[UÄ] Coronatråden 4

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag lyssnade förut på Frode, men nu vet jag inte längre om jag ska det (och han säger ju att ingen vet vem som får rätt). Han har ju samma position som Tegnell. Och det vet vi ju att han nästan är hin håle själv! En bekväm lirare som aldrig utsatt sig för nåt. Det vet vi ju, eller hur?
Har jag nånstans skrivit att norska myndigheter fungerar som svenska? Både Forland och Nakstad är väl ansedda forskare, som utöver sina positioner på Folkhelseinstitutet även är professorer vid universitet och leder forskningsgrupper. Forland har f.ö. varit aktiv forskare i Sverige, därav hans perfekta svenska.

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Olika grader av restriktioner är ju en del av strategin, så ska man jämföra strategier och hur framgångsrika olika länder varit i att bekämpa pandemin så måste man naturligtvis göra det.
Och igen, att gå ut stenhårt (hård lockdown) ser bra ut i början jmf med en mer uthållig strategi. Hur ser det ut efter ett år? Om du spurtar i början av ett maratonlopp (eller i Touren) så ser det ju bra ut. I början. Men sen, då? Är det jämförbart att jämföra tiderna på maratonlöpare och sprinters? Fast, du hoppa(de)s ju på att touren skulle kunna brytas efter två etapper.

Foxis

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
fast gör inte du exakt samma sak nu som du tycker BFS gör?
Nej, absolut inte. Jag framför min åsikt om Tegnell och hans yrkesutövning.

Jag förnekar ingen rätten till en uppfattning, jag har inte heller förminskat någon eller satt epitet på någon. Annat än tidigare möjligen då jag skämtsamt kallade BFS ”Tegnells cyklande släkting”, men jag trodde det fanns utrymme för viss humor. :)

Om BFS på fullt allvar anser att man som medborgare ska vara tyst och inte höja rösten om något ter sig galet, då får han tycka det. Jag kommer dock inte kalla honom för något illa valt epitet på grund av hans uppfattning.

Men bara för att vara tydlig, jag tänker inte debattera med någon som inte vill diskutera sakfrågor alls. Men vill någon förklara varför FHM agerat (och agerar) korrekt så ska jag läsa det med rätt stort intresse.

H.

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Olika grader av restriktioner är ju en del av strategin, så ska man jämföra strategier och hur framgångsrika olika länder varit i att bekämpa pandemin så måste man naturligtvis göra det.
Men vad är det du vill jämföra? Att vi skulle få en större smittspridning här än i länder med hårdare begränsningar var ju en del av planen, inte en oväntad överraskning.

Det man kan jämföra är dödlighet i procent, men det går inte att göra förrän pandemin är över. Tills vidare kan man teoretiskt jämföra dödlighet i relation till antalet smittade, men för att det ska vara relevant krävs väldigt bred testning av stor del av befolkningen.

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Har jag nånstans skrivit att norska myndigheter fungerar som svenska? Både Forland och Nakstad är väl ansedda forskare, som utöver sina positioner på Folkhelseinstitutet även är professorer vid universitet och leder forskningsgrupper. Forland har f.ö. varit aktiv forskare i Sverige, därav hans perfekta svenska.
Så, han är INTE Tegnells norska motsvarighet? Ok. Och Tegnell, han bara gled in på sin bekväma ämbetsplats...

Foxis

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Så, berätta för oss vad hjärnkirurgerna egentligen borde göra. Du har väl googlat?
Nej, jag kommer inte lägga mer tid på dig efter detta. Sorry!
Stick ut och cykla lite, det gjorde jag i eftermiddags och det var fasen den bästa hojturen på rätt länge. Rekommenderas! :)

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ska även läkare straffas och lämna sina uppdrag om de gör fel?
De kan ju redan idag bli fråntagen sin läkarlegitimation om de begår grova fel. Men du tycker alltså att inkompetenta och farliga läkare skall få fortsätta sin yrkesutövning? Det tycker inte jag, jag tycker det skulle vara skrämmande.

Freddie L

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det här med virus är kluriga grejor. För att få uttrycka en åsikt i ämnet ska man ha mångårig erfarenhet OCH en tjänst på en svensk statlig myndighet. Konsultuppdrag åt myndighet kan vara tillräckligt. Har man bara mångårig erfarenhet eller tjänst på utländsk myndighet får man uttrycka en åsikt om den är den samma som den som uttrycks av tjänstemän anställda på den svenska myndigheten. Tycker man annorlunda bör man vara tyst, eller räkna med att få sina motiv ifrågasatta. Troligen tycker man annorlunda eftersom man är en sniken jävel som bara är ute efter att säkra forskningsanslag. Arbetar man åt WHO är man hemskt välkommen att berömma den svenska insatsen, när man känner för att framföra kritik bör man inte göra det. Är man ledare för ett land kan det vara ok att säga vad man tror och tycker om man heter Stefan i förnamn, men inte om man heter Donald eller Boris (Boris fick säga vad han tyckte i början, när det liknade vad Stefan tycker).

Vanligt folk göre sig icke besvär. Pöbeln kan på sin höjd tillåtas ha en åsikt om vem som ska vinna Lets dance.

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
1. Nej, absolut inte. Jag framför min åsikt om Tegnell och hans yrkesutövning.
2. Jag förnekar ingen rätten till en uppfattning, jag har inte heller förminskat någon eller satt epitet på någon.
3. Jag kommer dock inte kalla honom för något illa valt epitet på grund av hans uppfattning.
1. Och du har tillräcklig kunskap om hans yrke? "Men Tegnell med flera har med dårars envishet..." Har du åsikter om kirurger också?
2. "Men det kanske är så att de som backar FHM och svetsaren tycker att..." Nä, inte har du förminskat nån eller satt nåt epitet...
3. "Sosse-FHM-etablissemanget" är ju inget illa valt epitet.

Dig kan man lita på... Du håller dig till en ärlig och rak diskussion. Ett föredöme.

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det finns det väl aldrig ett rakt svar på, eller hur? Det beror väl på hur fel det blev, och framförallt varför.
Om läkaren gjorde allt rätt på pappret, men det blev fel ändå? I denna fråga, där vi (enligt Frode) får reda på rätt svar först om några år, vet du det raka svaret redan nu. Men, det beror på i andra fall? Ok.

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Nej, jag kommer inte lägga mer tid på dig efter detta. Sorry!
Stick ut och cykla lite, det gjorde jag i eftermiddags och det var fasen den bästa hojturen på rätt länge. Rekommenderas! :)
Är det tredje eller fjärde gången du drar? Kirurgerna vill veta hur de gjort fel, men de får väl vänta ett par dagar.

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det här med virus är kluriga grejor. För att få uttrycka en åsikt i ämnet ska man ha mångårig erfarenhet OCH en tjänst på en svensk statlig myndighet. Konsultuppdrag åt myndighet kan vara tillräckligt. Har man bara mångårig erfarenhet eller tjänst på utländsk myndighet får man uttrycka en åsikt om den är den samma som den som uttrycks av tjänstemän anställda på den svenska myndigheten. Tycker man annorlunda bör man vara tyst, eller räkna med att få sina motiv ifrågasatta. Troligen tycker man annorlunda eftersom man är en sniken jävel som bara är ute efter att säkra forskningsanslag. Arbetar man åt WHO är man hemskt välkommen att berömma den svenska insatsen, när man känner för att framföra kritik bör man inte göra det. Är man ledare för ett land kan det vara ok att säga vad man tror och tycker om man heter Stefan i förnamn, men inte om man heter Donald eller Boris (Boris fick säga vad han tyckte i början, när det liknade vad Stefan tycker).

Vanligt folk göre sig icke besvär. Pöbeln kan på sin höjd tillåtas ha en åsikt om vem som ska vinna Lets dance.
Man kan absolut ha åsikter. Men om man dumförklarar de som har mångårig utbildning och erfarenhet så blir det lätt märkligt. Vem tjafsar med en läkare? Jag vet, läkare kan göra fel, men betyder det att lekmännen har rätt?

Foxis

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
1. Och du har tillräcklig kunskap om hans yrke? "Men Tegnell med flera har med dårars envishet..." Har du åsikter om kirurger också?
2. "Men det kanske är så att de som backar FHM och svetsaren tycker att..." Nä, inte har du förminskat nån eller satt nåt epitet...
3. "Sosse-FHM-etablissemanget" är ju inget illa valt epitet.

Dig kan man lita på... Du håller dig till en ärlig och rak diskussion. Ett föredome.
Det där förtjänar ändå ett svar. 1 fattar jag inte så den får vara.

1 & 2: Touché, även solen har sina fläckar. Om jag har något försvar är det att Löfven är en offentlig person och hans kompetens för ämbetet kan ifrågasättas. Sossar och etablissemang kanske är på gränsen även om Sosse i sig är tveksamt om det är förminskande. Det kanske det dock borde vara... (OBS! HUMOR!)

Men märk väl att jag inte har haft för avsikt att förneka dig eller någon en uppfattning. Tvärtom är jag fortfarande rätt nyfiken på hur och varför någon anser att Tegnell agerat rätt då han ignorerat merparten av de som inte gillar hans linje.

Men är vi klara med tjafset nu?

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
De kan ju redan idag bli fråntagen sin läkarlegitimation om de begår grova fel. Men du tycker alltså att inkompetenta och farliga läkare skall få fortsätta sin yrkesutövning? Det tycker inte jag, jag tycker det skulle vara skrämmande.
Har jag sagt att inkompetenta och farliga läkare ska få fortsätta? Kul att du håller samma nivå iaf. Om det är två läkare som väljer olika behandling för samma sjukdom. Ska man välja en läkare och håna den andra (trots att man inte är läkare själv)?

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag gillar sällan vad Frändén skriver, men här har hon faktiskt en poäng värd att fundera på, framförallt för de som tycker att FHM:s strategi att ta smällen direkt eftersom "alla länder kommer drabbas lika i slutändan ändå" var rätt. Var går gränsen? Hur många potentiella levnadsår är det ok att beröva någon? 1 år? 2 år? Ännu fler år?
Jag tycker det är djupt oetiskt att inte försöka rädda så långa man kan, dvs att skjuta "smällen" så långt fram man kan, för det kan ju komma ett vaccin, vi lär oss nya behandlingar, det kanske inte blir några andra vågor, vi hinner bygga upp beredskap, osv. Men ni som tycker FHM och regeringen gjorde rätt, ni måste ju även då ha svar på var gränsen går.

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det där förtjänar ändå ett svar. 1 fattar jag inte så den får vara.

1 & 2: Touché, även solen har sina fläckar. Om jag har något försvar är det att Löfven är en offentlig person och hans kompetens för ämbetet kan ifrågasättas. Sossar och etablissemang kanske är på gränsen även om Sosse i sig är tveksamt om det är förminskande. Det kanske det dock borde vara... (OBS! HUMOR!)

Men märk väl att jag inte har haft för avsikt att förneka dig eller någon en uppfattning. Tvärtom är jag fortfarande rätt nyfiken på hur och varför någon anser att Tegnell agerat rätt då han ignorerat merparten av de som inte gillar hans linje.

Men är vi klara med tjafset nu?
1. "Jag framför min åsikt om Tegnell och hans yrkesutövning." Är du kompetent nog att kunna kritisera hans yrkesutövning? Frode säger ju att vi inte vet än på några år. Men DU vet. Sen i Januari (!). Inget konstigt med det?
2. Så, nedlåtande epitet är inte nedlåtande epitet. Det är bara humor. Och lite lögner har väl aldrig skadat? Man får väl twista lite, för effektens skull?

Har jag förnekat dig din uppfattning? Du har ju haft åsikten att du inte förminskat nån eller gett nån nedlåtande epitet (och det stämde ju inte). Varför skulle då din åsikt/gissning vara bättre än experternas? Det har jag ifrågasatt. Du skrev ju själv att de gjorde rätt på pappret. Skulle de ha gjort medvetet fel? De agerade utifrån den fakta de hade. Det var tydligen ändå fel.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Har jag sagt att inkompetenta och farliga läkare ska få fortsätta? Kul att du håller samma nivå iaf. Om det är två läkare som väljer olika behandling för samma sjukdom. Ska man välja en läkare och håna den andra (trots att man inte är läkare själv)?
Om den ena väljer en behandling som går på tvärsen med WHO:s råd och en stor del av världens samlade expertis på området, och det dessutom leder till katastrofalt resultat, så bör det få konsekvenser, ja.

Foxis

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
1. "Jag framför min åsikt om Tegnell och hans yrkesutövning." Är du kompetent nog att kunna kritisera hans yrkesutövning? Frode säger ju att vi inte vet än på några år. Men DU vet. Sen i Januari (!). Inget konstigt med det?
2. Så, nedlåtande epitet är inte nedlåtande epitet. Det är bara humor. Och lite lögner har väl aldrig skadat? Man får väl twista lite, för effektens skull?

Har jag förnekat dig din uppfattning? Du har ju haft åsikten att du inte förminskat nån eller gett nån nedlåtande epitet (och det stämde ju inte). Varför skulle då din åsikt/gissning vara bättre än experternas? Det har jag ifrågasatt. Du skrev ju själv att de gjorde rätt på pappret. Skulle de ha gjort medvetet fel? De agerade utifrån den fakta de hade. Det var tydligen ändå fel.
Läs mina tidigare inlägg igen, för jag skriver inte samma sak en gång till.
Och för att vara tydlig: Jag bemöter inte dina inviter till mer tomt argumenterande. Jag vill läsa andra inlägg, om du vet...cyklar.

Däremot postar jag i tråden när jag känner för det. Dock med all säkerhet inte lika ofta som du.

Ha en bra kväll! ;)

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag gillar sällan vad Frändén skriver, men här har hon faktiskt en poäng värd att fundera på, framförallt för de som tycker att FHM:s strategi att ta smällen direkt eftersom "alla länder kommer drabbas lika i slutändan ändå" var rätt. Var går gränsen? Hur många potentiella levnadsår är det ok att beröva någon? 1 år? 2 år? Ännu fler år?
Jag tycker det är djupt oetiskt att inte försöka rädda så långa man kan, dvs att skjuta "smällen" så långt fram man kan, för det kan ju komma ett vaccin, vi lär oss nya behandlingar, det kanske inte blir några andra vågor, vi hinner bygga upp beredskap, osv. Men ni som tycker FHM och regeringen gjorde rätt, ni måste ju även då ha svar på var gränsen går.
Nä, "vi" måste inte ha ett svar på var gränsen går. Målet var att sakta ner smittan och ge vård till alla som behövde vård. Skydda riskgrupperna. Ett uthålligt scenario eftersom det historiskt sett tagit lång tid att utveckla ett säkert och effektivt vaccin (om det ens gick). Var det dumt tänkt? Den strategin baserades inte på spanska sjukan (men det bryr du dig inte om nu heller).

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Om den ena väljer en behandling som går på tvärsen med WHO:s råd och en stor del av världens samlade expertis på området, och det dessutom leder till katastrofalt resultat, så bör det få konsekvenser, ja.
Fast den går ju inte på tvärsen. Sverige är lite öppnare än andra länder. Vad är den katastrofala skillnaden mellan Sverige och Danmark?

fiskarn

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Har WHO sagt hur samhällen ska stängas/hållas öppna och när och bestämt om skolor ska stängas och vilka reserestrektioner som ska införas osv.? Det kanske de har? För mig är det inte uppenbart att Sverige har gått på tvärsen mot WHO men ja det kanske det är. Men ja, hittills har det inte gått bra för oss det håller jag med. Självklart ska man utvärdera vad som gått fel.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag tycker det är lite komiskt att jag i denna tråd har blivit anklagad för att gå Kinas ärenden, av det gäng som benhårt driver tesen att man ska lita blint på regeringen och myndigheterna, man får inte som lekman bilda sig och ha en egen åsikt i frågan, osv.

Senast ändrad:

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Läs mina tidigare inlägg igen, för jag skriver inte samma sak en gång till.
Och för att vara tydlig: Jag bemöter inte dina inviter till mer tomt argumenterande. Jag vill läsa andra inlägg, om du vet...cyklar.

Däremot postar jag i tråden när jag känner för det. Dock med all säkerhet inte lika ofta som du.

Ha en bra kväll! ;)
Och jag har ju sagt tidigare att jag inte kan matcha kvaliteten i dina inlägg (fulla med ...). Du bemöter inte när jag testar dina påståenden. Det förstår jag.

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag tycker det är lite komiskt att jag i denna tråd har blivit anklagad för att gå Kinas ärenden, av det gäng som benhårt driver tesen att man ska lite blint på regeringen och myndigheterna, man får inte som lekman bilda sig och ha en egen åsikt i frågan, osv.
Så, kan du citera nån i det "gäng" där de "benhårt driver tesen att man ska lite [antar att det ska vara lita] blint på regeringen och myndigheterna"? Inte? Jag kan citera där jag INTE tror att du är en kinesisk agent. Jag har upprepade gånger skrivit att jag inte heller avfärdar nån expert (eller gett nån expert nedlåtande epitet). Men, men...

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Har WHO sagt hur samhällen ska stängas/hållas öppna och när och bestämt om skolor ska stängas och vilka reserestrektioner som ska införas osv.? Det kanske de har? För mig är det inte uppenbart att Sverige har gått på tvärsen mot WHO men ja det kanske det är. Men ja, hittills har det inte gått bra för oss det håller jag med. Självklart ska man utvärdera vad som gått fel.
Nej, de har inte gett så detaljerade råd. Däremot har de sagt att smittan ska tryckas tillbaka så mycket det går, att masstesta för att hitta fall och sätta i karantän, osv, är rätt väg att gå. De har också flera gånger kritiserat Sveriges approach att möta pandemin.
För ett par veckor sedan fick Sverige sitt etik-betyg sänkt av StandardEthics, just med motiveringen att vi "inte följt WHO:s rekommendationer och därmed utsatt Sveriges och Europas befolkning för ökad fara". Föga smickrande för ett land som utger sig för att vara en "humanitär stormakt"...

H.

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag tycker det är lite komiskt att jag i denna tråd har blivit anklagad för att gå Kinas ärenden, av det gäng som benhårt driver tesen att man ska lita blint på regeringen och myndigheterna, man får inte som lekman bilda sig och ha en egen åsikt i frågan, osv.
Nu ägnar du dig åt kreativ bokföring. Jag har skrivit att ditt sätt att skriva väcker sådana tankar, men jag har å andra sidan inte skrivit något av det andra du hävdar.

Freddie L

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Man kan absolut ha åsikter. Men om man dumförklarar de som har mångårig utbildning och erfarenhet så blir det lätt märkligt. Vem tjafsar med en läkare? Jag vet, läkare kan göra fel, men betyder det att lekmännen har rätt?
Ja, det kan det ju betyda. Det kan vara så att en lekman har rätt och en läkare har fel. Om du tvivlar på detta, fråga en läkare. Ödmjukhet lär man sig inte på utbildningar, men finns det inte från början föreligger det nog ändå en god chans att det kommer smygande med åren pga omfattande erfarenhet. Detta fenomen tror jag inte är unikt för läkare iofs (att kunna ha fel, att erkänna för sig själv och andra att man kan göra fel, att förhoppningsvis lära sig av sina misstag) utan jag tror att de flesta yrkesmän och -kvinnor känner så. För att gå OnT igen så är jag övertygad om att Tegnell skulle (och har redan kanske) kunna erkänna misstag och, då per definition, att andra har haft rätt. Han verkar vara en rätt jordnära person.

fiskarn

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Nej, de har inte gett så detaljerade råd. Däremot har de sagt att smittan ska tryckas tillbaka så mycket det går, att masstesta för att hitta fall och sätta i karantän, osv, är rätt väg att gå. De har också flera gånger kritiserat Sveriges approach att möta pandemin.
För ett par veckor sedan fick Sverige sitt etik-betyg sänkt av StandardEthics, just med motiveringen att vi "inte följt WHO:s rekommendationer och därmed utsatt Sveriges och Europas befolkning för ökad fara". Föga smickrande för ett land som utger sig för att vara en "humanitär stormakt"...
Så mycket det går är ju alltid en avvägning om man inte tar det helt bokstavligt. Det GÅR ju naturligtvis att totalt stänga allt som inte är absolut livsnödvändigt och bevaka samhället totalt, då skulle väl smittan försvinna snabbt. Så hårda har väl inga länder varit, inte ens Kina? Hade det varit farligt på riktigt för alla hade man kanske gjort så? Men jag har nog svängt lite själv och tycker Sverige verkar ha gjort lite för lite och lite för sent. Angående testning tycker jag Sverige verkar vara väldigt efter.

Jensen

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag hoppas att en ordentlig granskning blir av och att de ansvariga som bidragit till utfallet får lämna sina uppdrag. Tveksamt om det blir så, men hoppas får jag.
menat så. Ja det är ju rimligt att det granskas. Vilket det ju troligen görs. Om någon får gå är ju som du säger tveksamt. Men man kanske kan lära sig något av det.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ny smitthärd på Sergels torg igår?

https://omni.se/a/GGk46q
Ja, det är ju (igen) bara att hålla med Björn Olsen.
Det blir intressant att se vad som händer med arrangören nu, demonstrationstillståndet gällde bara 50 pers, och nån polistalesman sade iaf igår att arrangören är ansvarig för att det inte blir fler. Så rimligtvis borde en anmälan upprättas, men jag gissar att inget kommer att hända.

Foxis

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Björn Olsen, saxat från SvD:
– Naturligtvis kan vi alla tycka att det som händer i USA är vidrigt men att godkänna en demonstration där man vet att dynamiken är sådan att det kommer bli väldigt många människor på en begränsad yta, då undrar man ju om någon har haft hål i huvudet, säger han till Expressen.

– Där har du myndigheterna i ett nötskal. Max 50 deltagare. Kom igen. Det är ju patetiskt.

Olsen har även uttalat sig i Aftonbladet, där får han frågan om vad han tror att Anders Tegnell skulle säga om det inträffade.

– Jag hoppas att Anders Tegnell inte visste om att det här skulle inträffa. Då skulle han, under pressträffen, behövt vara noga att påtala att det är 50 personer som gäller och inga fler. Om han vetat om det och inte sagt något, har han begått ett grovt tjänstefel.

Varför tror du att det blev så här?

– Detta är effekten av en väldigt slapphänt strategi. Hade vi haft en strategi där man bestämt sagt att ”det här får ni inte göra”, hade detta inte hänt. Men vi vågar ju aldrig säga ifrån i det här landet. Det blir mellanmjölk, något har fallerat.
Precis som ooms; Medhåll!
Polisen borde inte godkänt ansökan. Det står uttryckligen i grundlagen att man får neka demonstration ”för att motverka farsot”. Men nu vågade man inte. Det är klart att man inte vill bli kallad rasist.

Mellanmjölk, patetiskt och hål i huvudet.

bonbon

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Björn Olsen, saxat från SvD:

Precis som ooms; Medhåll!
Polisen borde inte godkänt ansökan. Det står uttryckligen i grundlagen att man får neka demonstration ”för att motverka farsot”. Men nu vågade man inte. Det är klart att man inte vill bli kallad rasist.

Mellanmjölk, patetiskt och hål i huvudet.
Man vågade godkänna ett tillstånd för 50 personer och vågade upplösa en demonstration med tusentals. Jättepatetiskt. Hål i huvudet.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag har ingen åsikt om Tegnells yrkeskunnande (för vadfan vet jag om sånt där), däremot blev det ju tydligt framförallt i äldrevården och hemtjänsten att det inte fanns någon beredskap och att det slarvas.

Kan ta några exempel. Min gammelfaster fick äntligen plats på ett äldreboende nu. Lite olycklig timing att behöva flytta såhär i Coronatider, men när man gått igenom ett helt gäng olika hemtjänster de senaste åren och det bara blir kaos av alltsammans så ser man lite fram emot att hon äntligen ska få rena underkläder varje dag, mat och omvårdnad. Ett annat problem med hemtjänsten nu efter Coronans inträde är att det är en väldig rulle på olika personer som besöker henne varje dag och ingen har såklart munskydd och handskar. Och min gammelfaster är ju naturligtvis inte den enda dom besöker varje dag. Jag vill inte spekulera för mycket, men jag antar att någon stackare någonstans i landet har strykt med på grund av detta.

Lite samma historia på demensboendet hon nu flyttat in på. Ingen i personalen bär några som helst skydd. Sjuksköterskan gjorde det dock. Plastvisir. Men det var den enda. Det är ju knappast en ren slump att vi haft så många Corona-relaterade dödsfall på äldreboenden runt om i landet.

Med det sagt så vet jag inte vem man ska beskylla den dåliga beredskapen för. Är det Tegnell och Folkhälsomyndigheten? Eller är det regeringen som bara lagt ner all beredskap för "det kommer nog aldrig hända oss något och det står bara och kostar pengar"? Jag vet inte. Men det är sorgligt nu när det faktiskt hade behövts och många liv hade kunnat räddas om man haft resurser.

Sist men inte minst - det personliga ansvaret. Det är ju tydligt även här att många inte tar det på allvar. Jag själv inkluderad stundtals. Det är lätt att "glömma bort", det är lätt att bli avtrubbad när månaderna bara går. Jag förstår det. Däremot är jag ju inte lika sugen på att sitta på en fullsmockad uteservering nu när det fina vädret kommer. Jag tar hellre en picknick i solen på en lite lugnare plats. Och mormor får klara sig utan kramarna några månader till.

Foxis

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Man vågade godkänna ett tillstånd för 50 personer och vågade upplösa en demonstration med tusentals. Jättepatetiskt. Hål i huvudet.
"Vågade godkänna"? Oj, det var verkligen modigt.

Godkännandet hade i princip ingen risk för polismyndigheten eller beslutsfattaren. Det går lätt att pudla ur genom en "oj, vi trodde inte de skulle bli så många, och det är arrangörens ansvar". Vilket är precis vad som sker.

Vad tror du å andra sidan hade hänt om de nekat? Nej, just det.

Att godkänna var fegt. Enda raka under rådande omständigheter hade varit att neka, och sedan upphäva eventuella spontana demonstrationer.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag har ingen åsikt om Tegnells yrkeskunnande (för vadfan vet jag om sånt där), däremot blev det ju tydligt framförallt i äldrevården och hemtjänsten att det inte fanns någon beredskap och att det slarvas.

Kan ta några exempel. Min gammelfaster fick äntligen plats på ett äldreboende nu. Lite olycklig timing att behöva flytta såhär i Coronatider, men när man gått igenom ett helt gäng olika hemtjänster de senaste åren och det bara blir kaos av alltsammans så ser man lite fram emot att hon äntligen ska få rena underkläder varje dag, mat och omvårdnad. Ett annat problem med hemtjänsten nu efter Coronans inträde är att det är en väldig rulle på olika personer som besöker henne varje dag och ingen har såklart munskydd och handskar. Och min gammelfaster är ju naturligtvis inte den enda dom besöker varje dag. Jag vill inte spekulera för mycket, men jag antar att någon stackare någonstans i landet har strykt med på grund av detta.

Lite samma historia på demensboendet hon nu flyttat in på. Ingen i personalen bär några som helst skydd. Sjuksköterskan gjorde det dock. Plastvisir. Men det var den enda. Det är ju knappast en ren slump att vi haft så många Corona-relaterade dödsfall på äldreboenden runt om i landet.

Med det sagt så vet jag inte vem man ska beskylla den dåliga beredskapen för. Är det Tegnell och Folkhälsomyndigheten? Eller är det regeringen som bara lagt ner all beredskap för "det kommer nog aldrig hända oss något och det står bara och kostar pengar"? Jag vet inte. Men det är sorgligt nu när det faktiskt hade behövts och många liv hade kunnat räddas om man haft resurser.

Sist men inte minst - det personliga ansvaret. Det är ju tydligt även här att många inte tar det på allvar. Jag själv inkluderad stundtals. Det är lätt att "glömma bort", det är lätt att bli avtrubbad när månaderna bara går. Jag förstår det. Däremot är jag ju inte lika sugen på att sitta på en fullsmockad uteservering nu när det fina vädret kommer. Jag tar hellre en picknick i solen på en lite lugnare plats. Och mormor får klara sig utan kramarna några månader till.
Just den frågan har lyfts här i Uppsala för någon månad sedan. Se nedan ansvarigt S-kommunalråds svar: "Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer"...

Håller f.ö. med om det personliga ansvaret. Men det är ju en indikation på att det inte fungerar också. Inför man restriktioner, så måste det också bli konsekvenser för de som inte följer dem. Men vi har ju en f.d. statsepidemiolog, numera konsult på FHM, som glatt sitter i TV och säger att han bryter mot dem. Hur kan man då förvänta sig att befolkningen skall följa dem?
IMG_0110.PNG

Senast ändrad:

H.

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Just den frågan har lyfts här i Uppsala flr någon månad sedan. Se nedan ansvarigt S-kommunalråds svar: "Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer"...
Visa bilaga 421512
Finnarna borde ju få mångs poäng av dig. Det här har de kommit fram till: https://omni.se/finsk-utredning-vinsten-med-munskydd-ar-obetydlig/a/3Jybdd

Klart är att vi har grava problem inom äldrevården, men det har vi haft länge. Corona har bara blottlagt det väldigt tydligt. Att peka på Tegnell och avsaknaden av munskydd (för övrigt, vilka munskydd, det var ju på vippen att de räckte till dem inom sjukvården) är nog att göra det enkelt för sig.

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ja, det kan det ju betyda. Det kan vara så att en lekman har rätt och en läkare har fel. Om du tvivlar på detta, fråga en läkare. Ödmjukhet lär man sig inte på utbildningar, men finns det inte från början föreligger det nog ändå en god chans att det kommer smygande med åren pga omfattande erfarenhet. Detta fenomen tror jag inte är unikt för läkare iofs (att kunna ha fel, att erkänna för sig själv och andra att man kan göra fel, att förhoppningsvis lära sig av sina misstag) utan jag tror att de flesta yrkesmän och -kvinnor känner så. För att gå OnT igen så är jag övertygad om att Tegnell skulle (och har redan kanske) kunna erkänna misstag och, då per definition, att andra har haft rätt. Han verkar vara en rätt jordnära person.
Jo, yrkesmän och forskare är sällan tvärsäkra (eftersom de är medvetna om att de kan göra fel). Denna tvärsäkerhet återfinns dock (i överskott) hos andra personer, som inte innehar samma kunskap eller erfarenhet. När den kompletteras med nedlåtande epitet trycker jag inte på gillaknappen.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer