[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Nypåmtb

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Dock verkar tester för allmänheten så att man kan se om man har T-celler som funkar mot covid vara långt borta, så i praktiken ändrar inte detta så mycket, det blir nog restriktioner länge än.
Ja mycket intressant och mer i paritet med tidigare modeller. Oavsett om det inte går att testa för t-cells immunitet i nuläget bör det påverka smittspridningen och därmed i alla fall indirekt restriktioner på lite sikt.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ps. hur går det med vaccinupphandligen egentligen?
Det verkar som så mycket annat vara ett delat ansvar. Dvs ingens ansvar. Så inte mycket har hänt. Men vi har en samordnare på plats iaf...
Tänk om vi hade ett tydligt ansvar för saker istället, då skulle vi inte behöva utse samordnare för allting. Men det går ju inte, då skulle nån behöva ta ansvar när saker går fel, och det känns ju otäckt...

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Dock verkar tester för allmänheten så att man kan se om man har T-celler som funkar mot covid vara långt borta, så i praktiken ändrar inte detta så mycket, det blir nog restriktioner länge än.
Det som sker i praktiken är att smittan får svårare att spridas och antalet patienter i sjukvården + iva - sjunker för varje vecka. (Sthlm)

Om detta med T-celler stämmer så är ju immuniteten mkt högre än bara andelen av befolkningen med antikroppar.

Det ger ju en rimlig förklaring att sjukvårdsbehovet sjunker - samtidigt som rörelsen i samhället bland människor är fortsatt högt.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det som sker i praktiken är att smittan får svårare att spridas och antalet patienter i sjukvården + iva - sjunker för varje vecka. (Sthlm)

Om detta med T-celler stämmer så är ju immuniteten mkt högre än bara andelen av befolkningen med antikroppar.

Det ger ju en rimlig förklaring att sjukvårdsbehovet sjunker - samtidigt som rörelsen i samhället bland människor är fortsatt högt.
Tycker du att rörelsen i samhället är hög?
Det är fortfarande rekommenderat att jobba hemma (alltfler företag aviserar att det blir så året ut), undvika kollektivtrafik, inga evenemang med mer än 50 pers tillåts, många äldre sitter fortsatt isolerade, och vi ligger fortf bland de högsta i Europa i smittspridning. Fortfarande är den så stor i Stockholm att man anser att smittspårning värd namnet inte är genomförbart.
Men visst, smittspridningen går långsammare, men den måste ner radikalt innan vi är hemma och inte anses paria i resten av Europa. Ju snabbare, desto bättre. Släpper man för tidigt (utan att ha fått ner/bort smittan) så kommer ju den stora massa som skött sig och följt restriktionerna att vara rejält utsatta.

Foxis

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Tycker du att rörelsen i samhället är hög?
Jo, jag tycker nog att rörelsen är relativt hög.
Runt oss (välmående villaområde, Sthlm) lever de flesta nästan som vanligt. Det har hållits ett antal fester både runt midsommar och efter, och folk umgås utan att ta större hänsyn till distansering. Det åks till landställen och körs båt, husbil osv. Vi skiljer oss från mängden då vi är relativt försiktiga fortfarande.
Då jag cyklat förbi lokala köpcentrum senaste veckan är det påfallande ofta kö in till parkeringen, speciellt i fredags/lördags då systemet ligger i närheten. Ingen som helst skillnad jämfört med före Corona.
Det är helt klart mindre folk i city än normalt, men nog samlas folk överlag ganska oförsiktigt i större grupper både på stränder och uteserveringar osv.

Största skillnaden är väl hemarbetet för de av oss som kan. Jag känner i princip ingen som pendlar in till jobbet längre, och allmänna diskussionen är väl hur livet kommer se ut då detta är över. I princip ingen vill tillbaka till kontorsmiljö på heltid.

Oskar

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
...allmänna diskussionen är väl hur livet kommer se ut då detta är över. I princip ingen vill tillbaka till kontorsmiljö på heltid.
Min förhoppning är att det skall komma något gott ur just detta. Att en massa kontorsnissar (t.ex. jag) skall ta sig till och från arbetsplatser ungefär samtidigt varenda dag är ju egentligen fullkomligt vansinne ur ett infrastrukturellt perspektiv.

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
...men den måste ner radikalt innan vi är hemma och inte anses paria i resten av Europa. ....
Det där med paria i Europa är mest politiskt snack. Om jag skulle välja en "säker" skidort i vinter så ligger tex Ischgl bra till!
Det måste vara ett av de säkraste resmålen i Europa just nu. (Bergamo i Italien ligger nog ifs bäst till)

Europa måste hitta former att börja leva vidare med viruset. Det kommer finnas länge än.
Idén att peka ut godkända och icke godkända länder och regioner för resande är inte framkomligt - det skulle isf behöva uppdateras stup i kvarten.
Nej, bättre att inrätta generella kontroller och rutiner för resande - oavsett var resenären kommer ifrån.
Vi måste sträva mot ett läge som fungerar och att handel, resande och utbyte kan komma igång igen.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Största skillnaden är väl hemarbetet för de av oss som kan. Jag känner i princip ingen som pendlar in till jobbet längre, och allmänna diskussionen är väl hur livet kommer se ut då detta är över. I princip ingen vill tillbaka till kontorsmiljö på heltid.
Det är just den stora skillnaden jag var ute efter. Att folk i stor utsträckning jobbar hemma, och därmed inte umgås tätt på arbetsplatser och trängs i kollektivtrafik på morgnar och kvällar, tar bort väldigt många smittsituationer. Även bland mina vänner och bekanta, tror jag det inte är nån som behöver jobba fr kontoret igen ännu (nån gör det ändå, för att det är lugnare där :-)
Sedan har vi utelivet, där vet jag inte hur det ser ut i Stockholm, men här i Uppsala bommade nattklubbarna igen i mars och har såvitt jag vet inte återöppnat ännu. Restauranger har ju öppet, men ganska ordentligt utglesat.
När det gäller resandet så visade väl data även fr midsommar att det var betydligt lägre än tidigare år, folk firade i mindre sällskap, osv. Resultatet av strandlivet senaste veckan har vi väl inte sett ännu.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det där med paria i Europa är mest politiskt snack. Om jag skulle välja en "säker" skidort i vinter så ligger tex Ischgl bra till!
Det måste vara ett av de säkraste resmålen i Europa just nu. (Bergamo i Italien ligger nog ifs bäst till)

Europa måste hitta former att börja leva vidare med viruset. Det kommer finnas länge än.
Idén att peka ut godkända och icke godkända länder och regioner för resande är inte framkomligt - det skulle isf behöva uppdateras stup i kvarten.
Nej, bättre att inrätta generella kontroller och rutiner för resande - oavsett var resenären kommer ifrån.
Vi måste sträva mot ett läge som fungerar och att handel, resande och utbyte kan komma igång igen.
Det är ju precis det man gör, försöker hitta recept för att komma igång igen och leva vidare med viruset. Testning, smittspårning och karantän kommer vara viktiga verktyg där. De flesta länder har också fått ner smittspridningen så att det fungerar. Och då är det ju ganska naturligt att man bedömer risk utifrån hur smittspridningen ser ut i olika länder. Och ja, listan uppdateras ju kontinuerligt. Troligtvis har man bedömt detta som en mer framkomlig väg än att testa alla som ankommer, vänta på provsvar, osv (nu är det väl iofs vissa länder som kombinerar de två varianterna).
Det är ju liksom bara att förhålla sig till det. Acceptera att vi gjorde en tabbe som kostat många liv och kommer fortsätta kosta oss så länge vi inte får ner smittspridningen till samma nivå som övriga europeiska länder. Att vara kärringen tvärtemot har sällan lönat sig, oavsett hur rätt man anser sig ha.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Min förhoppning är att det skall komma något gott ur just detta. Att en massa kontorsnissar (t.ex. jag) skall ta sig till och från arbetsplatser ungefär samtidigt varenda dag är ju egentligen fullkomligt vansinne ur ett infrastrukturellt perspektiv.
Det som har "bevisats" är väl att distansarbete funkar. Jag vet ändå inte om jag skulle vilja sitta hemma "för alltid". Jag föredrar nog trots allt ett luftkonditionerat kontor, med ergonomiska skrivbord och stolar, etc, och är nog inte så sugen att upplåta yta i hemmet till en permanent arbetsplats. Däremot att jobba hemma nån gång ibland är ju bra att kunna, men det har jag haft möjlighet till tidigare också.

Det jag istället hoppas mest på är att tjänsteresandet ska gå ner en del. Jag har t,ex. deltagit i internationella standardiseringsmöten remote nu, och det har funkat kanonbra. Möjligheten att delta remote finns annars också, men funkar skitdåligt när merparten av deltagarna sitter i samma rum. Så man måste ändå vara på plats för att kunna följa allt som sägs. Förhoppningen är att man nu kanske kör åtminstone varannat möte helt remote.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Studie ang överdödligheten i Sverige.
Studie Läkartidningen
De nämnde nåt om den på dagens pressträff. Överdödligheten bland svenskfödda var -1% om jag hörde rätt. Så Corona har inneburit att färre svenskfödda dött, om man vill tolka resultaten bokstavligt.

Liknande resultat sågs ju i Olsens antikroppstest i slutet av april, och även i den studie Expressen publicerade i veckan, dvs att s.k. utsatta förorter har varit väldigt hårt drabbade med många döda, medan Djursholm och Östermalm knappt har haft nåt fall alls.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Lycka till för kommissionen som ska bringa nån klarhet i det här... Man blir ju mörkrädd.

InlineOla

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Lycka till för kommissionen som ska bringa nån klarhet i det här... Man blir ju mörkrädd.
Det är som Kalle Anka på julafton när dom åker husvagn nerför berget och halvvägs ner inser att det inte är någon som rattar bilen.

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jaha, nu är immuniteten i STHLM nästan här.

Senast första halvan av augusti - kanske tidigare - kommer det inte finnas några corona fall på IVA i region Stockholm. En djärv gissning. Men ändå.

Stockholm kommer vara en av de corona-säkraste städerna i Europa i höst.

Masjevel

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det är som Kalle Anka på julafton när dom åker husvagn nerför berget och halvvägs ner inser att det inte är någon som rattar bilen.
De åker väl ändå uppför när de inser det. Långben sparkar loss husvagnen när han häver sig ut vilket gör att vagnen börjar rulla utför.
Dit brukar jag iaf hålla mig vaken på julafton. 😅

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Här är en Twitter-tråd om hur utbrottet fortlöper i USA.
Antalet (konstaterat) smittade ökar medan antalet döda minskar.
Visa bilaga 427885
Oberoende på ens bias kan det vara lätt att finna argument för just sin åsikt i datan.
Allt beror på att utbrottet just nu avtar i vissa delar (New York) medan det är i sin inledning i andra stater.
Fenomenet kallas Simpsons´s paradox och förklaras bra i videon nedan.
Ja, det är symptomatiskt hur svensk media beskriver situationen i USA som helt uppåt väggarna, men en gång i förra veckan var det iaf nån som (förvisso i en bisats) bemödade sig att konstatera att Sverige har betydligt fler döda per capita... (tror det var 53 vs 38 per 100k då, vet inte hur det ligger till nu).

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ja, det är symptomatiskt hur svensk media beskriver situationen i USA som helt uppåt väggarna, men en gång i förra veckan var det iaf nån som (förvisso i en bisats) bemödade sig att konstatera att Sverige har betydligt fler döda per capita... (tror det var 53 vs 38 per 100k då, vet inte hur det ligger till nu).
Döda per capita och jämförelser mellan länder är bara larv. Det är inte jämförbart i de flesta fall. Alla rapporterar på olika sätt. I USA skulle det möjligen kunna brytas ner per delstat - men hela landet ! Vilket värde har Europa ink UK? Knappast intressant.
I Region Stockholm (2,4 M invånare) har vi nu färre patienter på IVA än region Västra Götaland (1,7M invånare). Några veckor till så finns inte en enda patient som vårdas på IVA i region Sthlm.
Därför att immuniteten blivit såpass stor.
Jag tror hösten blir bra i Huvudstaden.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Döda per capita och jämförelser mellan länder är bara larv. Det är inte jämförbart i de flesta fall. Alla rapporterar på olika sätt. I USA skulle det möjligen kunna brytas ner per delstat - men hela landet ! Vilket värde har Europa ink UK? Knappast intressant.
I Region Stockholm (2,4 M invånare) har vi nu färre patienter på IVA än region Västra Götaland (1,7M invånare). Några veckor till så finns inte en enda patient som vårdas på IVA i region Sthlm.
Därför att immuniteten blivit såpass stor.
Jag tror hösten blir bra i Huvudstaden.
Ja, Sthlm är en av de hårdast drabbade städerna/regionerna i världen. Jag vet inte om det är nåt att jubla över. Jag skulle tänka lite mer på de som fått sätta livet till och deras anhöriga. Men alla är vi olika.

Korsband

Medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Rapporteringen blir skit eftersom datan kan tolkas lite hur man vill (och man naturligtvis vill ha många "klick"), som till exempel att vi har haft en förfärlig ökning a konstaterade smittade i Sverige.
Screenshot_2020-07-05 (2) Jacob Gudiol ( JacobGudiol) Twitter.png

Ja, det är ju i och för sig rätt. Men beror det verkligen på att fler är smittade eller på att fler testas?
Sen "döda per capita", här finns det ett antal sätt att feltolka. Hur man räknar vilka som dött i covid-19, alla verkar ha olika sätt att räkna (Spanien fick ner dödstalen radikalt med en ny kreativ beräkningsmetod).
Att smittan är "lokal" gör det också svårt att jämföra mellan hela länder, här ett försök att visa mer över områden.
Screenshot_2020-07-05 (2) Jacob Gudiol ( JacobGudiol) Twitter(1).png

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Rapporteringen blir skit eftersom datan kan tolkas lite hur man vill (och man naturligtvis vill ha många "klick"), som till exempel att vi har haft en förfärlig ökning a konstaterade smittade i Sverige.
Visa bilaga 427895
Ja, det är ju i och för sig rätt. Men beror det verkligen på att fler är smittade eller på att fler testas?
Sen "döda per capita", här finns det ett antal sätt att feltolka. Hur man räknar vilka som dött i covid-19, alla verkar ha olika sätt att räkna (Spanien fick ner dödstalen radikalt med en ny kreativ beräkningsmetod).
Att smittan är "lokal" gör det också svårt att jämföra mellan hela länder, här ett försök att visa mer över områden.
Visa bilaga 427897
Just den faktorn (antal testade) går ju att komma runt genom att titta på andelen som testar positivt istället, om man vill ha en bild av smittspridningen. Det gör t.ex. WHO och flera länder i Europa. Men visst, om man av nån anledning inte vill jämföra går det alltid att peka på mer eller mindre osäkerheter i data. Det argumentet använder jag själv i mitt jobb ibland.
/Standardiseringsdelegat

Lejon

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Vi kan väl ändå försöka argumentera lite hederligt och konstatera att ökad testning rimligen i detta skede leder till fler diagnosticerade fall och att det med sannolikhet gränsande till visshet inte är ett representativt slumpmässigt urval ur befolkningen som går och testar sig? Därför blir det helt enkelt dumt att påstå rakt av att ökat antal fall och ökad andel positiva fall automatiskt betyder ökad smittspridning i befolkningen OM samtidigt testning ökats/testindikationerna ändrats. (Jag har för övrigt för mig att även Björn Olsen konstaterat något liknande.)

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Vi kan väl ändå försöka argumentera lite hederligt och konstatera att ökad testning rimligen i detta skede leder till fler diagnosticerade fall och att det med sannolikhet gränsande till visshet inte är ett representativt slumpmässigt urval ur befolkningen som går och testar sig? Därför blir det helt enkelt dumt att påstå rakt av att ökat antal fall och ökad andel positiva fall automatiskt betyder ökad smittspridning i befolkningen OM samtidigt testning ökats/testindikationerna ändrats. (Jag har för övrigt för mig att även Björn Olsen konstaterat något liknande.)
Ökad är det väl ingen som påstår, däremot fortsatt hög jmf med våra grannländer. Och det är ju till att bedöma denna risk måttet främst används av andra länders smittskyddsmyndigheter.

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ja, Sthlm är en av de hårdast drabbade städerna/regionerna i världen....
Sjukvården har klarat av en svår situation under året. Det är toppen. Samhället har funkat skapligt och inte stängt ner (med alla dya och katastrofala följder det skulle gett) - det är oxå bra.
Nu ligger Sverige o Stockholm bra till för fortsättningen och har mycket av det svåra redan avklarat.
Den höga immuniteten kommer vara en tillgång som våra grannar ska sakna.

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Bump.
Corona kanske är över och intresset inte finns kvar?
Intressant att lyssna på dagens presskonferens från FHM. Ingen vågar påstå att vi nu har utbredd immunitet i delar av landet och vi därför ser att talen går ner så kraftigt.
Att jämföra med alla länder där man haft lockdowns och nu får brottas med jobbiga utbrott. I Melbourne i Australien tex har man nyss beslutat att stänga ner ett område på 5 miljoner invånare (!). Den av många lovsjungna strategien "Hammaren och dansen" ser ut så där. Inte mycket till dans med en sådan lockdown. Hammare var ordet.

Här hemma kan vi glädjas åt att antalet IVA har minskat med 30% på en vecka (!!). Situationen förbättras för varje dag som går.
1594126443239.png
1594126443239.png

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Eller beror det på att alla gamla o krassliga har dött? Bara unga o friska sjuklingar kvar 😛
Det tror jag egentligen inte att du tror.
Läste en krönika i AB där skribenten ville mena att det vi genomgått är lika med Tsunamikatastrofen 2004 (då det dog 548 Svenskar) , fast nu 10 ggr värre.
Det var en dålig jämförelse om man tänker efter lite.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det tror jag egentligen inte att du tror.
Läste en krönika i AB där skribenten ville mena att det vi genomgått är lika med Tsunamikatastrofen 2004 (då det dog 548 Svenskar) , fast nu 10 ggr värre.
Det var en dålig jämförelse om man tänker efter lite.
Varför var den jämförelsen dålig? Vi har ett mer utdraget förlopp nu, men det är trots allt 10 ggr fler människor som dött i denna kris än ex.vis tsunamin och Estonia.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Bump.
Corona kanske är över och intresset inte finns kvar?
Intressant att lyssna på dagens presskonferens från FHM. Ingen vågar påstå att vi nu har utbredd immunitet i delar av landet och vi därför ser att talen går ner så kraftigt.
Att jämföra med alla länder där man haft lockdowns och nu får brottas med jobbiga utbrott. I Melbourne i Australien tex har man nyss beslutat att stänga ner ett område på 5 miljoner invånare (!). Den av många lovsjungna strategien "Hammaren och dansen" ser ut så där. Inte mycket till dans med en sådan lockdown. Hammare var ordet.

Här hemma kan vi glädjas åt att antalet IVA har minskat med 30% på en vecka (!!). Situationen förbättras för varje dag som går.
Visa bilaga 428242Visa bilaga 428242
I Norge, som har en mer likartad befolkningstäthet som Sverige, verkar det fungera bra. De hade totalt 11 inlagda i helgen, två på IVA.
Allt verkar hänga på hur tätt folk bor och umgås, det blir intressant att se vad som händer i ex.vis Sthlm i augusti när semestrar och skollov är över. Naturligtvis beroende på hur mycket företag öppnar upp och återgår till kontorsarbete också, vidhålls hemarbetet kan det nog klara sig helt ok.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ansedda NY Times har en intressant artikel om Coronas effekt på ekonomin, och hur konsumtionen påverkats, i några olika länder.

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ansedda NY Times har en intressant artikel om Coronas effekt på ekonomin, och hur konsumtionen påverkats, i några olika länder.
Vad säger människan? Att Sveriges ekonomi skulle mått bättre om vi stängt ned landet???

I Sverige har vi en förkärlek att dra upp ngn Amerikansk professor el forskare i slutet av varje valrörelse. Det brukar användas som argument för att stärka ngt blocks politik. Typ "Ansedda professor Bumblebee anser precis som vi att längden av ett snöre är viktigt".
Ideen är att om prof Bumblebee säger så - då MÅSTE det vara så. Han är ju PROFESSOR och från USA!

(Kolla gärna bakåt så är det lätt att upptäcka.)
Jag tycker det är ett rätt genant fenomen.

Den ref artikeln känns som en variant på prof Bumblebee.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Vad säger människan? Att Sveriges ekonomi skulle mått bättre om vi stängt ned landet???
Tyckte också att nytimes-artikeln var rätt vag i den tes som journalisten försökte driva.

Däremot fick den mig att fundera över en sak. Jag antar att Sverige har en stor andel äldre framförallt över 80 år. Hur ligger vi till i överdödligheten just nu?

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Artikeln säger två enkla saker:
1. Ekonomin är internationell = ett exportberoende land som Sverige drabbas oavsett vad vi själva gör.
2. Ekonomin är driven av konsumtion. Viruset skapar rädsla = folk vill inte gå ut på stan = konsumtionen går ner. Oavsett nedstängning el inte.

De flesta fakta som hittills kommit fr oberoende internationella organ har också visat att Sveriges ekonomi skadats ungefär lika mycket som övriga Europa. Några länder har drabbats mer, andra mindre. Men vi märker absolut inte ut oss som nån slags ”bäst i klassen”.

När det gäller konsumtion tar artikeln upp ett intressant exempel där man kollat handel med betal/kreditkort. I Danmark gick den ner 29%, i Sverige 25%. Det säger en hel del.

Något som blir intressant framöver är återhämtningen. Hur länge dröjer det innan folk börjar konsumera igen? Hur länge dröjer det innan turisterna vågar sig tillbaka? När kommer industrin igång igen? Har Sverige nån fördel el t.o.m. en nackdel av att ha ”gått emot strömmen”? Osv.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Däremot fick den mig att fundera över en sak. Jag antar att Sverige har en stor andel äldre framförallt över 80 år. Hur ligger vi till i överdödligheten just nu?
Sedan några veckor tillbaka sägs den vara borta (jmf mot ett ”normalår”). Men just nu är det ju inte det som är problemet, utan vår internationellt sett fortf relativt höga smittspridning i samhället. Det är den som gör oss till paria i grannländerna. Ta en slumpmässig svensk på gatan och en slumpmässig norrman, så är det större sannolikhet att svensken bär på smittan. Så länge vi inte kommer tillrätta med det har vi fortsatt problem i våra internationella relationer, oavsett om man tycker det är ”fel” eller inte.

Foxis

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag är rätt bekymrad inför hösten. Känslan är att många (både myndigheter och privatpersoner) drar en lättnadens suck och tror att det är över.
Då arbete och skolor drar igång i augusti finns ökad press att försöka återgå till det normala. Risken att det då smäller till igen är ganska stor. Personligen tror jag inte på flockimmunitet i nuläget.

Jag ser att många i min omgivning lever i princip normalt, och i företagandet diskuteras återgång till det normala. Är inte riktigt bekväm med situationen.

Vad tror ni...?

42Hz

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Definitivt en andra våg, eller fler om inget vaccin dyker upp i snar framtid. Märker även på jobbet trots alla förmaningar att både arbetsgivare och de som jobbar verkar ta det med en klackspark, pllöstsligt verkar det inte så noga längre.

Är det nån gång man ska vara vaksam är det väl just nu! VILL INTE ha nån Covid-19! Skulle gärna vilja veta om man redan haft det...

Flurken

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Men det borde dom väl nästan fattat själva, eller?
Om jag är skitenödig behöver ingen myndighet tala om för mej att jag skall gå på toa utan det fattar jag ändå!
Eller?
Inte riktigt så. Här löste vi problemet med att det inte fanns dasspapper genom att myndigheter helt enkelt förklarade att du inte behöver gå på dass. Nu finns det dasspapper igen och då får du gå.

Korsband

Medlem
[UÄ] Coronatråden 4
...När det gäller konsumtion tar artikeln upp ett intressant exempel där man kollat handel med betal/kreditkort. I Danmark gick den ner 29%, i Sverige 25%. Det säger en hel del...
Det där är en dålig jämförelse. Medan betalkort håller på att slå ut kontanter i Sverige, är kontanter fortfarande vanligast vid köp "över disk" i Danmark. Hur mycket den totala handeln gick ner i Danmark kan du inte bedöma utifrån dom siffrorna.
Screenshot_2020-07-08 Så betalar svenskarna 2019 - sa-betalar-svenskarna-2019 pdf.png

Jag är rätt bekymrad inför hösten. Känslan är att många (både myndigheter och privatpersoner) drar en lättnadens suck och tror att det är över.
Då arbete och skolor drar igång i augusti finns ökad press att försöka återgå till det normala. Risken att det då smäller till igen är ganska stor. Personligen tror jag inte på flockimmunitet i nuläget.

Jag ser att många i min omgivning lever i princip normalt, och i företagandet diskuteras återgång till det normala. Är inte riktigt bekväm med situationen.

Vad tror ni...?
Jo, jag delar din oro. Ser avslappningen både i samhället totalt och vid arrangemang som Åre Fjällmaraton-vecka, hur tänkte dom där?
Men frågan är om det inte är värre i andra länder engelska pubar öppnade i veckan, gick väl sådär. Och i japan skall man tillåta folksamlingar på 5000 personer trots att antalet smittade ökar.
Det är som man inte vill förstå att det här kommer att ta tid och inte kan lösas med en kortare tid med hårda restriktioner.
Screenshot_2020-07-08 (2) Jacob Gudiol ( JacobGudiol) Twitter.png

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4

Vad tror ni...?
Jag är inte bekymrad inför hösten. Men, jag bor i Stockholm.

Ev kommer vi se lokala utbrott som det i Gällivare och en skola (i Värmland?) nyligen.
Men, dessa kommer att kunna hanteras.

Fortsatt gäller naturligtvis att skydda de sköra - riskgrupperna. Förhoppningsvis har vi lärt oss och gör det bättre nu.

I stort tror jag vi i Sverige är väl rustade inför hösten - däremot kommer våra grannländer vara mer sårbara då man inte har mycket immunitet där.
Hoppas arbetet from nu fokuseras på att få igång samhället så normalt som det är möjligt - men med anpassningar för att leva med Corona ett tag till. Tex måste gränserna och vår flygplatser öppna igen - det som måste lösas är hur man gör vettiga kontroller på individnivå.
Det där med att stänga ute folk från vissa regioner/länder är otroligt trubbigt, dåligt och inte långsiktigt. Kolla tex det skrattretande exemplet med Danmark. Vilka är välkomna där? Var det skåningar eller gotlänningar eller kanske Västerbotten. Eller ändrades det förresten från ena dagen till den andra? (J*vla tokerier !)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer