[UÄ] Coronatråden 4

a.svensson

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Vi testar ju nästan lika mycket som Vitryssland och Azerbajdzjan, det får väl räcka. Ska vi ikapp baltstaterna får vi tredubbla testandet och det har vi nog inte kapacitet till just nu.
Vitryssland och Azjerbadjan har enligt statistiken totalt 20 dödsoffer tillsammans, det är två länder som inte har drabbats så hårt av smittan men likväl testar dom mer än oss.
Det säger en hel del och då är det inte främst beröm av de två nämnda staterna.

Norge har gjort 111000 tester, vi drygt 37000.
Då har Sverige dubbla befolkningen.
M.a.o testar Norge 6 ggr så mycket som oss.
Förmodligen ett av skälen till att dom har långt färre dödsfall än oss.

Domestique

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Hur lågt R-tal vill man ha då? Är Norges bättre än Sveriges?
Ju lägre tal desto längre förlopp på epidemin. Min uppfattning är att optimalt tal skiljer sig från land till land, beroende på hur sjukvården hinner med. I teorin kommer en lika stor andel av befolkningen smittas, men tidsrymden det sker på varierar. Vad är bäst? Dra av plåstret långsamt eller snabbt?
Sedan, om man går ned på mindre enheter så tror jag man kan argumentera med större säkerhet. På ett ålderdomshem bör nog R alltid hållas nära noll.
Reproduktionstal R<1 => epidemin kommer att dö ut; R>1 => spridning

Men jag citerar också från conclusions i länken nedan: "Although R0 might appear to be a simple measure that can be used to determine infectious disease transmission dynamics and the threats that new outbreaks pose to the public health, the definition, calculation, and interpretation of R0 are anything but simple."

jonte987

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
På dagens presskonferens fick Tegnell samma fråga och var mkt tydlig. I dagsläget finns inga tillförlitliga tester på symptomfria.
Jaja. Jag är troligen inte kapabel att förstå varför om det är tekniskt korrekt. Däremot har jag noterat att Tegnell säger mycket som vi sen lär oss inte är tekniskt korrekt.

Freddie L

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Reproduktionstal R<1 => epidemin kommer att dö ut; R>1 => spridning

Men jag citerar också från conclusions i länken nedan: "Although R0 might appear to be a simple measure that can be used to determine infectious disease transmission dynamics and the threats that new outbreaks pose to the public health, the definition, calculation, and interpretation of R0 are anything but simple."

Ja, ok då! I ett slutet samhälle stämmer det. I praktiken är det inte lika enkelt.

jonte987

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Google säger visst att en studie på Island visade att 50% av positiva inte hade symtom. För en lekmän verkar det rimma illa. Jag chansar på att varken islänningarna eller Tegnell är kompletta idioter så ni fattade nog fel. Däremot är inte test för antikroppar färdigt för GA.

"However, there was a study in Iceland, which tested [a large segment of its] population, and 50% of the people who tested positive had no symptoms."

123456789

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
😂 ”En pappa går till B&R för att köpa en Barbie till sin dotter och frågar expediten vad de kostar. Hon säger att Yoga-Barbie kostar 149 kr, Beach-Barbie och Disco-Barbie samma och Frånskilda-Barbie kostar 1999 kr. Pappan undrar förvånat hur det kommer sig att den kostar så mycket mer än de andra! Expediten himlar med ögonen och säger smått irriterat att med Frånskilda-Barbie medföljer Kens bil, Kens hus, Kens båt, Kens dator och Kens bästa vän Börje.”

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Google säger visst att en studie på Island visade att 50% av positiva inte hade symtom. För en lekmän verkar det rimma illa. Jag chansar på att varken islänningarna eller Tegnell är kompletta idioter så ni fattade nog fel. Däremot är inte test för antikroppar färdigt för GA.

"However, there was a study in Iceland, which tested [a large segment of its] population, and 50% of the people who tested positive had no symptoms."
Ja, igår rapporterades om en studie i Kina också (tror rapporterna kom via WHO), Kina testar ju alla som ankommer till landet nu, och den studien visade att 4 av 5 som testade positivt var symptomfria. Tror rapporterna länkades tidigare i tråden också. Så helt uppenbart går det ju att testa symptomfria och få positivt resultat.

Jag såg också pressträffen idag, och helt uppenbart var framförallt Sandwall, men till viss del även Tegnell, märkbart stressade och irriterade när de fick frågor kring dessa saker som andra länder och studier börjat visa som går på tvärsen med de svenska rekommendationerna. Nästan så Sandwall snäste av en av journalisterna. Lite roligt var det att en av journalisterna satt med handskar och ett stort fett munskydd också.

Storklas

Medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ja, igår rapporterades om en studie i Kina också (tror rapporterna kom via WHO), Kina testar ju alla som ankommer till landet nu, och den studien visade att 4 av 5 som testade positivt var symptomfria. Tror rapporterna länkades tidigare i tråden också. Så helt uppenbart går det ju att testa symptomfria och få positivt resultat.

Jag såg också pressträffen idag, och helt uppenbart var framförallt Sandwall, men till viss del även Tegnell, märkbart stressade och irriterade när de fick frågor kring dessa saker som andra länder och studier börjat visa som går på tvärsen med de svenska rekommendationerna. Nästan så Sandwall snäste av en av journalisterna. Lite roligt var det att en av journalisterna satt med handskar och ett stort fett munskydd också.
om man är sugen att gräva ned sig i test-strategier:

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Nej. Funkar för de med symptom men inte för de som saknar.
Hur har dessa testats då?
Iofs kan det ju vara så att Sverige inte har några tester som funkar på symptomfria...

grondahl

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Iofs kan det ju vara så att Sverige inte har några tester som funkar på symptomfria...

roller

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det argumenteras i flera poster om vilka som hanterar viruset/smittspridningen bäst. Vilka kriterier använder man då när man i detta skede kan avgöra vem som gör rätt? Vad är viktigt att uppnå?

gnilrub

Medlem
[UÄ] Coronatråden 4

Kan ju vara så ser FHM inte anser att testerna som görs på Island och Kina är särskilt tillförlitliga men att dom inte tycker att det är deras sak att framföra det på en presskonferens.

[UÄ] Coronatråden 4
Nej börjat bli dags ge sig in i leken igen. Ni förstår att jag gör så att jag läser in mig sen låter jag det gå några veckor och först då börjar jag undra om jag är uppdaterad. Min poäng är att det verkar finnas en viss kognitiv fördröjning gällande logiska frågor kring hemskheter (som Covid och mycket annat 😉).

Varför lyssnar ni på något Tegnell säger? Tänder ni på att bli bedragna? Killen lär ju ha en dignos som gör att man till och med går igång på ljugande. Det normala är annars att man slutar tro på lögnare, oavsett hur bra deras nya utsaga verkar vara.

Snuten

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ang nedstängning, karantän och dylikt, så tror jag att ett svar skulle kunna vara att vi helt enkelt inte har resurser att driva igenom sådana beslut. Om polisen haft problem tidigare med att hålla ordning, så skulle ju detta kunna bli en krutdurk där vissa destruktiva krafter tog chansen att jiddra.

GoranS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag konstaterar att experterna inte verkar ha kartlagt den exakta spridningsvägen ännu i detta fall såsom man lyckades göra i SARS-fallet.

”But CNN spoke to more than half a dozen virus experts about the origins of the outbreak, and all of them say anyone who claims to know the source of Covid-19 is guessing.”

Så det jag efterfrågade verkar alltså inte finnas ännu. Gott så.

Snuten

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det är bra att lyssna på vetenskapsmän och experter. När de inte vet kan det vara bra att följa sin intuition, ibland.
Nu är det visst meningsfullt att använda munskydd ute i samhället, och samtidigt inte...

"– Nu finns det ny data på att munskydden faktiskt kan hjälpa mot droppsmitta. Vi får ny kunskap hela tiden, säger Karin Tegmark Wisell, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten i SVT:s Agenda.
---
"Folkhälsomyndigheten har inte ändrat sina rekommendationer angående munskydd. De skriver följande på sin sajt:

”Munskydd behövs inte i vanliga situationer ute i samhället, då är det bättre att hålla avstånd till andra människor och att vara noga med att tvätta händerna.”"

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det är bra att lyssna på vetenskapsmän och experter. När de inte vet kan det vara bra att följa sin intuition, ibland.
Nu är det visst meningsfullt att använda munskydd ute i samhället, och samtidigt inte...

"– Nu finns det ny data på att munskydden faktiskt kan hjälpa mot droppsmitta. Vi får ny kunskap hela tiden, säger Karin Tegmark Wisell, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten i SVT:s Agenda.
---
"Folkhälsomyndigheten har inte ändrat sina rekommendationer angående munskydd. De skriver följande på sin sajt:

”Munskydd behövs inte i vanliga situationer ute i samhället, då är det bättre att hålla avstånd till andra människor och att vara noga med att tvätta händerna.”"

Jag tycker det blir alltmer uppenbart att FHM:s rekommendationer inte enbart bygger på vad som vore bäst ur smittskyddsperspektiv, utan de väger även in praktiska begränsningar:
- Om de skulle rekommendera allmänt bruk (vilket troligen skulle minska smittspridningen), skulle det bli ännu större brist i vården.
- Iom att Sveriges testkapacitet är ytterst begränsad, så rekommenderas enbart test av vissa grupper.
- Osv.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ang nedstängning, karantän och dylikt, så tror jag att ett svar skulle kunna vara att vi helt enkelt inte har resurser att driva igenom sådana beslut. Om polisen haft problem tidigare med att hålla ordning, så skulle ju detta kunna bli en krutdurk där vissa destruktiva krafter tog chansen att jiddra.
Vi får se nu vad regeringen tänker hitta på med den nya ”diktaturlagen” de kommit på, först med protester fr oppositionen och nu fr lagrådet.

Snuten

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag tycker det blir alltmer uppenbart att FHM:s rekommendationer inte enbart bygger på vad som vore bäst ur smittskyddsperspektiv, utan de väger även in praktiska begränsningar:
- Om de skulle rekommendera allmänt bruk (vilket troligen skulle minska smittspridningen), skulle det bli ännu större brist i vården.
- Iom att Sveriges testkapacitet är ytterst begränsad, så rekommenderas enbart test av vissa grupper.
- Osv.
Den tanken har ju svävat förbi ett par ggr. Tveksamt om man bör uttrycka den dock. Man kan ju bli anklagad för att vara rysk spion, eller kinesisk:)

Snuten

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det är en fin balansgång man måste utföra för att hantera livets utmaningar, särskilt i dessa dgr.

Å ena sidan tror jag på samhällets och den gemensamma ansträngningens kraft, den är överlägsen alla andra sätt att hantera stora problem. Åandra sidan finns hela tiden känslan av att några utnyttjar denna goda vilja och korrumperar hela systemet.

Antar att det är som det alltid varit, även denna gång, och det bästa man kan göra är att hålla huvudet kallt och inte vara godtrogen. Alla drar inte åt samma håll, det finns olika intressen och agendor. Bara att ta med i beräkningen.

jonte987

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
På vilket sätt ljuger Tegnell?
Jag har inte sagt att han ljuger. Jag har inte hört att han sagt att det är omöjligt att testa virus hos nån som inte hostar. Rimligen är det nån fanboy som hört fel.

Angående munskydden så säger de nu att det finns ny kunskap.
Jag anser inte att nån ljugit. Det är bara konstigt att hela tiden säga att man inte ska vara försiktig innan det finns bevis. På det hela taget tror jag Sverige gör rätt men att hävda att de utan symtom inte smittar när man "saknar" data.... Norge gjorde tvärtom. Utgick ifrån att det smittar tills man har data.

Tegnell säger själv att man ska satsa på de 90% som spelar roll och han anser att det är de som har symtom. Eftersom vi inte har resurser att testa så blir det en sanning - om vi inte vill stänga ner helt.

perzzon

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
- Osv.
"Allt mer uppenbart" ? Allt detta är väl självklarheter...
Tokigt korkat om de inte tagit hänsyn till sidoeffekter och påverkan från andra system.

Just munskyddsbrist tror jag iofs är orelaterad till allmän rek pga allmänheten kommer ändå inte köpa fppp3 masker, eller vad de nu heter. Principen är så klart forf helt sann.

Snuten

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag har inte sagt att han ljuger. Jag har inte hört att han sagt att det är omöjligt att testa virus hos nån som inte hostar. Rimligen är det nån fanboy som hört fel.

Jag anser inte att nån ljugit. Det är bara konstigt att hela tiden säga att man inte ska vara försiktig innan det finns bevis. På det hela taget tror jag Sverige gör rätt men att hävda att de utan symtom inte smittar när man "saknar" data.... Norge gjorde tvärtom. Utgick ifrån att det smittar tills man har data.

Tegnell säger själv att man ska satsa på de 90% som spelar roll och han anser att det är de som har symtom. Eftersom vi inte har resurser att testa så blir det en sanning - om vi inte vill stänga ner helt.

Den gamla godingen

”Planera för det värsta och hoppas på det bästa”

kanske kommer att dammas av efter denna kris? Gäller ju som bekant inte endast Covid 19-epidemin.

Snuten

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Om det nu skulle ha varit verkningslöst med munskydd för att förhindra smittspridning, varför skulle det då ha varit meningsfullt att hosta i armvecket? I grund och botten samma funktion, att man försöker hindra att vätskedroppar sprids vid hosta.

marr

Moderator
Forumvärd
[UÄ] Coronatråden 4
Vi får se nu vad regeringen tänker hitta på med den nya ”diktaturlagen” de kommit på, först med protester fr oppositionen och nu fr lagrådet.
Haha ja de kvittar hur regeringen vänder sig. Att de inte skapar utegångsförbud är fel, när de försöker få till en lag så de kan skapa utegångsförbud, då är det fel med.

Hur ska ni ha det?

marr

Moderator
Forumvärd
[UÄ] Coronatråden 4

Oj, det var en öm tå. Jag syftade kanske på den som kallade Tegnell lögnare?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer