Ultraljud tvätt

Newbi67

Ny medlem
Ultraljud tvätt
Ska man blanda i något i ultraljud tvätten typ avfettning då fall något tips på typ?

Tänkte tvätta kasset och kedja nu innan kör igång med inomhus secong

Ultraljud tvätt
Ultraljudstvättar brukar ha någon specialblandning. Detta vet jag utan att kolla upp vad exakt det är eftersom det finns mycket klipp på youtube.

Eftersom google inte verkar finnas i din by så...

https://sonicsoak.com/blogs/articles/what-solution-should-i-use-with-my-ultrasonic-cleaner

Nej, jag orkar verkligen inte läsa igenom hela den artikeln för dig. Men det som framgår i länken är... Det beror helt och hållet på vad det är du skall tvätta bort och från vad.

Diskmedel fungerar säkert jättebra men är inte anpassat för kavitationen som skapas i en ultraljudstvätt. Använder du diskmedel kanske du bara skapar en fin bubbelfontän.

Newbi67

Ny medlem
Ultraljud tvätt
Behöver inte vara spydig frågar här för brukar få bra svar och inga spydigheter ?

Men tack för länken ska läsa den.

Hedlund80

Medlem
Ultraljud tvätt
Är den stor kan man ju ha en mindre glasburk i badet med den vätska man vill tvätta detaljen med.
Slipper man skita ner hela badet. Funkar bra på större maskiner. Vet ej hur det är med tvättar för hemmabruk.

Doctor C

Medlem
Ultraljud tvätt
Hedlund80 sa:
Är den stor kan man ju ha en mindre glasburk i badet med den vätska man vill tvätta detaljen med.
Slipper man skita ner hela badet. Funkar bra på större maskiner. Vet ej hur det är med tvättar för hemmabruk.
Så brukar jag göra med min ultraljudstvätt för hemmabruk. Vatten i stora tanken och en emulsion med alkaliskt/petroleumbaserad avfettning i burken.

Vill dock höja ett varningens finger för att tvätta kedjor på detta sätt. De tenderar till att bli för rena med knak som följd.

glitch

Aktiv medlem
Ultraljud tvätt
Jag brukar köra såpa i min lilla classetvätt.
Man får köra om några gånger sen blir det rent. Torka ordentligt efter och låt lufttorka kedjan annars blir det ful ytrost direkt.

kroem

Aktiv medlem
Ultraljud tvätt
Lite OT kanske. Men funkar klasses (t.ex.) BRA för kedjetvätt? Verkar råda lite delade meningar. Skulle gärna hitta ett smidigt sätt för att få kedjor riktigt rena så vax funkar ”bättre” på.

Det brukar nämnas att det finns bättre sätt att göra rent, vad skulle det vara - bensin? Jag brukar använda Morgan Blue oftast och det blir ju helt ok rent, men det där sista...

För 500 pix kan det vara värt att prova eventuellt...

kais01

Aktiv medlem
Ultraljud tvätt
det största problemet oavsett tvättmetod tycker jag är - vad ska man göra av den geggiga rengöringsvätskan? avloppet är uppenbart helt olämpligt.

någon som har ett bra förslag i frågan?

det här gör för min del att jag avstår från mer noggrann kedjetvättning, torkar efter oljning av kedjan (inte så) rent med våtstarkt papper något fuktad med avfettning, och använder därefter dessa som tändmedel i grillen.

skulle gärna se en bättre lösning.

glitch

Aktiv medlem
Ultraljud tvätt
kroem sa:
Lite OT kanske. Men funkar klasses (t.ex.) BRA för kedjetvätt? Verkar råda lite delade meningar. Skulle gärna hitta ett smidigt sätt för att få kedjor riktigt rena så vax funkar ”bättre” på.

Det brukar nämnas att det finns bättre sätt att göra rent, vad skulle det vara - bensin? Jag brukar använda Morgan Blue oftast och det blir ju helt ok rent, men det där sista...

För 500 pix kan det vara värt att prova eventuellt...
Den är inte magisk. Ska kedjan bli riktigt ren får man köra om den flera gånger i tvätten. Snabbast är ju att lägga i lacknafta/ diesel eller så. Men då har man det att ta hand om sen.

kais01

Aktiv medlem
Ultraljud tvätt
Newbi67 sa:
Återvinning central tar emot oljor
alltså med lacknafta/diesel är ju smutsig sådan ok att lämna. men då väljer jag hellre trasan jag kan ta hand om själv.

men min fråga gällde mer gucket som blir efter ultraljudsrengöring med någon tvättlösning...

och konstigt nog är kedjan på skogscyklarna närmast självrengörande. värre är det med pendlarhojarna; där får man hålla efter.

kroem

Aktiv medlem
Ultraljud tvätt
Detta med diesel etc (aldrig använt det), blir kedjan magiskt ren då, samt utan slitage på kedjan? Att ta hand om det kan man väl lösa...

Ultraljud tvätt
Diesel löser upp jävligt bra men du måste fortfarande skölja bort skiten också.
Diesel är oljebaserat, mer så än bensin som är en mer raffinerad produkt. Dvs, diesel har en smått smörjande effekt. Men det är INTE en ersättning för en olja på något sätt.

Om man verkligen vill ha en ren kedja så är det bäst att koka (läs, sjuda... Det skall inte bubbla) den först i ett lösande medel (som diesel) och sedan i oljan du tänkt smörja den med.
Det viktigaste är att du inte överhettar oljan. Gör du det bildas ett lager på kedjan som är ytterst svårt att få bort som inte har en smörjande effekt utan förseglar den (så inget smörj kommer in någonstans istället) och gör den trög.

larsaw

Aktiv medlem
Ultraljud tvätt
ULTRALJUDSBADA INTE KEDJAN!
Speciellt inte i lösningsmedel!
Fettet som ligger i rullarna kommer att lösas upp pga ultraljudesbadet = ren men jäkligt sladdrig, gnisslig och kortlivad kedja!

bllx

Medlem
Ultraljud tvätt
larsaw sa:
Fettet som ligger i rullarna kommer att lösas upp pga ultraljudesbadet = ren men jäkligt sladdrig, gnisslig och kortlivad kedja!
Som man tvättar får man smörja? Använd en metod som smörjer hela kedjan och inte bara utsidan.

Salabaladala

Aktiv medlem
Ultraljud tvätt
kroem sa:
Detta med diesel etc (aldrig använt det), blir kedjan magiskt ren då, samt utan slitage på kedjan? Att ta hand om det kan man väl lösa...
Både bensin och diesel är starkt avfettande men anledningen att folk använder det är förmodligen att det är billigt och alla har det hemma. Många nackdelar. Brandfara, farliga ångor, luktar starkt, cancerframkallande etc.

larsaw

Aktiv medlem
Ultraljud tvätt
bllx sa:
larsaw sa:
Som man tvättar får man smörja? Använd en metod som smörjer hela kedjan och inte bara utsidan.
Berätta då för mig hur jag får tillbaka fettet i rullarna efter ett ultraljudsbad?

Pfaff

Aktiv medlem
Ultraljud tvätt
glitch sa:
Jag brukar köra såpa i min lilla classetvätt.
Man får köra om några gånger sen blir det rent. Torka ordentligt efter och låt lufttorka kedjan annars blir det ful ytrost direkt.

+1

Och har man lite brått går det att torka efter med varmluftpistol. Då blir även kedjan varm så att det föredragna smörjmedlet tränger in bättre.
Men tänk efter hur du riktar pistolen... ?

bllx

Medlem
Ultraljud tvätt
larsaw sa:
bllx sa:
larsaw sa:
Berätta då för mig hur jag får tillbaka fettet i rullarna efter ett ultraljudsbad?
Se exempelvis: https://www.ceramicspeed.com/media/3505/velonews-friction-facts-chain-lube-tests-combined.pdf

ForesterGuy

Aktiv medlem
Ultraljud tvätt
larsaw sa:
bllx sa:
larsaw sa:
Genom att smörja kedjan? De flesta smörjmedel kryper in, annars får du väl ordna ett oljebad eller ett uppvärmt oljefettsbad.

Ziltoid

Medlem
Ultraljud tvätt
Isopropanol eller vanligt diskmedel funkar prima i ultraljudstvätt. Vill man vara riktigt hardcore häller man i MEK (metyl-etyl-keton) men jag vet inte om man kan köpa sådant som privatperson.

Jag har industriellt gjort rent med vanligt diskmedel(tensider) i vattnet i ultraljudsbad, det är prima för att ta bort enkla oljor/fetter.

Brams

Aktiv medlem
Ultraljud tvätt
Har läst vad ni skriver om kedjan, men utöver den,
Vad får/bör man tvätta i UL och motsatt, vad ska man absolut inte köra i den?

Spontaninvesterade en 3L tvätt som jag tänkte testa på något till helgen.

sanfar

Aktiv medlem
Ultraljud tvätt
Jag har kört kassetter, klingor, vevarmar mm. Kedjor har jag kört någon gång, men har slutat med det. Ersätter inte mekanisk rengöring med borste, men är ett komplement.

Flurken

Aktiv medlem
Ultraljud tvätt
Skulle det inte funka att köra kedja i ultraljudstvätt i motorolja? Löser och smörjer tänker jag. Sneglar lite på en tvätt..

fhloston

Aktiv medlem
Ultraljud tvätt
Jag har bara tvättat bromsskivor. Fascinerande hur mycket skit som är kvar på skivor man tvättat på traditionellt sätt. Men det var för att jag inte tyckte jag fick riktigt rent jag köpte en ultraljudstvätt. 🙂

glitch

Aktiv medlem
Ultraljud tvätt
Skivor kör jag ibland också. Men det är drygt då alla är för stora för Classes bad så man får köra dem i sektioner och rotera.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer