Unmapping Sweden 2022
Säg inte så... så ska det inte vara!Kanske har Henri Desgrange fått en värdig arvtagare i Peter? En ideal bansträckning är sådan att segraren är den enda som fullföljer loppet.
Säg inte så... så ska det inte vara!Kanske har Henri Desgrange fått en värdig arvtagare i Peter? En ideal bansträckning är sådan att segraren är den enda som fullföljer loppet.
Jag tramsar bara lite.Säg inte så... så ska det inte vara!
Jag missade det här loppet lite och hade framförallt inte utrymme i kalendern men himmel vad kul det verkar! Väldigt inspirerande! Blir det igen så ska jag försöka vara med på korta sträckan i alla fall!
Nästa år körs huvudnumret från Kiruna men troligen blir det även en start i Hestra!
Var det inte start kl20?Bra även av Peter Lundgren som kom in ca 34 minuter efter Alexander!
Tråkigt att jag inte kunde vara på plats när de kom. Jag är ensam om att arrangera i år och ska ju flagga iväg de som startar i Hestra kl 19 ikväll.
Jo, kom på det men glömde redigera. Gör det nu.Var det inte start kl20?
Grattis! Så jäkla bra kört
Lite samma för mig. I år blev det för nära ett annat event som jag kommer att köra. Och nästa år är det ju ingen som bry sig om några startande i Hestra om andra kör hela sträckan. :)Jag missade det här loppet lite och hade framförallt inte utrymme i kalendern men himmel vad kul det verkar! Väldigt inspirerande! Blir det igen så ska jag försöka vara med på korta sträckan i alla fall!
Heja heja och lycka till i natt!75 km cyklat och monsunregnet har kommo
Det är väl inga fler deltagare än NLC ute på banan, som jag förstått det?Heja heja och lycka till i natt!
Givetvis lycka till övriga deltagare också.
Tolkar jag antal deltagare till vänster fel?Det är väl inga fler deltagare än NLC ute på banan, som jag förstått det?
(4 startande fr Rättvik, varav 2 brutit och 2 gått i mål, samt NLC ensam startande fr Hestra?)
Aha, jag gick på nåt tidigare inlägg i tråden som talade om 5 deltagare varav bib nr 3 startade fr Hestra och 1-2 resp 4-5 fr Rättvik. Men det fanns tydligen bib 6 och 7 fr Hestra också.Tolkar jag antal deltagare till vänster fel?
Visa bilaga 564541
Den här https://map.racetracker.no/?race=unmapping_2022 funkar för mig.Aha, jag gick på nåt tidigare inlägg i tråden som talade om 5 deltagare varav bib nr 3 startade fr Hestra och 1-2 resp 4-5 fr Rättvik. Men det fanns tydligen bib 6 och 7 fr Hestra också.
Trackinglänken har jag inte fått att funka, kommer bara till en sida som säger att anmälan är stängd.
Ja, titta. NLC börjar närma sig hemtrakterna, en bra bit in i Skåne redan.Den här https://map.racetracker.no/?race=unmapping_2022 funkar för mig.
Bra kämpat. Jag fick för mig att det var ett damlag mtp namnet på erat lag. Lycka till!Örkelljunga för två långsamma otränade medelålders män i sina bästa skjortor
Ser riktigt skönt ut! Bara resten kvar nu
Klassiker!Gör en liten felnavigering och när jag ska vända på den smala grusvägen går jag i backen. Båda fötterna fast i pedalerna, jag faller handlöst och dunkar bakhuvudet rejält i gruset. Nojar över ev hjärnskakning ett tag men verkar ändå ok. Nämner inte detta för frun när vi pratar lite senare.
Bra skrivet och så djävulkst bra kört. Kan inte vara annat än imponerad.Tripprapport:
Knottpanik innan start, det görs ett försök att ta en bild, men det är för mig omöjligt att stå still.
Iväg i regnet. Punka efter Leksand, på asfalten? Ställer mig och byter, paniken tilltar snabbt, knotten är ÖVERALLT. Däcket är inte ens nära färdigpumpat när jag springer därifrån.
Genomslagspunka i glädjen efter att ett makadam-parti tagit slut. Slut på slang. Nojar över ev lagning i mörkret.
Ska fylla på mer luft och får då pisspumpen i två delar i handen. Försöker reda ut hur den funkar. En bil dyker upp mitt ute i skogen. Visar sig vara Peter T. Han iakttar kampen mot pumpen. Jag får ihop den, den funkar men att poppa däcket mäktar den då inte med. Får leva med att det skumpar betänkligt resten av resan.
Nära att krocka med tre vildsvin, dom flyr i panik när skriket från mina bromsar går av.
Orimligt många kiss-stopp första natten. 2 i timmen? Kanske inte men det kändes så.
Vattnet slut efter 21 mil. Hittar en nödpucko längst ner i väska, sveper den på lagom avstånd till första stoppet - Karlskoga 26 mil in.
Circle K och Biltema. Fler slangar behövs.
Brakar med god fart in i ett omärkt elstängsel, trasslar halvt in mig och får en stöt. Lite senare händer det igen! Eller var det dag 3? Oklart.
Har aldrig ståcyklat så mkt. Att köra denna runda med ett 35mm extralätt omönstrat däck bak kan ifrågasättas.
Dåligt stopp i Töreboda 35 mil. Inne på två ställen och dräller (oklart varför) men lyckas trots det glömma fylla på vatten. Tillbaka in igen. Skriver inköpslista innan följande stopp. Bokar hotell.
Pizza och hotell i Skövde efter 24h. Dräller igen. Tvättar bibs. Lyxar med sitta-ner-middag. Olidligt varmt på rummet. Sover ändå gott i 6-6,5h.
Upp 03:30, rullar 04:15. Peter L har dragit för länge sen.
Backar. Massa backar. Tungt med 34-30 som lättaste växel. Kroppen ändå ok.
Gör en liten felnavigering och när jag ska vända på den smala grusvägen går jag i backen. Båda fötterna fast i pedalerna, jag faller handlöst och dunkar bakhuvudet rejält i gruset. Nojar över ev hjärnskakning ett tag men verkar ändå ok. Nämner inte detta för frun när vi pratar lite senare.
Stopp i Hestra 15 mil in i dag 2 (3?) Kycklingrulle to go.
Bra storhandling i Smålandsstenar 19 mil. Fyller på så jag klarar mig, om jag inte hinner till Donken i Örkelljunga i tid.
Peter L är långt före nästan hela dagen. Tänker inte så mkt på det men med 26 mil till mål räknar jag lite på det. Höjer jag totalsnittet med 2-3 km/h så borde jag hinna ifatt. Stänger av aktiviteten och drar igång en ny så att ska bli lättare att se det ”nya” snittet och sen höjer jag tempot. Följande del blir den roligaste på min runda, jag känner mig stark och motiverad, det börjar skymma, det är rolig cykling, musik i lurarna.
Peters prick verkar står still i Örkelljunga. Rationaliserar bort donkenstoppet och rullar förbi. Tror att jag nu passerat Peter men det är visst fel, han lämnade strax innan. Det ska bli mer förvirrat visar det sig.
Peter ser enligt trackern ut att stå stilla vid en kyrka. Drar förbi i så hög fart jag förmår. Benen lessnar förstås, drar av och sätter på lite lugnare musik. En stund senare en röd lampa som gungar bland träden. Tror knappt på det förrän jag passerar men den här gången är det verkligen Peter. Förstår ingenting men kommer inte heller på nåt bättre än att höja tempot ytterligare en gg. Jag är bra slut nu, lyckas övertala mig själv att ta det lugnt. 12-13 mil kvar.
Följer vägen in på en liten grusväg. Tvekar ett tag, får vända, spåret går fel. Möter Peter på tillbakavägen. Istället ska vi uppför några serpentiner lite längre fram. Får trycka på ytterligare en gg. Väl på toppen är jag slut, helt slut. Vilken idiot man är ändå. 12 mil kvar. Peter syns inte till men han kan inte vara långt efter.
Resten är en kamp. Nojar över punka. Mörkt. Drar på pannlampan för att kunna spana bättre efter elaka stenar. Börjar räkna ned alldeles för tidigt. 11 mil kvar. Kollar bakåt efter Peter ett hundratal gånger. 10,8 mil kvar.
Inser att jag räknat fel, det är 7 mil kvar inte 6 som jag trott. Ropar könsord i skogen.
Ett mörkt djur, stort som en mindre hund springer rakt in i cykeln. In i vevpartiet och min fot. Vinglar till, tror jag ska krascha igen men reder ut det. Djuret springer vidare in i mörkret. Vad kan det ha varit? Såg ut att ha låg tyngdpunkt.
Tappar aptiten. Skulle verkligen behöva äta men mäktar inte med mer än att tvinga i mig ett par bilar då och då. Försöker två ggr få i mig en koffeintablett men gommen/svalget vägrar, är nära på att spy istället. Dumpar fulla drickyoggi i någons soptunna.
Avslutningen direkt vidrig. Backar vid Veberöd som aldrig tar slut. Makadam. Bromsar i nedförsbackarna, vägrar punka. Vandrar genom nåt fält. Nerför en ravin. 1,5m gräs. Brännässlor. Lyfter cykeln över ett röse? Nu är det inte kul längre. Vattnet tokslut sen länge. Fyller på vid en kyrka nån mil innan mål.
Hittar slutligen kuben.
Strava finnes
Episkt!Nästa stora utmaning blev efter ca 15 mil / 6.5 h med en passage i Knäred där banans spår går rakt ut i terrängen efter en återvändsgränd. Det är kan inte vara rätt tänker jag, och försöker den vägen en bit tidigare men den sticker av helt fel så kör in och kollar om det ändå inte finns någon liten stig att välja - men nej det är bara obanad terräng framför mig. Testar den andra vägen lite längre men det verkar fortfarande inte vara bättre. Så på tredje försöket axlar jar cykeln och släpar/drar den ner genom en bäckravin, upp och över på andra sidan genom två eller tre elstängsel, rundar en gård, ner för en brännässlebestyckad slänt innan jag tillslut kommer på en skogsväg som också verkar överensstämma med spåret.
Vandrar genom nåt fält. Nerför en ravin. 1,5m gräs. Brännässlor. Lyfter cykeln över ett röse?