkrav, lock downs och tom reseförbud internt. Biljetten blev som en hygglig cykel i kostnad. Vad gör man inte...
Family First...

123456789

Medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Så tänkte jag också när jag plockade hem vår dotter från Korea nyligen.
Kostade som en riktigt schysst am hoj.
Men skönt att ha dotter hemma :giggle:

[UÄ] Coronatråden 4
Björn Olsen gör det igen. Denna människa!

Förövrigt bör alla som säger eller tänker att äldre ändå ska dö skämmas öronen av sig. Ego är man iaf.

/Stolt alarmist sedan i januari (som Olsen) som fortfarande försöker vara vaken fast att det är svårt i dessa tider.

Snuten

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Vi diskuterade det här med att hosta i armvecket när man är dålig i halsen.
Hur gör vi när magsjukan härjar? Skall vi fisa i armvecket då?

marr

Moderator
Forumvärd
[UÄ] Coronatråden 4
Vaddå måste öppnas upp? Det är som att säg att nu måste viruset försvinna..

Vilka riktiga experter i världen säger att man ska släppa på allt? Vad gör man av de hubdratusentals som behöver vård?

Nu MÅSTE cancer försvinna avslutar jag med.
Hur skiljer man på dessa "riktiga" experter och andra? Är de riktiga de som tycker så det passar en själv? Finns det kanske ett register man kan titta i?

Snuten

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Förr eller senare vaknar fler ifrån vansinnet som nu råder....
Nu tror jag inte att det är så, men vore man lagd åt det mera paranoida hållet skulle man nog lätt kunna tro att detta var en ekonomisk fälla där vi i västvärlden frivilligt lät oss fångas och därmed förstöra våra ekonomier.

Snuten

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Har du provat den rörelsen?! Helt omöjligt att få armvecket till röva!
Nu måste vi alla göra vad vi kan för att klara av situationen. Om man verkligen anstränger sig så tror jag att nästan alla kan lära sig att fisa i armvecket.
Fast vi är inte där ännu. Maginfluensan har så vitt jag vet inte slagit till ännu. Jag ser att civilsamhället, folkrörelserna, föreningslivet osv, har en unik chans att redan nu hjälpa till att utbilda befolkningen. Vi skall klara det här, tillsammans!
Prutt....

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Nu måste vi alla göra vad vi kan för att klara av situationen. Om man verkligen anstränger sig så tror jag att nästan alla kan lära sig att fisa i armvecket.
Fast vi är inte där ännu. Maginfluensan har så vitt jag vet inte slagit till ännu. Jag ser att civilsamhället, folkrörelserna, föreningslivet osv, har en unik chans att redan nu hjälpa till att utbilda befolkningen. Vi skall klara det här, tillsammans!
Prutt....
Det där är en våghalsig lösning. Många, speciellt äldre, kommer att göra illa sig (och belasta sjukvården) om de försöker fisa i armvecket. Jag tror mer på tekniska lösningar. Kanske en sorts käpphäst med utbytbar sadel/fisabsorbent.

jonte987

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Nu ska han börja testa slumpvis som Island redan gjort. Det resultatet blir avgörande.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Nu ska han börja testa slumpvis som Island redan gjort. Det resultatet blir avgörande.
Så det ska verkligen bli av nu? Annars har han jiddrat om det där i 1.5 vecka nu utan att de fått tummen ur.

Läste f.ö. att Region Stockholm nu slutat testa sjukvårdspersonal, man vill tydligen hushålla med testerna så att de räcker till de svårt sjuka patienterna som kommer in. Region Stockholm har också tjatat åt sig militärsjukhuset som ursprungligen skulle sättas upp på Ärna i Uppsala, nu blir det Älvsjö istället. Socialstyrelsen sade nåt att situationen i Sthlm var så illa nu att det skulle göra mer nytta där.

jonte987

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Så det ska verkligen bli av nu? Annars har han jiddrat om det där i 1.5 vecka nu utan att de fått tummen ur.

Läste f.ö. att Region Stockholm nu slutat testa sjukvårdspersonal, man vill tydligen hushålla med testerna så att de räcker till de svårt sjuka patienterna som kommer in. Region Stockholm har också tjatat åt sig militärsjukhuset som ursprungligen skulle sättas upp på Ärna i Uppsala, nu blir det Älvsjö istället. Socialstyrelsen sade nåt att situationen i Sthlm var så illa nu att det skulle göra mer nytta där.
Ja, det står inom ett par veckor (tror jag det gjorde) så de har väl hopp om att sourca lite tester. Om Kina kommer igång så kan vi väl köpa vad som helst snart. (Ali-test?)

EDIT:
"Redan om två veckor väntas svar om smittspridningen och var Sverige befinner sig på den så kallade kurvan."

Jag vet inte om det är så "redan" men har de inga tester så har de inga. De kommer väl in om 1v och 5 dagar kanske :)

mg25

Medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Björn Olsen gör det igen. Denna människa!

Förövrigt bör alla som säger eller tänker att äldre ändå ska dö skämmas öronen av sig. Ego är man iaf.

/Stolt alarmist sedan i januari (som Olsen) som fortfarande försöker vara vaken fast att det är svårt i dessa tider.
Nu säger inte jag att vi ska låta äldre dö. Men oavsett hur detta läggs upp av myndigheter m.m. så kommer denna sjukdom drabba dom äldre hårt och många kommer dö av den.

josofin

Medlem
[UÄ] Coronatråden 4

Region Sthlm har aldrig testat sjukvårdspersonal... Så det är svårt att sluta med.. Sen är det kanske inte helt fel att ställa tältsjukhuset i den region som just nu är värst drabbad... Men jag kan ha fel så klart.

hm

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag personligen skulle nog hellre ligga på sjukan inne i värmen på Älvsjömässan också än i ett tält som vinden ruskar om uppe på slätta..

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer