[UÄ] Coronatråden 4

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Man kan hoppas att det är så, men läs vad Nakstad säger längst ner i denna artikel. Jag blev förvånad när jag läste det, men han är ändå riktig expert.
Är han en riktig expert och Tegnell bara en byråkrat? Kan vara kul att veta då frågan om vilka de riktiga experterna är inte besvarats. Han säger att Norge inte har bestämt strategi vad gäller flockimmuniteten, utan att man försökt begränsa spridningen maximalt. Det är väl inget fel i resonemanget att försöka få kontroll på smittspridningen. Men vad har man tänkt göra sen? Om det tar år för Sverige (som tillåtit mer spridning) att få flockimmunitet, har man tänkt vänta på ett vaccin?

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag tyckte hon sa att tvål och varmt vatten räckte långt, medan handsprit hade en försumbar extra effekt. Det jag minns från några år sedan, men kanske var ett annat program.
Nja, hon menar att det primärt smittar via luften. Varken tvål eller handsprit hjälper då.

jonte987

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Är han en riktig expert och Tegnell bara en byråkrat? Kan vara kul att veta då frågan om vilka de riktiga experterna är inte besvarats. Han säger att Norge inte har bestämt strategi vad gäller flockimmuniteten, utan att man försökt begränsa spridningen maximalt. Det är väl inget fel i resonemanget att försöka få kontroll på smittspridningen. Men vad har man tänkt göra sen? Om det tar år för Sverige (som tillåtit mer spridning) att få flockimmunitet, har man tänkt vänta på ett vaccin?
Håll i hatten! Dansken öppnar upp för att det går för långsamt för flocken (visserligen enligt svenska journalister men de är som du vet experter på att förmedla sanningen)

geologen

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Man kan hoppas att det är så, men läs vad Nakstad säger längst ner i denna artikel. Jag blev förvånad när jag läste det, men han är ändå riktig expert.
Tja, om det nu skulle ta så lång tid i Sverige, då skulle det ju ta flera år till i Norge, eftersom de bromsat mer. Det går inte att bli av med detta innan det antingen finns flockimmunitet eller ett vaccin. Vaccin är nästan garanterat uppåt två år, och förmodligen längre, bort i tid. Därför får vi sikta mot flockimmunitet.

geologen

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Är du igång nu igen. Du får själv kolla H-index på de två, jag har själv inte gjort det. Han säger ju att de inte bestämt hur de ska göra ännu, så du får nog vänta på svar på de sista frågorna du har.

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Håll i hatten! Dansken öppnar upp för att det går för långsamt för flocken (visserligen enligt svenska journalister men de är som du vet experter på att förmedla sanningen)

Det finns naturligtvis ingen grund i det svenska journalister säger. De bara hittar på. Sanningen hittar man ju hos de "riktiga experterna" (vilka de nu är). Men, för att sluta tjafsa så kan man ju undra varför Danmark börjar göra som Sverige (som gjort allt fel). Kommer inte hela världen att skratta åt Danmark nu?

jonte987

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Som nedan. I mina ögon väldigt oklart om hen lägger ord i danskens mun eller inte

Utvecklingen har varit stabil vad gäller antalet smittade, inlagda och allvarligt sjuka, sa statsminister Mette Frederiksen (S) när hon skulle förklara varför Danmark nu ska börja ”öppna igen”.
I klartext: Åtgärderna mot befolkningen har dämpat smittspridningen så kraftigt att man riskerar att skjuta ett oundvikligt problem framför sig. När så få blir immuna kan en explosiv utveckling ta fart i höst i stället.

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Är du igång nu igen. Du får själv kolla H-index på de två, jag har själv inte gjort det. Han säger ju att de inte bestämt hur de ska göra ännu, så du får nog vänta på svar på de sista frågorna du har.
Jo, jag är "igång igen". Den norska motsvarigheten till Tegnell är tydligen en "riktig expert" medans Tegnell bara är en byråkrat. Är det för att den riktiga experten också är jurist som gör honom till "riktig expert"? Till skillnad från Tegnell, som bara jobbat med smittor. Du har inte kollat vem som är riktig expert, men är ändå ganska tydlig vem som är en "riktig expert"?

Denna fråga då: om man gör en kraftfull åtgärd utan att ha en plan, är det egentligen smart? Att få kontroll på smittspridningen känns ju bra. Men hur länge ska man trampa på bromsen?

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Vet ni vad jag är mest rädd för? Att coronaviruset får för sig att mutera likt spanska sjukan gjorde.

Det var först en vår med ”vanlig” influensaliknande dödsfall, alltså framförallt gamla, i en ”vanlig” dödlighet, likt det vi har nu. Sen, i augusti, kom det en ny våg med en muterad variant, där man hade en riktigt hög dödlighet (5-25% enligt Wikipedia) och där unga personer strök med, alltså folk mitt i produktiv ålder.

Håller tummarna som _fan_ att coronaviruset inte gör samma sak.
Hörde ngn på radio kommentera detta nyligen. Han menade att det var osannolikt med muterade varianter av viruset som var mkt mer dödliga.
Det vore helt enkelt int "smart" av viruset att ta den utvecklingen. Dvs att värdorganismerna som bär på viruset går o dör. Då kan ju inte viruset spridas vidare.
Bättre isf att ge mkt mildare symptom.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Tja, om det nu skulle ta så lång tid i Sverige, då skulle det ju ta flera år till i Norge, eftersom de bromsat mer. Det går inte att bli av med detta innan det antingen finns flockimmunitet eller ett vaccin. Vaccin är nästan garanterat uppåt två år, och förmodligen längre, bort i tid. Därför får vi sikta mot flockimmunitet.
Som sagt, han säger ju att de inte bestämt väg, mer än att de ska utöka testningen. Det kan ju hända att de nu när de har det hela under kontroll siktar på ett ordentligt smittskyddsarbete (testning, spårning, isolering) under de 1-2 år det tar att få fram ett vaccin, medan vi får fortsätta jobba hemma, inte gå på kultur/idrottsevenemang, hålla social distansering, osv, tills flockimmuniteten infunnit sig om 3-4 år.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jo, jag är "igång igen". Den norska motsvarigheten till Tegnell är tydligen en "riktig expert" medans Tegnell bara är en byråkrat. Är det för att den riktiga experten också är jurist som gör honom till "riktig expert"? Till skillnad från Tegnell, som bara jobbat med smittor. Du har inte kollat vem som är riktig expert, men är ändå ganska tydlig vem som är en "riktig expert"?
Det verkar viktigt för dig att veta vem som är mest expert. Har du kollat H-index på dem? Jag har inte gjort det, det kan ju hända att Tegnell har högre, jag vet inte.

Gör det, sedan får du lugna ner dig för vi får egentligen inte tjafsa om Tegnell. Jag släpper nu.

jonte987

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Som sagt, han säger ju att de inte bestämt väg, mer än att de ska utöka testningen. Det kan ju hända att de nu när de har det hela under kontroll siktar på ett ordentligt smittskyddsarbete (testning, spårning, isolering) under de 1-2 år det tar att få fram ett vaccin, medan vi får fortsätta jobba hemma, inte gå på kultur/idrottsevenemang, hålla social distansering, osv, tills flockimmuniteten infunnit sig om 3-4 år.
Känslan man (jag) får är det går snabbare. Island menade att de låg på 1% för länge sen. Vi får se var vi landar men med tur så ligger vi snart på 50% som matte killen säger .

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det verkar viktigt för dig att veta vem som är mest expert. Har du kollat H-index på dem? Jag har inte gjort det, det kan ju hända att Tegnell har högre, jag vet inte.

Gör det, sedan får du lugna ner dig för vi får egentligen inte tjafsa om Tegnell. Jag släpper nu.
Det ÄR onekligen intressant vem som är expert eller "riktig expert", då deras kunskaper är större än våra. Jag avfärdar tex inte några experter som "byråkrater" (och kallar andra för "riktiga experter" utan att veta vem som är "mest expert"). Men, vi är alla olika.

Jag ställde en fråga också, som inte har med Tegnell att göra. Kommer inte världen att börja skratta åt Danmark (som gjort allt rätt) om de börjar göra som Sverige (som gjort allt fel)?

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Känslan man (jag) får är det går snabbare. Island menade att de låg på 1% för länge sen. Vi får se var vi landar men med tur så ligger vi snart på 50% som matte killen säger .
Ja, jag tycker också det verkar lite konstigt, men han borde ju ändå ha koll på vad han säger. Det kan ju vara så att han menar att det måste igenom några säsonger (med restriktioner för att vården ska klara sig) innan man nått nån slags varaktig flockimmunitet. Det ska ju behövas 6 miljoner (60%) immuna i Sverige för flockimmunitet, säg att vi får kanske 3 miljoner denna säsong, sedan tappar 1 miljon sin immunitet, men 2 miljoner nya får det nästa säsong, osv. Då tar det ett tag att nå flockimmuniteten.

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Så, om det kommer ett vaccin om 1-2 år så ska Sverige inte använda det vaccinet (utan vänta in flockimmuniteten i några år till)?

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det kommer inget vaccin om ett år. Kanske om två, mer troligt om 3-4 år.
12-18 månader har jag hört/läst. Men min invändning var mest mot påståendet att Norge skulle köra sitt rejs (med norska begränsningar i samhället) i 1-2 år (tills vaccinet var klart) medans Sverige skulle köra sitt rejs (med svenska begränsningar i samhället) i 3-4 år.

knaper

Medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Så myndigheterna gick ifrån experternas råd, som är förvillande lika strategin i Sverige (med tanke på skolorna iaf).
Det är däremot stor skillnad på tydlighet i budskapet som förmedlas av folkhälsomyndigheter länder emellan.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer