[UÄ] Coronatråden 4

jonas-ni

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ett gripande inslag från Spanien där en läkare med gråten i halsen berättar om situationen på sjukhuset, att man tvingas bortprioritera patienter över 65 år för att satsa resurserna på de yngre.
Äldre medborgare lämnas för att dö då respiratorerna inte räcker till.
Ett annat vittnesmål från de främsta linjerna i Frankrike.

Masjevel

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Sådär, nu blir det ingen utförsåkning i Åre, Sälen och Vemdalen i påsk. Skistar viker sig och stänger sina anläggningar i Sverige den 6 april. Nu blir det väl ramaskri...
Det enda rätta att göra.
Tror det skulle blivit ännu mer ramaskri om de inte stängt ner.

moros

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
En snabb googling visar att dödstalet 2018 för Spanien delat med 365 = 1300 dör varje dag. Sen får man ju fundera på hur många av de som ingår i statistiken som ändå skulle dött en vanlig, dag, det är det nog ingen som kan svara på just nu

Lejon

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Många, men nu det alltså 849 människor på en dag till som dött av Corona, utöver de som dör av andra orsaker.
Ingen vet hur många som dog extra pga Corona. Det kan man kanske gissa först långt i efterhand.
Det är extremt ologiskt att tro att alla som dör av Corona är ”extradöda” för att uttrycka sig grovt - rimligen skulle en del av den som dog av Corona våren 2020 annars dött av något annat våren 2020.

julgus

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Då är alltså all rapportering om antalet döda pga Corona felaktig...
Om man testas för Corona, hamnar i respirator och dör av lugnkollaps/sepsis - har man inte dött av Corona då?

Edit: Ok, jag fattar vad du menar. Att det dör fel än normalt är ju klart iaf.

Ingen vet hur många som dog extra pga Corona. Det kan man kanske gissa först långt i efterhand.
Det är extremt ologiskt att tro att alla som dör av Corona är ”extradöda” för att uttrycka sig grovt - rimligen skulle en del av den som dog av Corona våren 2020 annars dött av något annat våren 2020.

Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Då är alltså all rapportering om antalet döda pga Corona felaktig...
Om man testas för Corona, hamnar i respirator och dör av lugnkollaps/sepsis - har man inte dött av Corona då?
Jo. Men en del av dem som får den dödsorsaken hade sannolikt dött av något annat ungefär samma tid om Covid-19 inte funnits. Det är vad jag menar med extradöda, men jag kanske missförstod vad du skrev kl 20.25?

quid

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
SVTs Italien-korrespondent bläddrade i lokaltidningen för Bergamo tror jag det var. Istället för 1-1 1/2 sidor dödsannonser så fick han ihop det till 13 helsidor den aktuella dagen. Det dör många fler än vanligt i de utsatta regionerna och de dör under ovärdiga former i sjukhuskorridorer, överfulla salar, ensamma utan familj närvarande, de sista människor de ser är utstyrda i munskydd, visir och huvor, ligger de i respirator är de så omtöcknade av droger att de både hallucinerar och har mardrömmar. De flesta må vara gamla men många hade haft många år kvar att leva innan de avlidit, förmodligen under lugnare former, med sina nära och kära närvarande. Familjen hade fått säga adjö ordentligt, ordna begravning och sörja tillsammans. Nu skyfflas de ner i jorden snabbast möjligt med en eller två närmast anhöriga på plats. Det är inget normalt med den grad av svår sjukdom och dödsfall i de regioner där Coronan härjar som värst.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Verkar som att man förväntar sig att det ska bränna till på allvar i Sthlm nästa vecka.

-****-

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ungdomens nykterhetsförbund tycker att man ska stänga systembolaget nu under coronakrisen för att visa solidaritet. Antar att det är krogarna de tänker på?
Nej, de menar solidaritet med de som livnär sig på att tura till Tyskland för att sen bedriva konkurrerande verksamhet till Systembolaget hemma i garaget. Ungdomar är för fri företagsamhet på rättvisa villkor.

jonas-ni

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Några i tråden verkar vara i behov av goda nyheter. Från Ryssland rapporteras om få dödsfall i COVID-19, tyvärr överskuggas denna goda nyheten till viss del av den ovanligt dödliga epidemi av svår lunginflammation som tycks drabba boende i Moskvaområdet denna vår, allt enligt officiell rysk statistik.
Oklart i vilken omfattning de döda bryr sig om i vilken kolumn i statistiken de hamnar.

Hasse#7

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Nej, de menar solidaritet med de som livnär sig på att tura till Tyskland för att sen bedriva konkurrerande verksamhet till Systembolaget hemma i garaget. Ungdomar är för fri företagsamhet på rättvisa villkor.
Känns ganska lätt att sätta sig in i mardrömmen för barn som måste vara hemma, har alkoholberoende föräldrar och som plötsligt är hemma hela tiden, inte behöver köra bil och inte exponeras för arbetskamrater. Inte bra.

Hasse#7

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Man skulle ju kunna fundera över det här med utsläppen en vända till. Men det kanske passar bättre i Teslatråden.

Masjevel

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Känns ganska lätt att sätta sig in i mardrömmen för barn som måste vara hemma, har alkoholberoende föräldrar och som plötsligt är hemma hela tiden, inte behöver köra bil och inte exponeras för arbetskamrater. Inte bra.
De veckorna under sommarlovet morsan hade semester var inte de bästa kan jag lugnt säga. Tur att det fanns kollo.

Hasse#7

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
De veckorna under sommarlovet morsan hade semester var inte de bästa kan jag lugnt säga. Tur att det fanns kollo.
Beklagar. Ett stort men ganska osynligt problem. Ger barn som är knäckta, vuxna i förtid, eller i riskzonen att göra likadant. I bästa fall blir de starka och förståndiga men vägen dit är vansklig.

Snuten

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
En sak är säker, livet har 100% dödlighet, förr eller senare. Frågan jag ställer mig är hur mycket "förr" C19 orsakar för hur många? Kanske omöjligt att svara på?

jonte987

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Kanske färdiggissat snart, om man får tummen ur och börjar testa?

Ja, men det som också behövs är det j-la antikropps testen som verkar dröja ytterligare. Den som testar ok för virus idag kanske har det i morgon.

GoranS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4

Det räcker ju knappt till en Vitus, hur tänkte de här?
För egen del skulle de bidra med noll till ökad konsumtion. Förvisso kan man vifta bort det med att jag är lyckligt lottad och har goda marginaler, dels via en skaplig lön och dels via låga utgifter. Dock, om jag var i situationen att jag nätt och jämt fick ekonomin att gå ihop och helt plötsligt fick 10 kkr/mån extra skulle jag använda dem till att bygga upp ett buffertsparande. Sen inser jag att många människor inte är som jag utan glatt skulle sätta sprätt på pengarna även i en sådan situation.

Jag inbillar mig dock attde som verkligen skulle kunna använda sådana pengar till ökad konsumtion är de som inte behöver gneta för att få ekonomin att gå ihop och samtidigt inte har såpass gott ställt att de extra pengarna varken gör till eller från.

Earlslick

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
För egen del skulle de bidra med noll till ökad konsumtion. Förvisso kan man vifta bort det med att jag är lyckligt lottad och har goda marginaler, dels via en skaplig lön och dels via låga utgifter. Dock, om jag var i situationen att jag nätt och jämt fick ekonomin att gå ihop och helt plötsligt fick 10 kkr/mån extra skulle jag använda dem till att bygga upp ett buffertsparande. Sen inser jag att många människor inte är som jag utan glatt skulle sätta sprätt på pengarna även i en sådan situation.

Jag inbillar mig dock attde som verkligen skulle kunna använda sådana pengar till ökad konsumtion är de som inte behöver gneta för att få ekonomin att gå ihop och samtidigt inte har såpass gott ställt att de extra pengarna varken gör till eller från.
Nya hjul från tysken?

Masjevel

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4

Om man tänker efter en stund finns det ganska mycket saker som man "villhöver". Skulle lätt kunna spendera 10000 kr i månaden i sex månader på att uppgradera olika saker man går och funderar på ibland men som inte är akut.

1888

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Köpa pilsner för pengarna?
Bryggeriarbetarna får lön, systembolagets personal får lön
och ändå går mycket tillbaka till staten. 🍻

GoranS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Om man tänker efter en stund finns det ganska mycket saker som man "villhöver". Skulle lätt kunna spendera 10000 kr i månaden i sex månader på att uppgradera olika saker man går och funderar på ibland men som inte är akut.
Låter som du i så fall som du kanske tillhör den grupp jag beskrev!?

Personligen är det ett ganska smalt intervall på inkomst/utgiftsskalan där sådana pengar skulle påverka mitt beteende. Men, å andra sidan är jag nog rätt otypisk vad det gäller sätt att förhålla mig till ekonomiska frågor.

Masjevel

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Låter som du i så fall som du kanske tillhör den grupp jag beskrev!?

Personligen är det ett ganska smalt intervall på inkomst/utgiftsskalan där sådana pengar skulle påverka mitt beteende. Men, å andra sidan är jag nog rätt otypisk vad det gäller sätt att förhålla mig till ekonomiska frågor.
Inte riktigt. Rätt att jag inte behöver gneta för att få ekonomin att gå ihop, men har egentligen inga problem att köpa det jag "villhöver" utan extra stöd. Det handlar mer om när jag ska göra det och inte om.
Ett extra stöd skulle nog förkorta köpeprocessen något.

Snuten

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Många frågor kring detta med ekonomisk stimulans, men spontant så tycker jag det som Susanne Spector från Nordea säger i slutet av artikeln verkar vettigare. Dessutom tycker jag att det är viktigt att de som går på ekonomiskt bistånd INTE får dessa extrapengar

Spector:
"– Man ska inte utesluta någonting i den här krisen. Det som var otänkbart för en månad sedan är vardag i dag. Men att jobba som Alliansen gjorde under finanskrisen 2008–09 med skattesänkningar riktade till låginkomsttagare tror jag ligger närmare till hands än cash, säger hon."

Raggamuffin

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Nu blir det väl inte riktigt som att bara trycka nya sedlar och skicka ut men hur påverkar en sån här grej pengens värde? Eller prisbilden på varor? Är det en gång så hinner väl inget hända men 6 månader?

julgus

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Japp, dags för Swedbank att betala tillbaka

För jag utgår ifrån att han menar att han ska betala 10ksek/svensk med bankens pengar, dvs inte finanisera detta med skattebetalarnas pengar :LOL::ROFLMAO::sick:

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer