[UÄ] Coronatråden 4

Fredrik S

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Om du har en stor önskan om att få vara en dålig människa så ska det nog inte vara helt omöjligt att hitta någon som rubricerar dig som det baserat på denna oro.

För egen del är jag inte så rädd för själva sjukdomen. Då är jag mer orolig för risken för direkta effekter för vissa mig närstående människor. Sen avundas jag verkligen inte de som jobbar inom sjukvården och framöver kommer att bestämma om liv och död och göra det på oerhört otillfredsställande sätt och troligen med ytterst vag faktamässig grund. Jag hoppas verkligen att de orkar med det hela både fysiskt och inte minst mentalt.

De ekonomiska följdverkningarna och deras effekter på samhället känns mycket oklara vad gäller hur illa de kommer att bli. Om jag bara tittar på mig själv är det sannolikt att effekterna totalt sett kommer att bli värre där än av själva sjukdomen.
Min sambo jobbar inom vården och jag märker redan på henne att hon är påverkad av det som hänt. Tröttare än vanligt när hon kommer hem från jobbet och lite "frånvarande". (I brist på ett bättre ord) Och då har väl det värsta kaoset egentligen inte ens börjat ännu.

[UÄ] Coronatråden 4
Å ena sidan å andra sidan...
Rätt så bra artikel ändå kan jag tycka.

Tjena!
Det finns som alltid olika sätt att se på saker. Liftarnas vara eller inte vara över påsken är ett hett ämne just nu. I Jämtland finns oron att om antalet turister blir som en vanlig påsk innebär det att antalet personer i länet mer än fördubblas. Tro ni att Stockholms stad skulle välkomna1/2 miljon italienare under påskveckan och då ordna med aktivitetsparker med medföljande skaderisk (tittar man istället på Stockholms län motsvarar det drygt en miljon)? Glöm inte att de självklart också ska köra minst 40 mil i 90-120 km/h runt stan och att om de blir sjuka eller skadar sig ska transporten först köra minst 10 mil för att sedan troligen saneras under x antal timmar innan den kan användas igen?

Det här är självklart en väldigt haltande liknelse men jag tycker ändå det är tänkvärt.

Ta det lugnt och tänk er för vilket de flesta verkar göra.

P.S. Det är lätt att glömma att om det blir fullt på IVA i Östersund är närmaste sjukhus ca 20 mil bort.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Tjena!
Det finns som alltid olika sätt att se på saker. Liftarnas vara eller inte vara över påsken är ett hett ämne just nu. I Jämtland finns oron att om antalet turister blir som en vanlig påsk innebär det att antalet personer i länet mer än fördubblas. Tro ni att Stockholms stad skulle välkomna1/2 miljon italienare under påskveckan och då ordna med aktivitetsparker med medföljande skaderisk (tittar man istället på Stockholms län motsvarar det drygt en miljon)? Glöm inte att de självklart också ska köra minst 40 mil i 90-120 km/h runt stan och att om de blir sjuka eller skadar sig ska transporten först köra minst 10 mil för att sedan troligen saneras under x antal timmar innan den kan användas igen?

Det här är självklart en väldigt haltande liknelse men jag tycker ändå det är tänkvärt.

P.S. Det är lätt att glömma att om det blir fullt på IVA i Östersund är närmaste sjukhus ca 20 mil bort.
Jag blir inte förvånad om det har gått så långt att det blir nån form av reseförbud eller karantän av åtminstone storstäderna till påsklovet. Åtgärderna kommer ju gradvis, och regeringen låter redan nu väldigt förmanande kring "onödiga resor", så det är nog att de vill vänja folket vid tanken. Och jag tror definitivt det behövs, folk är inte kapabla att ta beslutet att avstå själva, de sitter där "men vi har ju bokat och betalat, vi måste ju få komma iväg och åka skidor, och det är inte förbjudet". Man såg ju för bara två-tre veckor sedan hur kåta folk var på att resa ner till Italien och Spanien, trots att alla tecken fanns där vart åt det barkade. UD var tvunget att komma med en avrådan för att folk skulle fatta. Jag tror det kommer behövas nu också.

Bengt-re

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag blir inte förvånad om det har gått så långt att det blir nån form av reseförbud eller karantän av åtminstone storstäderna till påsklovet. Åtgärderna kommer ju gradvis, och regeringen låter redan nu väldigt förmanande kring "onödiga resor", så det är nog att de vill vänja folket vid tanken. Och jag tror definitivt det behövs, folk är inte kapabla att ta beslutet att avstå själva, de sitter där "men vi har ju bokat och betalat, vi måste ju få komma iväg och åka skidor, och det är inte förbjudet". Man såg ju för bara två-tre veckor sedan hur kåta folk var på att resa ner till Italien och Spanien, trots att alla tecken fanns där vart åt det barkade. UD var tvunget att komma med en avrådan för att folk skulle fatta. Jag tror det kommer behövas nu också.
Jag tror inte att regeringen vill begå fler grundlagsbrott. Resulterande stadskupper med revolutioner och inbördeskrig brukar vara dåligt för hälsa och välstånd de också.

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Corona är ju framförallt dåligt för risk-grupper - som leder till de behöver uppsöka sjukvård.
För övriga , dvs det stora flertalet, är det egentligen bra. Varje smittad ger så småningom ytterligare en immun och ett steg närmare flockimmunitet.
Det är ju aldrig tänkt att hela befolkningen ska skyddas. Bara de som behöver.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag tror inte att regeringen vill begå fler grundlagsbrott. Resulterande stadskupper med revolutioner och inbördeskrig brukar vara dåligt för hälsa och välstånd de också.
Du menar det blir statskupp, revolution och inbördeskrig om stockholmarna inte får åka till fjällen, Gotland och Österlen över påsk?
Nä, så ömma tår tror jag inte ens stockholmarna har.

rln

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Corona är ju framförallt dåligt för risk-grupper - som leder till de behöver uppsöka sjukvård.
För övriga , dvs det stora flertalet, är det egentligen bra. Varje smittad ger så småningom ytterligare en immun och ett steg närmare flockimmunitet.
Det är ju aldrig tänkt att hela befolkningen ska skyddas. Bara de som behöver.
Om det blir riktigt illa så kommer alla tillhöra riskgruppen. Exempelvis en person som råkar ut för en trafikolycka och behöver en vård som inte finns tillgänglig, tillräckligt snabbt för att rädda livet, på grund av epidemin.

Mini_me

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Du menar det blir statskupp, revolution och inbördeskrig om stockholmarna inte får åka till fjällen, Gotland och Österlen över påsk?
Nä, så ömma tår tror jag inte ens stockholmarna har.
Nope! Vi kan nog stanna hemma ganska länge.
Några månader av jobba och hålla sig hemma borde folk klara av.

julgus

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Corona är otäckt på flera sätt. Vi har haft sjukdomen med stor säkerhet och det blev en mycket olik resa för var o en av oss. Min fru blev riktigt sjuk dock ej akut men med andnöd, jojofeber, hosta. Nu efter nästan 10 dagar börjar hon långsamt att bli bättre. Sonen fick ont i halsen i 2-3 dagar, inget annat, dottern låg en vecka o kände sig "konstig" och jag hamnade mitt emellan barnen avseende symptom. Både dotter o hustru har drabbats av total smak & luktbortfall. Dottern har fått tillbaka typ 70%.

En egen teori är att bra kondition och icke rökare så har man lindriga symptom, dålig kondition och särskilt i kombination med rökning är inte alls bra. (1/3 av Sveriges befolkning har sjukligt dålig kondition..)
Avseende rökning så bekräftas detta inofficiellt av sjukvårdspersonal som jag känner.

De höga dödstalen i norra Italien; främst äldre män.. och av dessa, vilka röker inte där?
Rökning är ett jävla fördärv.

För egen del är jag inte så rädd för själva sjukdomen. Då är jag mer orolig för risken för direkta effekter för vissa mig närstående människor. Sen avundas jag verkligen inte de som jobbar inom sjukvården och framöver kommer att bestämma om liv och död och göra det på oerhört otillfredsställande sätt och troligen med ytterst vag faktamässig grund. Jag hoppas verkligen att de orkar med det hela både fysiskt och inte minst mentalt.

SocialGimp

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Corona är otäckt på flera sätt. Vi har haft sjukdomen med stor säkerhet och det blev en mycket olik resa för var o en av oss. Min fru blev riktigt sjuk dock ej akut men med andnöd, jojofeber, hosta. Nu efter nästan 10 dagar börjar hon långsamt att bli bättre. Sonen fick ont i halsen i 2-3 dagar, inget annat, dottern låg en vecka o kände sig "konstig" och jag hamnade mitt emellan barnen avseende symptom. Både dotter o hustru har drabbats av total smak & luktbortfall. Dottern har fått tillbaka typ 70%.

En egen teori är att bra kondition och icke rökare så har man lindriga symptom, dålig kondition och särskilt i kombination med rökning är inte alls bra. (1/3 av Sveriges befolkning har sjukligt dålig kondition..)
Avseende rökning så bekräftas detta inofficiellt av sjukvårdspersonal som jag känner.

De höga dödstalen i norra Italien; främst äldre män.. och av dessa, vilka röker inte där?
Rökning är ett jävla fördärv.
Vi misstänker att vi oxå har åkt på en släng av corona men vi har haft/har mkt milda symptom än så länge.

Om ett tag kommer vi få tester från min sambos jobb för att verifiera.

mkallstrom

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Tjena!

SkiStar tillåter ju ombokning till nästa år nu, förhoppningsvis får det fler att stanna hemma.

Snuten

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag försöker igen, blev varnad förra gången för min dåliga formulering.
Men, borde inte detta trams med kommuner och regioner ses över?
Vi bor i detta land och betalar skatt här, borde man då inte kunna vara skriven dubbelt
om man nu har en sommarstuga i en annan kommun?
Man betalar ju ändå en fastighetsskatt (avgift) även för denna bostad.
Handlar o spenderar en hel del pengar även på detta ställe.

Men visst, just nu bör väl alla stanna där dom är för att lugna ner spridningen.
Jag tror att poängen är att om man bor i ett område där sjukdomsfrekvensen är hög, så bör man stanna där tills vidare. Låter ju ganska logiskt åtminstome.

Samtidigt behöver man ju inte vara psykolog för att förstå att människan reagerar tvärtom, alltså flyr faran. Det var väl bla så pesten spreds på vissa håll när det begav sig?

1888

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag tror att poängen är att om man bor i ett område där sjukdomsfrekvensen är hög, så bör man stanna där tills vidare. Låter ju ganska logiskt åtminstome.

Samtidigt behöver man ju inte vara psykolog för att förstå att människan reagerar tvärtom, alltså flyr faran. Det var väl bla så pesten spreds på vissa håll när det begav sig?
Lite som jag skrev då (på slutet)

Men min stora undran är varför har vi stat, regioner o kommuner?
Vi bor ju alla i Sverige, samma regler borde ju gälla i hela landet tycker jag.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Verkar som det börjar spänt hos invånarna i Italien.
Verkar snarare vara de södra delarna som ännu inte är så hårt drabbade. Ser man inte vad covid ställer till med har man nog ganska liten förståelse för de långtgående åtgärderna också. Sedan är det ju staden gammalt stora motsättningar mellan norra och södra Italien. Norra är mer som Mellaneuropa (Tyskland, Österrike, etc) med ganska mycket industri och ganska hög levnadsstandard, medan södra sedan länge är härjat av maffian med resultat att det inte finns så många företag, många är arbetslösa, ganska fattiga, och försörjer sig mycket på kriminalitet (åt maffian). Med ökad polis- och miltärnärvaro (för att övervaka karantänen) blir det svårare, och är de redan fattiga och inte förstår varför de ska genomlida detta för de norra delarnas skull så...

Snuten

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Verkar som det börjar spänt hos invånarna i Italien.
Gamarna kretsar när problemen hopar sig. Finns bara en metod som funkar mot dem. Ge dem inte ett lillfinger för då är det kört.

Snuten

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Samma gäller här. Har inte hört eller läst att något liknande skulle vara på G här i Sverige ännu, men om det dyker upp är det upp till var och en av oss att välja rätt sida. Nu gäller samling mer än någonsin.

Snuten

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Min bedömning är att friska människor måste gå till jobbet. Möjligen är det bästa och mest ekonomiska statsmakterna kan göra i dag att avsätta mycket stora resurser för att hitta enkla test som hjälper oss att särskilja friska från sjuka.

ANNIKA WINSTH

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Vilken stackare som inte kan hänga på sociala medier eftersom folk är just..... sociala och diskuterar ett väldigt aktuellt samhällsämne.
Sedan finns det ju sjuttielva andra orsaker att inte hänga där, men om man stör sig på att folk diskuterar samhällsaktuella saker har man nog missuppfattat hela konceptet.

Snuten

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Exemplen han nämner verkar ju vara så uppenbart lätta att identifiera som vanligt tyckande och spekulerande, att det borde vara helt harmlöst.

Värre då när folks publicerande kan misstas för etablerade sanningar och pålitlig fakta, när det i själva verket är spekulativt mambo jambo.

Loftberg

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det verkar vara enormt många Happyiter som har den fina möjligheten att faktiskt kunna jobba hemma. Är jag ensam om att faktiskt ha ett jobb där jag _måste_ befinna mig på plats? Inte många som verkar särskilt oroliga över sin ekonomiska sits.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det verkar vara enormt många Happyiter som har den fina möjligheten att faktiskt kunna jobba hemma. Är jag ensam om att faktiskt ha ett jobb där jag _måste_ befinna mig på plats? Inte många som verkar särskilt oroliga över sin ekonomiska sits.
På vårt kontor kan de flesta jobba hemma, det är väl egentligen bara de som behöver tillgång till lab, it-driften, samt viss admin-personal som måste vara på plats. Som PowerPoint-ingenjör kan jag jobba från vart som helst 😆

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Sedan har jag förstått det som att ex.vis Scania och Volvo permitterar nästan hela personalstyrkan, dvs även nästan alla tjänstemän inkl R&D. Produktion är ju en sak, men R&D förstår jag inte alls. Både utvecklingsprojekt och forskning är ju långsiktiga och borde inte påverkas av denna (förhoppningsvis) relativt kortvariga kris. Eller sitter man så pyrt till att man måste få ner kostnadsstocken så mycket det bara går även om det innebär att utvecklingsprojekt försenas?

Snuten

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag måste vara på plats till runt 90%
Jag är ordentligt orolig både för min privata ekonomi och samhällets.

jonte987

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Sedan har jag förstått det som att ex.vis Scania och Volvo permitterar nästan hela personalstyrkan, dvs även nästan alla tjänstemän inkl R&D. Produktion är ju en sak, men R&D förstår jag inte alls. Både utvecklingsprojekt och forskning är ju långsiktiga och borde inte påverkas av denna (förhoppningsvis) relativt kortvariga kris. Eller sitter man så pyrt till att man måste få ner kostnadsstocken så mycket det bara går även om det innebär att utvecklingsprojekt försenas?
Baserat på vad jag själv "erfar" på andra platser.: Kvartalskapitalism.

Edit . Hoppas jag.

Bengt-re

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag kan inte utföra något av mitt jobb på distans. Än så länge är vi inte nerstängda.

Paco

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Vore helt underbart om jag kunde styra spårriktaren hemifrån 😅

GoranS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jobbat hemma i två veckor nu. Funkar rent tekniskt utan några större problem. Vissa saker är dock lättare att ta när man är i samma rum. Ffa är det dock rätt träligt. Men det är väl bara att se det som ett långt cykellopp - en mil/en dag i taget så kommer man förr eller senare till målet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer