[UÄ] Coronatråden 4

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ibland undrar jag när folk&fä börjar tänka och tar ett egenansvar.
Nu översvämmas internet av snyfthistorier om riskgruppsindivider som ändå träffar sina barnbarn och sedan trillar av pinnen på grund av corona.

julgus

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Exakt. Vi kommer inte undan. "Resistance is futile" för den inbitne Star Trek fanatikern. Detta borde göras tydligare. Detta och en redogörelse/prognos hur många som egentligen redan har/haft viruset. Lite ödmjukhet kanske vore på sin plats från mänskligheten..vi står inte över naturlagar.. Och se för f.n över och åtgärda varifrån o varför dessa virus hoppar över från sitt naturliga habitat till andra värddjur... Vi har oss själva att skylla. Vänd på det. Vi har tur denna gång - vi kommer att överleva som art... nästa gång kanske vi inte alls klarar av det.

Tegnell på Skavlan var sevärt.
En viktig sak togs fram. Frånsett de som tillhör riskgrupperna - så är det allas vår uppgift att få corona förr eller senare. Alla de bromsåtgärder som införs i samhället är INTE för att skydda gemene man - det är för att i förlängningen skydda de som tillhör riskgrupperna.
Intressant att se hur massor av unga och helt friska människor är skitnervösa och RÄDDA pga corona. Till ingen nytta. Massor av människor som inte ska belasta sjukvården gör det änå pga skitsaker. Texunga människor som ringer 112 pga man har 38.0 i temp...skäms. (läste i DN)
Majoriteten av befolkningen SKA och KOMMER få corona och det.är helt i sin ordning. De flesta av dessa kommer få små eller inga symprom alls. Innan majoriteten genomlevt denna sjukdom kommer inte samhället börja fungera igen. Varje person som får och går igenom covid-19 är vi ett litet steg närmare slutet på detta elände.

a.svensson

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jo, det är skillnad på länder och länder. Dock spelar det nog inte så stor roll vad Sverige gör nu, men hade man varit mer vaken från början hade man säkert kunnat köpa sig tre-fyra veckor mer tid. T.ex. obligatorisk karantän på hemvändare fr först Kina, sedan Iran, Italien, osv. Mellospektaklet andra helgen i mars skulle naturligtvis inte ha fått köras med publik, med rep, genrep och finalen samlade man 15k, 20k och slutligen 35k i en inomhusarena. Vid det laget var det känt att smittan fr sportlovsfirarna i italienska alperna florerade fritt bland Sthlms barnfamiljer (vilka går på mello?) då de varit tillbaka i skolan en vecka. Inför samma helg satte Norge stopp för publik i Holmenkollen och Danmark för publik på sin mello. Det är inte alls otroligt att den tillställningen är Sveriges motsvarighet till fotbollsmatchen i Milano, och anledningen till att smittan är så utbredd i Sthlm.
Har svårt att förstå att så pass många medborgare tycker att beslutsfattarna här har skött det hela med beröm.
Tegnell och resten av myndigheten har ett enormt ansvar för att smittspridningen blivit som nu skett, dom har genom sina beslut medverkat till att många människor då främst äldre dött.
Vi har heller inte sett det värsta än, det ligger framför oss.
Länder som Sydkorea och Japan har visat att det går att bekämpa smittan om bara beredskapen och viljan finns.
Det är egentligen bara länderna i västvärlden som hittills inte klarat av situationen, hela östra Europa har långt mindre problem här än vad vi har.
Många av de länderna agerade snabbt med att stänga gränser alternativt att införa karantän för folk som anlände utifrån.
Här släppte myndigheterna in italienresenärerna utan några som helst krav på isolering.

marr

Moderator
Forumvärd
[UÄ] Coronatråden 4
Har svårt att förstå att så pass många medborgare tycker att beslutsfattarna här har skött det hela med beröm.
Tegnell och resten av myndigheten har ett enormt ansvar för att smittspridningen blivit som nu skett, dom har genom sina beslut medverkat till att många människor då främst äldre dött.
Länder som Sydkorea och Japan har visat att det går att bekämpa smittan om bara beredskapen och viljan finns.
Det är egentligen bara länderna i västvärlden som hittills inte klarat av situationen, hela östra Europa har långt mindre problem här än vad vi har.
Många av de länderna agerade snabbt med att stänga gränser alternativt att införa karantän för folk som anlände utifrån.
Här släppte myndigheterna in italienresenärerna utan några som helst krav på isolering.
Alla är helt plötsligt experter och vet exakt vad man ska göra och framförallt, vad som hade hänt istället om man bara..

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Exempel på resonemang från en hobbyexpert? Skolstängningar och stängda gränser är bu tydliga politiska beslut. Vem kan visa att det gör verklig skillnad?
Sådana här statements insinuerar att FHM skulle vara inkompetenta - vilket ju absolut inte är fallet. Eller hur?

aland33

Medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Alla är helt plötsligt experter och vet exakt vad man ska göra och framförallt, vad som hade hänt istället om man bara..
Jag är ingen expert :-)

Men intressant att följa lekskolan som bekämpar viruset i ert land. Jag måste vara dum men både Norge och Danmark hade mer smittade än Sverige i ett tidigare skede (ca 3v sedan). Norge & Danmark stänger gränser, skolor, ber folk jobba hemifrån, precis allt. Deras siffror växer just nu men inte så snabbt. Sjukvården verkar hinna med.

I Sverige har man gjort i princip inget! Siffrorna stiger högre med snabb takt mot Danmark och Norge, man har gått förbi o rusar högre.

I Finland har det tagits i med hårdhandskarna ganska tidigt. Typ 25 döda i nuläget om man hoppas att sjukvården ska klara av värsta vågen. Säker är man ju såklart inte.

Tror som icke expert men som en person utifrån att Sveriges läge kommer att bli liknande som Italien där sjukvården går på knä och folk dör som flugor. I slutändan har man inte vunnit någon tid utan mer kaos och rädsla i samhället och det tar längre att återhämta sig från det.

Hoppas jag har fel. Detta är antagande från en person som definitivt inte har utbildning i detta.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Allt alla andra länder gör är rätt.
Allt Sverige gör är fel, även om Sverige gör samma sak som andra länder...
Nä, Sverige gör väl (i praktiken) samma sak som övriga västländer, och det är väl i princip vad man kan göra nu. Däremot kan man ju nu se i statistiken (dvs den fakta som finns) att de länder som redan innan hade någorlunda kontroll på sina gränser, och som var snabba med att vidta åtgärder/restriktioner, är de som klarat sig bäst. Förhoppningsvis lär man sig nåt av det inför framtiden, så man inte återigen står med brallorna nere och arslet i brödrosten.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det gäller att veta om hur olika länder styrs och inte jämförar äpplen päron. Vi har fortfarande inte ministerstyre i Sverige.
Nä, men vi har en smittskyddslag som möjliggör de åtgärder som behövdes. Tegnell själv säger ju nu att de underskattade faran och gjorde för lite i början. Men du kanske vet bättre än honom?

mg25

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Nä, Sverige gör väl (i praktiken) samma sak som övriga västländer, och det är väl i princip vad man kan göra nu. Däremot kan man ju nu se i statistiken (dvs den fakta som finns) att de länder som redan innan hade någorlunda kontroll på sina gränser, och som var snabba med att vidta åtgärder/restriktioner, är de som klarat sig bäst. Förhoppningsvis lär man sig nåt av det inför framtiden, så man inte återigen står med brallorna nere och arslet i brödrosten.
Sen kommer ju frågan hur länge dom kommer behöva ha sina restriktioner för att inte få en stigning så som det blivit i Europa fast vid ett senare tillfälle. För ett vaccin är fortfarande minst ett år bort av vad jag har sett än så länge.

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Uuh...jag hoppas ngn gräver lite djupare i vad som ligger bakom siffrorna på de som behandlats på IVA och upptagit vårdplatser. Är det tex jämnt spridning på olika samhällsklasser och var folk bor? Eller finns det grupper där man antingen struntat i alla rekommendatioer eller inte förstått vad som kommunicerats?
Varför sådan övervikt på män?
Jag hoppas ngn kan bringa lite klarhet bakom anonyma siffror...

123456789

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ödets mörka ironi är att en av döttrarnas kompis stannade kvar i Kina för att fullfölja sina studier. Hon mår hur bra som helst fast hon bor mitt i smeten.
Men hennes släkt hemma i Norge ligger i Corona. ...... 😕
Och hon har inte varit i Norge på 7 månader
.......😑

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ödets mörka ironi är att en av döttrarnas kompis stannade kvar i Kina för att fullfölja sina studier. Hon mår hur bra som helst fast hon bor mitt i smeten.
.......😑
Hennes släkt i Norge kommer sannolikt må alldeles utmärkt de oxå om ngn vecka eller två.
Allt gott.

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Man kan inte fastslå någonting i detta läge. Kom ihåg att en stor majoritet av befolkningen i alla länder måste få corona innan detta är över.
Stängda gränser o stängda skolor o stängda samhällen ändrar inte på detta faktum. Möjligtvis kan vissa politiker vilja framstå som handlingskraftiga - och möjligen kan det hjälpa dra ut förloppet något. Men, smittan kommer och måste nå ut väldigt brett innan vi kan komma ut på andra sidan. Antalet döda kommer styras hur väl riskgrupper förmår att skydda sig själva och av andra.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
.......😑
”Mitt i smeten” är ju västvärlden numer, inkl Sverige och Norge. Jag skulle vara betydligt mer orolig om jag hade nära och kära i USA nu än i Kina. Kina har kontroll på detta sedan någon månad tillbaka, och utanför Hubei-provinsen har det aldrig egentligen varit nån större fara. Pratar med mina kollegor i Shanghai och Shenzhen varje vecka, och där är livet tillbaka i det normala sedan länge.
Sedan finns det ju andra skäl att man inte vill vara i Kina mer än nödvändigt...

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Man kan inte fastslå någonting i detta läge. Kom ihåg att en stor majoritet av befolkningen i alla länder måste få corona innan detta är över.
Stängda gränser o stängda skolor o stängda samhällen ändrar inte på detta faktum. Möjligtvis kan vissa politiker vilja framstå som handlingskraftiga - och möjligen kan det hjälpa dra ut förloppet något. Men, smittan kommer och måste nå ut väldigt brett innan vi kan komma ut på andra sidan. Antalet döda kommer styras hur väl riskgrupper förmår att skydda sig själva och av andra.
Ja, men det är ju fördröja förloppet och köpa sig tid allt handlar om nu. Att få 3-4 veckor extra tid hade varit mycket värdefullt. Och jag talar inte om vad som görs nu, utan vad som gjordes initialt. Relativt enkla åtgärder då (ex.vis karantän på hemvändare fr riskländer) hade köpt oss mycket tid. Tegnell själv säger ju som sagt nu att de underskattade faran och gjorde för lite i början. Men du kanske också vet bättre än honom?

jonte987

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ja, men det är ju fördröja förloppet och köpa sig tid allt handlar om nu. Att få 3-4 veckor extra tid hade varit mycket värdefullt. Och jag talar inte om vad som görs nu, utan vad som gjordes initialt. Relativt enkla åtgärder då (ex.vis karantän på hemvändare fr riskländer) hade köpt oss mycket tid. Tegnell själv säger ju som sagt nu att de underskattade faran och gjorde för lite i början. Men du kanske också vet bättre än honom?
Och nu visar en studie att det kanske smittar tidigare än "man" trott.

Tegnell gör ett bra jobb nu men att han i början vägrade åtgärder innan risken var bevisad är obegripligt. "det är inte bevisat att barn eller familj utan symtom smittar även om familjemedlemm är smittad". Jo tack.

Bättre är att tydligen test 3 veckor bort

Med reservation för att jag inte orkar se Expressen tv så jag kanske fattar fel

kais01

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
(ot) lycka, befolkningen i usa upplever jag snarare som en stor tillgång, och det är smidigt och vänligt att resa där.

men det finns en förvånande stark regleriver och byråkratisk tradition.

Mats65

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Uuh...jag hoppas ngn gräver lite djupare i vad som ligger bakom siffrorna på de som behandlats på IVA och upptagit vårdplatser. Är det tex jämnt spridning på olika samhällsklasser och var folk bor? Eller finns det grupper där man antingen struntat i alla rekommendatioer eller inte förstått vad som kommunicerats?
Enligt detta inslag så hade för en vecka sedan 16 av 42 döda i Stockholm Somaliskt ursprung.

Ifall den trenden har fortsatt vet jag inte, men det cirkulerar uppgifter på nätet om att det är väldigt stor andel av de som är intagna på sjukhus som har invandrarbakgrund.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Enligt detta inslag så hade för en vecka sedan 16 av 42 döda i Stockholm Somaliskt ursprung.

Ifall den trenden har fortsatt vet jag inte, men det cirkulerar uppgifter på nätet om att det är väldigt stor andel av de som är intagna på sjukhus som har invandrarbakgrund.
Ja, det var uppgifter även i svenska medier för ett par veckor sedan att förorterna runt Järvafältet var hårt drabbade. Generationsboende, dåliga svenska-kunskaper, och till viss del ett parallell-samhälle är ingen lyckad mix i ett sånt här läge. Det vidtogs ju åtgärder då för att nå ut bättre med informationen, men det är nog troligt att smittan fortf har ordentligt fäste där.
Hittade en ganska färsk, lite djupare, artikel i Expressen om det hela:

kais01

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
kaffefilter är alltför ogenomsläppliga för luft, och genomsläppliga för vätska. annars kan man ju beundra kreativa tänket.

edit tyrckfelsnisse:)

Senast ändrad:

josofin

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Några högst ovetenskapliga observationer från mitt hörn av COVID-svergie visar en övervikt av patienter som har en annan levnadskultur än den genomsnittliga svennebananen (och nu är det inte somalier från järvafältet som hamnar hos oss). Detta är en grupp där det i många fall inte handlar om språkförbistring eller okunskap. Men en stark tradition av familj/släkt-samhörighet. De bor i generationsboenden, eller nära, yngre hjälper äldre, ffa när någon blir sjuk.. Man samlas ofta i större grupperingar, bla av religösa skäl.. Många av deras kyrkor har nu stängt, men det kom kanske lite sent... Så ur denna aspekt verkar det kalla/distanserade "svenska" sättet att leva vara att föredra.. När det gäller IVA måste man komma ihåg att IVA-vårdad inte är lika med död, ffa de yngre (30-40åringar), tillfrisknar efter IVA vård. Omvänt är att många som dör aldrig hamnar på IVA, pga att de är för gamla och sjuka för att klara av den typen av vård iallafall. När det gäller övervikt av män vet jag inte vad det står för, ses ju över hela världen.. Det svagare könet kanske 😉

a.svensson

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4

Det är ingen nyhet att främst afrikaner här i Sverige lider stor brist på D-vitamin någonting som är nödvändigt för immunförsvaret.
Hur mycket den bristen spelar in här vet inte jag men själv blir man rent upprörd över våra s.k experter som exempelvis Agnes Wold som påstår att man inte kan boosta immunförsvaret.
Även vi infödda har stora brister gällande bl.a D-vitamin vintertid men inte på samma sätt som folk som härstammar från den afrikanska kontinenten.
Stoppar själv i mig C,D vitamin, zink och magnesium sedan flera veckor nu.
Är övertygad att det hjälper en eventuell smitta att bli lindrigare än vad som annars kan bli fallet.

CJ

Medlem
[UÄ] Coronatråden 4
I Taiwan kunde en ansvarig och nyfiken person lära mellan 2005-2020. Varför hade ingen vettig person det uppdraget? Hur i h-e kan man missa det uppenbara?

Till och med sedan artikeln publicerades för 20 dagar sedan hade de mindre ansvariga och mindre nyfikna kunnat lära nytt.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Fler män än kvinnor föds och dör tidigare än kvinnor.
Därför har kvinnor högre medellivslängd och finns flera av i alla vuxna åldersgrupper

josofin

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det är ingen nyhet att främst afrikaner här i Sverige lider stor brist på D-vitamin någonting som är nödvändigt för immunförsvaret.
Hur mycket den bristen spelar in här vet inte jag men själv blir man rent upprörd över våra s.k experter som exempelvis Agnes Wold som påstår att man inte kan boosta immunförsvaret.
Även vi infödda har stora brister gällande bl.a D-vitamin vintertid men inte på samma sätt som folk som härstammar från den afrikanska kontinenten.
Stoppar själv i mig C,D vitamin, zink och magnesium sedan flera veckor nu.
Är övertygad att det hjälper en eventuell smitta att bli lindrigare än vad som annars kan bli fallet.
Ja, man ska inte underskatta placeboeffekten, är du övertygad så kommer det säkert att hjälpa... Och lär ju inte vara skadligt iaf..

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Rökning är betydligt vanligare bland män än kvinnor, i ex.vis EU är det 24% av männen som röker och 16% av kvinnorna. Det är en ganska stor skillnad, och jag kan tänka mig den är ännu större högre upp i åldrarna.

GoranS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
I Sverige ger ett snabbt skummande av https://wwwcanse.cdn.triggerfish.cl...pport-183-tobaksvanor-i-sverige-2003-2018.pdf att det verkar vara relativt liten skillnad mellan män och kvinnors rökande. Sen spelar det förstås in hur fördelningen ser ut i olika åldersgrupper. Lyckas där inte bli helt klok på läget.

Om det är s.a. Sverige bland äldre har en relativt jämn andel rökare mellan könen borde man om tobaksrökningen är en påtaglig faktor i skevheten i dödstal mellan könen p.g.a. detta virus se en mindre skevhet i Sverige än i länder där män är i klar majoritet bland de äldre rökarna.

roller

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Enligt kinesiska uppgifter kan 4 av 5 smittade sakna symptom. Dock är undersökningen gjord med litet urval.

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
I Taiwan kunde en ansvarig och nyfiken person lära mellan 2005-2020. Varför hade ingen vettig person det uppdraget? Hur i h-e kan man missa det uppenbara?

Till och med sedan artikeln publicerades för 20 dagar sedan hade de mindre ansvariga och mindre nyfikna kunnat lära nytt.

Jag vet inte vad du försöker säga?
Inget land - inte heller Taiwan - kommer kunna hålla borta smittan från den breda befolkningen. Det är inte heller målet (även om vissa tror det). Så glöm tanken på att smittan ska kunna stoppas "genom smartare beslut, nedstängningar etc". Det kommer inte att hända. Någonstans.
Alla regleringar , överallt, har bara ett syfte - att få sjukvårdskapaciteten att räcka till. Här är det naturligtvis viktigt att framgångsrikt skydda och hålla borta grupper som potentiellt kan kräva vård eller IVA.
Illusionen att hålla borta smittan från huvuddelen av befolkningen är bara löjlig. Det kommer inte hända någonstans.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Nu
Jag vet inte vad du försöker säga?
Inget land - inte heller Taiwan - kommer kunna hålla borta smittan från den breda befolkningen. Det är inte heller målet (även om vissa tror det). Så glöm tanken på att smittan ska kunna stoppas "genom smartare beslut, nedstängningar etc". Det kommer inte att hända. Någonstans.
Alla regleringar , överallt, har bara ett syfte - att få sjukvårdskapaciteten att räcka till. Här är det naturligtvis viktigt att framgångsrikt skydda och hålla borta grupper som potentiellt kan kräva vård eller IVA.
Illusionen att hålla borta smittan från huvuddelen av befolkningen är bara löjlig. Det kommer inte hända någonstans.
Är du säker på att målet i Taiwan bara är "att få sjukvårdskapaciteten att räcka till"? Har du nån källa på det? Det kan ju vara så att målet är att hålla smittan stången ett år tills det finns ett vaccin? Jag vet inte.
Det många inte verkar förstå är att Taiwan inte är nedstängt. Det är inte Kina heller (längre). Däremot har man vidtagit åtgärder för att hitta potentiellt smittade och sätta i karantän, bl.a. genom omfattande feberkontroller, som beskrivs i artikeln. I princip kontrollerar man att de som borde stanna hemma verkligen gör det. Samhället i övrigt fungerar. Stor skillnad mot exempelvis det vi ser i Europa, inkl Sverige. Om det håller tills ett vaccin finns återstår att se, men genom att tidigt vara på tårna och vidta åtgärder ligger man betydligt bättre till.

GoranS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Sen är det väl en sanning med modifiktation att de i Kina var tidigt på tårna. Snarast verkar det ju som att de initialt mörkade det hela i ett antal veckor.

a.svensson

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ja, man ska inte underskatta placeboeffekten, är du övertygad så kommer det säkert att hjälpa... Och lär ju inte vara skadligt iaf..
Finns en massa studier om att nämnda vitaminer och spårämnen stärker immunförsvaret.
Tyvärr möts man ofta av den här attityden när man pratar med folk i vården annat än då av läkarna som är bättre utbildade.
Det är ingen slump att influensor ofta går i slutet på vintern då vårat immunförsvar ligger på sin lägsta nivå just för att exempelvis D-vitamin nivåerna i kroppen är låga.

Tog mig bara några minuter och hitta dessa länkar.

D-vitamin verkar vara synnerligen viktigt när det handlar om just luftvägsinfektioner vilket man får anse corona vara.

Det handlar inte om placebo, det handlar om fakta.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Sen är det väl en sanning med modifiktation att de i Kina var tidigt på tårna. Snarast verkar det ju som att de initialt mörkade det hela i ett antal veckor.
Det finns olika bud på det. Det senaste jag läst är 3 dagar. Oavsett så har de klarat det väldigt bra att begränsa det till Hubei och framförallt Wuhan. Smittspridningen i övriga Kina är väldigt liten. Och med tanke på hur mycket det flygs kors och tvärs i Kina, inkl storstaden Wuhan som är ett viktigt industriellt center, så bör de ha varit på tårna ganska tidigt med tanke på hur väl de lyckats begränsa det.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer