[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Masjevel

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det är verkligen stor spridning bland svenskarna när det kommer till att lita på myndigheter, media, regeringar.
Vissa tror att det mesta som skrivs och sägs i Sverige är fake news, vänsterpropaganda mm medan andra verkar lita på att det som kommer från Kina inte medvetet är vinklat för att gynna diktaturen maximalt.
FHM mörkar, Kina redovisar sanningen.

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Nu

Är du säker på att målet i Taiwan bara är "att få sjukvårdskapaciteten att räcka till"? Har du nån källa på det? Det kan ju vara så att målet är att hålla smittan stången ett år tills det finns ett vaccin? Jag vet inte.
Det många inte verkar förstå är att Taiwan inte är nedstängt. Det är inte Kina heller (längre). Däremot har man vidtagit åtgärder för att hitta potentiellt smittade och sätta i karantän, bl.a. genom omfattande feberkontroller, som beskrivs i artikeln. I princip kontrollerar man att de som borde stanna hemma verkligen gör det. Samhället i övrigt fungerar.
Jag tror inte Taiwan kommer kunna hålla smittan "stången" tills det finns ett vaccin. Det tror jag inte heller de själva tror heller.
De verkar ha varit duktiga på att spära tidiga smittbärare. Det är ju bra i början. Men, när antalet smittade ökar. Det KOMMER hända. Då blir det omöjligt att smittspåra. Då återstår att "flacka ut kurvan" som överallt annars.
Det är först när majoriteten av befolkningen resp land haft sjukdomem som vi kommer kunna kora vinnare.
Personligen tycker jag vinnarna måste bli de som sabbat ekonomin minst och skapat minst överdödlighet.
Vi får se.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det kan ju vara så att folk läser och lyssnar på flera källor från flera olika länder, och pratar med folk som befinner sig på olika platser i världen, t.ex. Kina, för att skaffa sig en bild av hur verkligheten ser ut.

Jag tycker snarare det är lite festligt att det är så många här som känner ett nästan tvångsmässigt behov att hela tiden försvara Sverige och Sveriges linje, tanken att nåt misstag kanske begåtts får helt enkelt inte finnas. Inte ens när statsepidemiologen själv säger att man nog borde gjort mer i inledningsfasen, vill man hålla med om det. Jag visste inte att det fanns så många nationalister, eller ska vi säga sverigevänner, här :-)

Örjan Lax

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Att inte ställa in Tour de France 2020:

”ett brott mot mänskligheten”

Bengt-re

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Finns en massa studier om att nämnda vitaminer och spårämnen stärker immunförsvaret.
Tyvärr möts man ofta av den här attityden när man pratar med folk i vården annat än då av läkarna som är bättre utbildade.
Det är ingen slump att influensor ofta går i slutet på vintern då vårat immunförsvar ligger på sin lägsta nivå just för att exempelvis D-vitamin nivåerna i kroppen är låga.

Tog mig bara några minuter och hitta dessa länkar.

D-vitamin verkar vara synnerligen viktigt när det handlar om just luftvägsinfektioner vilket man får anse corona vara.

Det handlar inte om placebo, det handlar om fakta.
Nja... det var väl inte direkt de trovärdigaste källornadu hittade så att kalla det fakta är att fara med osanning. Kalla det tes, ide, åsikt eller teori så är du nog mer rätt på det.

Jo - svår vitaminbrist kan ge problem, det förnekar få. Men behovet av trycka vitaminpiller om man äter en sund kost är mer tveksamt.

Bengt-re

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Att inte ställa in Tour de France 2020:

”ett brott mot mänskligheten”

Hårda ord.... jag undrar bara hur han klassificerar folkmord då....

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det är också festligt när lekmän, efter några minuters googlande, ifrågasätter experters kunskap (och hävdar att Sverige gör fel trots att Sverige också försöker "flatten the curve" på ungefär samma sätt som andra länder). Personligen tror jag mer på evidens än åsikter. Men visst får man (än så länge) strunta i experternas råd (och köa i timmar för att få köpa sin alkohol).

Snuten

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det kan ju vara så att folk läser och lyssnar på flera källor från flera olika länder, och pratar med folk som befinner sig på olika platser i världen, t.ex. Kina, för att skaffa sig en bild av hur verkligheten ser ut.

Jag tycker snarare det är lite festligt att det är så många här som känner ett nästan tvångsmässigt behov att hela tiden försvara Sverige och Sveriges linje, tanken att nåt misstag kanske begåtts får helt enkelt inte finnas. Inte ens när statsepidemiologen själv säger att man nog borde gjort mer i inledningsfasen, vill man hålla med om det. Jag visste inte att det fanns så många nationalister, eller ska vi säga sverigevänner, här :-)
Det är väl en slags reflex? Många försvarar på ett nästan irrationellt och tvångsmässigt sätt det man identifierar sig med. Nog ett universellt fenomen.

Storklas

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4

Många tyskar jag känner har tidigare beundrat Sverige men är nu förfasade. Dock inte de som också bott i Sverige under en längre tid. Bland dessa tyskar klagade många på svenskarnas "jävla självgodhet" (deras uttryck, inte mitt). Kanske är det denna "självgodhet" som hjälper oss att ignorera att vi är tämligen ensamma om vår strategi eller låter oss övertygas om att det bara är svenskarna som har förstått situationen. Och det är ju onekligen intressant att läsa historier om Sverige i utländska medier där infallsvinkeln ibland är helt annorlunda.

Angående det att ingen här är expert och vi borde lyssna på de som faktiskt sitter på kunskap, något jag håller med om, så förstår jag inte de slutsatser som dras. Varför skulle "misslyckade akademiker" som söker sig till en trygg lågavlönad anställning där arbetet fortgår i sakta mak på en myndighet anses som de främsta experterna (medveten att jag drar alla över en kam här)? Det borde ju rimligen vara de som fortfarande är inom akademin och driver forskningen framåt som är de främsta experterna. Vilken åsikt dessa experter har har det ju länkats till flera gånger i denna tråd och den är ju inte riktigt i överensstämmelse med FHM.

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
"Alla skrattar åt Sverige" verkar vara ett viktigt "argument". Vad är det fasansfulla? Att Sverige inte tagit i för mycket? Om hela världen skrattar åt Sverige, vad gör de då åt USA?

[UÄ] Coronatråden 4
Finns en massa studier om att nämnda vitaminer och spårämnen stärker immunförsvaret.
Tyvärr möts man ofta av den här attityden när man pratar med folk i vården annat än då av läkarna som är bättre utbildade.
Det är ingen slump att influensor ofta går i slutet på vintern då vårat immunförsvar ligger på sin lägsta nivå just för att exempelvis D-vitamin nivåerna i kroppen är låga.

D-vitamin verkar vara synnerligen viktigt när det handlar om just luftvägsinfektioner vilket man får anse corona vara.

Absolut det handlar om fakta men det handlar om läsförståelse när man läser fakta också. Vad har du för diet som kräver att du behöver käka piller? Prova att äta något annat än toapapper!

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det tragiska i USA är att Trumpen tog hem ett par skeppslaster kryssningpassagerar och släppte ut i samhället utan karantän eller tester. Det var ju kryssningsbåtar med coronapassagerare. When The Shit hits...

Mats65

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Många tyskar jag känner har tidigare beundrat Sverige men är nu förfasade. Dock inte de som också bott i Sverige under en längre tid. Bland dessa tyskar klagade många på svenskarnas "jävla självgodhet" (deras uttryck, inte mitt). Kanske är det denna "självgodhet" som hjälper oss att ignorera att vi är tämligen ensamma om vår strategi eller låter oss övertygas om att det bara är svenskarna som har förstått situationen. Och det är ju onekligen intressant att läsa historier om Sverige i utländska medier där infallsvinkeln ibland är helt annorlunda.

Angående det att ingen här är expert och vi borde lyssna på de som faktiskt sitter på kunskap, något jag håller med om, så förstår jag inte de slutsatser som dras. Varför skulle "misslyckade akademiker" som söker sig till en trygg lågavlönad anställning där arbetet fortgår i sakta mak på en myndighet anses som de främsta experterna (medveten att jag drar alla över en kam här)? Det borde ju rimligen vara de som fortfarande är inom akademin och driver forskningen framåt som är de främsta experterna. Vilken åsikt dessa experter har har det ju länkats till flera gånger i denna tråd och den är ju inte riktigt i överensstämmelse med FHM.
Kan det möjligen vara så att de högavlönade experterna fokuserar på hur man bäst stoppar smittan medan FHM fokuserar på helheten, dvs folkhälsan ur alla aspekter.

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
En annan tragisk sak i USA är att presidentens svärson (numera chef för ett sorts response team) gör egna beräkningar ang behovet av respiratorer. “I’m doing my own projections, and I’ve gotten a lot smarter about this. New York doesn’t need all the ventilators.”. Men, det är Sverige världen skrattar åt. Kanske dags för svenska politiker att utse släktingar att sköta detta, så att vi återfår lite respekt?

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det är också festligt när lekmän, efter några minuters googlande, ifrågasätter experters kunskap (och hävdar att Sverige gör fel trots att Sverige också försöker "flatten the curve" på ungefär samma sätt som andra länder). Personligen tror jag mer på evidens än åsikter. Men visst får man (än så länge) strunta i experternas råd (och köa i timmar för att få köpa sin alkohol).
Det är väl ingen som hävdar att Sverige gör fel nu, det som jag ifrågasätter är aningslösheten och det senfärdiga agerandet (eller snarare brist på agerande) i inledningen av krisen (läs februari och första 1-2 veckorna i mars), något som Tegnell nu själv börjar inse också. Nu när skiten är här är det inte så mycket mer att göra än det som görs. Men hade man varit mer på tårna tidigt så hade man haft en mycket enklare situation nu.

josofin

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4

Eller så sprids influensan på vintern därför att vi är mer inomhus då, luften är torr och kall och underlättar droppsmittan, slemhinnor är torra och har sämre försvar mot virus... Bla. Men vad vet jag, jag har ju inte lagt några minuter på att fråga google...bara ett halvt liv på bättre utbildning.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det är lite märkligt att samma personer som här benhårt försvarar Sverige, också verkar älska att spy galla över USA. Trots att man i stora grad hanterat det hela likadant; först undfallenhet och nonchalans, och inte förrän skiten träffar fläkten börjar man agera på allvar.

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det är väl ingen som hävdar att Sverige gör fel nu, det som jag ifrågasätter är aningslösheten och det senfärdiga agerandet (eller snarare brist på agerande) i inledningen av krisen (läs februari och första 1-2 veckorna i mars), något som Tegnell nu själv börjar inse också. Nu när skiten är här är det inte så mycket mer att göra än det som görs. Men hade man varit mer på tårna tidigt så hade man haft en mycket enklare situation nu.
Fast det är ju det vissa gör. Om Sverige gjorde rätt så skulle ju inte "hela världen skratta åt" Sverige. Jag är helt säker på att även Tegnell kan vara efterklok. Men jag är också hyfsat säker på att han och hans kollegor är bättre insatta i smittspridning än folk som googlar några minuter och sen uttalar sig tvärsäkert. Hade man varit "mer på tårna", dvs agerat kraftfullare än vad som ansågs vara nödvändigt vid den tidpunkten med den information man hade då, hade man inte agerat enligt "rätt åtgärd vid rätt tidpunkt". Hade vi stängt ner Sverige helt, innan det ansetts nödvändigt, hade det kostat mer än nödvändigt, utan att man vunnit nåt. Målet är inte att hindra smittspridningen maximalt, utan att "flattening the curve". Har Sverige lyckats med det? Hittills verkar det så. Att kalla det anlingslöst är aningens aningslöst.

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det är lite märkligt att samma personer som här benhårt försvarar Sverige, också verkar älska att spy galla över USA. Trots att man i stora grad hanterat det hela likadant; först undfallenhet och nonchalans, och inte förrän skiten träffar fläkten börjar man agera på allvar.
Är det att "spy galla" att konstatera att presidentens svärson (!) har hand om ett response team och att presidenten gör politik av detta? Har svenska politiker sagt att det är som en vanlig influensa? Att det går över i April? Kommit med information som motsagts av experterna? Gått i klinch med kommunerna? Kallat det en bluff från oppositionen? Emotser svar.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Fast det är ju det vissa gör. Om Sverige gjorde rätt så skulle ju inte "hela världen skratta åt" Sverige. Jag är helt säker på att även Tegnell kan vara efterklok. Men jag är också hyfsat säker på att han och hans kollegor är bättre insatta i smittspridning än folk som googlar några minuter och sen uttalar sig tvärsäkert. Hade man varit "mer på tårna", dvs agerat kraftfullare än vad som ansågs vara nödvändigt vid den tidpunkten med den information man hade då, hade man inte agerat enligt "rätt åtgärd vid rätt tidpunkt". Hade vi stängt ner Sverige helt, innan det ansetts nödvändigt, hade det kostat mer än nödvändigt, utan att man vunnit nåt. Målet är inte att hindra smittspridningen maximalt, utan att "flattening the curve". Har Sverige lyckats med det? Hittills verkar det så. Att kalla det anlingslöst är aningens aningslöst.
Suck. Det handlar inte om att stänga ner helt, det handlar om relativt enkla åtgärder i inledningsfasen. Håll koll på vilka riskländerna är, sätt hemvändare därifrån i karantän, osv.

Snuten

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Kalla mig irrationell, men jag "försvarar" hellre astronomer än flat earthers. Apropå universiella fenomen.
Nu syftade jag ju inte på någon slags konflikt mellan kvasivetenskap och riktig vetenskap, utan snarare på hur olika länder kan göra olika bedömningar av hur man skall agera. Jag tror att man skall passa sig för att avfärda allt som görs i andra länder som populism och dumheter bara för att man ogillar landets politik i andra frågor.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Är det att "spy galla" att konstatera att presidentens svärson (!) har hand om ett response team och att presidenten gör politik av detta? Har svenska politiker sagt att det är som en vanlig influensa? Att det går över i April? Kommit med information som motsagts av experterna? Gått i klinch med kommunerna? Kallat det en bluff från oppositionen? Emotser svar.
Nyckelorden är ”i stora drag”. Resten får du klura ut själv.

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Suck. Det handlar inte om att stänga ner helt, det handlar om relativt enkla åtgärder i inledningsfasen. Håll koll på vilka riskländerna är, sätt hemvändare därifrån i karantän, osv.
Stön. Och i Sverige har man överlåtit mycket till individerna själva (sprid inte smittan). Vilket funkat hyfsat. Eller är Sverige mycket sämre än alla andra länder som "gjort rätt"?

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Nu syftade jag ju inte på någon slags konflikt mellan kvasivetenskap och riktig vetenskap, utan snarare på hur olika länder kan göra olika bedömningar av hur man skall agera. Jag tror att man skall passa sig för att avfärda allt som görs i andra länder som populism och dumheter bara för att man ogillar landets politik i andra frågor.
Den konflikten finns tyvärr (lyckligtvis inte hos dig). Och alla länder är inte lika. I Sverige verkar det fungera (än så länge) tillräckligt bra att säga åt folk att hålla sig hemma. Vi behöver inte poliser som svetsar igen dörrarna till coronasjuka. Skidanläggningar stänger självmant ner. Så här verkar behovet av kraftfulla åtgärder vara mindre.

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Nyckelorden är ”i stora drag”. Resten får du klura ut själv.
Inget svar, alltså. Intressant med folk som tycker experterna är otydliga men som själva vägrar att svara på enkla frågor.
Trump har avfärdat viruset som en influensa. Det har inte Sverige.
Trump har påstått att det försvinner i April. Det har inte Sverige gjort.
Trump har utsett sin svärson till att bekämpa coronaviruset. Det händer inte i Sverige.
Trump har gjort partipolitik av pandemin. Inte i Sverige (än).
Trump säger en sak, och hans experter en annan. I Sverige är svenska politiker tråkiga och tar inga egna beslut.
Men, i "stora drag" är det likadant. Med undantaget att hela världen skrattar åt Sverige.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Stön. Och i Sverige har man överlåtit mycket till individerna själva (sprid inte smittan). Vilket funkat hyfsat. Eller är Sverige mycket sämre än alla andra länder som "gjort rätt"?
Dubbelsuck. Jag pratar om inledningsfasen. Dvs februari till 1-2 veckor in i mars. Dvs innan gemene man ens förstod att det fanns en smitta. Dvs när Tegnell stod och sade att det stannar i Kina, det går inga flyg hit, det stannar i Iran, det stannar i Italien, osv.
Från mitten på mars har man hanterat det helt ok.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ja, då åkte många på sportlovsresa. Det fattar vem som helst att resor är inget att fundera på när ingen vet något konkret. Men lille Hannibal hade ju sett fram emot sin resa.

aland33

Medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Heh! Roliga kommentarer. Lyfter mitt inlägg när Löfven och Tegnell har avgått. Tror det sker innan augusti.

om de inte har avgått så kan jag även lyfta detta och medge att jag trott fel.

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Dubbelsuck. Jag pratar om inledningsfasen. Dvs februari till 1-2 veckor in i mars. Dvs innan gemene man ens förstod att det fanns en smitta. Dvs när Tegnell stod och sade att det stannar i Kina, det går inga flyg hit, det stannar i Iran, det stannar i Italien, osv.
Från mitten på mars har man hanterat det helt ok.
Dubbelstön. "Gemene man" klagade på Tegnell redan då. Han är ju bara en "byråkrat" har jag läst. Konstigt att han hanterat det bra sista tiden (men han läser säkert en massa ledarsidor). Så, är Sverige i dagsläget katastrofalt mycket sämre än andra länder (som gjort allt rätt)?

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Dubbelstön. "Gemene man" klagade på Tegnell redan då. Han är ju bara en "byråkrat" har jag läst. Konstigt att han hanterat det bra sista tiden (men han läser säkert en massa ledarsidor). Så, är Sverige i dagsläget katastrofalt mycket sämre än andra länder (som gjort allt rätt)?
Jag stannar nog här. Att Tegnell redan förstått att de gjorde för lite i början är det viktiga. Om jag lyckas övertyga nån grälsjuk internetkrigare om det samma gör nog varken till eller från.

Mats65

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag håller med om att det finns detaljer som kunde gjorts bättre.
Men jag undrar om det finns laglig rätt att sätta folk i karantän utan bevis på att de bär smittan. Strider nog mot grundlagen.
Då skulle man ha behövt testa alla människor som kom hem från misstänkta länder. Hade nog varit svårt med tanke på begränsade testmöjligheter. Eventuellt hade man också missat en hel del som var nysmittade, dvs under pågående inkubationstid.

jonte987

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Nu får man hålla sig borta från tråden ett tag när man inte kan komma på nåt trevligt att skriva. Det går inte för sig att börja ifrågasätta hur folk är vaggade och liknande.

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag stannar nog här. Att Tegnell redan förstått att de gjorde för lite i början är det viktiga. Om jag lyckas övertyga nån grälsjuk internetkrigare om det samma gör nog varken till eller från.
Om du vägrar svara på enkla frågor lär du inte övertyga nån. Men, det är ju ingen skillnad på att göra saker eller inte göra saker (liknelsen mellan Trumps och Sveriges agerande i frågan) så det är verkligen
svårdiskuterat. Och hur Sverige, trots vår "aningslöshet", ligger till i jämförelse med länder som gjort allt rätt? Det vill du såklart inte svara på.

1888

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag håller med om att det finns detaljer som kunde gjorts bättre.
Men jag undrar om det finns laglig rätt att sätta folk i karantän utan bevis på att de bär smittan. Strider nog mot grundlagen.
Då skulle man ha behövt testa alla människor som kom hem från misstänkta länder. Hade nog varit svårt med tanke på begränsade testmöjligheter. Eventuellt hade man också missat en hel del som var nysmittade, dvs under pågående inkubationstid.
Då finns det undantagstillstånd,
då kan alla lagar tillfälligt sättas ur spel. (Tror jag).

Just ordkombinationen "Tror jag" är det mest använda i hela denna tråd :giggle:

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Nu får man hålla sig borta från tråden ett tag när man inte kan komma på nåt trevligt att skriva. Det går inte för sig att börja ifrågasätta hur folk är vaggade och liknande.
Skriv nåt trevligt om hur andra (europeiska, för jämförelsens skull) länder lyckats bättre. Det borde ju vara enkelt.

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Heh! Roliga kommentarer. Lyfter mitt inlägg när Löfven och Tegnell har avgått. Tror det sker innan augusti.

om de inte har avgått så kan jag även lyfta detta och medge att jag trott fel.
Vad baserar du det på? Löfven avgår för att han lyssnade på epidemiologerna? Tegnell avgår för att ersättas av en handlingskraftig och tvärsäker bloggare?

a.svensson

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Eller så sprids influensan på vintern därför att vi är mer inomhus då, luften är torr och kall och underlättar droppsmittan, slemhinnor är torra och har sämre försvar mot virus... Bla. Men vad vet jag, jag har ju inte lagt några minuter på att fråga google...bara ett halvt liv på bättre utbildning.
Det är helt sant det du beskriver men lika sant är det att immunförsvaret hos de flesta av oss försämras under vintermånaderna och som bekant är influensan vanligare på senvintern än tidigare under säsongen.

Jag vet att sjukvården lägger extremt lite fokus på de s.k naturliga preparaten som vitaminer och spårämnen tillhör.
Dom är helt centrala för att våra kroppar ska fungera och vi får inte alltid i oss tillräckliga mängder av alla via maten.
Magnesium är något vi svettas ut någonting som idrottare ofta behöver komplettera via tillskott.
D-vitamin som sagt får vi främst via solen, bara till liten del via maten.
Uppstår lätt brist där under den senare delen av vintern.

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
@BFS , du kanske själv skulle försöka vara lite trevligare i det du skriver.....
Jag försvarar experterna. Vad är det jag skriver som är otrevligt? Är det otrevligt att ställa frågor? Om nån jämför Trumps hantering av coronaviruset med hur Sverige har hanterat coronaviruset ("i stora drag likadant") ska jag inte säga nåt? Ställa en fråga och lägga till en smiley?

aland33

Medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Vad baserar du det på? Löfven avgår för att han lyssnade på epidemiologerna? Tegnell avgår för att ersättas av en handlingskraftig och tvärsäker bloggare?
Jepp...

När man läser en del kommentarer så förstår man att Sveriges regering har misslyckat att förmedla budskapen åt allmänenheten hur allvarligt detta är.
Det borde ha tagits med krafttag direkt som i de andra länderna då folk inte förstår. Det är naturligt, alla förstår bara inte.

Ett exempel till är att SL ber folk undvika att åka med dem då man har 6500 smittade i landet. Hallå!? Är det dags nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer