[UBR I] Uppsala bjuder på Bike Rally den 14 november (nu med resultat och bilder)

Kristin

Ny medlem
[UBR I] Uppsala bjuder på Bike Rally den 14 november (nu med resultat och bilder)
Japp, äntligen! Som ett ljus i novembermörkret kommer nu cykelsveriges svar på Novemberkåsan, Uppsala Bike Rally vol 1. Ni kommer garanterat inte torrskodda hem ifrån tre specialsträckor på crème de la crème av Uppsalas stigutbud. Tävlingen kommer att förläggas i Nåsten ( http://maps.google.com/maps?f=q&sou...åsten,+Uppsala,+Uppsala+Län,+Sverige&t=h&z=14 ), en för utomsocknes lite mer okänd pärla som det ska bli en fröjd att få presentera för hugade kombatanter.

Mer info och teasers kommer, men anmälan öppnar redan nu.

Samlingsplats/bilparkering sker här:
http://maps.google.com/maps/ms?ie=U...d=108125219253631067196.000492564a67786a42278

Tidplan:
Samling vid parkeringen angiven i länken ovan innan klockan 10:00. Då börjar stigvisning av samt träning på SS1 och SS2. Första start sker i sann SBR-anda när fröken ur annonserar att klockan är prick 12:00.

Efter tävlingen sker högtidlig prisutdelning till tonerna av nationalsången. Därefter eventuell gemensam pizza eller dylikt. Tävlingsledningen tror att mat inomhus kommer vara att föredra framför mat utomhus denna novembersöndag.

Väderleksrapport: http://www.yr.no/sted/Sverige/Uppsala/Uppsala/langtidsvarsel.html

Startlistor publiceras senast lördag den 13:e november. Se sidan 7!

Telefonnummer till tävlingsledningen in case of emergency eller om man bara vill snacka lite skit:
noll sju sex 76 900 sju sex

Anmälda:
Schreddan
Beofred
STIZZE
Kung Stalle
O
♥ cruxet ♥
Dudster
Buster_1
OskarH
marran
orienteraren
AddeN
Fredreik
SvenC

Teaserfilm:
[VIDEO]

(Om inbäddningen av någon anledning skulle strula:
)

SS1

SS1 är cirka 700 meter och ganska rak på sak. Ni ska övervinna ett surhål, ett gäng rotmattor, lite hällar både uppför och nerför samt tre spänger.

Sträckan börjar på mjuk och skön singletrack, bara att gasa!
SS11.jpg

SS12.jpg

En och annan rot finns det förstås.
SS13.jpg

Med andan i halsen kommer ni fram till första lerhålet. Här finns en mängd alternativa vägval.
Antingen detta mysiga rotdike:
SS14.jpg

Eller garanterat blöta fötter i den förrädiska gyttjan efter den här spången:
SS15.jpg

(Om ni inte tycker att det ser så farligt ut kan jag garantera att bilderna inte gör geggigheten som kommer möta er i november rättvisa.)

Mer rötter som kommer vara härligt blöta och hala.
SS16.jpg

Om man inte har så bråttom kan man stanna och läsa de filosofiska texter som finns uppsatta på skyltar längs sträckan.
SS17.jpg

Lite uppför.
SS18.jpg

Och lite nerför.
SS19.jpg

Och lite uppför igen.
SS110.jpg

Sen kommer man fram till första spången.
SS111.jpg

Andra spången...
SS112.jpg

...som avslutas med ett härligt rotmos.
SS113.jpg

Lera vid spång tre. Här lär det vara läge för gyttjebrottning om en månad.
SS114.jpg

Sedan ser man ljuset i tunneln och kan gasa i mål.
SS115.jpg

SS2

SS2 kallas i folkmun för "Lasses slinga". Lasse är en mytomspunnen legendar i Uppsalas cykelkretsar, mest känd för sin förmåga att hitta slingriga och knixiga stigar där ingen annan kan ana skogens potential. Lasse är som en tomte, eller ett troll. Sägnerna om honom är många, de konkreta svaren få. Vad som dock är säkert är att "Lasses slinga" är en av Uppsalas roligaste stigar. Antalet meter man cyklar rakt fram är lätträknade; som ormen i paradiset slingrar den sig än hit och än dit mellan träd och över hällar, stenar och rötter. Sträckan är cirka 500 meter.

Första uppförsknixen kommer nästan direkt och ser ut så här.
SS21.jpg

Andra uppförsknixen.
SS22.jpg

Här förväntar jag mig att alla gör ett snygg bunnyhopp.
SS23.jpg

Nedför ett litet steg följt av 90-graderssväng, en av mååånga sådana.
SS24.jpg

Tips från coachen: ta inte 80 cm styret.
SS25.jpg

Ännu en 90-graderssväng följt av häll uppför. Min hoj vilar sig lite; jag lovar att i kommer vara trötta redan här.
SS26.jpg

Lite flow i medlut.
SS27.jpg

Knixigt hällparti.
SS28.jpg

Lite uppför igen.
SS29.jpg

Hällflow utför.
SS210.jpg

Och uppför.
SS211.jpg

Naturligt dike, bunnyhoppläge.
SS212.jpg

Här kan man dropa en halvmeter till höger eller rulla till vänster. Självklart pluspoäng om man huckar.
SS213.jpg

...och så sträckans sista 90-graderssväng innan målgång.
SS214.jpg

SS3
Likt ett kinderägg kommer UBR att innehålla både godis, leksak och överraskning där SS3 står för det sistnämnda. Tävlingsledningen kan dock utlova att SS3 kommer innehålla både mjölksyra och adrenalin. Svårighetsmässigt är vi tämligen säkra på att Ville kommer fixa den utan fotisättningar även vid mycket halt underlag (eventuellt med brasklapp för att han skulle välja tubdäck).

Inspiration:

//Kristin, tävlingsledare

Senast redigerad av en moderator:

pondus

Ny medlem
Kul! Jag kan tyvärr inte anmäla mig som deltagare pga en arm som råkade brytas i slutet av juli och först i slutet av oktober får börja belastas men finns det behov av "funktionärshjälp" så är jag öppen för förslag!

/Leif

Svaje

Medlem
Hmm, trode att fler stockholmare skulle vara intresserade att åka upp ?

Schreddan

Aktiv medlem
Men va f*n, tråden skapad i förrgår..skumt att man missat den.
Klart att flera 08:or vill komma!

Jag börjar, sign me up.

När kommer filmen? va va va va va??

Hetsen kan börja....

/Sopan

Edit: Deltagandet klart till 100%

marran

Aktiv medlem
Efter det förra något floppade försöket att cykla i Uppsalaskogarna är man klart sugen, kanske kasnke att jag kan ta mig ner. Är det pannlampa som gäller eller kommer det vara dagsljus?

Kristin

Ny medlem
Hääärligt Schreddan! Filmen kommer så fort jag fått ihop kameraman+modeller, bör inte dröja allt för länge.

marran: Komsi komsi, jag kan lova att priserna kommer bli exceptionellt värda att strida om dessutom :). Räknar med att pannlampa inte ska behövas, det bör vara ljust tills alla gått i mål.

//Kristin

STIZZE

Ny medlem
Finns en risk att jag kommer från el'stockholmo.

Utan lokala kunskaper önskar jag att detta informeras när information & teaser kommer:
- Får man ta cykel på tåget till uppsala?
- Hur lång tid tar det att cykla från centralen om man tar det lugnt och kör fel på ett par ställen?
- Kan man ens cykla utmed enköpingsvägen, ser ut som endast motorväg?

Sign me up(om man kan ta cykeln på tåget) :)

pean

Aktiv medlem
Man kan inte ta cykeln på SJ-tåget, däremot kan man ta cykeln på Upptåget som går från Upplandsväsby. Mer info om det här: http://www.ul.se/

Att cykla upp till startplatsen tar ungefär 20 minuter man inte cyklar fel. Den kartnål som Kristin satt i sin kartlänk ovan tror jag inte kommer vara startplatsen utan jag skulle tippa på att samlingsplatsen blir här... fast Kristin kanske vill hålla det hemligt tills vidare så jag utelämnar den. Hur som helst, man behöver inte cykla motorväg för att komma dit.

JLarsson

Aktiv medlem
Vill man ta med cykel till Uppsala så är det Upptåget från lapplands väsby som gäller.

Kristin

Ny medlem
STIZZE skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns en risk att jag kommer från el'stockholmo.
>
>
> Utan lokala kunskaper önskar jag att detta
> informeras när information & teaser kommer:
> - Får man ta cykel på tåget till uppsala?
> - Hur lång tid tar det att cykla från centralen
> om man tar det lugnt och kör fel på ett par
> ställen?
> - Kan man ens cykla utmed enköpingsvägen, ser ut
> som endast motorväg?
>
> Sign me up(om man kan ta cykeln på tåget) :)

Man får inte ta hojen på SJ:s cp-tåg, däremot är det okej på Upptåget från Upplands Väsby. Kostar 40 spänn för cykeln + 50 spänn i biljettkostnad om man har en giltig SL-biljett också (vilket man förmodat har då man tagit pendeltåget till UV). Jag har åkt Rönninge-Uppsala denna väg med downhillcykel och major packning och det har funkat smidigt.

Cykla från stationen till Nåsten tar 15-20 min utan felkörningar. Enköpingsvägen är mycket riktigt ingen lämplig cykelväg men det ska nog inte vara helt omöjligt att ordna guidning från stationen :).

//Kristin

Edit: Pucktrea deluxe. Starten är inte hemlig, samlingsplats blir parkeringen vid Hågahögen, dvs typ här: http://maps.google.com/maps/ms?ie=U...d=108125219253631067196.000492564a67786a42278

cruxet

Aktiv medlem
Coolt, det här har man längtat efter, hoppas min nya hoj har kommit bara. Jag är nästan helt säkert med.

Nåsten är det vid den där Åsen i Uppsala?

baby fat

Ny medlem
Kul initiativ. Är det nån som vill ha med mig i sin bekväma bil ovan nämnda dag så kan vi väl snacka ihop oss lite? Jag kan sjunga hela vägen dit om du vill! =)

(det här ska ses som visat intresse snarare än en anmälan)

Beofred

Aktiv medlem
Finns det nån möjlighet att tälta i närheten av banan i några dagar innan? tänkte öva lite...

:)

O

Medlem
Självklart! Börjar omgående planera mitt grillkorvs inköp.

Kristin

Ny medlem
Sweet, consider yourself anmälda!

Men jag skulle hålla era hästar (dvs inte leda dem till slakt ännu) gällande grillningen. De e ju november helt enkelt som Sudden säger så vi räknar stenhårt med ösregn och +2 grader. I så fall lutar det åt att det blir pizza på något hak passande för en hög leriga cyklister.

//Kristin

Christer

Aktiv medlem
Spännande, skall göra vad jag kan för att röjja nuvarande åtaganden i kalendern, sign me up!

/C

DBS

Medlem
Kristin skrev:
> ........ De e
> ju november helt enkelt som Sudden säger så vi
> räknar stenhårt med ösregn och +2 grader. I så
> fall lutar det åt att det blir pizza på något
> hak passande för en hög leriga cyklister.
>
> //Kristin

Låter som en kul grej att hojja lite i U-a. Anmäler mig i klassen ss för kroniskt trötta.
Inte pizzerian vid Flogsta Låghus bara? (Om den nu finns kvar.) :I
/Ola

mzi

Aktiv medlem
Jag satsar 100kr på att Kristin vinner damklassen!

STIZZE

Ny medlem
GunnarH skrev:
> Ja, jag vill vara med. Den här gången SKA jag
> inte komma sist!

Inte stressa, jag vill inte komma sist heller! ;)

s

Aktiv medlem
Kristin är statistiker och statistiskt sätt blir den en miss då och då och nu hade hon räknat ut att det var störst chans att din anmälan schabblades bort. Så då gjorde hon det.

Kristin

Ny medlem
cruxet skrev:
> Varför hamnade inte jag på anmälningslistan?

Ouch, my bad. Kompenserar dig med lite extra pimp i anmälningslistan.

Angående din andra fråga: Nåsten ligger tyvärr inte på Åsen (eller tvärt om), men vi jobbar på att skrapa ihop några höjdmeter i pannkakslandskapet.

mzi skrev:
> Jag satsar 100kr på att Kristin vinner
> damklassen!

Tyvärr är Pr(Kristin vinner)=0 då jag i egenskap av tävlingsledare inte kan rejsa :).

//Kristin

STIZZE

Ny medlem
Christer skrev:
> Spännande, skall göra vad jag kan för att
> röjja nuvarande åtaganden i kalendern, sign me
> up!

Kul att du får rejsa ett SBR/UBR också! :)

Schreddan

Aktiv medlem
Hur går det med videon? Det har ju gått en heeelt dygn sen jag frågade sist... =)

För du jobbar väl heltid med detta nu va Kristin?

Ikväll blir det i alla fall BR-träning på SBR II banorna.

/Frippe

STIZZE

Ny medlem
Schreddan skrev:
> Hur går det med videon? Det har ju gått en
> heeelt dygn sen jag frågade sist... =)
>
> För du jobbar väl heltid med detta nu va
> Kristin?
>
> Ikväll blir det i alla fall BR-träning på SBR
> II banorna.

TRÄNING = FUSK!

Kristin

Ny medlem
Schreddan skrev:
> Hur går det med videon? Det har ju gått en
> heeelt dygn sen jag frågade sist... =)
>
> För du jobbar väl heltid med detta nu va
> Kristin?
>
> Ikväll blir det i alla fall BR-träning på SBR
> II banorna.
>
> /Frippe

Jag jobbar naturligtvis 40 h i veckan med detta i dagsläget, lär väl komma upp i det dubbla under tävlingsveckan.

Rörlig bild är att vänta efter helgen men innan dess lovar jag ett gäng stillbilder som aptitretare.

Buster_1 skrev:
> Finns det en nybörjarklass eller ska man ansluta
> till arrangörsstaben...?

Alla ska med! :D
Man får absolut joina arrangörsstaben, speciellt längre fram när banorna ska bandas och donas med. Samtidigt vill jag absolut se massor av Uppsalacyklister på startlinjen som kämpar för en hemmaseger.

//Kristin

Schreddan

Aktiv medlem
STIZZE skrev:
> Schreddan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur går det med videon? Det har ju gått en
> > heeelt dygn sen jag frågade sist... =)
> >
> > För du jobbar väl heltid med detta nu va
> > Kristin?
> >
> > Ikväll blir det i alla fall BR-träning på
> SBR
> > II banorna.
>
> TRÄNING = FUSK!

Eeehh, säger han som:
- har träningsblogg
- tränar med pulsklocka
- har ett träningsschema
- med mera
:)

Kristin

Ny medlem
BUMP! Arbetsdagen har eder tävlingsledare ägnat åt fältarbete, se och njut :).

//Kristin

STIZZE

Ny medlem
Schreddan skrev:
> STIZZE skrev:
> --------------------------------------------------
> > TRÄNING = FUSK!
>
> Eeehh, säger han som:
> - har träningsblogg
> - tränar med pulsklocka
> - har ett träningsschema
> - med mera
> :)

Vadå MED MERA? :)) Jag är ju amatör/nybörjare, klart som fan att inga regler gäller för mig! Det står till och med i tävlingsreglerna! Fråga kristin själv, hon har full koll på det skrivstilta!

pean

Aktiv medlem
Riktigt fina bilder Kristin, jag visste inte att det var så fint i Nåsten...

orienteraren

Ny medlem
Ett extremt roligt initiativ! Jag hoppas kunna vara med men avvaktar lite med definitiv anmälan.

s

Aktiv medlem
Ville skrev:
> HAHA,, Här kommer jag sitta som en kil!

Ta med en tub teflonfett så kan vi smörja in stenen före start.

O

Medlem
Ja, ja. Jag lugnar mig med grillkorven. Såg inte någon grill plats med tillhörande tak på någon av bilderna och jag gillar inte blöta korvar. Kristin har lovat regn. Ser ut att kunna bli halt, blött, lerigt, kallt och utmanande. Börjar leta fram Sealskin sockorna och kränga på Minon Dhf Super Tacky. Föresten, mitt styre är 680 mm, då bör jag ha 120 mm marginal. Eller måste jag såga?

STIZZE

Ny medlem
O skrev:
> Föresten, mitt styre är 680 mm, då
> bör jag ha 120 mm marginal. Eller måste jag
> såga?

Bara i viktaspekten behöver du såga av!

Beofred

Aktiv medlem
Det här kommer bli såååå bra!

Ville - Tror du vinner mycket på tubisarna den här gången! :)

saltgurkan

Aktiv medlem
Åjåj, gamla fina härliga Nåsten, det var nog mitt favorit-mtb-ställe när jag bodde i Uppsala, Lunsen i all ära men Nåsten är mer snabbåkt, mer flowigt, hyfsat tekniskt utmanande sen så är det ett rätt så tjusigt område då man kan binda ihop Nåstenturer med lite trampande genom Hågadalen osv :)!

Vifårse, kör inte så mkt mtb nu längre då jag flyttat ner till Fjollträsk där det är bilar överallt och inte lika mkt skog runt husknuten.

Topp