Så brukar jag göra med min ultraljudstvätt för hemmabruk. Vatten i stora tanken och en emulsion med alkaliskt/petroleumbaserad avfettning i burken.Hedlund80 sa:Är den stor kan man ju ha en mindre glasburk i badet med den vätska man vill tvätta detaljen med.
Slipper man skita ner hela badet. Funkar bra på större maskiner. Vet ej hur det är med tvättar för hemmabruk.
Den är inte magisk. Ska kedjan bli riktigt ren får man köra om den flera gånger i tvätten. Snabbast är ju att lägga i lacknafta/ diesel eller så. Men då har man det att ta hand om sen.kroem sa:Lite OT kanske. Men funkar klasses (t.ex.) BRA för kedjetvätt? Verkar råda lite delade meningar. Skulle gärna hitta ett smidigt sätt för att få kedjor riktigt rena så vax funkar ”bättre” på.
Det brukar nämnas att det finns bättre sätt att göra rent, vad skulle det vara - bensin? Jag brukar använda Morgan Blue oftast och det blir ju helt ok rent, men det där sista...
För 500 pix kan det vara värt att prova eventuellt...
alltså med lacknafta/diesel är ju smutsig sådan ok att lämna. men då väljer jag hellre trasan jag kan ta hand om själv.Newbi67 sa:Återvinning central tar emot oljor
Som man tvättar får man smörja? Använd en metod som smörjer hela kedjan och inte bara utsidan.larsaw sa:ULTRALJUDSBADA INTE KEDJAN!
Speciellt inte i lösningsmedel!
Fettet som ligger i rullarna kommer att lösas upp pga ultraljudesbadet = ren men jäkligt sladdrig, gnisslig och kortlivad kedja!
Både bensin och diesel är starkt avfettande men anledningen att folk använder det är förmodligen att det är billigt och alla har det hemma. Många nackdelar. Brandfara, farliga ångor, luktar starkt, cancerframkallande etc.kroem sa:Detta med diesel etc (aldrig använt det), blir kedjan magiskt ren då, samt utan slitage på kedjan? Att ta hand om det kan man väl lösa...
Berätta då för mig hur jag får tillbaka fettet i rullarna efter ett ultraljudsbad?bllx sa:Som man tvättar får man smörja? Använd en metod som smörjer hela kedjan och inte bara utsidan.larsaw sa:ULTRALJUDSBADA INTE KEDJAN!
Fettet som ligger i rullarna kommer att lösas upp pga ultraljudesbadet = ren men jäkligt sladdrig, gnisslig och kortlivad kedja!
glitch sa:Jag brukar köra såpa i min lilla classetvätt.
Man får köra om några gånger sen blir det rent. Torka ordentligt efter och låt lufttorka kedjan annars blir det ful ytrost direkt.
Se exempelvis: https://www.ceramicspeed.com/media/3505/velonews-friction-facts-chain-lube-tests-combined.pdflarsaw sa:Berätta då för mig hur jag får tillbaka fettet i rullarna efter ett ultraljudsbad?bllx sa:Som man tvättar får man smörja? Använd en metod som smörjer hela kedjan och inte bara utsidan.larsaw sa:ULTRALJUDSBADA INTE KEDJAN!
Genom att smörja kedjan? De flesta smörjmedel kryper in, annars får du väl ordna ett oljebad eller ett uppvärmt oljefettsbad.larsaw sa:Berätta då för mig hur jag får tillbaka fettet i rullarna efter ett ultraljudsbad?bllx sa:Som man tvättar får man smörja? Använd en metod som smörjer hela kedjan och inte bara utsidan.larsaw sa:ULTRALJUDSBADA INTE KEDJAN!
Lysfotogen fungerar fint. Lättflytande och smörjande.Skulle det inte funka att köra kedja i ultraljudstvätt i motorolja? Löser och smörjer tänker jag. Sneglar lite på en tvätt..
Tar bort fettet för att få vaxet att fästa. Men antar fettet kan återföras genom uppvärmning precis som vax.Berätta då för mig hur jag får tillbaka fettet i rullarna efter ett ultraljudsbad?
Provat bromsbelägg? Kan man köra dem däri? Eller går det åt skogen med dem då? Tänker, om man har lätt kontaminerade belägg och skivor.Jag har bara tvättat bromsskivor.
Jag har aldrig provat, och aldrig läst om någon som har...Provat bromsbelägg? Kan man köra dem däri? Eller går det åt skogen med dem då? Tänker, om man har lätt kontaminerade belägg och skivor.