Ultegra Växling med ”tomslag” i växelföraren **hjälp önskas**

Tommy75

Ny medlem
Jag har en ny (uttagen i höstas) racer med Shimano Ultegra där växelreglaget för bakväxeln har börjat bete sig konstigt.
Det som händer är att när jag vill växla till mindre kugg (trögare växel) så blir ofta det första försöket till växling ett ”tomslag” där spaken rör sig utan motstånd och ingen växling sker.

Jag har noterat att detta främst sker när växlingen innan skett till större kugg (lättare växel) och att jag därefter vill lägga i en tyngre växel.
När detta ”tomslag” sker så finns det i handtaget en liten känsla av upphakande precis i början av växlingsrörelsen, och därefter blir det en växelrörelse utan motstånd.
Gör jag en till växelrörelse sker växling som förväntat.
Efter att första växlingen skett till tyngre kugg går efterföljande växlingar till tyngre kugg bra, det är alltså bara första växlingen som strular.
Ingen skillnad var på kassetten jag befinner mig.

Ovanstående sker bara när jag cyklar utomhus. När jag hänger upp cykeln inomhus och för hand trampar igenom växlarna lirar allt perfekt.
Jag har provat att spänna växelvajern upp till ett halvt varv utan att jag noterat någon förändring.

Någon som stött på ett liknande fel och som kan komma med något tips?

Pqz

Aktiv medlem
Har samma problem ibland, men bara vintertid. Försvinner med lite uppmjukning.

Tommy75

Ny medlem
Har samma problem ibland, men bara vintertid. Försvinner med lite uppmjukning.
Intressant, jag vill minnas att jag upplevde det första gången i höstas under ett kyligt träningspass, och även nu på våren.
Trodde inte kylan skulle påverka mer än när det är minus och eventuell fastfrysning men kanske är det så enkelt att cykeln är en riktig "solskens-cykel"...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer