Unmapping Sweden 2023

Petert

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2023

Några tankar finnes här.

Verkar inte ingå någon transport av cykelväska ner till målet.
Min förhoppning är att det snart blir klart med en transportör som kör till en bra mottagare mycket nära mål.

För övrigt är det nu tre soloanmälda på den jobbigare rutten från Kiruna; ett dam/herr-lag, även kallat mixed, på samma sträcka samt vetskap om tre kommande par (mer änbara förhoppningar alltså). Hestra har två par varav ett mixed. En deltagarlista kommer att komma innan loppet är kört.

tiagop

Medlem
Unmapping Sweden 2023
Min förhoppning är att det snart blir klart med en transportör som kör till en bra mottagare mycket nära mål.

För övrigt är det nu tre soloanmälda på den jobbigare rutten från Kiruna; ett dam/herr-lag, även kallat mixed, på samma sträcka samt vetskap om tre kommande par (mer änbara förhoppningar alltså). Hestra har två par varav ett mixed. En deltagarlista kommer att komma innan loppet är kört.
Det skulle vara så bra med transport av cykelväska till mottagare!! Det skulle förenkla mycket!

Dwahlqvist

Ny medlem
Unmapping Sweden 2023
Jag kommer köra från Kiruna men den enklare i Mixed-lag. Vi anmälde oss till den tuffare men vi känner att 2300km är en utmaning ändå 😝

Vi tänker köra cykelkartong som man gör sig av med i Kiruna. Dock har vi lyxen att ha skjuts hem från Smygehuk

tiagop

Medlem
Unmapping Sweden 2023
Jag kör också 2350 km, den tuffare variant. Så peppade! Vilken utrustning tänker ni använda? Själv tänker jag använda nedan?

Bilagor

• 94A58E23-C3B8-4496-A0AF-8782996DB699.jpeg
    94A58E23-C3B8-4496-A0AF-8782996DB699.jpeg
    845.3 KB · Besök: 411
  • B6528ABE-7D5A-412E-85FF-E8DFAFB1B8DB.jpeg
    B6528ABE-7D5A-412E-85FF-E8DFAFB1B8DB.jpeg
    906.9 KB · Besök: 424
  • 9AED4FB7-47A5-4E32-A6F5-4CFFB9171F92.jpeg
    9AED4FB7-47A5-4E32-A6F5-4CFFB9171F92.jpeg
    830.8 KB · Besök: 836
  • 4E182C64-6F4F-40C8-B6C3-68DFA23DBD36.jpeg
    4E182C64-6F4F-40C8-B6C3-68DFA23DBD36.jpeg
    1 MB · Besök: 415

Petert

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2023

Några tankar finnes här.

Verkar inte ingå någon transport av cykelväska ner till målet.

Lite enklare nu. Lämna in väskan hos t ex PostNords ombud i Kiruna och adressera till Mick på vandrarhemmet i Smygehuk så tar han emot den vid dörren och förvarar den tills du är framme! 3-5 kg 300 kr.

Nu 25 cyklister från Hestra varav 16 i tvåmannalag. Flera mixedlag, det är extra roligt.
Från Kiruna 1 tvåmannalag och 7 solo på den jobbigare banan; 4 lag (flera mixed) och 2 solo på den lättare banan. Tre av de lagen är Team Skoda.

tiagop

Medlem
Unmapping Sweden 2023
Lite enklare nu. Lämna in väskan hos t ex PostNords ombud i Kiruna och adressera till Mick på vandrarhemmet i Smygehuk så tar han emot den vid dörren och förvarar den tills du är framme! 3-5 kg 300 kr.

Nu 25 cyklister från Hestra varav 16 i tvåmannalag. Flera mixedlag, det är extra roligt.
Från Kiruna 1 tvåmannalag och 7 solo på den jobbigare banan; 4 lag (flera mixed) och 2 solo på den lättare banan. Tre av de lagen är Team Skoda.
Så bra! Bra fixat Peter!

robsa

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2023

Hur ser lösningen ut för transport av väska för Hestra-Smygehuk?

Petert

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2023
Hur ser lösningen ut för transport av väska för Hestra-Smygehuk?
Jag borde ha gett det informationen på hemsidan;
Det blir ingen transport därifrån heller och totaltiden är ju för för kort för att skicka något från starten. Skicka förslagsvis kläder hemifrån. Om cykeln transporteras isärplockad får det helt enkelt lov att vara i en kartong eller i påsar som man kan slänga. Jag kommer inte att ha en tillräckligt stor bil för att transportera väskor åt alla som har anmält sig hittills. Det är Inte ens säkert att det blir jag eller om den det blir, ska söderut efter starten.

Men 35 mil gravel etc blir det! 🙂

eggepegge

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2023

Ah, det avgör ju allt! 😂 Nu är det 8st solo på långlånga... Har jag hört. 😱

Calvinotheiggy

Ny medlem
Unmapping Sweden 2023
Detta låter spännande. Jag är sugen på att ge mig på Hestra - Smygehuk. Men har inte testat detta formaten tidigare. Undrar mest hur navigeringen går till? Man lånar någon form utav gps? Allt förinställt, "bara" att följa rutten? 😀

mar

Medlem
Unmapping Sweden 2023
Det blir ingen transport därifrån heller och totaltiden är ju för för kort för att skicka något från starten. Skicka förslagsvis kläder hemifrån. Om cykeln transporteras isärplockad får det helt enkelt lov att vara i en kartong eller i påsar som man kan slänga. Jag kommer inte att ha en tillräckligt stor bil för att transportera väskor åt alla som har anmält sig hittills. Det är Inte ens säkert att det blir jag eller om den det blir, ska söderut efter starten.

Hej Peter! Jag antar att du är en av organisatörerna 😃 Har anmält mig som solo till den långa versionen. Letade på loppets hemsida efter mailadresser till er som organisatörer men utan framgång. Provade ride@unmapping.cc men det studsade tillbaka.
Jag var lite nyfiken på att se om man kunde komma i kontakt med andra anmälda deltagare för lite förhandssnack mm. Nu hittade jag ju denna tråd så det är ju så klart ett alternativ.
För andra deltagare: Jag bor i Malmö och detta blir min första Unmapping (har bikepackat långt tidigare men inte på denna typ av upplägg). Kommer ta tåget/nattåget från Malmö den 24/6 och ankommer Kiruna på morgonen 25/6. Bor sen natten 25-26 på STF Malmfältens Folkhögskola.
Ser fram emot detta utmanande äventyr och tänkte även dela med mig av min setup senare. Alltid bra att höra andras tankar och idéer inför såna här strapatser.

RE

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2023
Jag är också anmäld till att köra svarta banan och det finns iaf en till happyanvändare som också är det, så tråden kan fungera annars finns såklart andra sätt att nå iaf mig, PM t ex.

Jag funderar på min resa till start. Tänker nattåg med ankomst den 26:e men är inte riktigt klar med hur jag ska förpacka cykeln för att inte riskera bli stoppad av tågpersonalen.

eggepegge

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2023
Jag och en till som kör långlånga solo tar nattåget upp från Stockholm den 24e och ankommer Kiruna förmiddagen 25e för registreringen på söndagskvällen. Vi bor på Spis hotel & hostel sön-mån.

När jag körde Sverigetempot hade jag cykeln i mjuk cykelväska, men hade då pga pandemin egen sovkupé för normalpris så det var inga som helst problem. Den här gången har vi två bokat en egen sovkupé att dela så det finns plats för två packade cyklar. Förväntar mig inget problem. Dessutom lär jag ha minimalt med packning utöver det som ska följa med på cykeln då det denna gång inte är nån dropbag halvvägs eller transport av större väska till målet som senast.

Kör nog mjuka väskan även i år, och packar ihop den med det jag vill ha vid målet och postar den enligt Peters inlägg här för någon vecka sedan.

Kräver dock lite bättre planering av packningen än senast, då skickade jag en hel del jag inte ville ha på cykeln (och som ändå inte användes i slutändan) med bilen till Östersund eller målet. Det funkar inte nu 😁

mar

Medlem
Unmapping Sweden 2023
Jag och en till som kör långlånga solo tar nattåget upp från Stockholm den 24e och ankommer Kiruna förmiddagen 25e för registreringen på söndagskvällen. Vi bor på Spis hotel & hostel sön-mån.

När jag körde Sverigetempot hade jag cykeln i mjuk cykelväska, men hade då pga pandemin egen sovkupé för normalpris så det var inga som helst problem. Den här gången har vi två bokat en egen sovkupé att dela så det finns plats för två packade cyklar. Förväntar mig inget problem. Dessutom lär jag ha minimalt med packning utöver det som ska följa med på cykeln då det denna gång inte är nån dropbag halvvägs eller transport av större väska till målet som senast.

Kör nog mjuka väskan även i år, och packar ihop den med det jag vill ha vid målet och postar den enligt Peters inlägg här för någon vecka sedan.

Kräver dock lite bättre planering av packningen än senast, då skickade jag en hel del jag inte ville ha på cykeln (och som ändå inte användes i slutändan) med bilen till Östersund eller målet. Det funkar inte nu 😁
Då är vi förmodligen på samma tåg Sthlm-Kiruna. Har bokat del i sovvagn. Jag tänkte packa cykeln i kartong som jag sen kan slänga. Har ingen tidigare erfarenhet av att ta cykeln på tåget i Sverige. Finns ju inget sätt att förboka cykel som extrabagage. Vad är risken att bli nekad att ta med den?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2023
Då är vi förmodligen på samma tåg Sthlm-Kiruna. Har bokat del i sovvagn. Jag tänkte packa cykeln i kartong som jag sen kan slänga. Har ingen tidigare erfarenhet av att ta cykeln på tåget i Sverige. Finns ju inget sätt att förboka cykel som extrabagage. Vad är risken att bli nekad att ta med den?

Att man får gå av, det ska väl till en riktigt nitisk konduktör dock. Men risken finns, jag bokar sovvagn för att inte riskera lopp för en sån liten grej. Om det inte finns flyg att ta.

eggepegge

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2023
Tåg 94 vagn 12 här :)

Regeln säger att du med lätthet ska kunna ta ombord din packning själv (underförstått utan att springa flera ggr). Min väska med bärrem gör det ganska enkelt att komma ombord, men kör med sovkupé för att minska risken för synpunkter på förvaringen under resan.

Jag har bara rest med cykel på tåg tre ggr. En gång med den i sopsäck Borlänge - sthlm, då bokade jag plats vid rullstolsplats för att ha bra plats för den under uppsikt. Konduktör lyfte inte ens på ögonbrynen när hon gick förbi flera gånger.

Sedan i egen kupé till Riksgränsen, inga problem. Och sist hem från Malmö med Flixtrain där man kan boka cykelplats i mån av plats, två i varje vagn om jag minns rätt. (flixbuss Malmö till gbg, med cykeln bakpå. Inte optimalt i regnvädret men hem kom jag 😁) Tyvärr kör ju inte Flix upp till Kiruna.

Petert

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2023
Hej Peter! Jag antar att du är en av organisatörerna 😃 Har anmält mig som solo till den långa versionen. Letade på loppets hemsida efter mailadresser till er som organisatörer men utan framgång. Provade ride@unmapping.cc men det studsade tillbaka.
Jag var lite nyfiken på att se om man kunde komma i kontakt med andra anmälda deltagare för lite förhandssnack mm. Nu hittade jag ju denna tråd så det är ju så klart ett alternativ.
För andra deltagare: Jag bor i Malmö och detta blir min första Unmapping (har bikepackat långt tidigare men inte på denna typ av upplägg). Kommer ta tåget/nattåget från Malmö den 24/6 och ankommer Kiruna på morgonen 25/6. Bor sen natten 25-26 på STF Malmfältens Folkhögskola.
Ser fram emot detta utmanande äventyr och tänkte även dela med mig av min setup senare. Alltid bra att höra andras tankar och idéer inför såna här strapatser.
Hej mar!

Väldigt ledsen för svårigheterna att nå fram! Vi får förtydliga kontaktvägarna. Bra att du hittade hit!

Vad gäller cykel på tåg så har jag rest rätt mycket med cykeln i en sopsäck till och från rekningspass sedan 2020. Precis som den problemfria upplevelsen Tåg 94 vagn 12 (alias eggepegge) hade så är mina erfarenheter endast bra. Trots att de det blir tre kollin, en säck per hjul, så har jag snarare fått spontan hjälp av tågvärdarna än tvärtom. En av gångerna reste jag med ett X3000, med utomordentligt slimmade vagnar (typ en laptop per passagerare), och jag blev snabbt och trevligt rekommenderad av personalen att parkera säckarna i serveringsvagnen.

Tänk på att påsarna måste ha handtag 😎.

mar

Medlem
Unmapping Sweden 2023
I helgen var jag ute och testade lite av den utrustningen jag planerar använda när jag tar mig an Unmapping Sweden långa varianten. Ja och även lite test av min egna fysiska och psykiska förberedelse 😅 Blev 2 dagars tur med övernattning. 145 + 125 km på mestadels grus.
Utrustningsmässigt så funkade i stort sett allt som det skulle. De prisvärda väskorna (White) från XXL funkar perfekt. Väskan på styret rymmer tarp, liggunderlag, sovsäck och uppblåsbar kudde. I topprörsväskan har jag powerbank, kablar och lite energi. Ramväskan fyller jag med mat och energi samt lite första hjälpen, ficklampa, tandborste och tandkräm. I den stora sadelväskan ryms kläder, kök och ännu mer energi (stor påse Vitargo). Hittade en smart pryl man monterar bak på sadeln som både ser till att den stora sadelväskan inte svajar fram och tillbaka men också ger möjlighet till två extra flaskhållare. En behållare med extra slang och diverse verktyg i den ena och 1-liters vattenflaska i den andra. En regnjacka och ett par lätta skor fäster jag i snoddar utanpå.
Nu ska jag bara byta tillbaka till dubbelklinga, för det kommer behövas i både rejäla ner- och uppförsbackar, så är jag redo på materialfronten.
I övrigt är det ju bara att mata på med så många mil vardagslivet tillåter. Och ska bli bättre på att få i mig regelbundet med energi och vätska.
Har cyklat långt innan (bla 5 månader runt Europa) men detta blir min första långa bikepacking på grusunderlag. Helt klart en ytterligare nivå på utmaningen när det blir långa sträckor nylagt grovgrus eller stökiga singeltracks!
Två månader kvar nu!
F3AE8800-B4A6-478E-B5C9-2D3F864217DC.jpeg
F5BE7B25-4E5D-4087-A915-84A16B9A5888.jpeg

Bilagor

• 9682B4DE-69FB-47ED-820F-22A2D5818AB0.jpeg
    9682B4DE-69FB-47ED-820F-22A2D5818AB0.jpeg
    1.7 MB · Besök: 39
Topp