Ultegrareglage växlar inte

Viktor R

Medlem
Bytte vajrar och höljen på min gamla hoj. La ner kedjan på minsta drevet innan vajern togs bort. Installerade en ny, men reglaget vill inte växla mer än ett hack åt vardera håll på högerreglaget. Ultegra 6700.

Någon som har någon idé om vad som kan ha hänt? Reglaget har gått 9 säsonger, 500-1000mil om året. Slut?

Hälsningar

Viktor

gandhi

Aktiv medlem
Testa att spreja lite 5-56 in i mekanismen på reglaget. Bromsa och spreja in i glipan. Det brukar hjälpa förvånansvärt ofta.

Stumpy

Aktiv medlem
Växlar det om man drar i vajern för hand?
Om du lossar vajern från bakväxeln, håller den spänd med ena handen och ändrar lägen på reglaget. Känner du då alla lägen från reglaget?

Preacher

Aktiv medlem
Det som vanligtvis händer är att den pålödda lilla biten inte hamnar rätt och låser då reglaget.

Dubbelkolla så den hamnat rätt.

d_anders

Aktiv medlem
Kolla om det har lossnat några trådar från gamla vajern. Annars kan du testa med en massa 5-56 eller liknande som sagt.

weldion

Aktiv medlem
Viktor R sa:
Har gjort allt det som ni föreslår. Reglaget växlar inte ens om vajern tas bort helt.

Tack ändå.
Att det inte växlar utan vajer kan jag förstå. De där reglagen brukar vilja ha lite förspänning, så lägena hakar i så att säga.
Stoppa i en vajer och håll den sträckt med den ena handen och prova att klicka dig genom alla lägen.

Viktor R

Medlem
Håller med, reglaget behöver lite förspänning. Har provat att dra i vajern medan jag växlar. Ett klick åt varje håll funkar, sedan är det stopp. Det blir nog att köpa ett nytt reglage, för jag antar att det inte är någon idé att försöka öppna eländet.
/Viktor

Salabaladala

Aktiv medlem
Viktor R sa:
Håller med, reglaget behöver lite förspänning. Har provat att dra i vajern medan jag växlar. Ett klick åt varje håll funkar, sedan är det stopp. Det blir nog att köpa ett nytt reglage, för jag antar att det inte är någon idé att försöka öppna eländet.
/Viktor
Om det är trasigt internt så är det bara köpa nytt, ja. Ta en snabbtitt bara att det inte fastnat nåt därinne, typ del av en vajer eller gruskorn eller nåt. Kanske blåsa lite med tryckluft om du har.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer