[UÄ] Coronatråden 4

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
BFS, fundera ett tag på vad det här tecknet betyder: ?
Sedan kanske du inser att jag inte kallat det "fatalt misslyckande"...

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
BFS, fundera ett tag på vad det här tecknet betyder: ?
Sedan kanske du inser att jag inte kallat det "fatalt misslyckande"...
Uttömmande svar. "Och hur var det nu, en av de absolut viktigaste pusselbitarna i Sveriges strategi är ”skydda de äldre”? Hur har det gått med det? Kan man kalla det ett fatalt misslyckande kanske?"
Funderar du inte på vad du skriver? Kan man kalla dina inlägg katastrofalt misslyckade kanske? Notera att jag inte kallat dina inlägg katastrofalt misslyckade. För du vet ju vad detta tecken (?) betyder. Så, vill du besvara det andra eller vill du bara tjafsa?

marr

Moderator
Forumvärd
[UÄ] Coronatråden 4
Ja... Jag önskar ytterst sällan livet ur folk. Oavsett hur dåliga de är på att leda staterna eller kronan...

Hmm, citaten blir knas.

jansson99

Moderator
Forumvärd
[UÄ] Coronatråden 4
Nu går vi in i långhelg och jag vill göra lite mer än att bara punktmarkera den här tråden. Kan vi komma överens om att fortsätta på inslagen väg. Alltså hålla god ton, skippa politik och annat tjafs så att vi slipper att stänga av fler personer, be happy helt enkelt. Glad påsk på er!

Bengt-re

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Nu går vi in i långhelg och jag vill göra lite mer än att bara punktmarkera den här tråden. Kan vi komma överens om att fortsätta på inslagen väg. Alltså hålla god ton, skippa politik och annat tjafs så att vi slipper att stänga av fler personer, be happy helt enkelt. Glad påsk på er!
Jag skall sköta mig!

plumse

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag gjorde ett inlägg som jag redigerade till en punkt nån sida bort men vill absolut inte att den punkten skall gälla den här tråden.

Hasse#7

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det samma på dig! Glöm inte långfredag i morgon. Då skall man cykla!
Morgonen har börjat med wax on, wax off på världens skitigaste lilla bil. Vi skall ha en uteträff idag med mamma och syskon. Dit kan jag nog cykla, skall ändå såga grenar när jag kommer fram så svett är inget problem. Ensamcykling och avståndskalas ute det är rätt väl? Kanske kör vi knytis per familj så att inget nuddar andra släktmedlemmar.

plumse

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Visserligen bakom betalvägg, men ingressen säger ju något. Och utifrån det kan man ju fundera hur många som blev smittade på mellospektaklet samma kväll, där 35k samlades...
"Ingen smittspridning i samhället" var nog fullständigt korrekt strax innan festen 🤩

jonas-ni

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Någon som har några studier kring svåra influensasäsonger? Tänker på hur många som behöver intensivvårdas och hur många som dör. Med svår influensasäsong menar jag inte spanska sjukan.

Kan inte minnas att det brukar vara aktuellt med massgravar under 'vanliga' svåra influensasäsonger.

Storklas

Medlem
[UÄ] Coronatråden 4
ser fram emot Juni 😷
Inte Peerad ännu dock så .. läs med förbehåll

jonas-ni

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
500-2000 döda under en vanlig influensasäsong i samma åldersspann .
Ja, det är sånt jag undrar över. Hur lång anses en influensasäsong vara? Hur ser det om det går at bryta ner det i olika åldresgrupper? Jag har full förståelse för att det inte går att dra detaljer på en daglig presskonferens eller i ett 30 sekunders inslap på tv-nyheterna. Men om jag kan ta mig igenom denna https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2764365 så borde jag kunna ta till mig motsvarande studier för en svår influensasäsong.

jansson99

Moderator
Forumvärd
[UÄ] Coronatråden 4
Mycket intressant, men jag är inte förvånad:
En kompis som är lärare på en av gymnasieskolorna här i Arvika berättade att närvarosiffrorna är högre och att det märks att fler är delaktiga på lektionerna som bedrivs på distans. Man loggar alltså inte bara in på morgonen för att få närvaro utan man deltar också aktivt på lektionerna i större utsträckning. Det är grymt bra!

geologen

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Någon som har några studier kring svåra influensasäsonger? Tänker på hur många som behöver intensivvårdas och hur många som dör. Med svår influensasäsong menar jag inte spanska sjukan.

Kan inte minnas att det brukar vara aktuellt med massgravar under 'vanliga' svåra influensasäsonger.
En skillnad är att influensa generellt bara drabbar en liten del av befolkningen varje säsong, eftersom de flesta har nån form av immunitet, antingen för att de nyligen haft samma influensavariant, eller för att de fått vaccin. Därför vet man ungefär hur många som kommer att drabbas, och ungefär under vilken tidsperiod. Det är rätt förutsägbart alltså. Visst, det kanske är 500 ett år och 2000 året därpå, men det är inte plötsligt 15 000 under två månader.

josofin

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ja, det är sånt jag undrar över. Hur lång anses en influensasäsong vara? Hur ser det om det går at bryta ner det i olika åldresgrupper? Jag har full förståelse för att det inte går att dra detaljer på en daglig presskonferens eller i ett 30 sekunders inslap på tv-nyheterna. Men om jag kan ta mig igenom denna https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2764365 så borde jag kunna ta till mig motsvarande studier för en svår influensasäsong.
På FHMs hemsida finns detaljerade siffror från influensasäsonger flera år tillbaka. Årlig rapport säsongsinfluensa. Sjuka, döda, ålder, längd på säsong, iva vård mm..

Hasse#7

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
En kompis som är lärare på en av gymnasieskolorna här i Arvika berättade att närvarosiffrorna är högre och att det märks att fler är delaktiga på lektionerna som bedrivs på distans. Man loggar alltså inte bara in på morgonen för att få närvaro utan man deltar också aktivt på lektionerna i större utsträckning. Det är grymt bra!
Det är som happy alltså. Man är oftast på och lär sig saker vare sig man vill eller inte.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Den naturliga frågan att ställa sig då är ju vad det är som inte funkar i den vanliga fysiska skolan? Stökigt? Mobbning? Annat?

jonas-ni

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
På FHMs hemsida finns detaljerade siffror från influensasäsonger flera år tillbaka. Årlig rapport säsongsinfluensa. Sjuka, döda, ålder, längd på säsong, iva vård mm..
Det låter som det jag är intresserad av. Du råkar inte ha någon länk till relevant sida? Jag har sedan länge givit upp om FHMs hemsida efter att inte fått annat än "Service unavailable" när jag försökt hitta något där tidigare. Ryktesvis ska där finnas någon sida med fördjupade råd och anvisningar för arrangörer av idrottsarrangemang. Det hade jag haft nytta av i början av mars men då sysslade FHM med annat.

jonte987

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jaha. Nu är det visst nya tester på g i alla fall. Börjar i Stockholm nästa vecka

"FAKTA
De nya testen
Testet för att se om man har viruset är framtaget av Karolinska institutet (KI) och antikroppstestet som ska visa om man har haft viruset tidigare är framtaget av Science for life laboratory, ett samarbete mellan KI, KTH och Stockholms universitet."

Snuten

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Den naturliga frågan att ställa sig då är ju vad det är som inte funkar i den vanliga fysiska skolan? Stökigt? Mobbning? Annat?
Det är ju det man hoppas på nu! Alltså att det inte bara blir business as usual när krisen är över och det blir dags att veva igång skolmaskineriet igen, utan att man kanske lär sig ngt av den framtvingade distansundervisningen.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Here we go again...

GoranS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Dagens Idrott och hälsa är lite annat än förr. Nu senast fick min son i uppgift att undersöka fysisk och psykosocial arbetsmiljö genom att intervjua olika yrkeskategorier.
Visst, det finns säkert andra än rent fysiska inslag. Dock tror jag att idrottsämnet är ett av de som är svåra att bedriva fullt ut på distans.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer