[UÄ] Coronatråden 4

Erik O

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Oavsett skulle jag vara väldigt försiktig med att lita på ”vittnesmål” fr en djurrättsaktivist. Varför ska vi lita mer på henne än ex.vis den tyske journalisten (som var uppe tidigare i tråden) som skrev bok om hur han mutades av CIA? Klart hon har en agenda.
Sverige har bland de hårdaste djurskyddslagarna i världen, och jag litar på att tillsynsmyndigheterna ser till att de efterlevs.
Fast vi behöver inte lita på henne om vi inte vill. Det finns gott om redogörelser om detta från många håll. Det är sant att Sverige har relativt sett strikta djurskyddslagar men det innebär knappast att alla djur lever ett anständigt liv. Här får väl var och en göra som de anser är rätt. Men jag är övertygad om att de allra flesta hade tyckt skinkmackan på morgonen smakade lite mindre gott om man verkligen visste hur grisen levt innan den blev tunna skivor i plastförpackning.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Fast vi behöver inte lita på henne om vi inte vill. Det finns gott om redogörelser om detta från många håll. Det är sant att Sverige har relativt sett strikta djurskyddslagar men det innebär knappast att alla djur lever ett anständigt liv. Här får väl var och en göra som de anser är rätt. Men jag är övertygad om att de allra flesta hade tyckt skinkmackan på morgonen smakade lite mindre gott om man verkligen visste hur grisen levt innan den blev tunna skivor i plastförpackning.
Så kan det vara. Problemet är att det lätt blir känsloargument av sånt här, och sällan baserat på fakta. Framförallt om man inte har egen erfarenhet av djurhållning, och bara går på larmrapporterna. Jag väljer att se det som att den absoluta merparten av djuren i Sverige lever anständiga liv och avlivas humant, och det är också min erfarenhet som uppväxt på gård och även de gårdar jag besöker idag.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Tillbaka on topic: Nu är prins Charles smittad också! Undrar om det kunnat undvikas om Storbritannien kört en hårdare linje fr början...

kntzn

Medlem
[UÄ] Coronatråden 4
En hel hög epedemiologer, virologer och andra kunniga (Rocklöv, Elgh och co.) har skrivit ett öppet brev till regeringen där de återigen kritiserar hanteringen av situationen:

Ungefär samma kritik som man kunde se i Agenda i SVT för ett tag sedan. Tycker det är mycket som är märkligt med detta öppna brev, bland annat:
"Att låta smittan härja fritt och på så sätt kunna skapa en flockimmunitet"
FHM har ju flera gånger sagt att detta INTE är deras strategi.

plumse

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Corona kan få folk att tappa smaken!
Stämmer i.o.f.s ganska bra med ölet med samma namn...

Merga denna tråd med fula-cyklar-tråden kanske? Och utfärda en allmän Corona-varning för alla som lagt en 29:a i varukorgen!

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
En hel hög epedemiologer, virologer och andra kunniga (Rocklöv, Elgh och co.) har skrivit ett öppet brev till regeringen där de återigen kritiserar hanteringen av situationen:

Ungefär samma kritik som man kunde se i Agenda i SVT för ett tag sedan. Tycker det är mycket som är märkligt med detta öppna brev, bland annat:
"Att låta smittan härja fritt och på så sätt kunna skapa en flockimmunitet"
FHM har ju flera gånger sagt att detta INTE är deras strategi.
Professorerna m.fl. kanske tittar mer på vad FHM verkligen gör och drar sina slutsatser utifrån det, och inte bara lyssnar på vad FHM säger? Ord och handling kan ju som bekant vara två helt skilda saker. Jag tror att professorerna är fullt kompetenta att bedöma vad strategin verkligen är, betydligt mer kompetenta än oss lekmän till vilka FHM:s ord riktas.

jonte987

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Professorerna m.fl. kanske tittar mer på vad FHM verkligen gör och drar sina slutsatser fr det, och inte bara lyssnar på vad FHM säger? Ord och handling kan ju som bekant vara två helt skilda saker.
Konstigast är väl att någon fortfarande tror att vi har någon annan strategi. Läser man exakt vad han säger så förnekar det dessutom inte alls. Han stoppar bara in ett par extra negationer på dåligt valda platser i det han säger." Nej, det gör vi inte precis, inte på så sätt att <random nonsens>..."

thomaslundstrom

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Tillbaka on topic: Nu är prins Charles smittad också! Undrar om det kunnat undvikas om Storbritannien kört en hårdare linje fr början...
...eller om 71-åringen hade kunnat hålla tassarna borta från snittarna och skumpan och stannat hemma istället. Den TT-artikel jag läste i Sydis - https://www.sydsvenskan.se/2020-03-25/prins-charles-coronasmittad (sannolikt betalväggad) skriver: Prinsen har haft omfattande publika uppdrag de senaste veckorna och det går inte att slå fast vem som smittat honom, enligt uttalandet.

Jag är faktiskt förvånad att det brittiska kungahuset inte gjort mer för att skydda sin tronarvinge som är i en av riskgrupperna. Men det är säkert bara jag, det.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ojoj, nu får han frågor fr journalister som läst utländska studier som går på tvärsen m FHM:s rekommendationer.

Freddie L

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det blir lite konstigt att prata om flockimmunitet som en strategi. Flockimmuniteten är målet, eller lämpligare uttryckt kanske slutdestinationen, för den här resan (med Corona Sars-CoV-2). Oavsett vad vi gör, eller när vi gör det. Jag kan tycka att strategin lämpligare beskriver vägen dit. Exempelvis massvaccinationer, social distansering (med extra restriktioner för riskgrupper) eller total karantän. Det som skiljer är hur lång och dyr (i liv och pengar) vägen blir, men slutdestinationen blir densamma. Om vi nu utvecklar en god immunitet, annars finns det andra avvägningar att göra.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ja, man hoppas det dras lärdomar. Jag kan bara jämföra med min arbetsgivare (asiatiskt globalt storföretag), där har man legat minst två steg före svenska myndigheter och varit betydligt mer på tårna. Mycket hårdare karantänsregler, osv.

Freddie L

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag skulle kunna tänka mig att bedömningarna ser olika ut om man leder ett företag eller leder ett land. Det som fungerar för det ena kanske fungerar sämre för det andra?
Jag kan tänka mig att tex demografin och ekonomiska faktorer kan skilja, och kanske även målbilden. Men det är bara spekulationer från min sida!

salle

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4

Masjevel

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Många är de som tycker Sverige gör för lite i kampen mot Coronaviruset. Frågan är ju vilkets land åtgärder vi skulle ha följt för bästa effekt? Inget annat land än syd Korea och ev kina har lyckats få kontroll på viruset trots massiva åtgärder. Vilket europeiskt land har lyckats bäst? Har någon expert sagt nåt om det?

Det är så lätt att säga att någon gör fel när man själv inte behöver ta besluten.

I Polen måste alla ladda ner en app så staten kan se var du är. Är det tillräckligt? Eller ska vi följa Tjetjenien och införa dödsstraff direkt om man bryter mot reglerna?

”vem vet inte du, vem vet inte jag”

GoranS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Vill man vara säker på en pallplats så måste man nog vara en riktig kappvändare o försöka sig på allt.

Typ.
Tegnell har rätt.
Varför gör inte Tegnell som alla andra?
Fho är kass.
Danmark gör rätt
Danmark gör fel.
Fho har koll.
Osv osv. :p
Äh, det handlar bara om att hitta en strategi som ingen testat eller kommer att testa. Då kommer det inte att finnas några data som säger att den inte funkat bättre än alla strategier som verkligen använts. Man kan sen glatt hävda att det var den strategin man skulle ha använt i stället för alla som faktiskt prövades och som bevisligen ledde till att människor dog. Och lägga till slutklämmen "vad var det jag sa". Gäller bara att se till att förfalska historien och få in att man gjorde uttalandet om denna obskyra strategi i början av januari eller ännu hellre 1978.

marr

Moderator
Forumvärd
[UÄ] Coronatråden 4
Äh, det handlar bara om att hitta en strategi som ingen testat eller kommer att testa. Då kommer det inte att finnas några data som säger att den inte funkat bättre än alla strategier som verkligen använts. Man kan sen glatt hävda att det var den strategin man skulle ha använt i stället för alla som faktiskt prövades och som bevisligen ledde till att människor dog. Och lägga till slutklämmen "vad var det jag sa". Gäller bara att se till att förfalska historien och få in att man gjorde uttalandet om denna obskyra strategi i början av januari eller ännu hellre 1978.
Nu har vi också två contenders för hur man vinner en vad var det jag sa :p :D

a.svensson

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Många är de som tycker Sverige gör för lite i kampen mot Coronaviruset. Frågan är ju vilkets land åtgärder vi skulle ha följt för bästa effekt? Inget annat land än syd Korea och ev kina har lyckats få kontroll på viruset trots massiva åtgärder. Vilket europeiskt land har lyckats bäst? Har någon expert sagt nåt om det?

Det är så lätt att säga att någon gör fel när man själv inte behöver ta besluten.

I Polen måste alla ladda ner en app så staten kan se var du är. Är det tillräckligt? Eller ska vi följa Tjetjenien och införa dödsstraff direkt om man bryter mot reglerna?

”vem vet inte du, vem vet inte jag”
Finns många fler länder än Kina och Sydkorea som varit framgångsrika i arbetet mot smittspridningen.
Japan och Taiwan har väldigt få fall som exempel och det trots deras geografiska närhet till Wuhan och smittans uppkomst.
I Europa har nästan hela den östra delen klarat sig relativt väl än så länge dem också, flera av länderna där var snabba med gränskontroller här.

F.ö har inte Tjetjenien dödstraff även om dom ibland slår till mot misstänkta terrorister.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Finns många fler länder än Kina och Sydkorea som varit framgångsrika i arbetet mot smittspridningen.
Japan och Taiwan har väldigt få fall som exempel och det trots deras geografiska närhet till Wuhan och smittans uppkomst.
I Europa har nästan hela den östra delen klarat sig relativt väl än så länge dem också, flera av länderna där var snabba med gränskontroller här.
Ja, det är uppenbart att snabbt få kontroll på gränserna och stenhårda kontroller/uppföljning/karantän på de som kommer fr riskområden har varit en framgångsfaktor.

Masjevel

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4

F.ö har inte Tjetjenien dödstraff även om dom ibland slår till mot misstänkta terrorister.
Huruvida tjetjenien har eller inte har dödsstraff vet jag inte. Presidenten verkar dock inte främmande för det som åtgärd enligt Expressen iaf.
Tåget att stänga gränserna snabbt har sen länge passerat. Där var nog inga länder i västra Europa snabba nog.
581C8371-51BF-41E7-AD28-0F380ACDF06B.png

Storklas

Medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag gissar på att forskare inom akademin har något bättre specialkunskaper än mydighetsanställda. Det är väl därför kunskapstunga myndigheter anlitar experter utifrån för vissa saker. Sen tar ju myndighetsanställda in saker i sina avväganden, som de inom sjukvård/akademi kanske glömmer bort, ex. vilket mandat myndigheten har, beslutsvägar etc vilket kan krångla till det ibland. Finns det större grupper av forskare som är eniga med FHM? Det är ju mer populärt att länka till motsatsen och har inte orkat googla själv men tycker att det borde finnas (annars borde man bli orolig).

marr

Moderator
Forumvärd
[UÄ] Coronatråden 4
Jag gissar på att forskare inom akademin har något bättre specialkunskaper än mydighetsanställda. Det är väl därför kunskapstunga myndigheter anlitar experter utifrån för vissa saker. Sen tar ju myndighetsanställda in saker i sina avväganden, som de inom sjukvård/akademi kanske glömmer bort, ex. vilket mandat myndigheten har, beslutsvägar etc vilket kan krångla till det ibland. Finns det större grupper av forskare som är eniga med FHM? Det är ju mer populärt att länka till motsatsen och har inte orkat googla själv men tycker att det borde finnas (annars borde man bli orolig).
Media tycker nog det är enklare och mer lukrativt att hitta motståndare än medhållare. Så det behövs nog grävas djupare.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det har ju påståtts här i tråden att ”alla forskare är ense med FHM”, men hittills har det varit skralt med vilka dessa är. Det hänvisades ju till brittiska forskare, men där har man ju nu vänt när det kom andra studier som visade
att den inslagna vägen var farlig. Och även där var ju forskarna oense.
Men visst är det så att de som har synpunkter på förd strategi hörs mest.

geologen

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det finns hopp, om immunitet.

Naturligtvis är det bra att veta, men det vore en stor överraskning om sjukdomen INTE gav immunitet, om än förhållandevis kortvarig (1-3 år).

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[UÄ] Coronatråden 4
Myndighetssverige i ett nötskal! Jag misstänker starkt att vi skulle kunna skrota hälften av alla myndigheter, därigenom spara massor med pengar, och landet skulle dessutom fungera bättre. Nånstans tar alla skattepengar vägen, men till vård och beredskap går de iaf inte.
Släpp den här diskussionen, den går inte att föra utan att det blir partipolitik av det och då blir det varningar, stängda trådar och tråkigt.

/moderatorshatten är på

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[UÄ] Coronatråden 4
En kollega som tror sig smittad tappade just smak och lukt.

Att uppnå flockimmunitet kommer ta lång tid, mycket lång tid, om vi inte ska överlasta sjukvården.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer