UmBR 2011, nu med resultat, förhoppningsvis snart bilder

marran

Aktiv medlem
Jajjemen, det otroligt prestigefyllda, omtalade och efterlängtade Umeå Bike Rally ser ut att bli verklighet!

Banrekning är påbörjad, under sommaren kommer det dyka upp kartor, bilder och filmer. Vi letar upp det roligaste, stökigaste och jobbigaste våra favoritskogar har att erbjuda, och hoppas att mången utomsocknes kommer och slåss om segern.

Som sedvanligt på Bike Rally kommer tävlingen bestå av ett antal specialsträckor som man kör med individuell start och tidtagning. Sträckorna kommer vara gjorda så alla kan cykla dem, men vill man cykla fort bör man besitta teknik, kondition, pannben och mod.

Preliminärt är eventet förlagt till September, när myggen dött men innan monsunen och misären gör sitt intåg. Önskemål på datum tas gärna emot, det vore kul om folk vågade sig upp hit.

Vi siktar nog på att köra en lördag eller eventuellt söndag, sen var tanken att de som vill kan glida iväg en sväng till fjällen när man ändå är häruppe. September i Hemavan är något alldeles extra.

Edit: Tävligen hålls 24/9. Anmälan har öppnat, anmälan sker genom att skriva i tråden

Senast ändrad:

JojjeM

Aktiv medlem
Kul! Stor tumme upp. Ser fram mot kommande info :)

/johan

Edit: dyac

Senast ändrad:

Schreddan

Aktiv medlem
Sweet!
Jag föreslår 10/9, vi kommer att dra iväg på en liten mtb-roadtrip den helgen och tänkte kanske dra åt en annat håll men det går ju att ändra... =)

/F

STIZZE

Ny medlem
Jag har tre bokade helger i september, alla för cykeltävlingar. Jag tror tyvärr jag behöver vila de andra helgerna, om får någon ledig helg, då cyclocross säsongen drar igång direkt efter det.

marran

Aktiv medlem
Tävlignsledningen föreslår helgen 3-4/9, eftersom han eventuellt är på jobbrelaterad resa helgen efter.

cruxet

Aktiv medlem
Är det inte Ceres challenge den 10:e, jag borde iofs inte lägga mig i, jag är snart nybliven tvåbarnspappa så det är ändå inte aktuellt för mig att vara med.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Ja det är Ceres Challange den 10e. Då kan vi ju damma av den på vår RT istället :-)

Det här blir ju hur bra som helst!

Stalle

Schreddan

Aktiv medlem
Ett veritabelt smorgasbord av mtb-aktiviteter!
för övrigt + 1 på Stalle!

=)

Edit: Läste dåligt och såg inte att det var en jobbresa som ev satte stopp för den 10:e. Trodde det var bara jobb...

Senast ändrad:

marran

Aktiv medlem
Jo, jag tror det seglade upp en jobbresa som förhoppningsvis avslutas med lite dammiga stigar i Spanien eller liknande, så 10-20 ungefär ser lite svåra ut just nu.

Alternativen om jag ska stå vid rodret är med andra ord antingen 3-4/9, 24-25/9 eller 1-2/10.

Om 10:de är enda tiden långväga besökare har möjlighet går det kanske att lösa ändå om någon annan Umecyklist tar på sig arrangörsmanteln, men det vågar jag såklart inte lova ngt om

Schreddan

Aktiv medlem
Om det inte blir av den 10:e, i vilken tråd ska jag då hetsa i va?
Nä just det, styr om jobbresan nu!
=)

Edit:datum

Senast ändrad:

*micke*

Ny medlem
En del av stigmaterialet har avsmakats i helgen och jag är såååå på! 3-4/9 ser bra ut i min bok.

marran

Aktiv medlem
Härligt Micke, skönt att någon vill ett datum jag kan :)

10/9 går tyvärr bort, jobbresan är oomkullrunklig. 3-4 eller 24-25 funkar som sagt bäst.

Nu är SS1 rekad ordentligt, det kommer ställas prov på teknik, kondition, balans och pannben. Sträckan är 1,7km lång och man har 100m fallhöjd på pluskontot. I huvudsak går det nerför men dt är ingen DH, det bjuds på en hel del trampa på vägen också. Bilder kommer nog framåt dan.

Vi körde ner utan att trampa ihjäl oss på runt 8:30, så det är en ganska lång sträcka i BR-sammanhang.

Här kan man se banprofil och karta: http://runkeeper.com/user/147509436/activity/43320819
Bortse från tiden, det bjöds lite punkastopp, avslitna ekrar + ANNAT, tävlingsledningen var inte så flowig som han hade önskat helt enkelt.

Som extra svårighet bjuds en spång i motlut som även svänger och har sig, tanken är att straffsekunder ska utdelas för de sektioner man inte kör, så det inte lönar sig att hoppa av och springa. Vi filmade lite igår, hur embeddar jag det här?

Edit: Tack mzi för inbäddinginstruktioner

Senast ändrad:

marran

Aktiv medlem
Jag lyfter den här igen, det börjar bli dags att bestämma sig nu.

3-4/9 eller 24-25/9?
Eller kanske rent av 1-2/10?

*micke*

Ny medlem
Både 3-4/9 och 24-25/9 lirar för mig. Huvudsaken att det blir av och att många blir med! Men hjärtat klappar lite extra för 3-4 helt klart, större chans för värme...

Kristin

Ny medlem
Åh, september är så jäkla fullspäckad för min del så jag vet inte om jag kan något av datumen :/. Större chans 24-25:e i så fall om jag av någon anledning inte kan köra NM i downhill som går då. Spängerna på filmen ser fruktansvärda ut, hade ju varit himla kul att få dö där.

//Kristin

Andrej

Ny medlem
Efter viss vånda pga ett 100 meter brett schakt rakt genom banan är BikeBooost MTB nu spikad till söndag 25 september. Toppers om vi inte krockar!

/BikeBoost-staben

marran

Aktiv medlem
Tack för info, då har tävlingsledningen koll på läget.

Det verkar med andra ord som vi ska spika 24/9, så kan de som vill svettoköra göra det på söndag, har vi långväga besök av folk som inte är bikeboost-peppade kan jag bjuda på en mer baggy tur på söndagen.

*micke*

Ny medlem
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för info, då har tävlingsledningen koll
> på läget.
>
> Det verkar med andra ord som vi ska spika 24/9,
> så kan de som vill svettoköra göra det på
> söndag, har vi långväga besök av folk som inte
> är bikeboost-peppade kan jag bjuda på en mer
> baggy tur på söndagen.

Saweet! Då vet jag vad man har att rätta sig efter.

Aktiv medlem
Öhhhh?!?!?!?!

Detta har ajg missat helt!! Vad fan är umBR tänkte jag..=D

Fan, jag ahr ju en bror som bor där som vill att jag ska komma upp!!!

Datum kan bli svårt men jag ska se vad jag kan göra!:

killemannen

Ny medlem
Vi var till Umeå i Juli och körde delar av dom kommande UmBR spåren tillsammans med marran.

De kommer vara utmanande o roliga, de är ett som är säkert.

Ni kan se korta delar av dem i andra halvan av denna film:

O

Medlem
Oj! Varför såg jag detta först nu? Rätt cykel är utspridd i hela verkstan! Datumet, vet inte om detta går att fixa.

marran

Aktiv medlem
Nu öppnar jag anmälningen! Jag vill såklart se många vid startlinjen den 24:e. För locals kan jag avslöja att både vedkastarbacken och långa vägen nerför Hässnigneberget finns med som specialsträckor, den tredje sträckan fastställs nu i veckan.

Kom igen nu och anmäl er!

s

Aktiv medlem
if (stigcykling(25/9) && sovplatsFinns() && någonÅkerMedFrånUppsala())
anmäl(s);

marran

Aktiv medlem
Jag påbörjar en anmälningslista, så kan man kringlackringlav:a (tack ensamseglaren för detta underbara ord) den när man anmäler sig

1: *micke*
2: Jon_FB
3: Jonny

Finns det umebor som inte vill tävla av någon anledning men ändå vill vara där så finns det funktionärsplatser lediga om man ber snällt :)

quid

Aktiv medlem
Well, det blir nog inget deltagande för mig, tänkte spara mig inför Bikeboosten på söndagen istället. Men om vädret är fint kan jag vara allmän hangaround, ev. med kamera och kanske göra lite nytta om det behövs =)

Senast ändrad:

olli

Medlem
Jag är med om inte arrandet av Bikeboost dagen efter äter upp min hela minlördag.

Här finns läge för en riktig cykelhelg alltså, kombinera med http://www.bikeboost.se på söndag.

BTW marran, har du koll på hur det jagas älg den där dagen? ;)

marran

Aktiv medlem
Nej, dålig koll på det. Fast jag tror inte det jagas så mycket på Hässningeberget, vet dock inte hur det är i travskogen men det borde inte vara nåt problem där heller.

quid

Aktiv medlem
Tror inte heller det jagas älg i skogarna där.
Däremot lär det vara en hel del svamp- och bärplockare i farten (Hässningberget är fina svampmarker f.ö., bara ett tips i största allmänhet). Får väl hoppas det inte blir några sura miner från deras sida..

oJsan

Aktiv medlem
Var ute i travskogen en sväng för ett par år tillsammans med Pilvinge och ett par röbäckare. Då hade det spärrats av en väg för jakt. Det var nån väg som går snett upp åt höger i travskogen när man passerat Skravelsjö på väg mot hässingberget... så ja, det förekommer uppenbarligen jakt där.

Topp