[UÄ] Coronatråden 4

[UÄ] Coronatråden 4
@Distanscykling Många hårda ord mot en person. Alla tycker inte som du så dämpa ditt kräkmässiga hat. Eller kräks på något annat ställe än här.
Ja ord är tyvärr det hemska
Det är nog få som tvivlar på att Tegnell har de bästa av motiv. Jag tror då inget annat än att han gör sitt bästa.
Vad spelar det ens för roll? Har det här landet sjunkit så lågt att det viktigaste är att en person som gör fel för höra att dek "gör sitt bästa". Detta landet är sannerligen ett stort vuxendagis!

Crocko

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ju mer jag läser om och arbetar med Covid
-19, desto mer tror jag att smittsamhet, och därmed antal smittade, har underskattats. Därför tror och hoppas jag att Sverige kan återgå till ett mer normalt läge något tidigare än tex Norge.

Men det är ”tror” och ”hoppas” för mig, precis som hos alla andra som är något mer insatta än de flesta.
De enda som är säkra på exakt vad som är rätta åtgärder i vilken tid är som vanligt de som har minst kunskap.
Så om jag "hoppas" att det du "tror" är mer rätt än vad som kommunicerats och spekulerats, då kanske det är så att Sveriges kanske "medvetna" återhållsamhet i frågan om allmänt testande har lett till att vi är närmare en allmän imunitet tack vare att paniken över antalet smittade och möjligheten till något så när normalt liv är av godo?

Att bekämpa en "fiende" som har som enda uppgift att via värdar sprida sig vidare i ursprungsverionen och så många mutationer som det krävs känns ganska befängt när man inte ens har ett vaccin, tror tyvärr att det blir principen med att bekämpa eld med eld som är det enda verkningsfulla och ekonomiskt försvarbara.

marr

Moderator
Forumvärd
[UÄ] Coronatråden 4
Ja ord är tyvärr det hemska

Vad spelar det ens för roll? Har det här landet sjunkit så lågt att det viktigaste är att en person som gör fel för höra att dek "gör sitt bästa". Detta landet är sannerligen ett stort vuxendagis!
Fräsigt att du råkar veta att allt som görs är fel.

Jag tror att jag hellre tror på Tegnell faktiskt.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
typ innan man är säker är man väldigt säker.

och personangreppen du håller på är ovärdiga både dig distanscykling, tegnell, och detta forum. en pudel vore lämpligt.

knaper

Medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Nu öppnar vi upp Norge till något som liknar halvvägs svenska tilstander. Från den tjugonde april öppnas dagis, den tjugosjunde öppnas de flesta årskurser. Psykologer, tandläkare o.l. kan kanske öppna från den tjugonde medan frisörer, massörer o.l. kan tänkas öppna från den tjugosjunde. Hytteförbudet försvinner den tjugonde.

[UÄ] Coronatråden 4
Fräsigt att du råkar veta att allt som görs är fel.

Jag tror att jag hellre tror på Tegnell faktiskt.
Gör du så. Jag följer vetenskapen och riktiga experter. Och absolut inte på en lögnare vilket Tegnell är per definition. Berätta osanningar= lögnare. Du och andra tror på Tegnell för att han gör er bekväma och dessutom har ni en övertro till svenska myndigheter och bristfällig insikt i vetenskapen.

SocialGimp

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Tror starkt på att lösningen är Änglahealing i Nicaragua med Ann från videon några inlägg bort. Här får man lära sig bl a:
- Änglameditationer och vi drar änglakort.
- Att rena hus och natur från jordbundna andar med hjälp av änglar, även på distans. (passar ju bra med tanke på det här med "social distancing").

Allt går visserligen på 3333 kr men då ingår ändå ett kurshäfte, kaffe, frukt samt ett diplom vilket ju gör all väldigt prisvärt. I sammanhanget är det ju inga pengar alls jämfört med att sätta folk i karantän.

Jag har redan bokat, gör det du med! https://www.anglavingar.com/se/kurser/änglahealing-kurs-18251173

GoranS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Måste ha missat något i min utbildning. Trodde frekvens var en skalär storhet.

Änglavingar arbetar runt om i världen och lär ut den rena Reiki frekvensen: The Golden Light i Star Energy frekvensen. Denna frekvens är 10 dimensionel och av den renaste kärleks ljuset.

rln

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Måste ha missat något i min utbildning. Trodde frekvens var en skalär storhet.

Änglavingar arbetar runt om i världen och lär ut den rena Reiki frekvensen: The Golden Light i Star Energy frekvensen. Denna frekvens är 10 dimensionel och av den renaste kärleks ljuset.
Synd det med frekvensen, annars hade det kunnat närma sig strängteori.

Snuten

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Nu öppnar vi upp Norge till något som liknar halvvägs svenska tilstander. Från den tjugonde april öppnas dagis, den tjugosjunde öppnas de flesta årskurser. Psykologer, tandläkare o.l. kan kanske öppna från den tjugonde medan frisörer, massörer o.l. kan tänkas öppna från den tjugosjunde. Hytteförbudet försvinner den tjugonde.
Ni kommer alla att dö omedelbart.

GoranS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Hon menade kanske vågfunktion?
Du kanske är något på spåren (mkt kvantsnack i allla fall):

QUANTUM QUATTRO
VÄRLDEN GENOMGÅR EN STOR RENING, HEALING OCH FÖRVANDLING

Denna sten hjälper dig att öppna portarna till guds direkta helande ljus, en mycket ren och kraftfull sten att bära. Den kallas även för "Millennium Stone" och är en kristall av ren sanning och har en djup fredlig skyddande och kärleksfull energi.
:
Den hittades 1996.
En av många egenskaper som stenen Quantum Quattro har är: kraft för att belysa den dolda korruptionen inom myndigheter och företag.
:
Om du är redo för ett kvantum språng in i de nya frekvenserna då är Quantum Quattro en sten att använda för dig.

a.svensson

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Norge har nu ett reproduktionstal om 0,7 d.v.s att varje smittad smittar 0,7 andra, det gör m.a.o att antalet smittade där minskar.
Självklart finns risken att smittan tar fart där när man släpper på förbuden men samtidigt har Norge ett relativt bra system för testning och dom räknar säkert med att kunna smittspåra de nya fall som dyker upp.

Här i Sverige går det åt totalt motsatt håll, 114 nya dödsoffer mot Norges 12.
Fortfarande inga nya restriktioner att tala om från högdjuren som bestämmer, det får till följd att dödstalen kommer att fortsätta stiga länge till.
Tråkigt att bara skriva siffror för bakom varje dödsoffer döljer sig en människa, visst är många av dem gamla och risiga men tyvärr dör även en hel del yngre personer också.

marr

Moderator
Forumvärd
[UÄ] Coronatråden 4
Gör du så. Jag följer vetenskapen och riktiga experter. Och absolut inte på en lögnare vilket Tegnell är per definition. Berätta osanningar= lögnare. Du och andra tror på Tegnell för att han gör er bekväma och dessutom har ni en övertro till svenska myndigheter och bristfällig insikt i vetenskapen.
Jag undrar fortfarande vem som avgör vad som är en riktig expert eller inte. Finns det en lista?

geologen

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Här i Sverige går det åt totalt motsatt håll, 114 nya dödsoffer mot Norges 12.
Fortfarande inga nya restriktioner att tala om från högdjuren som bestämmer, det får till följd att dödstalen kommer att fortsätta stiga länge till.
Jag antar att du inte fattat att de som dör nu blev smittade för 3-5 veckor sen. Vad vi gör i dag kommer inte att synas i statistiken över avlidna förrän i slutet av den här månaden och in i maj.

Sen hjälper det ju inte att stänga ner hårt. Det enda som händer är att smittspridningen avtar, men när folk kommer ut igen tar den fart lika snabbt. Jag tycker att den svenska linjen (hittills! risken finns att regeringens nya befogenheter kommer att leda till tvingande inomhusvistelse) är exemplarisk! En god balans mellan att hålla nere spridningstakten för att förhindra en katastrofsituation i vården, och att inte helt förstöra och ödelägga ekonomin i många, många år framöver. Det kommer att bli tufft ändå, men med en måttlig fast ändå pågående spridning kommer vi att nå den berömda flockimmuniteten snabbare än de flesta andra länder, och därefter kan livet återgå till mycket mer av ett normalläge. Kanske redan under sommaren om vi har tur.

Fler kommer att dö i förtid, men jag tror personligen att det mer handlar om en koncentration av dödsfall nu, som annars skulle ligga över en större del av året, och att corona hinner före andra dödsorsaker som många ändå skulle dött av de här månaderna. Om 1-2 år kan vi säkert se i detalj hur stor den faktiska överdödligheten blev, och först då kan vi få en mer rättvisande bild.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det blir intressant att se nu om den här "smittspridningen tar fart igen när man öppnar upp" kommer att ske när nu Norge och Danmark börjar öppna upp. I Kina har den ju inte gjort det, så blir intressant att se vad som händer här i västvärlden.

geologen

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det blir intressant att se nu om den här "smittspridningen tar fart igen när man öppnar upp" kommer att ske när nu Norge och Danmark börjar öppna upp. I Kina har den ju inte gjort det, så blir intressant att se vad som händer här i västvärlden.
I Kina har man ett extremt övervakningssamhälle, så där kan man verkligen kontrollera i stort sett hela befolkningen. De vet var alla är, vilka de träffar, osv. Kameror överallt i större orter. Dessutom stängde man verkligen in folk i många veckor. Bokstavligt talat. Inget annat land, vad jag vet, har varit i närheten av så total nedstängning.

Sen kanske man kan fundera på hur pålitlig statistiken och uppgifterna är, även om jag tror att de försökt vara öppna.

n3wton

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Har inte läst så noga pga en jäkla massa inlägg, men har sett dina inlägg som någon form av röd tråd i tråden (inget illa menat men du har varit ganska aktiv).

Till frågan: Vad baserar du dina uttalanden om läget i Kina på? Vilken form av media är det som har övergripande koll på läget i landet och därmed med säkerhet kan uttala sig om hur det faktiskt ser ut?

Jag menar inte att det nödvändigtvis är på något annat vis där än vad du uttrycker, men vad jag förstått så har myndigheterna först försökt mörka hela skiten, följt av att de nu är helt OK med att människor sprider rykten om att det är USAs militär som konstruerat viruset och fört in det i landet via någon militärövning förra året (eller något i den stilen, finns nog en hel del olika hypoteser).

Jag har ingen som helst uppfattning om hur läget faktiskt är och ingen ambition att ta reda på det, men det verkar svårt att med säkerhet säga något om något när det gäller just Kina.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
I Kina har man ett extremt övervakningssamhälle, så där kan man verkligen kontrollera i stort sett hela befolkningen. De vet var alla är, vilka de träffar, osv. Kameror överallt i större orter. Dessutom stängde man verkligen in folk i många veckor. Bokstavligt talat. Inget annat land, vad jag vet, har varit i närheten av så total nedstängning.

Sen kanske man kan fundera på hur pålitlig statistiken och uppgifterna är, även om jag tror att de försökt vara öppna.
Ja, jag jag har varit i Kina flera gånger, jag har massor av kinesiska kollegor både här i Sverige och i Kina, så jag vet hur samhället fungerar. Men det gör också att jag har direktkontakt med människor där, och inte behöver förlita mig på den filtrerade verklighet (och ofta misstro) som speglar nyhetsrapporteringen här. Faktum är att den nedstängning du beskriver bara skedde i Hubei-provinsen och framförallt i Wuhan, i övriga regioner var det betydligt kortare tid (1-3 veckor), och nu är mycket av samhället tillbaka till det normala. Men självfallet använder de den infrastruktur de har till att kontrollera att folk följer de regler som gäller, använder munskydd, inte går ut om de är sjuka, osv. Och väldigt sträng kontroll och testning av de som kommer till landet, med två veckors obligatorisk karantän. Bra eller dåligt? De verkar kunna köra på samhället någorlunda som vanligt iaf, utan att smittspridningen tar fart igen. Det är det som blir intressant att se om västvärlden mäktar med.

a.svensson

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag antar att du inte fattat att de som dör nu blev smittade för 3-5 veckor sen. Vad vi gör i dag kommer inte att synas i statistiken över avlidna förrän i slutet av den här månaden och in i maj.

Sen hjälper det ju inte att stänga ner hårt. Det enda som händer är att smittspridningen avtar, men när folk kommer ut igen tar den fart lika snabbt. Jag tycker att den svenska linjen (hittills! risken finns att regeringens nya befogenheter kommer att leda till tvingande inomhusvistelse) är exemplarisk! En god balans mellan att hålla nere spridningstakten för att förhindra en katastrofsituation i vården, och att inte helt förstöra och ödelägga ekonomin i många, många år framöver. Det kommer att bli tufft ändå, men med en måttlig fast ändå pågående spridning kommer vi att nå den berömda flockimmuniteten snabbare än de flesta andra länder, och därefter kan livet återgå till mycket mer av ett normalläge. Kanske redan under sommaren om vi har tur.
Det är ju precis det som jag fattat och eftersom att ingenting nu görs så kommer dödstalen öka länge till.
14 dagar efter smittotillfället verkar vara medeltalet där de som avlider dör och om vi stängde ner delar av landet idag så skulle vi precis som Norge se effekt om ungefär 2 veckor.
Nu kommer det dröja längre än så tyvärr.
Stänger man ner hårt och sedan öppnar tvärt ett par veckor senare utan att testa och följa upp de nya fallen så kommer smittspridningen säkert att dra i väg igen, det är säkert sant.
Vad du dock helt missar är att många länder har smittan under relativ kontroll.
Här du missat Sydkorea, Japan, Taiwan, Kina?
Tror man på FHM så förstår jag hur du resonerar men själv sätter jag mer tilltro till dem som visat att dom klarar av det hela.
Vad ekonomin beträffar så är vår taktik säkert mer skadlig då vi drar ut på det hela.
Jag träffar företagare nästintill dagligen, jag hör deras oro här.
Talade idag med en byggare som står redo för ett stort delprojekt, ett par tusen kvm.
Vågar han starta upp när risken finns för en nedstängning om ett par veckor?
Han hade föredragit att ta säg två veckor på momangen för att sedan veta att dom kan köra på en längre tid.
Den här osäkerheten gör att landet går på halvfart och kommer inga klara direktiv så kommer det att fortsätta länge till.
Det om något lär rasera vår ekonomi.

jonte987

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det är ju precis det som jag fattat och eftersom att ingenting nu görs så kommer dödstalen öka länge till.
14 dagar efter smittotillfället verkar vara medeltalet där de som avlider dör och om vi stängde ner delar av landet idag så skulle vi precis som Norge se effekt om ungefär 2 veckor.
Stänger man ner hårt och sedan öppnar tvärt ett par veckor senare utan att testa och följa upp de nya fallen så kommer smittspridningen säkert att dra i väg igen, det är säkert sant.
Tror man på FHM så förstår jag hur du resonerar men själv sätter jag mer tilltro till dem som visat att dom klarar av det hela.
Vad ekonomin beträffar så är vår taktik säkert mer skadlig då vi drar ut på det hela.
Talade idag med en byggare som står redo för ett stort delprojekt, ett par tusen kvm.
Han hade föredragit att ta säg två veckor på momangen för att sedan veta att dom kan köra på en längre tid.
Den här osäkerheten gör att landet går på halvfart och kommer inga klara direktiv så kommer det att fortsätta länge till.
Ett par veckor? Det hade nog alla. Kanske var det snack om 12-18 månader som ställde till det. Vad säger dina kontakter om det?

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ja, en total nedstängning kan ju ses som att man faktiskt ger sig själv en ny chans att vara på tårna, att omedelbart smittspåra och isolera de nya fall som dyker upp. Det som många europeiska länder misslyckades med initialt, men en hel del asiatiska faktiskt lyckats med.
Att uppnå flockimmuniteten under kontrollerade former är ju inte heller så lätt, enligt Espen Nakstad skulle det ta flera år i Sverige, exempelvis. Själv vet jag inte, men han är ju iaf expert på det här (troligtvis med ganska högt H-index också).

Lejon

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ditt resonemang förutsätter att man kan begränsa smittan till nära noll (=kontroll) ända tills ett vaccin finns. Det tror jag är omöjligt.

geologen

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Nja, två veckor från insjuknande till död är nog närmare sanningen, men räkna också med en inkubationstid på en vecka till två veckor.

Att stänga ner tvärt i några veckor löser inget problem så länge smittan kan komma tillbaks. Och det kommer den att göra så länge den finns nånstans i världen. Sverige är inte en självförsörjande ö som går att isolera från omvärlden. Därför måste vi försöka ta oss igenom detta på det minst besvärliga sättet: genom att ha en måttlig nedstängning, som ger en långsammare men ändå fortgående smittspridning, för att se till att vi når den punkt där de flesta har haft det och har åtminstone en kortvarig immunitet och inte alltför många dött av plats- eller resursbrist i vården.

Samhället kommer inte att återgå till nåt som liknar normalläge så länge det finns en stor risk för smitta. Ju längre vi drar ut på det, bortom det som krävs för att inte överbelasta vården, desto sämre blir det.

Det finns ingen metod för att lösa detta som inte är smärtsam. Det finns ingen lösning som förhindrar att folk dör i förtid. Det finns ingen lösning som gör att ekonomin tar sig igenom detta utan att ta allvarlig skada. Men vi kan hitta en gyllene medelväg, som leder till att vi kommer ut ur detta med så liten skada som möjligt. Att träffa helt rätt är orimligt. Men jag är övertygad om att vi i Sverige har valt en väldigt bra väg.

Facit kommer vi aldrig att få eftersom varje land, och varje lands situation, är unik, men om ett par år kommer vi att kunna se hur väl vi lyckades att balansera överdödlighet mot ekonomisk och samhällelig skada.

Raggamuffin

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Hur är censur lösningen på något? Felaktig information stör mig också men censur är nog det äckligaste jag vet.

Vad händer med citeringen? Helt plötsligt får man inte med det citerade inläggets citering? :D

Nå, ibland kan väl censur vara av godo även om det är slippery slope. Det finns tyvärr folk som går på det där och fler exempel på facebook finns. Kolloidalt silver har ökat i försäljning t ex.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Vet ni vad jag är mest rädd för? Att coronaviruset får för sig att mutera likt spanska sjukan gjorde.

Det var först en vår med ”vanlig” influensaliknande dödsfall, alltså framförallt gamla, i en ”vanlig” dödlighet, likt det vi har nu. Sen, i augusti, kom det en ny våg med en muterad variant, där man hade en riktigt hög dödlighet (5-25% enligt Wikipedia) och där unga personer strök med, alltså folk mitt i produktiv ålder.

Håller tummarna som _fan_ att coronaviruset inte gör samma sak.

geologen

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Vi kan ju hoppas att de beräkningar som indikerar att en halv miljon redan smittats (för ett par veckor sen) är riktiga. I så fall är det kanske långt över miljonen redan. Och då är vi på god väg mot att en stor del av befolkningen har sjukdomen bakom sig.

Min ena bror bor i Stockholm och både han och sambon har nästan helt säkert haft det i tre veckor nu. Väldigt typiska symtom, plus att sambon jobbar inom vården och har utsatts för smitta (skydd fanns inte) av bekräftat smittade patienter. Många i hans bekantskapskrets, och kolleger till honom, har beskrivit samma symtom senaste månaden. Så åtminstone i Stockholm med omnejd skulle det kunna vara en stor andel som är sjuka eller har haft det redan. Vi får hoppas att svaret från det första testet av 650 slumpvis utvalda i regionen kan ge viss indikation. Nästa steg är tydligen en landsomfattande testserie med 4000 deltagare.

Bengt-re

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Vet ni vad jag är mest rädd för? Att coronaviruset får för sig att mutera likt spanska sjukan gjorde.

Det var först en vår med ”vanlig” influensaliknande dödsfall, alltså framförallt gamla, i en ”vanlig” dödlighet, likt det vi har nu. Sen, i augusti, kom det en ny våg med en muterad variant, där man hade en riktigt hög dödlighet (5-25% enligt Wikipedia) och där unga personer strök med, alltså folk mitt i produktiv ålder.

Håller tummarna som _fan_ att coronaviruset inte gör samma sak.
Risken finns såklart, men den är iaf mindre än 50%. Så med lite tur slipper vi miljoner döda till julhelgen.

Det går inte oroa sig över allt.

julgus

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Stämmer också med läget här i Södermanland.. många har haft det verkar det som inkl undertecknad med familj. Skulle verkligen vara informativt om man kunde få en uppskattning om hur många som egentligen har/har haft det/blivit friska.

Vi kan ju hoppas att de beräkningar som indikerar att en halv miljon redan smittats (för ett par veckor sen) är riktiga. I så fall är det kanske långt över miljonen redan. Och då är vi på god väg mot att en stor del av befolkningen har sjukdomen bakom sig.

Min ena bror bor i Stockholm och både han och sambon har nästan helt säkert haft det i tre veckor nu. Väldigt typiska symtom, plus att sambon jobbar inom vården och har utsatts för smitta (skydd fanns inte) av bekräftat smittade patienter. Många i hans bekantskapskrets, och kolleger till honom, har beskrivit samma symtom senaste månaden. Så åtminstone i Stockholm med omnejd skulle det kunna vara en stor andel som är sjuka eller har haft det redan. Vi får hoppas att svaret från det första testet av 650 slumpvis utvalda i regionen kan ge viss indikation. Nästa steg är tydligen en landsomfattande testserie med 4000 deltagare.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4

Man kan hoppas att det är så, men läs vad Nakstad säger längst ner i denna artikel. Jag blev förvånad när jag läste det, men han är ändå riktig expert.

julgus

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Samtidigt finns det insatta som hävdar att 500-1000k personer redan har det/haft det/till frisknat.

Då tar det inte år innan flockimmunitet.. snarare ett gäng veckor.

Dessutom kan det vara så att denna milda variant (merparten överlever ju) kanske står bättre rustad för en andra våg?

Man kan hoppas att det är så, men läs vad Nakstad säger längst ner i denna artikel. Jag blev förvånad när jag läste det, men han är ändå riktig expert.

Örjan Lax

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
För några år sedan sade hon i TV4 att vi ska sluta tvätta händerna för det hjälper inte mot smittspridning. Nu säger hon motsatsen. Det tycker jag är lite roligt.
Jag tyckte hon sa att tvål och varmt vatten räckte långt, medan handsprit hade en försumbar extra effekt. Det jag minns från några år sedan, men kanske var ett annat program.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer