Umeå-tråden

Peppeluns

Medlem
Umeå-tråden
Hej fellow Umebor.

Jag tänkte höra om någon vill ha en cykelställ för bil utan dragkrok? Det är ett såntdär man spänner fast i bakluckan med remmar. Köpt på Biltema, använt ett par gånger, har tyvärr ingen bild. Det funkar i alla fall bra, men jag använder det aldrig då jag kör med cykelväska istället.

Vi håller på att flytta och passar på att rensa lite samtidigt, stället finns på Liljansberget idag och imorgon, därefter åker det till myrorna. Det kan tas med till Tomtebo i morgon tisdag, annars är det avhämtning på Liljansberget som gäller.

Skicka ett sms till noll-sju-sex-3071604 om du är intresserad, först till kvarn får det.

jolit

Medlem
Umeå-tråden
newmat skrev:
-------------------------------------------------------
> Annars "Sofiehemsberget" är ganska snöfritt.
> Ganska litet område, men roliga tekniska stigar.
> Vi körde där i går. Karta:
> http://g.co/maps/83uxk
>

Tack för tipset om Sofiehemsberget. Jag var dit i morse, det var i princip snöfritt. Fullt tillräckligt svårt och kul för mig som nybörjare.

Vad är sophögen på Carlshem för något och var ligger den?

Finns det några bra tips på stigar kring Röbäck?

bortom12e

Medlem
Umeå-tråden
Jolit: Om du vill ha nybörjarkompis med dig någon gång så är jag på. Jag bor alldeles i närheten, och letar folk att åka med!
Pampigt att vara ute och härja där innan 8 imorse, då var jag fortfarande på efterfest!

alidhojd: Kanon! Har flyttat tillbaka sadeln en bra bit, och vinklat ner bromshandtagen, och det känns som att det kanske räckte. Sittande ställning blev skönare för handlederna och stående ställning känns helt ok. Men jag hör av mig och kollar om erbjudandet kvarstår i fall jag känner att jag skulle vilja testa flytta fram styret lite till =)

marran

Aktiv medlem
Umeå-tråden
Det ryktas om snöfria stigar ute vid Kont. Jag har aldrig kört där, men det ska vara hällar och hällar är ju kul.
Jag kommer köra ut imorgon, om inte något i stil med en apokalyps kommer imellan. Vem vill bli med?

quid

Aktiv medlem
Umeå-tråden
Är det årets första Umeåhappyrajd under uppsegling? Nu blev jag ju sugen, frågan är bara hur pigga benen är efter gårdagens landsvägande med GCK. Ju senare desto bättre för min del :)

marran

Aktiv medlem
Umeå-tråden
Det skulle det absolut kunna vara. Solen gör en ju inte mindre pepp. Tempot anpassas ju som vanligt till deltagare och dagsform, så trötta ben borde inte vara ett problem.

Senast ändrad:

marran

Aktiv medlem
Umeå-tråden
Jag prellar avfärdstid kl 6, min bil är full (3 pers). Jag antar att vi är framme och redo att cykla vid 1830, var mörts man upp? Nåton som har koll på området?

quid

Aktiv medlem
Umeå-tråden
Om personen som skrev om snöfria stigar på FB vet vad han talar om så ska väl den norra parkeringen (skyltat Kont N) vara lämplig att utgå ifrån. Ser det alldeles omöjligt ut därifrån så finns ju möjlighet att bila vidare till Kont S, torde vara barmark på Flakaskär åtminstone.

marran

Aktiv medlem
Umeå-tråden
Fy så jäkla gött med barmark, jag kände mig yster, sprättig och smutt som ett kylskåp. En eker kostade det, lätt värt. Bilder kommer kanske om jag lyckades fånga något som inte var suddigt

quid

Aktiv medlem
Umeå-tråden
En liten rapport då från gårdagens happyrajdande i Strömbäck-Kont som bjöd på ~10 km nästan helt snöfritt cyklande.
120503singletrackkont.jpg

M & M demonstrerar olika vägvalstekniker.
120503kont3.jpg

120503kont4.jpg

Enda bilden på Jon som dessvärre fick utgå med böjt växelöra, och vad tittar han på månntro...?
120503kont5.jpg

På marran förstås, som visar upp lite trialkunskaper. A stod också redo med kameran men någon vurpa fick vi inte se.
120503kont6.jpg

Nere på Flakaskär blev det lite lekande på hällarna förstås.
120503kont2.jpg

kont2.jpg

Sjukt fint där nere vid havet.
konthavet.jpg

Fengir

Ny medlem
Umeå-tråden
fasen vad nice kanske dags man börjar cykla lite i skogen då skoj att cykla med folk men måste ta byta upp mig i hoj då hehe så man kan hänga med i standarden motför era hojar...

marran

Aktiv medlem
Umeå-tråden
Grusove: Det tycker jag absolut! Onsdagar fonkar för mig.

Mendel: Ålidhem är studentghettot, där kan man bo billigt och ha nära till andra studenter. Tunnelbacken och Ålidhöjd är också i krokarna men är ofta antingen dyrare eller svårare att få tag i lägenhet utan lång kötid.

quid

Aktiv medlem
Umeå-tråden
Onsdagar krockar lite med Gimonäs landsvägsträningar. Men jag vet inte om det är fler happyiter än jag som tänkt köra med dem i sommar..? Torsdagar vore nice annars.

marran

Aktiv medlem
Umeå-tråden
Jag lurar lite på att fara ner till Höga kusten imorgon, antingen pushbike i Övik eller stigcykling lite längre söderut ngnstans, rotsidan kanske. Någon som känner suget?

bortom12e

Medlem
Umeå-tråden
Som fd Öviksbo blir man ju grymt sugen på att haka på, men hemtenta och andra ärenden är ivägen imorgon =/

Btw, min mor bor på andra sidan av det berg som hoppbacken och cykelliften ligger på. Om man är snäll får man nog låna bastu, dusch, grill och inglasad veranda någon gång =) Bara att åka liften upp och cykla ned bakvägen när man är mätt på cykling för dagen!

bortom12e

Medlem
Umeå-tråden
Blev det någon öviksvända?

Jag kan tipsa om att stigen som går runt ön är i princip snöfri. Det ligger en del stockar över stigen dock, de flesta hoppvänliga men några borde sågas ned. Någon som har en smidig såg?
Och jäklar vad bra väder det var idag. Blev min första riktiga stigtur med en riktig mtb =) Chockroligt! Panikgentilt!

Ett riktigt bra mtb-pass för nybörjare, och säkert x-perts, är ju iaf ett par rundor i sofiehemskogen, rejsa över kolbäcksbron till ön, ön runt, och rejs tillbaka över bron. Känns som att man kan variera svårighetsgraden på den rundan ganska bra =)

quid

Aktiv medlem
Umeå-tråden
Har det körts nån happyrajd i Holmsund? Grymt fint där ute nu, lite blött på vissa ställen men det går att undvika med smartare vägval.

happyholmsund.jpg

quid

Aktiv medlem
Umeå-tråden
Typ den rutt som ligger under Gamla turtips? Det var den jag körde idag, kanonfint - med några blöta undantag. Men jag tror rentav att jag ska peta ihop en RR över turen, det blev en hel del bilder.

Senast ändrad:

oJsan

Aktiv medlem
Umeå-tråden
Ja det är nog sant, stigen bildar ett T vid Kroktjärn och jag cyklade asfalt sista biten ut till udden. hmm.. är osäker på om jag rent av cyklade asfalt hela vägen från Röbäckshamn.

quid

Aktiv medlem
Umeå-tråden
Hehe, du hann före min redigering. Jag snurrade till det och zoomade inte in tillräckligt på kartan, det heter både Kroklandet och Lövöudden där ute :)
På kartan bildar stigen ett T men det finns bra många fler stigar än de som är utritade så det går att ta sig ut på vägarna lite varstans från Kroktjärnsområdet.

Topp