Uppdatera drivlinan för trainer - hur ska jag göra?

coupas

Aktiv medlem
Hej hej,

Jag har en gammal Lapierre Audicio 400 som jag satt på min trainer. Men delarna är lite slitna och jag får det inte att kännas skönt och bra. Så jag vill uppdatera. Men dels är jag inte superbra på att mecka och dels så tycker jag det är svårt att veta vad som är kompatibelt och inte.

Detta sitter på just nu:

Front derailleur: SHIMANO TIAGRA KFD4603BL 34,9mm
Rear derailleur: SHIMANO TIAGRA RD4601GS 10-SPEED
Shifters: SHIMANO TIAGRA KST4603 3x10-SPEED
Sprocket: SHIMANO TIAGRA 10-SPEED 11-25T // CP: SHIMANO TIAGRA 10-SPEED 12-28T

Det är främst växlingen som inte lirar riktigt så jag tänkte jag skulle byta bak och framväxel. Men Tiagra 4700 är inte kompatibelt med Tiagra 4600 som jag förstår det.. och det verkar vara ett tag sedan 4600 togs ut ur produktion. Det vore skönt för mig att slippa byta växelhandtag..

Hur hade ni gjort i mitt ställe?

Trainern är en Tacx Neo 2T om det spelar roll.

n3wton

Aktiv medlem
Man byter vajrar och höljen om reglagen eller växelförarna går trögt eller oprecist, och kedja och kassett/framklingor om dessa är slitna. Reglage och växelförare byts om de går sönder eller om man vill uppdatera till något lättare/finare/med mer växlar eller dylikt.

Jag har aldrig slitit ut några växelförare själv, och om inget är skevt eller uppenbart trasigt är det förmodligen inte där du har bekymmer.

EDIT: Det finns säkert bak- och garanterat framväxel att ersätta dina befintliga med, men det kommer förmodligen inte bidra så mycket för att lösa ditt bekymmer. Vill du ha fungerande växlar löser du det genom ovanstående åtgärder, men vill du ha "bättre" växlar kommer du behöva byta reglage, växelförare och kassett/klingor/kedja, vilket kanske är bortkastat på aktuell cykel.

fhloston

Aktiv medlem
@coupas, du skriver att du kör på en Tacx Neo 2T, vilket spelar roll, men du skriver inte vad du använder för typ av träning på den. Eftersom du vill kunna växla antar jag att du kör Zwift eller liknande? Men om du cyklar mot staplar så kan Neo köra ERG-mode och behöver inte växla.

coupas

Aktiv medlem
@coupas, du skriver att du kör på en Tacx Neo 2T, vilket spelar roll, men du skriver inte vad du använder för typ av träning på den. Eftersom du vill kunna växla antar jag att du kör Zwift eller liknande? Men om du cyklar mot staplar så kan Neo köra ERG-mode och behöver inte växla.

Ja.. just det, såklart. ERG, men det rasslar en del även på de få växlar som fungerar ok. Men tack! Jag har precis börjat och har endast prövat Zwift hittills.

Jag funderar ändå på att uppgradera hela skiten.. mest för en omstart på något sätt. Men det kan ju vara så att jag satt på någon grej fel eller så. Missade t.ex spacern till kassetten första gången jag prövade och fattade inte varför jag inte kunde ställa in växlarna.

Det som känns jobbigast är just är om jag skulle behöva byta shifters.. pga meck med styrlinda etc.

Tack alla för er återkoppling! Ska starta med att plocka isär, rengöra allt på djupet och sedan sätta ihop igen. Kanske det gör att det fungerar.

d_anders

Aktiv medlem
Som sagt - tvätta, smörj och testa igen. Är det fortfarande dålig känsla på alla växlar så är det troligast att kedjan eller framdreven är slut. Det brukar vara svårt att ha nött ut alla drev på kassetten samtidigt och dåliga vajrar, höljen eller bakväxel leder oftast bara till dålig växling.

Om fjädringen i bakväxeln helt har lagt av eller trissorna sedan länge har passerat kaststjärnestadiet så kan det dock leda till problem oavsett växel.

Topp