Uppdatera Tourney mot vad?

_Tegel_

Ny medlem
Hej.

Jag vill byta bakväxel på dotterns mtb. Jag är så less på att höra det slamrande ljudet som om hela bakväxeln håller på att ramla loss när hon kommer och hoppar fram i skogen.

Sitter 7växlat Shimano Tourney idag.

Vill helst slippa byta trycke och kassett. Så vad kan jag ersätta bakväxeln med så att jag får något mer distinkt?

Mvh Viktor

DoubleD

Aktiv medlem
Allt uppåt i Shimanos hierarki passar tror jag. Altus, Acera, Alivio, Deore, SLX, XT, XTR i den ordningen. Var gränsen går för att du blir nöjd är högst personligt men Deore brukar lösa biffen.

LTS

Aktiv medlem
Microshift brukar vara shimanokompatibla, men Acolyte, Advent och Advent X är inte det. De är dessutom gjorda för mycket större kassetter än dottern gissningsvis har (Det är anledningen till den ändrade vajerutväxlingen).
Det som du kan göra är att byta till shimano-clutchbakväxel för 10-delat, t ex en Zee som inte är så lång som många andra + en Jtek shiftmate 3. Det kräver även shimano 10 reglage.
En billigare lösning utan clutch är att bara byta till en bättre shimano-bakväxel, 9-delat eller lägre fungerar (både mtb och lvg).

jagärintecyklistmen

Aktiv medlem
Jag kan bekräfta att 9-delad Shimano-växel funkar som ersättare till 7-delad dito, efter att ha bytt ut grabbens 7-växlade Tourney mot en 9-växlad SLX, allt annat orört.

Topp