[UÄ] Coronatråden 4

Freddie L

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Råd och tips!
Följ och det bli bra!
Om någon ligger sjuk och är smittsam som jag skall besöka,
då kräver iaf jag skydd, annars går jag inte dit
Jobbar du i äldrevården?

Vad jag förstår så har arbetsgivare (både kommunala och privata) gjort sina egna tolkningar utifrån FHMs tidigare lite lösare riktlinjer. Och då har saker som brist på skydddsutrustning och att man ”måste få jobbet gjort” vägts in. Så när din chef, och kanske chefens chef säger åt dig att det är vår tolkning som gäller på vår arbetsplats, vad gör du?

Jag har exempel från annan vårdbransch att man har sänkt hygienkraven pga av pandemin, alltså frångått de basala hygienkraven som sitter i ryggmärgen. Där har medarbetare fogat sig efter ledningens vilja. Och det är välbetald och eftertraktade yrkeskategorier vi talar om...

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det rullas upp en skandal på Valltorps vårdboende nu i Helsingborg. Där har kommunen krävt att personalen inte följer arbetsmiljöverkets beslut om skyddsutrustning.
Hälften av de boende är nu smittade.

Oskar

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Haha, ett ironiskt men även tankeväckande inlägg!
Debattören tycktes egentligen i första hand vara irriterad över svensk alkoholpolitik.

Bikzz

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Nu har det hänt igen, den här gången någon idiot på WHO. Kritiserar Sveriges strategi baserat på ofullständiga data och kan inte tolka ens den enklaste statistiken. Världen verkar vara full av idioter ( Ingen nyhet direkt ). Varför kan inte folk kolla sina data & slutsattser innan dom uttalar sig ?

1888

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Nu har det hänt igen, den här gången någon idiot på WHO. Kritiserar Sveriges strategi baserat på ofullständiga data och kan inte tolka ens den enklaste statistiken. Världen verkar vara full av idioter ( Ingen nyhet direkt ). Varför kan inte folk kolla sina data & slutsattser innan dom uttalar sig ?
Får mej att tänka på t-shirten med trycket " världen består av 70% idioter, tur att jag tillhör dom övriga 40%:en" 😂🍻

Bikzz

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Får mej att tänka på t-shirten med trycket " världen består av 70% idioter, tur att jag tillhör dom övriga 40%:en" 😂🍻
Haha, en sån Tshirt skulle jag vilja ha... Men allvarligt, det är ju katastrof när en sådan organisation som WHO gör sådana misstag och skickar ut det över hela världen så att alla fattar vilka nollor dom är, vem kan lita på dom nu?

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Haha, en sån Tshirt skulle jag vilja ha... Men allvarligt, det är ju katastrof när en sådan organisation som WHO gör sådana misstag och skickar ut det över hela världen så att alla fattar vilka nollor dom är, vem kan lita på dom nu?
Visst har Tegnell en poäng, men jag vet inte om jag skulle dra det så långt att kalla WHO för nollor. Man kan ju också se det som att om Sverige skalat upp sin testning i tid (när de flesta andra länder gjorde det), så hade vi inte hamnat i den här situationen nu. WHO väljer antagligen den parameter de i dagsläget tycker funkar bäst på de flesta länder. Ligger man då i otakt med alla andra, så kan det bli så här. Det här är ju också det mått många europeiska länder (inkl våra grannländer) använder för att löpande utvärdera vilka medborgare som är välkomna och/eller ska sitta i karantän.

Själv kommer jag tänka på det gamla uttrycket att om man hela tiden hamnar i situationen att man tycker alla andra är idioter och gör fel, så kanske det är dags att se dig själv i spegeln och fundera lite varför det blir så?

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Vi blir verkligen berömda ute i världen nu. Artikel i NY Times tidigare i veckan:
Alla man har möten med, oavsett om de är från Europa, Asien eller Nordamerika, så får man inleda med att förklara hur situationen är i Sverige...

Senast ändrad:

Bikzz

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Om man gör ett sådant basalt misstag som WHO gjorde i en sådan viktig fråga så är man en riktig nolla, tyvärr. :cool: Det borde inte hända i en stor internationell organisation som har till uppgift att hjälpa och guida alla medlemsländerna ---

Foxis

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4

Eller så kan det vara så att idioterna finns innanför landets gränser och i höga beslutsfattande positioner både inom myndighet och politik.
Det kanske inte är världen som är dum....
;)

Foxis

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Vi blir verkligen berömda ute i världen nu. Artikel i NY Times tidigare i veckan:
Alla man har möten med, oavsett om de är från Europa, Asien eller Nordamerika, så får man inleda med att förklara hur situationen är i Sverige...
Men du förstår väl att det är alla som har fel? Oavsett vem som innehar åsikten (politiker, journalist, expert) så vet Sverige alltid bäst.
:P

Jensen

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Fast nu hade de ju rätt eller hur? Att who statistiken inte blev riktigt rätt.
Blir ju lite löjligt att man först kritiserar tegnell och Sverige för who statistiken. Sen när det visar sig att den är fel, försöker man sopa det under mattan genom att förlöjliga det hela o vinkla på annat. Nu hade de ju fel, kan man inte bara erkänna det?

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Stabil var namnet
Stabil är illa nog. Jag skulle föredra att den minskade, så att vi så småningom blir välkomna till våra grannländer igen.
Men det är ju tur att Sveriges åtgärder är ”hållbara över tid”, eftersom vi verkar få leva med det här länge än, medan det i grannländerna snart är tillbaka till ”business as usual”, eller iaf betydligt mer usual än vad vi har.

Jensen

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Stabil är illa nog. Jag skulle föredra att den minskade, så att vi så småningom blir välkomna till våra grannländer igen.
Men det är ju tur att Sveriges åtgärder är ”hållbara över tid”, eftersom vi verkar få leva med det här länge än, medan det i grannländerna snart är tillbaka till ”business as usual”, eller iaf betydligt mer usual än vad vi har.
fast är det? Tyskland, Portugal, Spanien och många andra länder som gripit in hårdare verkar ju verkligen vara tillbaka till ”business as usual” när man läser senaste dagarnas rapportering, när man fått backa på en del saker. Tror vi alla får leva med detta länge, oavsett land.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
fast är det? Tyskland, Portugal, Spanien och många andra länder som gripit in hårdare verkar ju verkligen vara tillbaka till ”business as usual” när man läser senaste dagarnas rapportering, när man fått backa på en del saker. Tror vi alla får leva med detta länge, oavsett land.
Ja, det är betydligt mer business as usual än här. Att det skulle uppstå små utbrott är ju bara väntat. Skillnaden är att där blir det en jättenyhet när man hittar ett utbrott med 40-50 fall (som i Italien), eller 1300 fall (charkfabriken i Tyskland), och att man där vidtar åtgärder för att omedelbart stoppa utbrottet. I Sverige har vi 1500-1600 nya fall per dag (varje dag, det blir inte ens en nyhet, det anses helt normalt), som väl släpps rakt ut i samhället igen...

Jensen

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ja, det är betydligt mer business as usual än här. Att det skulle uppstå små utbrott är ju bara väntat. Skillnaden är att där blir det en jättenyhet när man hittar ett utbrott med 40-50 fall (som i Italien), eller 1300 fall (charkfabriken i Tyskland), och att man där vidtar åtgärder för att omedelbart stoppa utbrottet. I Sverige har vi 1500-1600 nya fall per dag (varje dag, det blir inte ens en nyhet, det anses helt normalt), som väl släpps rakt ut i samhället igen...
fast 1500 nya fall pga testning eller helt nytt utbrott? Det är ju det du egentligen inte vet. Så viss skillnad kan det ju vara. Det vet ju varken du eller jag. Likaväl som man kan diskutera ”snart tillbaka till business as usual”. Det du nämner skulle inte jag kalla att snart vara tillbaka. Om inte målet bara var att stärka sin tes genom att förstärka något som man högst tveksamt kan säga. Skulle snarare påstå att man kanske öppnar upp lite snabbt i Europa. Men det är ju min åsikt. Likväl som jag personligen tycker det kan vara en klar skillnad att säga att de ”snart är tillbaka till business as usual” och säga att de i alla fall ”är närmare business as usual”

kvarstår ju att who ju faktiskt hade lite fel tolkning av statistik. Vilket de ju själva erkänt. Men det sopas ju lite under mattan här. Sen har väll inte tegnell kallat dem idioter?

Vidhåller även vad jag sagt tidigare att våran stora skillnad i döda är inom äldrevården och till stor det kan ha kunna ske pga ett systemfel som funnits länge. Men det är ju en klen tröst. Och hade nog varit lika även om ”rätta” beslut tagits. eller rättare sagt, risken hade varit överhängande att det skett ändå

Senast ändrad:

Foxis

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Fast nu hade de ju rätt eller hur? Att who statistiken inte blev riktigt rätt.
Blir ju lite löjligt att man först kritiserar tegnell och Sverige för who statistiken. Sen när det visar sig att den är fel, försöker man sopa det under mattan genom att förlöjliga det hela o vinkla på annat. Nu hade de ju fel, kan man inte bara erkänna det?
Absolut. Jag driver mest med allmänna inställningen hos FHM / regeringen till tredje part, oavsett vem parten är.

Jensen

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Absolut. Jag driver mest med allmänna inställningen hos FHM / regeringen till tredje part, oavsett vem parten är.
ja ett sätt att förlöjliga istället för att faktiskt erkänna att i detta hade de rätt. Eller ett sätt att göra precis det man kritiserat dem för. Om det nu ska hållas seriöst. 😉

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ang debaclet med WHO. Finns det ngn internationell data ngnstans som är relevant?.Johns Hopkins tex är ju i princip helt irrelevant.
Alla länder har olika förutsättningar och mäter på olika sätt. Så, internationella jämförelser - kan någon?

Bikzz

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ang debaclet med WHO. Finns det ngn internationell data ngnstans som är relevant?.Johns Hopkins tex är ju i princip helt irrelevant.
Alla länder har olika förutsättningar och mäter på olika sätt. Så, internationella jämförelser - kan någon?
Kul och väldigt bra fråga. Problemet är väl delvis att detta är något nytt, som ingen råkat ut för tidigare.

Jag jobbade förut inom ett annat område, där vi jämförde statistik och prestanda mellan olika länder och städer. Då var det stenkoll på exakt hur man mäter, exakt vad dom olika mätvärdena betyder och vilka felkällor som finns, och vilka formler som skall användas osv. Vi kunde se att land A var 1.7% bättre än land B, och hade koll på vilka fel som påverkar.

Det saknas helt här. Det är riktigt dåligt att dom inte alls har koll på vad siffrorna betyder och hur dom skall tolkas, eller om dom kan jämföras. Under all kritik att tex WHO inte fattar någonting och publicerar helt felaktiga analyser baserat på ett enstaka mätvärde ---

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Kul och väldigt bra fråga. Problemet är väl delvis att detta är något nytt, som ingen råkat ut för tidigare.

Jag jobbade förut inom ett annat område, där vi jämförde statistik och prestanda mellan olika länder och städer. Då var det stenkoll på exakt hur man mäter, exakt vad dom olika mätvärdena betyder och vilka felkällor som finns, och vilka formler som skall användas osv. Vi kunde se att land A var 1.7% bättre än land B, och hade koll på vilka fel som påverkar.

Det saknas helt här. Det är riktigt dåligt att dom inte alls har koll på vad siffrorna betyder och hur dom skall tolkas, eller om dom kan jämföras. Under all kritik att tex WHO inte fattar någonting och publicerar helt felaktiga analyser baserat på ett enstaka mätvärde ---
Ja. Sen är det ju så att många länder helt enkelt inte vet eller inte bryr sig alt ljuger om sina siffror.
"Antalet bekräftade fall" säger tex mkt litet om hur många som haft smittan. Verkligheten alltså.
Men många poliriker försöker förstås använda för sina egna syften.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Vidhåller även vad jag sagt tidigare att våran stora skillnad i döda är inom äldrevården och till stor det kan ha kunna ske pga ett systemfel som funnits länge. Men det är ju en klen tröst. Och hade nog varit lika även om ”rätta” beslut tagits. eller rättare sagt, risken hade varit överhängande att det skett ändå
Nä, vår stora skillnad är att vi haft en betydligt större smittspridning. Det är inte relativt sett fler gamla som dött i Sverige än i andra länder. Det finns inga belägg för att vår äldrevård skulle vara så mycket mer drabbad än nåt annat lands. Det är en myt som regeringen sprider. Dessutom försöker de skylla det på privata äldreboenden för att vinna billiga politiska poänger, fakta visar att kommunala boenden varit mer utsatta! Utrikesministern är KU-anmäld för att hon satt och ljög om det i tysk TV!

Det är (och var tidigt) känt att detta är en sjukdom som drabbar äldre hårt. Att då tillåta en stor smittspridning i samhället innebär givetvis att många äldre kommer att dö. Visst, det finns brister i äldrevården. Men det är inte därför vi har mångfalt fler döda än våra grannländer. Det är för att vi tillåtit en mycket större smittspridning.

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Undrar hur det gick i Ischgl? Där kommer i alla fall smittan ha svårt att sprida sig igen.
Hur många dog och hur stor skada har en allmän smittspridning åstakommit där?
Är Ischglerianer bannade i hela världen nu?

Elektro_71

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Varning: Personangrepp
Nä, vår stora skillnad är att vi haft en betydligt större smittspridning. Det är inte relativt sett fler gamla som dött i Sverige än i andra länder. Det finns inga belägg för att vår äldrevård skulle vara så mycket mer drabbad än nåt annat lands. Det är en myt som regeringen sprider. Dessutom försöker de skylla det på privata äldreboenden för att vinna billiga politiska poänger, fakta visar att kommunala boenden varit mer utsatta! Utrikesministern är KU-anmäld för att hon satt och ljög om det i tysk TV!

Det är (och var tidigt) känt att detta är en sjukdom som drabbar äldre hårt. Att då tillåta en stor smittspridning i samhället innebär givetvis att många äldre kommer att dö. Visst, det finns brister i äldrevården. Men det är inte därför vi har mångfalt fler döda än våra grannländer. Det är för att vi tillåtit en mycket större smittspridning.
Vad är det för fel på dig? Oki att du hatar alla som inte är du - det är redan utrett, men vem betalat dig för att hata samhället så mycket. Testa att flytta till Somalia - du kommer att trivas där din lilla bittra fan

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Vad är det för fel på dig? Oki att du hatar alla som inte är du - det är redan utrett, men vem betalat dig för att hata samhället så mycket. Testa att flytta till Somalia - du kommer att trivas där din lilla bittra fan
Fräscht. Jag bemöter ett inlägg som sprider en myt med fakta, och du kommer med ett av de grövsta personangrepp jag nånsin sett på happy. Jag trodde nivån var högre.

Elhojtok

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4

Jag tror inte du förstår problemet i Sverige.
Det sades i början att vi skulle skydda våra äldre, men det är ju rent bullshit.
Här är det många timanställda inom hemtjänsten, som jagar timmar och som inte har någon som helst nytta av t.ex. slopad karensdag. De måste ha in varenda krona. De går till jobbet även om de är dyngförkylda. Dessutom jobbar de för flera arbetsgivare som inte har koll. En stor andel är invandrare och bor runt Järvafältet där smittspridningen varit som värst och där farmor bor hemma i 3-rummaren.
Fan, min egna fru måste gå till till usk-jobb på äldreboende trots att vår 15-åriga dotter testats positiv eftersom frugan inte uppvisar symptom.

a.svensson

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Problemet är att allt för många tror att det våra medier skriver är den ocensurerade sanningen och att dom inte följer en agenda när dom raporterar om diverse händelser.
Även utbrottet i Bejing beskrevs som någonting riktigt allvarligt och man kunde lätt få känslan att Kina nu låg illa till när det i själva verket var så att myndigheterna där snabbt hade situationen under kontroll.
Precis som du beskriver så kommer självklart vissa lokala utbrott att ske i städer/landsändar där man haft mycket få fall den senaste tiden.
Det viktiga är att man har resurser och vilja att snabbt bekämpa dessa utbrott och inte bara låta smittan fortsätta spridas.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag tror inte du förstår problemet i Sverige.
Det sades i början att vi skulle skydda våra äldre, men det är ju rent bullshit.
Här är det många timanställda inom hemtjänsten, som jagar timmar och som inte har någon som helst nytta av t.ex. slopad karensdag. De måste ha in varenda krona. De går till jobbet även om de är dyngförkylda. Dessutom jobbar de för flera arbetsgivare som inte har koll. En stor andel är invandrare och bor runt Järvafältet där smittspridningen varit som värst och där farmor bor hemma i 3-rummaren.
Fan, min egna fru måste gå till till usk-jobb på äldreboende trots att vår 15-åriga dotter testats positiv eftersom frugan inte uppvisar symptom.
Jo, och jag säger ju att det finns brister. Dessutom var dessa brister kända, FHM själva säger att de påtalat brister i äldrevården i flera års tid. Ändå väljer man en strategi att låta smittan spridas mer eller mindre fritt i samhället, och endast en lös uppmaning "skydda de äldre". Inga tydliga direktiv om besöksförbud eller att skyddsutrustning alltid skall användas. Nationellt besöksförbud kom först 31/3, direktiv att skyddsutrustning alltid skall användas kom först häromdagen. Kommuner som på eget bevåg införde besöksförbud innan den 31/3 anklagades fr centralt håll för att bryta mot lagen, osv. Det är obegripligt.

Men fakta kvarstår, våra äldre är inte, relativt sett, värre drabbade än våra grannländers äldre. Vi har ju fler 50-59-åringar döda i Sverige än vad våra grannländer har döda 70+ tillsammans. Har vi misslyckats med att skydda våra 50-59-åringar också?

Senast ändrad:

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Problemet är att allt för många tror att det våra medier skriver är den ocensurerade sanningen och att dom inte följer en agenda när dom raporterar om diverse händelser.
Även utbrottet i Bejing beskrevs som någonting riktigt allvarligt och man kunde lätt få känslan att Kina nu låg illa till när det i själva verket var...
Kina?
Tänk dig att leva där. 1984 i verkligheten. Vill du på allvar lyfta fram som ett slags föredöme? Katastrof.

[UÄ] Coronatråden 4

Tjena!
Var det inte samma personer bakom den KU- anmälan som delade ut olagliga flygblad om att Sverige var fullt och som krävde att en tjänsteman skulle avgå? För mig är det inte en pålitlig källa för vad som är rätt eller fel.

Ha de!

Jensen

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4

fast det är ju något som nämnts i artiklar där det kommit som kommentar från utländska experter. Tex från Norge. Men du menar kanske att de uttalar sig på falska lögner som de blivit itutade av svenska regeringen och tegnell? Att de i norge tex har en sjuksköterska per 5 anstälda inom äldrevården, i Sverige 1 på 20. I Norge en smittskyddsläkare i varje län, i Sverige var det väll knappt 10% så många? Sådant spelar ju absolut inte in, det är det du menar?

kul att du klipper bort halva inlägget istället för att kommentera det :-)

Elhojtok

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jo, och jag säger ju att det finns brister. Dessutom var dessa brister kända, FHM själva säger att de påtalat brister i äldrevården i flera års tid. Ändå väljer man en strategi att låta smittan spridas mer eller mindre fritt i samhället, och endast en lös uppmaning "skydda de äldre". Inga tydliga direktiv om besöksförbud eller att skyddsutrustning alltid skall användas. Nationellt besöksförbud kom först 31/3, direktiv att skyddsutrustning alltid skall användas kom först häromdagen. Kommuner som på eget bevåg införde besöksförbud innan den 31/3 anklagades fr centralt håll för att bryta mot lagen, osv. Det är obegripligt.

Men fakta kvarstår, våra äldre är inte, relativt sett, värre drabbade än våra grannländers äldre. Vi har ju fler 50-59-åringar döda i Sverige än vad våra grannländer har döda 70+ tillsammans. Har vi misslyckats med att skydda våra 50-59-åringar också?
Det har inte med besöksförbud att göra. Det har helt och enbart med att göra 1) Folk är timanställda och skiter i riktlinjer. Dom måste bring in the bacon.
2) Det finns ingen mekanism som får 1) att stanna hemma.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
fast det är ju något som nämnts i artiklar där det kommit som kommentar från utländska experter. Tex från Norge. Men du menar kanske att de uttalar sig på falska lögner som de blivit itutade av svenska regeringen och tegnell? Att de i norge tex har en sjuksköterska per 5 anstälda inom äldrevården, i Sverige 1 på 20. I Norge en smittskyddsläkare i varje län, i Sverige var det väll knappt 10% så många? Sådant spelar ju absolut inte in, det är det du menar?
Ja, Norge har ett bättre uppbyggt smittskydd, med en smittskyddsläkare per kommun, istället för som i Sverige en per län. Tror också jag läst nånstans att de har fler sjuksköterskor på sina äldreboenden. Men faktum kvarstår, relativt sett så har de fler döda i den gruppen än vad Sverige har. Och förklaringen är att Sverige har haft en betydligt större smittspridning i samhället, till följd av valet av strategi. Allt enligt Frode Forland, Norges motsvarighet till Tegnell.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer