[UÄ] Coronatråden 4

Bikzz

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
OK. Var trevligt att hänga här på happy under 1,5 decennium. Då det jag möjligen är expert på aldrig diskuteras på happy så är det uppenbarligen läge att avsluta närvaron här.
No, sluta inte. Gör som mig, bry dig inte för mkt, små-le åt alla dumskallar, och skriv egna smarta inlägg sparsamt lite nu och då utan att bemöta alla idioter !!

Hep

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det finns hopp, om immunitet.

Då är nog det mest samhällsnyttiga som går att göra nu, att massproducera tester och snabbutbilda testare. Om vi kan få tillbaka alla som verkligen haft corona (eller vad man vill kalla det) i arbete och de slipper vara nervösa får vi nog fart på landet rätt snart. Nu är det troligen få otestade som vågar lita på att det var just det de hade.

jonte987

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Då är nog det mest samhällsnyttiga som går att göra nu, att massproducera tester och snabbutbilda testare. Om vi kan få tillbaka alla som verkligen haft corona (eller vad man vill kalla det) i arbete och de slipper vara nervösa får vi nog fart på landet rätt snart. Nu är det troligen få otestade som vågar lita på att det var just det de hade.
Jag tror det är först då det blir någon ordning på detta. Verkar ta lite tid tyvärr

jonte987

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
18 döda på ett dygn i Stockholm nu. ”Stormen är här nu”, säger sjukvårdsdirektören.
Ja då får vi se var det landar.
Försökte kolla på var danskarna ligger. Eftersom som de skriver om Stockholm så ligger de väl efter iallafall. Nedstängningen och brist på aggressiv testning får kritik

geologen

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Bra video, men den glömmer en mycket stor faktor: den där smittovägarna blir färre och färre ju fler som haft det och blivit immuna. Modellen där utgår från att varje smittospridare uppnår spridningsfaktorn, dvs kommer i kontakt med så många mottagliga. Men när hälften varit sjuka redan så är det ju kanske bara varannan som är mottaglig, så med samma rörelsemönster och kontaktmönster blir det svårt att smitta lika många.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ja då får vi se var det landar.
Försökte kolla på var danskarna ligger. Eftersom som de skriver om Stockholm så ligger de väl efter iallafall. Nedstängningen och brist på aggressiv testning får kritik
Jag har läst nån annanstans (minns inte var) att vi följer ganska väl Italiens (eller om det var Lombardiets) utveckling (i antal döda), men med två-tre veckors fördröjning. Får hoppas att vi avviker från den utvecklingen ganska snart.

Elhojtok

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Myndighetssverige i ett nötskal! Jag misstänker starkt att vi skulle kunna skrota hälften av alla myndigheter, därigenom spara massor med pengar, och landet skulle dessutom fungera bättre. Nånstans tar alla skattepengar vägen, men till vård och beredskap går de iaf inte.
Jag trodde du gillade Arbetsmiljöverket, som ser till att elcyklarna åtminstone måste leva upp till EU:s maskindirektiv.
Men du kan lugna ner dig nu: 😁

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ojojoj, nu rasar hela världen för svenska folket, Corona stoppar det heligaste av heligaste - Fredagsmyset med skräp-TV i fyran!
Let’s Dance inställt på fredag!

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Finland sätter Helsingfors i karantän för att skydda resten av landet! Militären sätts in för att upprätta vägspärrar! Dags för nåt liknande med Sthlm?

42Hz

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Bra video, men den glömmer en mycket stor faktor: den där smittovägarna blir färre och färre ju fler som haft det och blivit immuna. Modellen där utgår från att varje smittospridare uppnår spridningsfaktorn, dvs kommer i kontakt med så många mottagliga. Men när hälften varit sjuka redan så är det ju kanske bara varannan som är mottaglig, så med samma rörelsemönster och kontaktmönster blir det svårt att smitta lika många.
Tja, bara att ladda ner och lägga till dina "siffror". :)

geologen

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Tja, bara att ladda ner och lägga till dina "siffror". :)
Haha, jojo, jag menade mest att han hade kunnat ta med en faktor till, mest för att ge en mer rättvisande bild. Typ att smittspridningsfaktorn (den han kallar a/transm) skulle minska ju fler som ingår i grupperna I (smittade) och R (ej mottagliga). Jag vågar inte spekulera i hur den korrektionen skulle se ut.

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Varför älskar både TV och press att fokusera på nyheter som skrämmer upp?
Corona är allvarligt - men det finns ingen anledning att göra människor rädda. Men, det verkar precis vara dessa nyheter som säljer bäst!

geologen

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Corona är allvarligt - men det finns ingen anledning att göra människor rädda. Men, det verkar precis vara dessa nyheter som säljer bäst!
Tydligen är en del folk fortfarande så jävla korkade att de inte har vett på att hålla sig hemma, minimera smittspridningen och på andra sätt undvika att förvärra detta, så folk är fan inte skrämda nog.

Jag är helt övertygad om att vi kommer att se många tiotusentals döda av det här viruset i Sverige under 2020. Kanske motsvarande en medelstor svensk stad i antal. Om vi antar att en halv procent av befolkningen dör av detta, så är det 50 000 personer. Det skulle innebär att det dör 50-60 procent fler än under ett normalt år. Och många av dem kommer att vara förhållandevis unga (under pensionsålder).

Bengt-re

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Gissar att det är lite sent för masstester men han ska ju göra stickprover i veckan för att se hur stora volymer smittade vi har att jobba med.
Ja det bidrar ju till bättre data iaf.
Därför att det är det roligaste de vet.

Akrylamid, asbest, Estonia, snökanoner, stormar, sjukdomar, stadsministermord, teorism - det är sånt journalister älskar.

GoranS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
I viss mån misstänker jag att efterfrågan styr utbudet. Skulle ingen vara intresserad av att titta på/läsa nyheter om detta skulle det knappast finnas någon som ville producera det, åtminstone vad gäller kommersiella aktörer.

Bengt-re

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Att det finns en möjlig mottagare för deras udda böjelse att gotta sig i olycka, missär och ondska betyder inte med självklarhet att det är grundorsaken. Hönan och ägget...

GoranS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Att det finns en möjlig mottagare för deras udda böjelse att gotta sig i olycka, missär och ondska betyder inte med självklarhet att det är grundorsaken. Hönan och ägget...
Å andra sidan, om antalet människor som var intresserade av det som producerades var mkt lågt har jag svårt att se att de skulle få så många tittare. Jag tror t.ex. att antalet tittare på nyhetsprogram som exklusivt ägnade sig åt randocyklingsnyheter skulle få problem både att locka tittare och annonsörer. Men, jag kan ju ha fel ...

Bengt-re

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Å andra sidan, om antalet människor som var intresserade av det som producerades var mkt lågt har jag svårt att se att de skulle få så många tittare. Jag tror t.ex. att antalet tittare på nyhetsprogram som exklusivt ägnade sig åt randocyklingsnyheter skulle få problem både att locka tittare och annonsörer. Men, jag kan ju ha fel ...
Det stämmer nog, problemet är nog bara att media är duktiga på att skapa ett sug som blir som en drog. Se ovan på skillnaden vad mediatapporteeingen ligger på kontra verkliga dödsorsaker - biöden blir väldigt vriden.

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag är helt övertygad om att vi kommer att se många tiotusentals döda av det här viruset i Sverige under 2020.
Det låter väldigt högt.
Sist Sverige drabbades av en pandemi liknande denna måste varit Hongkonginfluensan i slutet på 60 talet. Då dog ca 1000 personer i Sverige och typ 1 miljon globalt.
Antal döda bör hänga ihop rätt mkt hur väl risk-grupper slipper exponera sig. Medvetenheten om detta kommer öka.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det stämmer nog, problemet är nog bara att media är duktiga på att skapa ett sug som blir som en drog. Se ovan på skillnaden vad mediatapporteeingen ligger på kontra verkliga dödsorsaker - biöden blir väldigt vriden.
Jag har svårt att se att se varför det med nödvändighet vore ”det rätta” att basera fördelning mellan på materialet på just dödstalen. Med detta inte sagt att jag menar att den aktuella fördelningen skulle vara något slags facit till hur människor idealt skulle vilja ha det.

Finns garanterat andra aspekter än att efterfrågan driver utbudet. T.ex. tror jag detvär lättare att fortsätta pumpa ut ”nyheter” om ett visst ämne eller att göra mycket ”nyheter” om ett ämne när man väl är igång med det ämnet. Det är trots allt en viss investering både tidsmässigt och ekonomiskt att börja täcka något nytt jämfört med att trycka ut lite mer material om det man redan håller på med. Den ekonomiska pressen på medier bidrar förmodligen också.

Snuten

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Sjukskriver mig idag. Ont i svalget. Man bara väntade på det. Dessutom vägrade ansiktsigenkänningen att låsa upp telefonen nys! Kan det vara coronarelaterat?!

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ja det bidrar ju till bättre data iaf.

Därför att det är det roligaste de vet.

Akrylamid, asbest, Estonia, snökanoner, stormar, sjukdomar, stadsministermord, teorism - det är sånt journalister älskar.
Fel. Det är sånt CIA älskar, och journalisterna gör som CIA vill.

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Oavsett skulle jag vara väldigt försiktig med att lita på ”vittnesmål” fr en djurrättsaktivist. Varför ska vi lita mer på henne än ex.vis den tyske journalisten (som var uppe tidigare i tråden) som skrev bok om hur han mutades av CIA? Klart hon har en agenda.
Sverige har bland de hårdaste djurskyddslagarna i världen, och jag litar på att tillsynsmyndigheterna ser till att de efterlevs.
Varför ska vi lita på nån som "avslöjar" nåt som andra redan avslöjat flera gånger (med bildbevis)? Det är samma sak som att tro på en konspirationteoretiker med en väldigt osannolik teori utan bevis. Varför ska vi tro en astronom och inte en flat earther? Varför ska vi tro på läkaren och inte antivaccinationsförespråkaren? Bägge har ju sin agenda, eller hur?

SocialGimp

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Here we go again... Hur svårt är det inte att bara släppa vissa diskussioner (som dessutom inte ens rör corona)? Ingen lär ju ändra sin åsikt ändå.

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Here we go again... Hur svårt är det inte att bara släppa vissa diskussioner (som dessutom inte ens rör corona)? Ingen lär ju ändra sin åsikt ändå.
Om det var riktat till mig hävdar jag fortfarande att fakta är väldigt viktigt om man ska diskutera. Annars kan vi börja prata blekmedel och kristaller som botemedel.

SocialGimp

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Om det var riktat till mig hävdar jag fortfarande att fakta är väldigt viktigt om man ska diskutera. Annars kan vi börja prata blekmedel och kristaller som botemedel.
Jo, det var riktat till dig. Har inget emot dig som person, alla har rätt till sina åsikter men jag tycker det blir för mkt tjafs i den här tråden som inte tillför ngt. Blir tröttsamt i längden. Å andra sidan är det inte jag som är moderator, det var bara min åsikt i frågan...

Frid!

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Oj, det här var intressant! Tegnell lyfter frågan om Italien möjligen införde sina karantänsregler lite för sent. Då är frågan om det finns en plan för det i Sverige...

GoranS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jo, det var riktat till dig. Har inget emot dig som person, alla har rätt till sina åsikter men jag tycker det blir för mkt tjafs i den här tråden som inte tillför ngt. Blir tröttsamt i längden. Å andra sidan är det inte jag som är moderator, det var bara min åsikt i frågan...

Frid!
Håller med. Kan inte de som känner för att debattera djurrättsfrågor i allmänhet ta det i en separat tråd. Jag tror inget av de två ämnena vinner på en sammanblandning. Visst, man kan prata om beröringspunkter men så mkt av djurrättsfrågor har inte med covid-19 att göra och så mkt av nuvarande kris har inte med djurrättsfrågor att göra att det mest blir grötigt om det ska hanteras i en tråd.

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4

Frid!
Jag håller med. Det blir mycket tjafs. Och jag hävdar att åsikter (inte din åsikt om min åsikt) inte väger lika tungt som fakta i en så viktig fråga som denna. Att killgissa tycker jag funkar bättre när det inte gäller människoliv. Att hela (stora delar av) tiden gnälla på Tegnell och hans team tycker jag är tröttsamt. Men det är min åsikt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer