[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag är inte bekymrad inför hösten. Men, jag bor i Stockholm.

Ev kommer vi se lokala utbrott som det i Gällivare och en skola (i Värmland?) nyligen.
Men, dessa kommer att kunna hanteras.

Fortsatt gäller naturligtvis att skydda de sköra - riskgrupperna. Förhoppningsvis har vi lärt oss och gör det bättre nu.

I stort tror jag vi i Sverige är väl rustade inför hösten - däremot kommer våra grannländer vara mer sårbara då man inte har mycket immunitet där.
Hoppas arbetet from nu fokuseras på att få igång samhället så normalt som det är möjligt - men med anpassningar för att leva med Corona ett tag till. Tex måste gränserna och vår flygplatser öppna igen - det som måste lösas är hur man gör vettiga kontroller på individnivå.
Det där med att stänga ute folk från vissa regioner/länder är otroligt trubbigt, dåligt och inte långsiktigt. Kolla tex det skrattretande exemplet med Danmark. Vilka är välkomna där? Var det skåningar eller gotlänningar eller kanske Västerbotten. Eller ändrades det förresten från ena dagen till den andra? (J*vla tokerier !)
Ja, våra grannländer är ju i full gång med att få igång sina samhällen, öppna upp för turism osv. Just därför att de fått ner smittspridningen. Tacka fan för att de inte vill ha dit svenskar. Lycka till att övertala dem att ändra sina riktlinjer bara för att vi svenskar känner oss ”utpekade”. Varför ska de lyssna på oss i dessa frågor? De lyssnar på sina smittskyddsmyndigheter, som iaf hittills visat sig betydligt bättre på att hantera pandemin än Sverige. Det är bara att tugga i sig att Sveriges trovärdighet i dessa frågor inte är speciellt hög just nu!

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ja, våra grannländer är ju i full gång med att få igång sina samhällen, öppna upp för turism osv. Just därför att de fått ner smittspridningen. Tacka fan för att de inte vill ha dit svenskar. Lycka till att övertala dem att ändra sina riktlinjer bara för att vi svenskar känner oss ”utpekade”. Varför ska de lyssna på oss i dessa frågor? De lyssnar på sina smittskyddsmyndigheter, som iaf hittills visat sig betydligt bättre på att hantera pandemin än Sverige. Det är bara att tugga i sig att Sveriges trovärdighet i dessa frågor inte är speciellt hög just nu!
Det handlar inte om trovärdighet. De inför rutiner som inte är hållbara över tid. Det går inte att upprätthålla ett system där man tar emot folk från "godkända regioner/länder". Den listan kommer att ändra sig hela tiden.

Det kommer krävas rutiner och lösningar för bedömningar på individnivå. Hela världen måste lära sig att leva med Corona under rätt lång tid framöver.
Vi måste finna lösningar för att ta emot en världsmedborgare - oavsett var man har sin nationalitet. Kan man bara införa vettiga rutiner ska det inte vara ett problem vare sig personen kommer från Brasilien, USA, Indien , Danmark eller varsomhelst på vår jord.

Det som pågår nu är bara sorgligt.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det handlar inte om trovärdighet. De inför rutiner som inte är hållbara över tid. Det går inte att upprätthålla ett system där man tar emot folk från "godkända regioner/länder". Den listan kommer att ändra sig hela tiden.

Det kommer krävas rutiner och lösningar för bedömningar på individnivå. Hela världen måste lära sig att leva med Corona under rätt lång tid framöver.
Vi måste finna lösningar för att ta emot en världsmedborgare - oavsett var man har sin nationalitet. Kan man bara införa vettiga rutiner ska det inte vara ett problem vare sig personen kommer från Brasilien, USA, Indien , Danmark eller varsomhelst på vår jord.

Det är lätt att tycka så, men det är inte så världen fungerar. När vi har fått ner smittspridningen får vi vara med och leka igen. Det är bättre regeringen fokuserar på det, istf att som nu sitta och klaga på de länder som hanterat detta mycket bättre än oss.

1888

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4

Så sant, mycket dumt pågår nu.
Om jag som svensk åker till Kroatien ffår jag sitta i karantän,
Medans en jobbarkompis som är Kroatisk medborgare, vet inte om han har dubbelt men skulle tro det, han får åka rakt in utan karantän. Han bor o jobbar i GBG.
Vad jag har förstått så gäller detta för länder än just Kroatien.

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det är lätt att tycka så, men det är inte så världen fungerar. När vi har fått ner smittspridningen får vi vara med och leka igen. Det är bättre regeringen fokuserar på det, istf att som nu sitta och klaga på de länder som hanterat detta mycket bättre än oss.
"Bättre"?
Det har du ingen aning om. (Det kommer tjafsas och diskuteras om under lång tid)
Jag vill tro att långsiktighet, värnandet av handel och god diplomati ska var det rätta.
Just nu styr rädsla och kortsiktiga politiska poänger. Det tjänar ingen på i längden.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Nu är det inte omvärlden som styr Sverige. Utan de partier som flest svenskar röstade på i senaste valet. Oavsett vad andra länder vill tycka om det. Det är surt för dig ooms, och dina anhängare, som vill svartmåla regeringen till varje pris trots att du befinner dig i minoritet. Och kom inte och säg att anledningen att du står bakom vartannat inlägg i den här tråden är att du bryr dig om smittspridning utan det är uteslutande politiskt.

Foxis

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Nu är det inte omvärlden som styr Sverige. Utan de partier som flest svenskar röstade på i senaste valet. Oavsett vad andra länder vill tycka om det. Det är surt för dig ooms, och dina anhängare, som vill svartmåla regeringen till varje pris trots att du befinner dig i minoritet. Och kom inte och säg att anledningen att du står bakom vartannat inlägg i den här tråden är att du bryr dig om smittspridning utan det är uteslutande politiskt.
Det är klart att det ligger ett visst mått av politik i trådar som dessa. Men om jag talar för mig själv så är jag kritisk mot både beslutsfattare inom myndighet och regering, och det hade jag varit oavsett partifärg. Jag hoppas att alla som har någon form av politisk sympati i tråden ändå kan argumentera nyktert utan att vare sig försvara eller attackera vare dig debattörer här eller aktörer i stort bara på grund av partysympatier.

Återigen för egen del kan jag bara konstatera att regeringen även under Coronakrisen visat att man i stort är inkompetenta. Att sedan en majoritet av Svenska folket ville ha det här styret låter jag bli att kommentera, med risk för att förolämpa ett stort antal individer. ;)

PS. Förresten...hoppsan. Blev jag Ooms "anhängare" nu...? :D

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Håll dig till sakfrågan, eller tog argumenten slut? Du har inte en aning om varför jag skriver i denna tråd eller andra, så håll dina fantasier kring det för dig själv, tack.
Men ja, regeringen har visat sig totalt inkompetent. Som i så många kriser förr. För lite och för sent. Sedan skyll på andra. Och det är högst relevant vad andra länder tycker, för det är dem vi är beroende av om vi ska få igång landet igen.

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Håll dig till sakfrågan, eller tog argumenten slut? Du har inte en aning om varför jag skriver i denna tråd eller andra, så håll dina fantasier kring det för dig själv, tack.
Men ja, regeringen har visat sig totalt inkompetent. Som i så många kriser förr. För lite och för sent. Sedan skyll på andra. Och det är högst relevant vad andra länder tycker, för det är dem vi är beroende av om vi ska få igång landet igen.
Regeringen är inte "helt inkompetent". (Då hade den inte blivit vald. Folkviljan är inte så korkad)
Det hänger inte heller helt på regeringen om vi ska få Sverige på fötter.
Det hänger mer på våra företag, företagare, var och en av oss + att statsapparaten funkar såklart.

Crocko

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
I sakfrågan svarar jag att vi klarar oss helt fantastiskt bra utan den marginella skillnaden i handelsbalans med våra duktiga grannländer, det enda som påverkar ekonomin märkbart är bytet av svenska tjänster mot Norsk olja så det är väl snarast frågan om norrmän vill semestra i sverige och fortsätta outsourca sina jobb till svenskar.

Hur många som sen Covid tog kål på kan vi ju träta om 2022 för innan dess är det ju endast spekulationer.

Personligen föredrar jag vår regering och Tegnell framför Bolsonar och Trump alla dar i veckan.

Freddie L

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Personligen föredrar jag vår regering och Tegnell framför Bolsonar och Trump alla dar i veckan.
Jag tänker inte dela min politiska åskådning på nätet, och jag aktar mig för de aspekterna av trådar. Men ok, för ”trovärdighet”(?), jag tycker inte vår regering är helt värdelös.

Men sådan här argumentering är ju bara så uppåt väggarna. Jag fattar inte att Ooms et al orkar. Klart som f-n att Tegnell är en mycket bättre epidemiolog än dr Mengele, typ. Men hur klarar sig vår regering jämfört med Norges, Sydkoreas eller kanske Slovakiens? Det kunde vara intressant att diskutera och försöka genomlysa. Det FINNS olika sätt att se på pandemin, och hur den ska hanteras. Men i den här tråden håller man på den svenska officiella linjen eller misstänkliggörs å det grövsta. Den drar verkligen till sig ett gäng skitstövlar.

Jag har inga avgörande invändningar mot hur detta har hanterats i Sverige. Men i den här tråden håller jag på Ooms, för han är inte otrevlig.

1888

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
ooms, bry dej inte om Ferdinand.

Jensen

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Jag tänker inte dela min politiska åskådning på nätet, och jag aktar mig för de aspekterna av trådar. Men ok, för ”trovärdighet”(?), jag tycker inte vår regering är helt värdelös.

Men sådan här argumentering är ju bara så uppåt väggarna. Jag fattar inte att Ooms et al orkar. Klart som f-n att Tegnell är en mycket bättre epidemiolog än dr Mengele, typ. Men hur klarar sig vår regering jämfört med Norges, Sydkoreas eller kanske Slovakiens? Det kunde vara intressant att diskutera och försöka genomlysa. Det FINNS olika sätt att se på pandemin, och hur den ska hanteras. Men i den här tråden håller man på den svenska officiella linjen eller misstänkliggörs å det grövsta. Den drar verkligen till sig ett gäng skitstövlar.

Jag har inga avgörande invändningar mot hur detta har hanterats i Sverige. Men i den här tråden håller jag på Ooms, för han är inte otrevlig.
Alltså i mycket har du rätt i. Hakar bara upp mig på ”Men i den här tråden håller man på den svenska officiella linjen eller misstänkliggörs å det grövsta.” Det kan man nog vända på åt andra hållet med. Håller man på den svenska linjen så blir man oxå misstänkliggjord å det grövsta. Inte av samma personer så klart, men ändock :-)

Freddie L

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Alltså i mycket har du rätt i. Hakar bara upp mig på ”Men i den här tråden håller man på den svenska officiella linjen eller misstänkliggörs å det grövsta.” Det kan man nog vända på åt andra hållet med. Håller man på den svenska linjen så blir man oxå misstänkliggjord å det grövsta. Inte av samma personer så klart, men ändock :-)
Det är möjligt att man kan uppleva det så också. Jag som mest sitter på läktaren sedan tråd tre tycker nog att det är lite slagsida på påhoppen, men jag är ju inte ”i stridens hetta” och jag har inte räknat! Så du får gärna ha en avvikande åsikt där. Jag borde inte störa mig, jag borde inte läsa den här tråden! :-)

Du Jensen håller alltid god ton tycker jag, även här.

Jensen

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det är möjligt att man kan uppleva det så också. Jag som mest sitter på läktaren sedan tråd tre tycker nog att det är lite slagsida på påhoppen, men jag är ju inte ”i stridens hetta” och jag har inte räknat! Så du får gärna ha en avvikande åsikt där. Jag borde inte störa mig, jag borde inte läsa den här tråden! :-)

Du Jensen håller alltid god ton tycker jag, även här.
Säger inte att det grövsta kommer från båda hållen. Men nog kommer det saker från båda hållen. Om än inslaget i ”olika” fina paket så att säga.
Tack. Även om jag garanterat gör eller säger något fel då och då.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Att dödligheten kraftigt minskat bland IVA covidpatienter är inte bra. Andra länder skrattar åt oss.

Freddie L

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Att dödligheten kraftigt minskat bland IVA covidpatienter är inte bra. Andra länder skrattar åt oss.

Härliga nyheter, tycker du inte det?

Om andra länder ska ”skratta åt oss” eller inte kräver nog lite fler ingående värden som man inte kan utläsa i artikeln. Typ hur det går för andra länder. Men det är visst din nivå tråden helst ska ligga på?

DH

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Lockdown kortet kan bara dras en (1) gång.

Foxis

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det blev väldigt känsligt när någon påpekade det illa dolda politiktjafset. Jag är relativt ointresserad av att debattera smittspridning men notoriskt allergisk mot de som inte kan efterleva och ta till sig de uppställda forumreglerna.
Jag är relativt ointresserad av att debattera politik, men notoriskt allergisk mot de som röstar fel.

;)

marr

Moderator
Forumvärd
[UÄ] Coronatråden 4
Ok, då tar vi och beter oss som folk mot varandra. Annars låser vi tråden och någon nummer 5 blir det inte.

// Moderator.

Foxis

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Ok, då tar vi och beter oss som folk mot varandra. Annars låser vi tråden och någon nummer 5 blir det inte.

// Moderator.
Bara för allmän information, var exakt går gränsen? Av tajming skulle man kunna misstänka mitt inlägg som trigger. Tycker det var ett väldigt oskyldigt skämt. Om det inte var mitt inlägg, vad är orsaken till varningen?

Kan du utveckla, åtminstone lite? Tack!

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4

Det här är jättebra nyheter. Framförallt inför ev andravågor. Det visar ju också på en av de stora fördelarna med att inte ge upp och låta smittan spridas, utan att försöka bromsa/stoppa så mycket det går: ett vaccin kan komma snabbare än man tror, vi lär oss hur sjukdomen skall behandlas, man hinner bygga upp skyddsutrustning och rutiner, osv. Med all kunskap som finns nu, ska det otroligt mycket till för att jämförbara länder, ex.vis Norge, Danmark och Finland, ska "komma ikapp" Sverige i dödstal.

Jag tror att erfarenheterna från denna pandemi, dvs att flera länder faktiskt visat att det går att stoppa ett utbrott, kommer att vara revolutionerande för hur man agerar i ev framtida pandemier. Utvecklingen går framåt!

marr

Moderator
Forumvärd
[UÄ] Coronatråden 4
Bara för allmän information, var exakt går gränsen? Av tajming skulle man kunna misstänka mitt inlägg som trigger. Tycker det var ett väldigt oskyldigt skämt. Om det inte var mitt inlägg, vad är orsaken till varningen?

Kan du utveckla, åtminstone lite? Tack!
Det har trillat in en del anmälningar på olika inlägg i tråden. Jag ögnade igenom lite snabbt och ni börjar barkar iväg.
Ingen är varnad, än.
Har inte riktigt tid med att hålla efter en sandlåda, därför ber vi er att bete er, annars stänger vi tråden.

Foxis

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det har trillat in en del anmälningar på olika inlägg i tråden. Jag ögnade igenom lite snabbt och ni börjar barkar iväg.
Ingen är varnad, än.
Har inte riktigt tid med att hålla efter en sandlåda, därför ber vi er att bete er, annars stänger vi tråden.
Vore ju bra att veta vad som är OK och inte. Oavsett regler så blir en tråd om detta delvis politisk (för hela frågan kring hantering är väldigt politiskt laddad). Om inte den aspekten kan debatteras (på ett hyfsat vuxet vis) så är det nog klokt att stänga tråden.

Och vad gäller sandlåda så anser jag personligen att om man inte kan driva lite med varandra så är det inte så Happy. Jag provocerar säkert ibland, men det är alltid med ett visst mått glimt i ögat.

Foxis

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Nä, allt talar tyvärr för att de kommer få lika höga dödstal som alla andra så länge ett vaccin inte existerar.
Det är väl den tesen som helt saknar vetenskapligt belägg. Ingenting ”talar för det” just nu. Snarare verkar smittspårning och kraftfullare åtgärder vid mindre utbrott ha effekt. Det är då smittan tilllåts breda ut sig som det är kört i en population.
Tesen är väl snarare en slags ursäkt FHM lutat sig mot då de misslyckats kapitalt med sitt uppdrag.

Nu på senare tid verkar FHM dessutom ha övergett vetenskapen helt, nu är det tydligen slumpen som avgör hur länder klarar sig (Johan Carlsson i SvD för 2-3 dagar sedan). Känns bra med experter som slår ut med händerna och hänvisar till slumpen....

Senast ändrad:

Crocko

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Det är väl den tesen som helt saknar vetenskapligt belägg. Ingenting ”talar för det” just nu. Snarare verkar smittspårning och kraftfullare åtgärder vid mindre utbrott ha effekt. Det är då smittan tilllåts breda ut sig som det är kört i en population.
Tesen är väl snarare en slags ursäkt FHM lutat sig mot då de misslyckats kapitalt med sitt uppdrag.

Nu på senare tid verkar FHM dessutom ha övergett vetenskapen helt, nu är det tydligen slumpen som avgör hur länder klarar sig (Johan Carlsson i SvD för 2-3 dagar sedan). Känns bra med experter som slår ut med händerna och hänvisar till slumpen....
OK, så om vi för en stund antar att FHM har haft helt fel och dessutom numera inte ens försöker använda sig av vetenskap eftersom slumpen ändå kommer avgöra, jag hittar lite luckor i det resonemanget.

För att lock-down och smittbegränsning skall uppnå en effekt till skillnad från FHM linjen så måste man ju lyckas skilja smittade kluster från den generella befolkningen eftersom R>1, så det känns som man både måste testa väldigt brett hela tiden och ha en väldigt bra smittspårning för att hinna fånga in klustren innan det bildas nya.
Anledningen till att vetenskapen bakom att detta blir svårt och "slumpartat" är att det blir svårt att hantera om flera kluster uppstår simultant eller på ställen med geografiska skillnader i resurser och att breda lock-down knappast låter sig upprepas vare sig ekonomiskt eller praktiskt.

Att helt förkasta en långsiktigt strategi för att uppnå imunitet men samtidigt hoppas på att ett vaccin plötsligt skall dyka upp inom kort blir lite som att tro att spela rysk roulette blir mindre farligt bara för att man laddat vapnet själv.

I väntan på eller i effekterna av ett <100%-igt vaccin så kommer folk att dö för det är precis samma skydd vi strävar efter att uppnå.
Att långsamt smitta befolkningen under kontrollerade former samtidigt som vården får en chans att hantera bieffektern tills smittan är under kontroll är just precis beskrivningen av en massvaccinering, eller i brist på ett vaccin försöka nå samma mål under tiden genom imunitet.

Jag är absolut inte blind för att det ha begåtts en massa fel som vi kan lära av inför famtiden men jag kan inte se att vi som Nation har misslyckats så total som vissa vill framställa det, med reservation för den del som vi inte får prata om och har en direkt inverkan på hur de äldre drabbats samt att vissa människor är dumma nog att inte inse sitt eget bästa och snarast tävlar i att förhålla sig så vårdslöst som möjligt i situationen.

Vad som dessutom vore roligt att höra ibland istället för bara kritik emot nuvarande modell, hur skulle det perfekta modellen sett ut för sverige, inte bara peka på Singapore och säga som dom, utan att verkligen kunna lägga fram hur en annan hantering skulle påverkat resutatet i sverige.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Så du tänker att köpenhamnarna är sugna på karantän igen när ett utbrott kommer där Foxis? Jag ser väldigt lite som talar för det. Folk verkar ha en övre gräns på att stå ut med karantän i tre månader. Covid19 kommer existera längre än så. Också i våra grannländer. Utan ett vaccin är det tyvärr inte så mycket att göra.

Senast ändrad:

Crocko

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Så du tänker att köpenhamnarna är sugna på karänten igen när ett utbrott kommer där Foxis? Jag ser väldigt lite som talar för det. Folk verkar ha en övre gräns på att stå ut med karantän i tre månader. Covid19 kommer existera längre än så. Också i våra grannländer. Utan ett vaccin är det tyvärr inte så mycket att göra.
Grejen med våra "duktiga" grannländer är ju att de kan ju alltid resa till Sverige och hålla sig undan karantänen där hemma, för här är vi ju så härligt slarviga och liberala så det gör ju inget. Märks direkt på huspriserna ute på landsbyggden och stormarknadernas parkeringar som inte saknar besökare med andra nordiska skyltar.

I dubbelmoralen högborg är hycklaren kung. :)

Vi skall dock undanta finnarna som absolut inte vill genomleva en ny period där de tvingas vara så nära andra som 2m, det har jag personligen empiriska bevis för.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
För att det ska gå att föra nån vettig diskussion får nog de som fasar för en lockdown definiera vad de menar med lockdown. Lyssnar man här känns det som enda alternativen är Sveriges approach samt inlåsning a'la Wuhan. Så behöver det inte alls vara, det finns naturligtvis grader av lockdown. Många tror att våra grannländer varit helt stängda, så är det ju inte alls. Gränsen mer eller mindre stängd ja, och obligatorisk karantän för de som ankommer, begränsning av nöjesaktiviteter, samt ordentliga konsekvenser för de som bryter mot reglerna.

Sverige har ju i nån mening också haft en lockdown, problemet är att det inte finns några konsekvenser för de som bryter mot våra "restriktioner". Vill man bryta mot reglerna har man riskfritt kunnat göra det, ex.vis resa till sommarstugan i annan region, medan andra följt reglerna till punkt och pricka. Som flera experter sagt, hade alla svenskar levt efter restriktionerna hade smittan varit borta nu. Problemet är att många inte sköter sig, och då är det de styrandes uppgift att stävja detta. Åtgärder som borde vidtagits är ex.vis att satt hela Stockholms län i karantän när det var som värst där, tidigt gått ut med tydliga riktlinjer till äldrevård (de kom först för ett par veckor sedan), följt WHO:s riktlinjer om att testning och smittspårning är a och o (samt karantänsättning av smittade, att lita på att folk isolerar sig håller inte), osv. Många har skött sig bra och följt restriktionerna, men sedan finns det de som struntar i dem, tycker att det drabbar inte mig så hårt, osv, och det är pga dessa individer som konsekvenser är nödvändiga, tyvärr. Sedan att Sverige reagerade sent och slappt i början har redan diskuterats i tråden, och även bekräftats av flera experter så det behöver inte diskuteras vidare.

Framöver är naturligtvis bred testning, smittspårning värd namnet, och helst karantänsättning av de fall man hittar nödvändigt. Flera länder har insett det för länge sedan. FHM har numer också insett det, men tyvärr är det bara den breda testningen vi har fått igång någotsånär. Smittspårning finns det inte resurser till, och karantänsättning kan vi nog glömma.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Så du tänker att köpenhamnarna är sugna på karantän igen när ett utbrott kommer där Foxis? Jag ser väldigt lite som talar för det. Folk verkar ha en övre gräns på att stå ut med karantän i tre månader. Covid19 kommer existera längre än så. Också i våra grannländer. Utan ett vaccin är det tyvärr inte så mycket att göra.
Och det är just därför de inte vill ha dit folk som riskerar föra med sig smitta. Har jag nyss städat huset, vill jag såklart inte ha lort-Pelle på besök även om han säger att han är ren. Jag vill nog ha ett expertutlåtande på att han är ren, eller iaf att han troligtvis inte är smutsigare än mig själv, innan jag släpper in honom.

Och nu verkar det ju vara ett sådant expertutlåtande på gång när det gäller skåningar.

Foxis

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Finns en rad andra åtgärder än stadsbred karantän. Men det spelar ju ingen roll för enligt FHM hjälper typ inget annat än tvätta händerna, oavsett hur vetenskapliga belägg ser ut.

ooms

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4

De börjar så klart inse nu att de satsade på fel häst, och att det tidigare "försvaret" att "andra länder kommer ikapp", "vi kan inte jämföra förrän 2022", osv, inte kommer att hålla. Då gäller det att hitta ett annat försvar för sina misstag.

1888

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Hoppas alla som gnäller på FHM håller sej till 100% till deras restriktioner. Annars tycker faktiskt jag att "ni" skall vara tysta!

Foxis

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
Hoppas alla som gnäller på FHM håller sej till 100% till deras restriktioner. Annars tycker faktiskt jag att "ni" skall vara tysta!
För egen del, ja faktiskt. Vi har nog varit än mer restriktiva än restriktionerna.
Mest för att vi haft möjligheten (vilket iofs. är priviligerat, något jag är medveten om) och för att Corona inte låter så skoj på de jag känner som haft den "normala" varianten. Slipper helst om jag kan. :)

Därmed anser jag mig kunna gnälla precis hur mycket som helst! 😃

[UÄ] Coronatråden 4
... samt ordentliga konsekvenser för de som bryter mot reglerna.

Sverige har ju i nån mening också haft en lockdown, problemet är att det inte finns några konsekvenser för de som bryter mot våra "restriktioner"...
...Många har skött sig bra och följt restriktionerna, men sedan finns det de som struntar i dem, tycker att det drabbar inte mig så hårt, osv, och det är pga dessa individer som konsekvenser är nödvändiga, tyvärr...
Tjena!
De här meningarna i ditt inlägg ger mig en obehaglig känsla. Vad är det egentligen du förespråkar? Jag håller med om att det finns oansvariga/egoistiska individer i samhället och att det har blivit väldigt tydligt under pandemin men ska vi jaga människor som inte följer råd/rekommendationer och var drar vi sen gränsen för ”lämpligt” beteende?

Jag kan säkert ha missförstått dig så utveckla gärna.

Ha de!

Crocko

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
För att det ska gå att föra nån vettig diskussion får nog de som fasar för en lockdown definiera vad de menar med lockdown. Lyssnar man här känns det som enda alternativen är Sveriges approach samt inlåsning a'la Wuhan. Så behöver det inte alls vara, det finns naturligtvis grader av lockdown. Många tror att våra grannländer varit helt stängda, så är det ju inte alls. Gränsen mer eller mindre stängd ja, och obligatorisk karantän för de som ankommer, begränsning av nöjesaktiviteter, samt ordentliga konsekvenser för de som bryter mot reglerna.

Om vi hade vetat mer om smittspridningsmönstrer och klusterbeteendet tidigare så kan jag kanske överväga att striktare restriktioner i vissa regioner tex. Sthlm hade kunnat varit ett alternativ. Nu visade det ju sig att vi redan hade haft smittan i landet i ca 2månader och det var ju inte sportlovsplanen från Italien som alla ville måla ut som smittbomber.
Dock är det min personliga största kritik av genomförandet, att inte åtminstone direkt testa alla dessa misstänkta och karantänsatt de som kom från riskområden.

För att nämna ett exempel från ett statistiskt föregångland, i Singapore låste man mer eller mindre in ca 30.000 gästarbetare i 2 omgångar och lät smittan sköta sitt, att dessa var uteslutande under 30år och generellt ganska friska gjorde att man inte begick massmord, men det hade ändå inte synts eftersom dessa dödfall hade bokförts i hemlandet istället. Bofasta innevånade lever ut sin karantän på lyxhotell i 2 veckor, dock utan att träffa en levande själ eller få lämna rummet.

Vad en lockdown betyder vet man nog inte innan man varit på fel sida om staketet, jag har släkt och vänner som är bosatta i länder som kört lockdown, och det är ju ingen fest direkt om man utgår från de som oftast pekas ut som lysande exempel. Jämföra med våra Nordiska grannar ser jag liten nytta med eftersom det är så stor avvikelse mellan nyckelfaktorer vilket bara bidrar till att skapa falska förespeglingar om att det resultatet skulle vara repeterbart "om man bara".

Sverige har ju i nån mening också haft en lockdown, problemet är att det inte finns några konsekvenser för de som bryter mot våra "restriktioner". Vill man bryta mot reglerna har man riskfritt kunnat göra det, ex.vis resa till sommarstugan i annan region, medan andra följt reglerna till punkt och pricka. Som flera experter sagt, hade alla svenskar levt efter restriktionerna hade smittan varit borta nu. Problemet är att många inte sköter sig, och då är det de styrandes uppgift att stävja detta. Åtgärder som borde vidtagits är ex.vis att satt hela Stockholms län i karantän när det var som värst där, tidigt gått ut med tydliga riktlinjer till äldrevård (de kom först för ett par veckor sedan), följt WHO:s riktlinjer om att testning och smittspårning är a och o (samt karantänsättning av smittade, att lita på att folk isolerar sig håller inte), osv. Många har skött sig bra och följt restriktionerna, men sedan finns det de som struntar i dem, tycker att det drabbar inte mig så hårt, osv, och det är pga dessa individer som konsekvenser är nödvändiga, tyvärr. Sedan att Sverige reagerade sent och slappt i början har redan diskuterats i tråden, och även bekräftats av flera experter så det behöver inte diskuteras vidare.

Jag har stunddom varit förskräckt över viss efterlevnad av restriktionerna som införts men har lyckats leva ganska opåverkat, mest pga att jag kunnat utföra mina inköp på obekväma tider eller online och att jag förfogar över egna transportmedel.
Äldervården får vi nog lämna då det inte är ett ämne som funkar här, Svensk vård är F-ck, men det är inte en FHM eller Regeringsfråga.

Jag skulle nog inte skriva i denna tråd om sverige var ett land som kunde begränsa befolkningens rörlighet i fredstider, återigen, fler saker kunde gjojrts och vissa mycket bättre, men en pandemipolis som bara har till uppgift att stävja vuxna individers självbevarelsedrift är nog ett pris som skulle behöva motsvara människoliv i omfattningen 100.000-tals innan jag hade nog lämnat eller stått på barikaderna om något sånt hade hållit på att hända.

Framöver är naturligtvis bred testning, smittspårning värd namnet, och helst karantänsättning av de fall man hittar nödvändigt. Flera länder har insett det för länge sedan. FHM har numer också insett det, men tyvärr är det bara den breda testningen vi har fått igång någotsånär. Smittspårning finns det inte resurser till, och karantänsättning kan vi nog glömma.

Här ser jag ingen meningsskiljaktighet alls, sjuka skall identifieras/testas, isoleras och det tror jag hade skett i större omfattning med bättre kunskaper om att spridningen skedde inom kluster snarare är vanlig bred spridning som inte hade kunnat hanteras annorlunda pga av resurser.
Så självklart satsade man på fel häst, men det var ju inte för att man inte lyssnade utan för att vetenskapen saknades.

BFS

Aktiv medlem
[UÄ] Coronatråden 4
För att det ska gå att föra en vettig diskussion går nog de som hävdar att Sverige gjort allt fel och grannländerna gjort allt rätt redogöra för de milsvida skillnaderna mellan Sveriges och grannländernas åtgärder. Men det är inte så stora skillnader. Olika resmöster, hur människor bor i olika länder, hur olik vården är länderna emellan? Väldigt stora skillnader. Men, det verkar inte speciellt viktigt för de politiskt neutrala som inte alls ägnar sig åt påhopp (i så fall bara "med glimten i ögat").

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer