[UÄ] Coronatråden 4

ejma

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
1 216 registrerade fall, där merparten varit så pass dåliga att de varit tvungna att få vård. 48 dödsfall i Stockholm där de flesta lär varit gamla och svårt sjuka.
Att smittspridningen och dödsfall ökar 2-3 veckor efter sportloven var väntat. Varför blir det kaos när det förväntade inträffar?

Det finns väldigt lite information om hur gamla multisjuka blivit smittade. Hur många 80 åringar åker på "semester" i Italien?
Jag gissar att den del av sjukhuspersonalen som varit på sportlov är skyldiga som smittspridare.

Borde inte karantän av riskgrupperna vara billigare och effektivare än stoppa alla i karantän?

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
1 216 registrerade fall, där merparten varit så pass dåliga att de varit tvungna att få vård. 48 dödsfall i Stockholm där de flesta lär varit gamla och svårt sjuka.
Att smittspridningen och dödsfall ökar 2-3 veckor efter sportloven var väntat. Varför blir det kaos när det förväntade inträffar?

Det finns väldigt lite information om hur gamla multisjuka blivit smittade. Hur många 80 åringar åker på "semester" i Italien?
Jag gissar att den del av sjukhuspersonalen som varit på sportlov är skyldiga som smittspridare.

Borde inte karantän av riskgrupperna vara billigare och effektivare än stoppa alla i karantän?

Troligtvis har de blivit smittade ute i samhället av hemkomna resenärer fr riskområden (läs sportlovsfirare hemkomna fr norra Italien) som med inga eller lätta förkylningssymptom glatt satt sig i kollektivtrafiken, gått och shoppat, fikat på kafé, hälsat på farmor och farfar, osv. Eller menar du att de som dött redan låg inne på sjukhuset och därmed blev smittade av personal? Det kanske gäller nåt enstaka fall, men långtifrån alla (annars skulle det ju inte vara nåt kaos i vården nu, patienterna borde ju komma "utifrån" om det blir kaos).

Det man skulle gjort är ju naturligtvis haft mycket hårdare kontroll och karantän på hemvändarna, så att de inte fritt kunnat sprida smittan i samhället (de länder som tidigt infört såna åtgärder verkar ha klarat sig bättre). Men att sätta Sthlm i karantän nu handlar väl snarare att hindra dem från att sprida smittan ytterligare i landet, nu är väl det iofs lite sent också då åtminstone Åre/Jämtland redan är rejält nedsmittat. Men viss bromsande effekt borde det ju ha.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Läste f.ö. att kungaparet lämnat Sthlm och satt sig på nåt slott utanför Flen. Om vi nu snackar att isolera de äldre. Verkar precis vara det de gjort.

Örjan Lax

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Kollar på Karantän-TV på SVT1. Hade lite förhoppningar om att det skulle vara roligt och tänkte ge det en chans idag, men det liknar ju mest två före detta varvsarbetare eller hamnarbetare från Göteborg som sitter inknödda i en husvagn och tjötar på överdriven götebosska. Nej, det var inget för mig åtminstone... :cautious:

Tillägg: Med undantag av Peter Apelgren. Han är ju i alla fall rolig. 😄

-****-

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Kanske är det på Görings gamla sommarhak Rockelsta?
Visa bilaga 407696
Varför skulle kungaparet sätta sig där? Slottet har aldrig varit kungligt. Under större delen av 1900-talet tillhörde det Eric von Rosen och hans familj. Göring har aldrig varit ägare, men gäst där under 20- och 30-talet.
Nu hyrs Rockelsta ut till bröllop, fester och konferanser. Knappast nåt för kungaparet.

jonte987

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Han är för söt. Igår skulle han försöka komma i kontakt med Stockholmo för att reda ut vad i helvete de snackar om.
Nu har han kommit på att det hela tiden var glasklart - Stockholm tänkte inte helt otippat på Stockholm - och det är som vi vet inte en del av Sverige.

"Han påpekar att det som från region Stockholm i går beskrevs som en ”storm” gäller sjukvårdens situation i Stockholm, medan det Folkhälsomyndigheten benämnde ”stabilt” gällde epidemin i landet.
– Det finns ingen diskrepans. Det kan också hända saker på fyra timmar, säger Tegnell.
"
Möjligen menar han att informationen aggregerad på sverige nivå ligger några timmar efter den lokala situationen, men som vanligt är ingen journalist intresserad att ta redan på vad karln menar - när det inte gäller buffén.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Han är för söt. Igår skulle han försöka komma i kontakt med Stockholmo för att reda ut vad i helvete de snackar om.
Nu har han kommit på att det hela tiden var glasklart - Stockholm tänkte inte helt otippat på Stockholm - och det är som vi vet inte en del av Sverige.

"Han påpekar att det som från region Stockholm i går beskrevs som en ”storm” gäller sjukvårdens situation i Stockholm, medan det Folkhälsomyndigheten benämnde ”stabilt” gällde epidemin i landet.
– Det finns ingen diskrepans. Det kan också hända saker på fyra timmar, säger Tegnell.
"
Möjligen menar han att informationen aggregerad på sverige nivå ligger några timmar efter den lokala situationen, men som vanligt är ingen journalist intresserad att ta redan på vad karln menar - när det inte gäller buffén.
Att erkänna att man slarvat och inte riktigt gjort sitt jobb lär inte hända...
Samtidigt är ju inte våra journalister direkt intelligenta heller, såg presskonferensen idag och frågestunden var ju riktigt pinsam. Intressant dock att det även fanns utländska journalister på plats.

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jo, om du läser mitt inlägg #462 precis ovanför ditt :-)
Big smile.

De som sitter där representerar alla "tunga" media. Men verkar samtliga sakna förmågan att ställa intressanta o relevanta frågor som ger bättre förklaringar och nya perpektiv.
Ngn som tex vet varför rapportering om tillfrisknade peraoner saknas i de dagliga uppdateringarna?

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Big smile.

De som sitter där representerar alla "tunga" media. Men verkar samtliga sakna förmågan att ställa intressanta o relevanta frågor som ger bättre förklaringar och nya perpektiv.
Ngn som tex vet varför rapportering om tillfrisknade peraoner saknas i de dagliga uppdateringarna?
Ja, jag tyckte faktiskt Tegnell och Taha (eller vad hon hette) gjorde helt rätt som mer eller mindre tvålade till ett par av dem som ställde de dummaste frågorna (men troligtvis fattade de inte själva att de blev tilltvålade :-)

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ja, jag tyckte faktiskt Tegnell och Taha (eller vad hon hette) gjorde helt rätt som mer eller mindre tvålade till ett par av dem som ställde de dummaste frågorna (men troligtvis fattade de inte själva att de blev tilltvålade :-)
De som är utskickade borde läxas upp ordentligt av sina resp redaktioner.
Det ska bli spännande att se hur detta utvecklas.
Just nu leder ju våra lite torra myndighetspersoner stort gentemot media.
Sen skulle det ju inte skada om ngn med lite Hans Rosling aura hjälpte till med grafer o presentationer...

jonte987

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Kollade Tegnell på aktuellt nu. Fattar inte riktigt vad han gör för fel, verkar väl rätt vettig. De "kritiska" frågorna han fick imponerande inte direkt på mig. "Tänk om du har fel.."
Han gör väl inget fel men han uttrycker sig obegripligt ibland och journalisterna verkar inte så intresserade av att klargöra

Masjevel

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Å varför rapporterar man om hur många som har intensivvårdats istället hur många som just nu intensivvårdas?
Det är väl det som är intressant i förhållande till antalet platser man har.

Sen verkar en fotbollsmatch mellan Atalanta och spanska Valencia varit en riktig smitthärd. Den spelades några dagar innan första fallet i Italien. 40 000 supportrar som hostade på varandra före, under och efter matchen...

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Han har lärt sig en del med tiden också, t.ex. att inte leverera tvärsäkra svar när han gissar, osv. Sedan är de nog mycket mer på tårna nu än i början/mitten februari när de inte riktigt hade koll på smittan och vilka vägar in i Sverige den kunde ta. Men visst kan det fortfarande bli lite otydligt och motsägelsefullt ibland.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Å varför rapporterar man om hur många som har intensivvårdats istället hur många som just nu intensivvårdas?
Det är väl det som är intressant i förhållande till antalet platser man har.

Sen verkar en fotbollsmatch mellan Atalanta och spanska Valencia varit en riktig smitthärd. Den spelades några dagar innan första fallet i Italien. 40 000 supportrar som hostade på varandra före, under och efter matchen...
Jag tror de tar den datan från nåt som heter "Intensivvårdsregistret" eller nåt, och det är tydligen nån ideell organisation som uppdaterar det. Och de räknar bara hur många "nya" som kommer in, inte hur många som dör/skrivs ut. Lite konstigt dock att inte FHM samlar in och sammanställer den infon.

Ja, matchen spelades på San Siro, och Atalanta vann vilket gjorde att alla deras supportrar (Bergamo-bor) satte igång stort kramkalas, de var nog in på planen också (har för mig att nån/några Valencia-spelare drog med sig smitta hem fr matchen).

Nypåmtb

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Han har lärt sig en del med tiden också, t.ex. att inte leverera tvärsäkra svar när han gissar, osv. Sedan är de nog mycket mer på tårna nu än i början/mitten februari när de inte riktigt hade koll på smittan och vilka vägar in i Sverige den kunde ta. Men visst kan det fortfarande bli lite otydligt och motsägelsefullt ibland.
Jag är mkt imponerad av Tegnell trots allt. Han har gått från en undanskymd medial roll till ständiga presentationer och intervjuer och svarar på en oändlig strid ström av frågor från media som ibland mest verkar vilja missförstå. Jag tror få hade klarar pressen så bra som Tegnell, trots de missar han gör.

SocialGimp

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Hehe, då var min polare på Aktuellt o jiddrade om corona-läget. Han är läkare här i Spanien. Känns lite annorlunda att se kompisar i tv-rutan.

Zåsna

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Intressant sida att följa kommande veckor, månader?!

"We publish weekly bulletins of the all-cause mortality levels in up to 24 European countries or regions of countries. The weekly bulletin is published every Thursday around noon."

"Pooled estimates of all-cause mortality show, overall, normal expected levels in the participating countries; however, increased excess mortality is notable in Italy."

Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Interessant sida att följa kommande veckor, månader?!

"We publish weekly bulletins of the all-cause mortality levels in up to 24 European countries or regions of countries. The weekly bulletin is published every Thursday around noon."

"Pooled estimates of all-cause mortality show, overall, normal expected levels in the participating countries; however, increased excess mortality is notable in Italy."
Tack!

knaper

Medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Interessant sida att följa kommande veckor, månader?!

OT: Är det influensan som dödar så många "extra" varje vinter, och att årets influensa säsong var ovanligt mild? Ser då ut som att färre har dött under vintern i år annars.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag tror de tar den datan från nåt som heter "Intensivvårdsregistret" eller nåt, och det är tydligen nån ideell organisation som uppdaterar det. Och de räknar bara hur många "nya" som kommer in, inte hur många som dör/skrivs ut. Lite konstigt dock att inte FHM samlar in och sammanställer den infon.

Ja, matchen spelades på San Siro, och Atalanta vann vilket gjorde att alla deras supportrar (Bergamo-bor) satte igång stort kramkalas, de var nog in på planen också (har för mig att nån/några Valencia-spelare drog med sig smitta hem fr matchen).

Hela 35% av Valencias A-trupp smittad för nån vecka sen

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4

Kan tipsa om detta klipp för den som inte redan sett men undrar hur det börja i Italien. Kinesiska turister och en supersocial businessman
Ja, jag såg den där häromkvällen. Tror det var 600 personer den där patient 1, Mattia, hade träffat på nån dryg vecka.

josofin

Medlem
[UÄ] Coronatråden 4

Ang att merparten behövt sjukhusvård så blir ju det lite klurigt att bedöma eftersom region sthlm bara provtar de som läggs in på sjukhus sedan ett tag tillbaka... Är du inte sjuk nog att läggas in blir du inte testad och hamnar inte i statistiken...
Ang hur de äldre smittats så har jag inte hört om ngt sjukvårdsdrivet utbrott i region sthlm, däremot har iaf några fall kunnat spåras till en stor sociala sammankomst med personer från olika åldersgrupper...
Kaos blir det därför att 2-3 veckor inte räcker för att bygga om akutmottagningar och intensivvårdsavdelningar fullt ut, inte heller räcker det för att lära upp epidemiplacerad personal fullt ut, eller fylla på med skyddsutrustning fullt ut...

sdx

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Då har pandemin nåt Sveriges största ö genom slappa restriktioner då turist säsongen har börjat tidigt med rika 08 som rest ner till sina sommarställen hoppas dom står sist i sjukvårdskön då dom inte skattar på ön .

Erik O

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Då har pandemin nåt Sveriges största ö genom slappa restriktioner då turist säsongen har börjat tidigt med rika 08 som rest ner till sina sommarställen hoppas dom står sist i sjukvårdskön då dom inte skattar på ön .
Fast Gotland har väl haft registrerade fall sedan drygt två veckor ändå.

Men visst är det ett problem för delar av Sverige med stor andel fritidshus, kanske får göra som i Norge här också.

sdx

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Fast Gotland har väl haft registrerade fall sedan drygt två veckor ändå.

Men visst är det ett problem för delar av Sverige med stor andel fritidshus, kanske får göra som i Norge här också.
4st som är isolerade men nu hade dom hittat andra som inte hade varit i kontakt med dom smittade.och sommarstugoena börjar bli fulla nu och då är det inte påsk ännu.

Snuten

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Såg att ICA-handlaren i Kivik har lysande ruljans just nu. Stockholmspengar rullar in, det går bra nu. Covid i min hals det går bra nu, det går bra nu.
Host host...

Oskar

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
9 Stockholmskommuner betalar in till det kommunala utjämningssystemet, resten av landets kommuner får pengar från detsamma. Gotland är (såklart) en av dessa.

42Hz

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Lite jobbigt. Man får ju hoppas att det fanns något försvårande i bakgrunden. En 16-åring skall ju inte knalla av pga influensa:

Det är ingen vanlig influensa, det verkar svårt för många att förstå. :(

Snuten

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Nej vanlig är det väl få som kallar den, den är ju ny så vitt jag förstått, har aldrig funnits förut.
Däremot har man väl från experthåll ofta kommunicerat att den förmodligen fungerar som en vanlig influensa?

GoranS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag hade föredragit att inlägget avslutats före andra det:et Kan för mitt liv inte se att andra delen av inlägget kan bidra till något positivt. Över huvud taget skulle jag tycka dessa trådar vore trevligare att läsa om alla kunde fundera lite innan man trycker på Skicka och först självcensurera bort den typen av efterslängar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer