[UÄ] Coronatråden 4

kais01

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
För några år sedan sade hon i TV4 att vi ska sluta tvätta händerna för det hjälper inte mot smittspridning. Nu säger hon motsatsen. Det tycker jag är lite roligt.
det lär gälla något annat smittämne? just corona är genom sin uppbyggnad känslig för tvål, vilket en del andra virus inte är. gicks igenom på tv häromdagen.

jonas-ni

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4

Än har den amerikanska civilisationen inte kollapsat. En första stämning mot spridare av underliga råd gällande Coronaviruset. En 'nyhetskanal' blir stämd för att ha kallat Coronaviruset en hoax. 'Nyhetskanalen' tycks nu hävda motsatsen.

knaper

Medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag vet inte hur äldrevården ser ut i Norge men här i Sverige så är väldigt många som bor på äldreboenden väldigt sjuka så de har säkert ännu lägre motståndskraft mot den här smittan än en "frisk" äldre.

I Sverige är det billigare att ha väldigt mycket hemtjänst än vad det kostar att ha någon på ett äldreboende vilket gör att när man väl får en plats så är många i väldigt dåligt skick.

Jobbar själv på ett ställe som bl a driver ett litet vård&omsorgsboende. Det är stadsdelsnämnden som beslutar/beviljar om vilka som får komma dit. Hos oss hinner många knappt flytta in innan de avlider.

Som sagt vet jag inte hur äldrevården ser ut i Norge men det kan vara en skillnad som tyvärr slår hårdare i Sverige än i Norge tillsammans med brist på skyddsutrustning och färre tester.
Jag har jobbat i hemtjänsten i Tromsö och nu är jag distriktstandlökare (för jag jobbar kliniskt bara en dag i veckan i dessa coronatider) i en mellanstor stad i Nordnorge. Har mycket samarbete med äldreboenden i jobbet.
Nu vet jag inte exakt hur det är i Sverige, men som du beskriver det verkar det likt upplägget här. Vi har tre institutioner, "sykehjem", med 25-30 platser på varje i vår kommun på 23k invånare. Sedan finns det omsorgsboliger för de mer uppegående. Till sist väldigt många i hemtjänsten. Jag tror snarare att eftersom vi har en humanare och trevligare hemtjänst här (man har god tid att prata, fika med brukarna, göra sitt jobb och vara trevlig) än i Sverige och folk oftast önskar att vara hemma så har vi fler av våra äldre i hemtjänst än på hem.
Min klinik har stor brist på skyddsutrustning och jag upplever det som att det är detsamma i andra delar av hälsosektorn utanför sjukhuset. Vi klarar oss dock eftersom det fortfarande är så låg smitta.

I Oslo så är en tredjedel av alla äldreboenden smittade. Var det inte liknande tal i Sverige? Jag tror att skillnaden utanför Oslo kommer av att vi införde besöksförbud och strängare regler tidigare än i Sverige, helt enkelt.

jonte987

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Även Skåne införde snabbt besöksförbud och det funkade ett tag men nu verkar det öka. Troligen går det bara att försena inte att stoppa.

H.

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Obs: inte politik. Är det rimligt att Boris specialbehandlas i vården? Alla ska vara lika inför lagen, borde gälla detsamma inför vården.

Screenshot_20200408-115918_Firefox.jpg

Masjevel

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag har jobbat i hemtjänsten i Tromsö och nu är jag distriktstandlökare (för jag jobbar kliniskt bara en dag i veckan i dessa coronatider) i en mellanstor stad i Nordnorge. Har mycket samarbete med äldreboenden i jobbet.
Nu vet jag inte exakt hur det är i Sverige, men som du beskriver det verkar det likt upplägget här. Vi har tre institutioner, "sykehjem", med 25-30 platser på varje i vår kommun på 23k invånare. Sedan finns det omsorgsboliger för de mer uppegående. Till sist väldigt många i hemtjänsten. Jag tror snarare att eftersom vi har en humanare och trevligare hemtjänst här (man har god tid att prata, fika med brukarna, göra sitt jobb och vara trevlig) än i Sverige och folk oftast önskar att vara hemma så har vi fler av våra äldre i hemtjänst än på hem.
Min klinik har stor brist på skyddsutrustning och jag upplever det som att det är detsamma i andra delar av hälsosektorn utanför sjukhuset. Vi klarar oss dock eftersom det fortfarande är så låg smitta.

I Oslo så är en tredjedel av alla äldreboenden smittade. Var det inte liknande tal i Sverige? Jag tror att skillnaden utanför Oslo kommer av att vi införde besöksförbud och strängare regler tidigare än i Sverige, helt enkelt.
Jag tror också att en annan stor faktor varför så många smittats på äldreboenden är att rekommendationerna till anhöriga att inte besöka sina äldre inte efterlevdes tillräckligt. Det är iaf vad jag får höra från anställda.

H.

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Och en annan fundering. De flesta som har dött är gamla, medel eller medianåldern är 80 år (minns inte vilket). Många har dessutom andra underliggande sjukdomar. Det kan låta cyniskt men se det mer som en akademiskfilosofisk tankebana:
Många av dessa som dör har alltså nått en ålder där man vet att man spelar schack med döden mest hela tiden. Vinterkräksjuka, isfläck på gatan eller annan slumpartad händelse kan och kommer säkerligen släcka livet för många av dessa. Kan man då säga att de dött pga händelsen eller av ålder? Det är nog mycket få som bara blir "gamla" och till sist lugnt somnar en natt utan att vakna. Med andra ord. Många av dessa kanske alltså ändå hade dött inom säg en treårsperiod.

Så hur kommer det se ut på sikt? Kommer vi få ett hack i dödligheten i år, för att sedan ligga lite under snittet under ett par år framåt? Det blir så att säga en utrensning av samhällets just nu svagaste.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Obs: inte politik. Är det rimligt att Boris specialbehandlas i vården? Alla ska vara lika inför lagen, borde gälla detsamma inför vården.

Visa bilaga 409810
Det är väl ingen nyhet att ministrar, kungligheter och sånt där får specialvård? :D Så är det ju i Sverige med. Tror ju inte kungen och drottningen, eller statsministern, behöver sitta på akuten i sju timmar och vänta på att bli undersökta som vi andra. :P

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag tror också att en annan stor faktor varför så många smittats på äldreboenden är att rekommendationerna till anhöriga att inte besöka sina äldre inte efterlevdes tillräckligt. Det är iaf vad jag får höra från anställda.
Ja, regeringen var uppenbarligen för sen med att införa förbudet.

Bikzz

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Alltså munsprit istället för handsprit. Borde väl funka ? Kanske räcker med 10% Arboga lite nu och då ? Det gäller ju att skölja ned dom lilla monstren i magen innan dom kryper ned i lungorna ! Hoppas på en ny rekommendation från FHM.

jonte987

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Fler som har testat och fått 30% träff. Då är bara frågan till vilken grad vården skiljer sig från annat folk

Hittills har vi testat 40–45 personer, och av dem kan vi grovt säga att 30 procent har testat positivt. Man ska vara försiktig med att dra slutsatser, men resultaten hittills är chockerande höga. Det är hemska siffror att se, säger Reidar Winter, läkare och verksamhetschef vid Eheart, till DI.

julgus

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ha ha, äntligen ett användningsområde för den absolut vidriga Arbogan.. :LOL:
Glömmer inte en sittning för många år sedan när en bekant skulle bjuda mig på en "riktigt god" öl och han skickade fram en ljummen Arboga Extra Stark...

Alltså munsprit istället för handsprit. Borde väl funka ? Kanske räcker med 10% Arboga lite nu och då ? Det gäller ju att skölja ned dom lilla monstren i magen innan dom kryper ned i lungorna ! Hoppas på en ny rekommendation från FHM.

Lars.E

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
COVID-19 is being caused by internet towers across the globe, either by lowering our immunity with its brain-frying radio waves or facilitating the spread of disease

å de ä sannt dä.

SocialGimp

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4

Bikzz

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ha ha, äntligen ett användningsområde för den absolut vidriga Arbogan.. :LOL:
Glömmer inte en sittning för många år sedan när en bekant skulle bjuda mig på en "riktigt god" öl och han skickade fram en ljummen Arboga Extra Stark...
Måste nog skicka ett mail till FHM och föreslå detta, dom har nog inte tänkt på denna enkla metod att stoppa pandemin. Såklart behövs det en hel del vetenskapliga tester först, för att verifiera att det fungerar. Hur många öl & whiskey måste man dricka hur ofta för att det skall funka, osv. Kan ta några veckor....

kais01

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Och en annan fundering. De flesta som har dött är gamla, medel eller medianåldern är 80 år (minns inte vilket). Många har dessutom andra underliggande sjukdomar. Det kan låta cyniskt men se det mer som en akademiskfilosofisk tankebana:
Många av dessa som dör har alltså nått en ålder där man vet att man spelar schack med döden mest hela tiden. Vinterkräksjuka, isfläck på gatan eller annan slumpartad händelse kan och kommer säkerligen släcka livet för många av dessa. Kan man då säga att de dött pga händelsen eller av ålder? Det är nog mycket få som bara blir "gamla" och till sist lugnt somnar en natt utan att vakna. Med andra ord. Många av dessa kanske alltså ändå hade dött inom säg en treårsperiod.

Så hur kommer det se ut på sikt? Kommer vi få ett hack i dödligheten i år, för att sedan ligga lite under snittet under ett par år framåt? Det blir så att säga en utrensning av samhällets just nu svagaste.
skrev en liten fundering om detta i förra tråden. tyvärr är det väl så att coronan ger viss dödlighet även bland de som inte sas står på tur.

skrev:
" för att komplettera det lingon säger; det dör ca 90 000 per år i sverige, och den omedelbara dödsorsaken lär trots allvarliga underliggande sjukdomstillstånd mer än ofta vara luftvägsrelaterad. det förstår man när man tittar på dödsstatisken vecka för vecka, där den varierar med en faktor 4-5 och närmast exakt följer antal till lab inlämnade luftvägsodlingar.

det är sannolikt i första hand bland dessa personer drastiskt uttryckt i princip väntandes på en förkylning med tillhörande komplikationer att dö av, som coronadödligheten blir hög. (en annan stor orsak till död i slutskedet lär vara urinvägsinfektioner.)

om vi tittar på just de 90 000 som är på tur att dö kommande året, och vi räddar alla dem från coronan, kommer de alltså ändå och oavsett att dö av andra orsaker närmaste året.

och skulle t ex oerhörda 10 000 av dem dö i coronan återstår 80 000, varav det stora flertalet alltså avlider i andra luftvägssjukdomar. coronan är förstås därmed ett extremt elände, men det är först om den i någon omfattning tar personer som sas inte står på tur som det effektivt sett uppstår en överdödlighet i befolkningen. "

roller

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Alkohol dödar fler människor än vad virus gör.

perzzon

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ojoj, har man Telia som operatör kommer man nu bli övervakad a la Kina av FHM!
Inte för att jag är något stort fan men nyckelbegrepp här är "anonymiserad och aggregerad data"

julgus

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
De kan väl slå en signal till Transportstyrelsen,de har ju lite erfarenheter de kanske kan dela med sig av.. Be Ygerman att boka en lokal också i förväg så inte det blir ett hinder om det skiter sig...
Inte för att jag är något stort fan men nyckelbegrepp här är "anonymiserad och aggregerad data"

jonte987

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Såg just pressträffen. Stockholm planar ut och resten ökar.
Han menar att den enda undersökning som finns i ämnet pekar på att 6-8% smittas av folk utan symtom.

Sen hörde jag inte riktigt vad han sa om trump för grabben störde mig. Möjligen att svenska sjukvårdssystemet är lite svårt för trumpen att förstå

Hasse#7

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Såg just pressträffen. Stockholm planar ut och resten ökar.
Han menar att den enda undersökning som finns i ämnet pekar på att 6-8% smittas av folk utan symtom.

Sen hörde jag inte riktigt vad han sa om trump för grabben störde mig. Möjligen att svenska sjukvårdssystemet är lite svårt för trumpen att förstå
If it is´nt great. It´s not good.

a.svensson

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ett par veckor? Det hade nog alla. Kanske var det snack om 12-18 månader som ställde till det. Vad säger dina kontakter om det?
Här någon pratat om 12-18 månader?
Rent teoretiskt skulle smittan kunna besegras på en dryg månad förutsatt att alla sätt i karantän.
Tror själv att 3 veckor räcker förutsatt att landets kapacitet för testning och smittspårning är tillräcklig.
Helt klart är att årtionden av misskötsel gjort att vi nu sitter i skiften, dock tror jag att det är fullt möjligt att klara detta med en karantän i det tidsintervallet.

Freddie L

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Rent teoretiskt skulle smittan kunna besegras på en dryg månad förutsatt att alla sätt i karantän.
Tror själv att 3 veckor räcker förutsatt att landets kapacitet för testning och smittspårning är tillräcklig.
Helt klart är att årtionden av misskötsel gjort att vi nu sitter i skiften, dock tror jag att det är fullt möjligt att klara detta med en karantän i det tidsintervallet.
Du kan inte besegra en så smittsam sjukdom. Du kan ”gömma dig” i karantän. Du kan ”anpassa dig” mha vaccination. Men du kan inte ”vinna” på en månad.
Om vi är på den här nivån i tråden den fortfarande förstår jag varför det blir så långdraget och hätskt.

Bengt-re

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Den som lever får se.
...och som inte fixar
Det fungerar inte. Det går inte utrota ett virus på det sättet.

Erik O

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Fast nu lever vi ju inte i en teoretisk värld utan i en praktisk. Detta förutsätter ju att precis hela världen gör likadant och att testning och smittspårning fungerar i princip hundraprocentigt. Alternativt hermetiskt tillslutna gränser tills vaccin finns tillgängligt. Annars sitter man snart i skiten igen. Det är sant att Sveriges, liksom de allra flesta andra länders förberedelser och reaktioner kan kritiseras på många punkter men det finns verkligen inga enkla lösningar på det här problemet.

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Stora mängder vodka borde ju bidra till ökad social distansering och därmed mindre spridning.
Om inte FHM går ut med rekommendationer om att grav fylla eftersträvas är det skandal. Men då gäller det att fylleristerna inte går ut på gatan och hostar folk i ansiktet för att bevisa att de vet mer än vanliga svenssons.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer