Ultegra på Dura...

Frederico

Ny medlem
Ultegra på Dura...
Köpt begagnat hjulset Dura Ace C24. Följde med en Ultegra kassett i bra skick. Kan jag köra med Ultegra kassett på en Dura ace kedja..??? eller bör jag byta till en Dura ace kassett???

johan44

Aktiv medlem
Ultegra på Dura...
Jag träffade Luca Mara (cyklist, fotograf, tidningen kadens) när han testade 105 för tidningen. "jag känner ingen skillnad mot dura ace" var hans kommentar...

HåkanC

Aktiv medlem
Ultegra på Dura...
Min standardsetup sen dackefejden är DA kedja och Ultegra kassett. Mest prisvärda kombon.
Det har också varit min föredragna kombo
Men nu med 11-delat väljer jag gärna 105 (CS-5800, CS-R7000) kassetter till nav med "stålbodys",
en uppmätt viktskillnad på endast 15-25g men en prisskillnad på över 240 SEK får min inre snåljåp att protestera alldeles för högljutt

Vill du ha tyst drivlina ska du köra XTR 12-delad kedja på 9000/9100.
Men det gäller väl inte enbart för 11-delat Dura Ace?
En XTR CN-M9100-kedja borde väl funka med alla Shimanos 11-delade lvg-grupper?
Dvs 105 5800/R7000 och Ultegra 6800/R8000

Men blir det även bättre med CN-M9100-kedjan på Shimanos 11-delade MTB-grupper?

calleking

Medlem
Ultegra på Dura...
Men det gäller väl inte enbart för 11-delat Dura Ace?
En XTR CN-M9100-kedja borde väl funka med alla Shimanos 11-delade lvg-grupper?
Dvs 105 5800/R7000 och Ultegra 6800/R8000

Men blir det även bättre med CN-M9100-kedjan på Shimanos 11-delade MTB-grupper?
Troligtvis får man samma effekt på 105/Ultegra av nuvarande och föregående serie. Jag kör själv med en CS-R8000 kassett med 12-delad XTR-kedja och drivlinan har aldrig varit så tyst. Till nästa vår blir det DA-kassett. Jag har en XTR 12-delad kedja liggandes som åker på min sambos hoj till våren på hennes 5800-grupp. Jag kör även 12-delad kedja på min R8050 grupp på CX:en och även den går ljudlöst.

Vad gäller MTB-grupperna så har jag inte hunnit testa alla kombinationer 🤓. Rent spontant så är ljudet från drivlinan när man kör i skogen ett mindre bekymmer då det är så många andra ljud som dränker drivlineljudet.

HåkanC

Aktiv medlem
Ultegra på Dura...
Till nästa vår blir det DA-kassett.
Varför det?
Viktbesparingen är under 50g oftast MYCKET mindre
Men pga av titanet är livslängden kort, oroväckande kort tom. Åtminstone för den DA-kassett jag använde
Men med dagens dyra kassetter är prisskillnaden minst sagt hisnade
Ultegra CS-R8000 667,51 SEK
Dura Ace CS-R9100 2 059,32 SEK
Mer än 3 ggr dyrare och kortare livslängd men en minimal omärkbar viktskilland (jmf med 0,05 l mer vatten flaskan)
Varför då?

Vad gäller MTB-grupperna så har jag inte hunnit testa alla kombinationer 🤓. Rent spontant så är ljudet från drivlinan när man kör i skogen ett mindre bekymmer då det är så många andra ljud som dränker drivlineljudet.
Är det endast ljudet som är den märkbara skillnaden med CN-M9100-kedjan för dig?
Enl WW-tråden skall det vara mer, men det är iofs med 11-delade lvg-grupper.
Det är därför jag frågar vad skillnaden blir med CN-M9100-kedjan på Shimanos 11-delade MTB-grupper?

calleking

Medlem
Ultegra på Dura...
Växlingarna känns något bättre tycker jag. Viktbesparingen på kassetten sparar jag till nästa års tävlingsäsong. I år blev det inte något tävlat därav Ultegrakassett med lite längre livslängd och som test av nya utväxling. DA-kassetten har jag sedan tidigare köpt begagnad med minimalt slitage och för 1/3 av butikspriset.

HåkanC

Aktiv medlem
Ultegra på Dura...
Du skall naturligtvis skaffa och använda precis de prylar du vill av vilken anledning som helst

Det jag ffa undrade över var om det även blir en märkbar förbättring med XTR CN-M9100-kedjan på 11-delade MTB-grupper.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer