UPPDATERAD IGEN - STULET Göteborg (Masthugget) - 3x hjulpar lvg/cx, 2x hjulpar 26", 3x 26"-gafflar + delar,

Singular

Aktiv medlem
UPPDATERAD IGEN - STULET Göteborg (Masthugget) - 3x hjulpar lvg/cx, 2x hjulpar 26", 3x 26"-gafflar + delar,
Hade dessvärre inbrott i källarförrådet inatt (Masthugget, Göteborg) med resultatet att tre par tävlingshjul för landsväg/cykelcross och två gafflar för 26"-MTB försvann. Håll gärna utkik och meddela mig om/när ni ser något! Det som försvann var följande;

Mavic Cosmic Pro Carbon, 45mm kolfiberhjul med aluminiumbromsyta, svarta dekaler och borttagna Mavic-logotyper, Veloflex Master-däck

Skärmavbild 2021-11-10 kl. 12.26.30.png

IMG_8933.jpg

Veltec Speed 4.5 FCT, 45mm kolfiberhjul, tub, med svarta Vittoria Corsa-tubdäck

IMG_9636.jpg

Novatec Sprint, låga aluminiumtubhjul, svarta, med Challenge Limus Pro cx-tubdäck (i hjulväska).
Skärmavbild 2021-11-10 kl. 12.29.29.png

Skärmavbild 2021-11-10 kl. 12.29.18.png
IMG_1506.JPG

Gafflarna var en Rock Shox Reba SL med svarta ytterben från en Recon, samt en grå Fox Float 100 RL, båda för 26". På den ena gaffeln satt en svart Procraft-styrstam, på den andra ett svart Hope-styrlager.

Samtliga var in- och fastlåsta, men buset tog ut hela dörren i gångjärnen (men den hängde fortfarande kvar i mitt ambitiösa Habo-lås...) och kapade låsvajern som de satt fast i. Ni når mig över PM.

Tack!

edit: INTE namn/telefon/adress för fler tjuvar. Tack för påminnelsen.

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Blä. Samma förråd som du hade inbrott i tidigare?

Singular

Aktiv medlem
Vi hade ny påhälsning inatt - det försvann bland annat tre stora backar cykeldelar.

Värt att nämna är drygt 20 däck (primärt Veloflex och Vittoria kantrådsdäck och 26" MTB-däck av bättre kvalisort från Schwalbe), en Fox Float 80-gaffel (26"), massor av Campagnolodelar för primärt 9- och 10-delat (Ergopower v2, dvs ca 2000-2010), MTB-delar (9-delat) och en mängd service- och reservdelar.

Håll gärna utkik.

Senast ändrad:

kroem

Aktiv medlem
Dags att flytta från bästkusten :( Fyfan

Singular

Aktiv medlem
...och nu var det dessvärre dags igen. Den här gången försvann ett par Mavic Crossmax SL 26" (den här gången svarta), ett par egenbyggda 26"-hjul (med svarta DT-nav, 533d-fälgar och Onza Canis-däck) samt hela styrpaketet från min gammel-Epic med XTR-reglage, XTR-bakväxel och Hayes HFX-9 Carbon-handtag (klippta DOT-ledningar...).

Från vinterhäxan plockades tre lampor, sadelväska med innehåll och - jävla ironi - ett lås.

(och en mängd civil- och cykelkläder och skor).

Som brukligt, håll gärna utkik. Nu är jag lite sur. Igen. Meddela mig på PM eller .

edit: INTE namn/telefon/adress för fler tjuvar. Tack för påminnelsen.

Senast ändrad:

Coffe

Aktiv medlem
Dax att flytta på delarna så du får ha kvar något.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Fjärde va? Helt sjukt. Försåtsminera hela skiten och garnera med en XTR-bakväxel.

NickPick

Aktiv medlem
Hur går det till? Ingen kamera än? Helt sjukt med fyra besök. Hittat något till salu?

Nypåmtb

Aktiv medlem
Otroligt tråkigt, du kan inte installera larm och/eller videoövervakning?

Singular

Aktiv medlem
Samma modus; in genom att bryta upp porten, knäcker upp ett antal förråd (mha bultsax de senaste två gångerna) och sedan plockar man allt man kan bära/dra - i mitt fall i praktiken allt som inte är bygellåst fast. Den här gången kapades den tjocka låsvajer som höll fast hjulen i de två cyklarna de var monterade på.

Singular

Aktiv medlem
Hur går det till? Ingen kamera än? Helt sjukt med fyra besök. Hittat något till salu?
Föreningen vill inte installera det. De anser att det inte skulle göra nytta (och jag kan i viss utsträckning hålla med om det). Inga grejor har dykt upp.

Valhalla_

Aktiv medlem
Sätt upp en egen kamera någonstans där då? En sån som känner av rörelse och börjar filma samt skickar till molnet. Det lär väl finnas någåt eluttag där nere?

Eller så byter du förvaringsplats för dina grejer.

SafeSurfer

Aktiv medlem
Rådet är ju att ha cykeln i lägenheten men i en större stad kostar lägenheter ca 60 000kr/m2 så en cykelparkering i lägenheten blir rätt kostsamt. För en familj kan då cykelparkeringen landa på uppåt 1000kr/mån ifall man lånat till bostaden. Dvs en ny skaplig cykel om året. Inte helt enkel riskkalkyl men för ts verkar förråd ej vara möjligt.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Rådet är ju att ha cykeln i lägenheten men i en större stad kostar lägenheter ca 60 000kr/m2 så en cykelparkering i lägenheten blir rätt kostsamt. För en familj kan då cykelparkeringen landa på uppåt 1000kr/mån ifall man lånat till bostaden. Dvs en ny skaplig cykel om året. Inte helt enkel riskkalkyl men för ts verkar förråd ej vara möjligt.
Å andra sidan kan man ju sälja Steinwayflygeln och ta In en grundplåt och frigöra utrymme. Ska buset dessutom hämta carbonhjul löpande låter 1000kr/mån plötsligt rätt billigt.

roller

Aktiv medlem
Sjukt tråkigt! Jag kan hålla med om att kamera har begränsad nytta. Jag har varit med om att lämna över material till polisen där man tydligt ser personerna som genomför inbrott men de lägger ned det omedelbart då man (vi) inte kan identifiera dem. Men det beror på vad syftet är med kamerorna.

D

Deleted member 78355

Guest
Något bör väl göras eller, larm med en öronknäckande siren? efter fjärde gången hade man skjutit skarpt..

D

Deleted member 78355

Guest
Ja, det är ju alltid risk för falsklarm, verkar ju lite kontraproduktivt att bara fylla på förråden hela tiden bara.

Valhalla_

Aktiv medlem
Det där låter som ett något akademiskt sätt att se på saken.
Jag vågar nog påstå att det inte kostar en spänn mer. Däremot kan man ju behöva flytta på någonting annat.

Singular

Aktiv medlem
Jag har dessvärre redan mer än tillräckligt med cyklar och relaterad skit i den lägenhet där det snart ska klämmas in en knatte till, så att knö in ännu mer är dessvärre något av ett ickealternativ. Nu har jag ju rätt lite grejor kvar att ta hand om, så det löser nästan sig själv...

Jag är fullt med på att jag inte ska tjonga in finåken i källarförrådet (de hänger bakom skrivbordet där jag i detta nu sitter) men när det korpas styrlindor, åttadelade kedjor, nittiotalströjor, slang, sadelväskor, lampor och annat tjafs blir jag inte bara lite trött.

Eller när man klipper av bromsslangar för att sno ett styre. Suck.

Coffe

Aktiv medlem
Om du faktiskt inte har plats så bör du sälja resten som inte används istället för att få det stulet.

Manurhin2

Aktiv medlem
Alltså, om man inte kan hindra buset att ta sig in, vilket föreningen verkar tveksam till, och tänker larm osv så behövs också åtgärd.
Tror det krävs ngn rejält lugn själ som springer på larmet och buntar ihop buset försiktigt annars blir det extremt ovärt.

DanielS

Aktiv medlem
Alltså, om man inte kan hindra buset att ta sig in, vilket föreningen verkar tveksam till, och tänker larm osv så behövs också åtgärd.
Tror det krävs ngn rejält lugn själ som springer på larmet och buntar ihop buset försiktigt annars blir det extremt ovärt.
Det är ju beklagligt att @Singular drabbats så många gånger, verkligen trist.

Men om jag ser till min förening, där jag sitter i styrelsen, så skulle jag inte prioritera åtgärder på förråden. Det kostar ju rätt mycket att förbättra säkerheten och de flesta förvarar ju ändå bara skräp där. Det är ju rätt få brf:er som badar i pengar och styrelse-engagemang är det ännu sämre med.

Manurhin2

Aktiv medlem
Det är ju beklagligt att @Singular drabbats så många gånger, verkligen trist.

Men om jag ser till min förening, där jag sitter i styrelsen, så skulle jag inte prioritera åtgärder på förråden. Det kostar ju rätt mycket att förbättra säkerheten och de flesta förvarar ju ändå bara skräp där. Det är ju rätt få brf:er som badar i pengar och styrelse-engagemang är det ännu sämre med.
Jag hade nog försökt styra upp skalskyddet generellt, det betalar sig nog mer än väl i värdet på bostäderna jämfört med om buset har svängdörrar.

DanielS

Aktiv medlem
Jag hade nog försökt styra upp skalskyddet generellt, det betalar sig nog mer än väl i värdet på bostäderna jämfört med om buset har svängdörrar.
Jag är ganska säker på att det är helt omöjligt att koppla en sådan investering till variationer i priser på lägenheter, åtminstone där jag bor.

NickPick

Aktiv medlem
Jag är ganska säker på att det är helt omöjligt att koppla en sådan investering till variationer i priser på lägenheter, åtminstone där jag bor.
Ingen vill bo i en förening där knarkare sover i eller bryter upp förråden. Byt styrelse!

glitch

Aktiv medlem
Om du faktiskt inte har plats så bör du sälja resten som inte används istället för att få det stulet.
Eller märk med telefonnummer och en lapp som det står "swisha min andel hit efter försäljning" ;-) buset kanske driver cykelkök 😂

DanielS

Aktiv medlem
Ingen vill bo i en förening där knarkare sover i eller bryter upp förråden. Byt styrelse!
Jag tror det är rätt få som har problem med knarkare som sover i förrådet, då kan det så klart finnas en poäng med investeringar.

SafeSurfer

Aktiv medlem
Vi hade dåliga portar ett tag, då börja en knarkare sova där. Personen gjorde även sina behov i trapphuset vilket gav en stank som hette duga.
Sedan föreningen gjorde en insats att säkra fönster och satte in säkerhetsdörrar minskade inbrottsfrekvensen. Jag tror det finns ett samband och är något jag gärna betalar för.

tmalm

Aktiv medlem
Du får sätta in en stadig dörr i det där förrådet.

/T

Topp